Bachelor's Degree Programme in Applied Gerontology (Blended Studies), Autumn 2025: KA72G25S
Code: KA72G25S
- Degree title
- Bachelor of Social Services and Health Care
- Credits
- 210 ects
- Duration
- 3.5 years (210 cr)
- Start semester
- Autumn 2025
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Geronomikoulutus (monimuoto-opinnot), syksy 2025
SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK) 210 op
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI
Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen sekä monitieteiseen gerontