Skip to main content

Bachelor's Degree Programme in Applied Gerontology (Blended Studies), Autumn 2025: KA72G25S

Code: KA72G25S

Degree title
Bachelor of Social Services and Health Care
Credits
210 ects
Duration
3.5 years (210 cr)
Start semester
Autumn 2025
Teaching language
Finnish

Descriptions

Geronomikoulutus (monimuoto-opinnot), syksy 2025

SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK) 210 op

TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI

Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen sekä monitieteiseen gerontologiaan. Tutkinnon suoritettuasi olet ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen asiantuntija, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden palveluita ja mahdollistaa ikääntyvän ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Valmistuttuasi voit toimia ikääntyvien palveluiden esihenkilötehtävissä, kehittämishankkeissa sekä alan asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä esimerkiksi kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjänä, asiakas- ja palveluohjaajana, esihenkilö- ja koordinointitehtävissä niin julkisella, yksityisellä kuin järjestö- ja yhdistyösektorilla.

Lapin korkeakoulukonsernin strategisista valinnoista geronomikoulutuksessa painottuvat erityisesti tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta sekä kehittämisen painopisteinä ikäihmisten hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävät ratkaisut pitkien etäisyyksien alueella. Monialainen arviointiosaaminen ja ennaltaehkäisevä toiminta vanhustyössä ovat opetussuunnitelman keskeisiä teemoja.


OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE

Geronomikoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä ja opinnot jaetaan ydinosaamiseen (perus- ja ammattiopinnot, ammattitaitoa edistävä harjoittelu ja opinnäytetyö) sekä profiloivaan osaamiseen (vapaasti valittavat tai vaihtoehtoiset opinnot).

Ydinosaamiseen liittyvissä opinnoissa tavoitteena on perehtyä ammattialan ammatillisiin tehtäväalueisiin ja niiden perusteisiin siten, että kykenet valmistuttuasi työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Myös tutkintoon kuuluvat viestinnän ja sekä englannin ja ruotsin opinnot toteutuvat ydinosaamisen opintokokonaisuuden opintojaksoissa. Oppilaitoksen osoittamissa oppimisympäristöissä ja käytännön työelämässä tehtävässä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi. Työelämäharjoittelussa perehdyt geronomin työelämän käytänteisiin ja ammattilaisen rooliin moniammatillisessa yhteistyössä.

Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuus sisältää tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot (5 op) sekä opinnäytetyön suunnittelu, toteuttamis- ja viimeistelyvaiheen. Opinnäytetyöprosessissa kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen, koulutusten väliseen yhteistyöhön.

Profiloivien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi. Vapaasti valittaviin opintoihin voit sisällyttää myös muiden korkeakoulujen ja muiden koulutusten opintoja.


GERONOMIKOULUTUKSEN KOMPETENSSIT JA AMMATILLISEN KASVUN POLKU

Opetussuunnitelman perustana toimivat geronomin työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteiset, yleiset työelämäkompetenssit. Koulutuskohtaiset ja yleiset työelämäkompetenssit integroituvat toisiinsa opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa, ja niiden arviointi toteutuu eri opintojaksoissa koulutuksen kompetenssimatriisin mukaisesti.

Yhteiset kompetenssit:
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen

Geronomin (AMK) kompetenssit:
Gerontologinen osaaminen
Arviointiosaaminen  
Ohjausosaaminen
Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen

Opetussuunnitelmassa koulutuksesi oppimisprosessi on tehty näkyväksi kuvaamalla geronomiopiskelijan ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen avulla:

1. vuosi: Geronomin työhön perehtyjä
Perehdyt geronomin työn perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen, monialainen arviointisaaminen sekä gerontologisen kuntoutuksen menetelmät ja geronteknologiset ratkaisut ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.

2. vuosi: Geronomin työhön harjaantuja
Harjaannut edistämään ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja toimijuutta ikääntyneiden palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään arjessa selviytymisessä. Keskeisiä sisältöjä ovat terveyden edistäminen, ohjausosaaminen sekä palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmät.

3. vuosi: Geronomin työn soveltaja
Osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita, ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.

4. vuosi: Geronomin työn kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.


OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI

Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen, ja opiskelussa keskeistä on opiskelijoiden yhteinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti verkkoympäristöissä ja kampuksella sekä käytännön harjoittelussa, jota voit tehdä eri puolella Suomea olevissa harjoittelupaikoissa tai harjoitteluvaihdossa ulkomailla. Yhden opintovuoden aikana suoritetaan lähtökohtaisesti 60 opintopistettä, yhden opintopisteen työmäärä ollessa noin 27 tuntia. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.

Vaihto-opiskelumahdollisuuden lisäksi kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla ja opintojen vieraskielisellä materiaalilla. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.

Opiskeluasi ja ammatillista kehitystäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.

Tutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.

AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2025-2026 2026-2027 2027-2028 2028-2029 Autumn 2025 Spring 2026 Autumn 2026 Spring 2027 Autumn 2027 Spring 2028 Autumn 2028 1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026 1. / 2026 2. / 2027 3. / 2027 1. / 2027 2. / 2028 3. / 2028 1. / 2028
YDIGER-1004
CORE COMPETENCE

(Choose all )

195 60 60 50 25 30 30 30 30 20 30 25 30 15 15 30 15 15 20 15 15 25
AMMMOD25
Professional Competence Foundation of Applied Gerontology

(Choose all )

30 30 30 30
AMKO043 Start of University Studies 5 5 5 5
K72G001 Professionals in Applied Gerontology 5 5 5 5
K72G002 Finnish Language and Communication Skills 5 5 5 5
AMKO047 Social and Health Care Service System 5 5 5 5
K72G003 Expertise in Multidisciplinary Gerontology 10 10 10 10
ARVMOD25
Competency in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation

(Choose all )

35 30 5 30 5 30 5
K72G004 Multidisciplinary Assessment Competency 10 10 10 10
K72G005 Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology 10 10 10 10
K72G006 Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation 10 10 10 10
K72G007 Older people with memory disorders 5 5 5 5
HYVMOD25
Promoting the Well-being and Health of the Older people

(Choose all )

20 20 20 20
K72G008 Promoting the Well-being and Health of the Older people 5 5 5 5
K72G009 Gerontological Care 5 5 5 5
K72G010 Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology 10 10 10 10
GKIEMOD25
English and Swedish Language Skills in Applied Gerontology

(Choose all )

10 10 5 5 5 2.5 2.5
K72G011 English at Work for Applied Gerontology Professionals 5 5 5 5
K72G012 Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals 5 5 5 5
RUOTSIS Swedish Oral Skills 0
RUOTSIK Swedish Written Language 0
PALMOD25
Services for the Aging Population and Client Guidance Skills

(Choose all )

20 15 15 7.5 7.5
K72G013 Services for the Aging Population 5 5 5 5
K72G014 Practical Training: Services for the Elderly and Client Guidance Skills 15 15 15 15
JOHMOD25
Management and Development of Services for the Aging Population

(Choose all )

35 35 10 25 10 12.5 12.5
K72G015 Management of Services for Older People 10 10 10 10
K72G016 Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People 15 15 15 15
K72G017 Development Work Skills in Applied Gerontology 10 10 10 10
GOSMOD25
Working as a Geronomi

(Choose all )

25 25 25 25
K72G018 Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management 10 10 10 10
K72G019 Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills 15 15 15 15
TUTGER-1004
Research and development competence

(Choose all )

20 10 10 5 5 5 5 5 5 5 5
AMKO046 Research, development and innovation skills 5 5 5 5
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5 5 5 5
PROGER-1004
PROFILING COMPETENCE

(Choose 15)

15 10 5 10 5 10 5
K72G021 Anticipation in Supporting the Functional Capacity and Agency of the Older People 5
K72G022 Collaboration with Working Life and Project Activities 5
AMKO051 Client-centred multidisciplinary rehabilitation 5
K72G023 Developmental Leadership in Gerontological Care 5
VAPGER-002
Free-choice Electives

(Choose ects: 10)

0 - 10 10 5 10 5 10 5
K72GV001 Free-choice Electives 0 - 10
Total 210 60 60 50 25 30 30 30 30 20 30 25 30 30 0 30 30 0 20 30 0 25

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Certificate structure

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Professional studies
Professionals in Applied Gerontology
Expertise in Multidisciplinary Gerontology
Multidisciplinary Assessment Competency
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Older people with memory disorders
Promoting the Well-being and Health of the Older people
Gerontological Care
Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology
Services for the Aging Population
Management of Services for Older People
Development Work Skills in Applied Gerontology
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management
Professional Training
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation
Practical Training: Services for the Elderly and Client Guidance Skills
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills
Bachelor's Thesis
Research, development and innovation skills
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Basic studies
Start of University Studies
Finnish Language and Communication Skills
Social and Health Care Service System
English at Work for Applied Gerontology Professionals
Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals
Swedish Oral Skills
Swedish Written Language
Free-choice electives
Anticipation in Supporting the Functional Capacity and Agency of the Older People
Collaboration with Working Life and Project Activities
Client-centred multidisciplinary rehabilitation
Developmental Leadership in Gerontological Care
Not grouped
Free-choice Electives

Elderly Care Competences (2025-)

Assessment Skills

•Tunnistaa ennakoivasti ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia, terveydellisiä ja yhteiskuntaan liittyviä rakenteellisia riskejä sekä niiden taustatekijöitä.
•Osaa arvioida monialaisesti ikäihmisen hyvinvointia, toimintakykyä ja toimijuutta sekä palvelutarvetta suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen.
•Osaa hyödyntää tarkoituksenmukaisia arvioinnin menetelmiä perustuen tutkittuun tietoon ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuudesta.
•Osaa toteuttaa kokonaisvaltaista gerontologista arviointia yhteistyössä asiakkaana olevan ikäihmisen, hänen lähiverkostonsa ja monitoimijaisen tiimin kanssa.
•Osaa arvioida erilaisten apuvälineiden sekä teknologisten ratkaisujen tarvetta yhdessä muiden ammattilaisten kanssa.

Multidisciplinary Assessment Competency
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation
Anticipation in Supporting the Functional Capacity and Agency of the Older People
Ethics

The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account.
• Is able to take responsibility for their own actions and their consequences and reflects on them in accordance with the ethical principles and values of their field.
• Takes others into account and promotes equality and non-discrimination.
• Take into account the realisation of diversity and accessibility in their actions.
• Understands the principles of responsible conduct of research and adheres to them.
• Is able to influence society based on ethical values

Professionals in Applied Gerontology
Proactive development

The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, applying existing knowledge and research and development methods.
• Solves problem situations creatively and reforms operating methods together with others.
• Is able to work in projects in cooperation with actors of different fields.
• Is able to apply existing knowledge in the field in development and utilises research and development methods.
• Is able to seek customer-oriented, sustainable and economically viable solutions, anticipating the future of their field

Development Work Skills in Applied Gerontology
Anticipation in Supporting the Functional Capacity and Agency of the Older People
Collaboration with Working Life and Project Activities
Developmental Leadership in Gerontological Care
Gerontological Leadership and Development Skills

•Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
•Osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
•Osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä.
•Kykenee toimimaan esihenkilötehtävissä dialogisesti sekä hallitsee työssä tarvittavia neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja.
•Osaa ottaa vastuuta omasta ammatillisesta kehittymisestä ja johtaa itseään erilaisissa tilanteissa.
•Osaa huomioida yrittäjämäisen toimintatavan omassa toiminnassaan.
•Osaa ylläpitää ja tukea työkykyä ja -hyvinvointia työyhteisössä.
• Osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämisessä.
•Osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa.
•Kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen.
•Kykenee johtamis- ja kehittämistyöhön huomioiden toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.

Management of Services for Older People
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People
Development Work Skills in Applied Gerontology
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management
Collaboration with Working Life and Project Activities
Developmental Leadership in Gerontological Care
Gerontological Knowledge and Skills

•Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä.
•Ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
•On sisäistänyt voimavaralähtöisen vanhuskäsityksen geronomin työn lähtökohdaksi.
•Osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista.
•Edistää oikeudenmukaisuutta, ikääntyneen ihmisen itsemääräämisoikeutta ja yksilöllisyyttä ihmisarvoisen vanhuuden turvaamiseksi.
•Osaa huomioida ikääntyneiden ihmisten moninaiset taustat ja elämäntilanteet kulttuurisensitiivisesti ja yksilöllisesti.
•Osaa tarkastella ikääntymiseen ja gerontologiseen viitekehykseen liittyviä ilmiöitä kriittisesti.

Professionals in Applied Gerontology
Expertise in Multidisciplinary Gerontology
Person-Centered Client Work Skills

•Osaa soveltaa gerontologista tietoa osana monitoimijaista yhteistyötä hoiva-, kuntoutus- ja sosiaalialalla.
•Toteuttaa toiminnassaan ennaltaehkäisevää ja kuntoutumista edistävää työtapaa ja tukee iäkkään ihmisen aktiivista roolia arjen toiminnoissa.
•Huomioi turvallisen lääkehoidon toteutumisen moniammatillisesti toteutetuissa palveluissa.
•Osaa tunnistaa ikääntyneiden ihmisten moninaiset tarpeet ja osaa tukea kokonaisvaltaista hyvää elämää.
•Hallitsee muistityössä tarvittavat tiedot ja taidot.
•Ymmärtää kulttuurihyvinvoinnin merkityksen ja osaa hyödyntää monipuolisesti kulttuurin ja taiteen mahdollisuuksia ikäihmisten toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemisessa.
•Tietää ikääntyneiden ihmisten yleisimpien sairauksien vaikutukset henkilön toimintakykyyn ja toimijuuteen.

Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation
Older people with memory disorders
Gerontological Care
Anticipation in Supporting the Functional Capacity and Agency of the Older People
Client-centred multidisciplinary rehabilitation
Internationality and multiculturalism

The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks.
• Is familiar with the impacts of their cultural background on their activities and is able to develop operating methods that take multiculturalism into account in their work community.
• Is able to monitor and utilise the international development of their field in their work.
• Is able to communicate internationally in their work tasks.

Expertise in Multidisciplinary Gerontology
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology
Sustainable development

The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society.
• Is able to use information related to their field in finding, implementing and establishing sustainable solutions and operating models.
• Understands sustainability challenges, their interdependencies and the various aspects of issues and problems.

Professionals in Applied Gerontology
Social and Health Care Service System
Developmental Leadership in Gerontological Care
Guidance Skills

•Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän työskentelytavan periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikääntyvän ihmisen toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia.
•Osaa hyödyntää arvioinnista saatua tietoa yksilöllisessä ja tavoitteellisessa ohjauksessa.
•Tukee ohjauksellaan ikääntyneiden ihmisten toimijuutta ja osallisuutta.
•Kykenee dialogiseen ja reflektiiviseen vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen erilaisten ihmisten kanssa.
•Hallitsee palveluohjauksellisen työotteen sekä hyödyntää erilaisia palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmiä ohjatessaan yksilöitä ja ryhmiä.
•Osaa soveltaa ohjaustyössään tavoitteellisesti yhteisöllisiä, toiminnallisia, digitaalisia ja luovia menetelmiä.
•Osaa ohjata ikääntyneitä ihmisiä teknologisten ratkaisujen käytössä.
•Osaa ohjata ikäihmistä sekä hänen omaisiaan, perhettään ja läheisiään heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja arjessa selviytymisessään.
•Osaa ohjauksessaan huomioida ikääntymiseen liittyvät erityispiirteet.

Promoting the Well-being and Health of the Older people
Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology
Services for the Aging Population
Practical Training: Services for the Elderly and Client Guidance Skills
Learning to learn

The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning.
• Assesses and develops their competence and learning methods in different learning environments.
• Is able to acquire, critically assess and appropriately apply the national and international knowledge base and practices of their field.
• Also takes responsibility for group learning and sharing what has been learned.

Start of University Studies
Professionals in Applied Gerontology
Finnish Language and Communication Skills
Operating in a workplace

The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field.
• Is able to work constructively in a work community and promotes their own and their work community’s well-being.
• Is able to act professionally in communication and interaction situations at a workplace.
• Utilises the opportunities offered by technology and digitalisation in their work.
• Understands the complexity of changing working life and their own resilience in changing working life situations.
• Has capabilities for an entrepreneurial approach

Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation
Practical Training: Services for the Elderly and Client Guidance Skills
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People
Development Work Skills in Applied Gerontology
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills
Collaboration with Working Life and Project Activities
Developmental Leadership in Gerontological Care
Society and Network Skills

•Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset ikäpoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua.
•Tuntee ikäihmisten sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut ja niihin liittyvän lainsäädännön, suositukset ja ohjelmat siten, että pystyy hyödyntämään ajantasaista tietoa asiakastyössä ja palvelujen kehittämisessä.
• Edistää toiminnallaan ikääntyneiden ihmisten äänen kuulumista ja ikäystävällistä asennetta yhteiskunnassa.
•Tuntee vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelurakenteen sekä osaa soveltaa tietojaan palvelujen järjestämisessä, tuottamisessa ja kehittämisessä.
•Hallitsee monitoimijaisen ja moniammatillisen verkostotyön periaatteet hyvää ikääntymistä edistäen erilaisissa toimintaympäristöissä.
•Osaa koordinoida moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ikäihmisten tarpeita vastaavien palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä.
•Tuntee ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita työssään.

Finnish Language and Communication Skills
Services for the Aging Population
Practical Training: Services for the Elderly and Client Guidance Skills
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills
Collaboration with Working Life and Project Activities
Client-centred multidisciplinary rehabilitation
Developmental Leadership in Gerontological Care
Not grouped
English at Work for Applied Gerontology Professionals
Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals
Swedish Oral Skills
Swedish Written Language
Research, development and innovation skills
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis
Free-choice Electives

Code Name Credits (cr)
YDIGER-1004
CORE COMPETENCE

(Choose all )

195
AMMMOD25
Professional Competence Foundation of Applied Gerontology

(Choose all )

30
AMKO043 Start of University Studies 5
K72G001 Professionals in Applied Gerontology 5
K72G002 Finnish Language and Communication Skills 5
AMKO047 Social and Health Care Service System 5
K72G003 Expertise in Multidisciplinary Gerontology 10
ARVMOD25
Competency in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation

(Choose all )

35
K72G004 Multidisciplinary Assessment Competency 10
K72G005 Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology 10
K72G006 Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation 10
K72G007 Older people with memory disorders 5
HYVMOD25
Promoting the Well-being and Health of the Older people

(Choose all )

20
K72G008 Promoting the Well-being and Health of the Older people 5
K72G009 Gerontological Care 5
K72G010 Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology 10
GKIEMOD25
English and Swedish Language Skills in Applied Gerontology

(Choose all )

10
K72G011 English at Work for Applied Gerontology Professionals 5
K72G012 Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals 5
RUOTSIS Swedish Oral Skills 0
RUOTSIK Swedish Written Language 0
PALMOD25
Services for the Aging Population and Client Guidance Skills

(Choose all )

20
K72G013 Services for the Aging Population 5
K72G014 Practical Training: Services for the Elderly and Client Guidance Skills 15
JOHMOD25
Management and Development of Services for the Aging Population

(Choose all )

35
K72G015 Management of Services for Older People 10
K72G016 Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People 15
K72G017 Development Work Skills in Applied Gerontology 10
GOSMOD25
Working as a Geronomi

(Choose all )

25
K72G018 Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management 10
K72G019 Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills 15
TUTGER-1004
Research and development competence

(Choose all )

20
AMKO046 Research, development and innovation skills 5
AMKO001 Planning Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO002 Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis 5
AMKO003 Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis 5
PROGER-1004
PROFILING COMPETENCE

(Choose 15 )

15
K72G021 Anticipation in Supporting the Functional Capacity and Agency of the Older People 5
K72G022 Collaboration with Working Life and Project Activities 5
AMKO051 Client-centred multidisciplinary rehabilitation 5
K72G023 Developmental Leadership in Gerontological Care 5
VAPGER-002
Free-choice Electives

(Choose ects: 10 )

0 - 10
K72GV001 Free-choice Electives 0 - 10
Go back to top of page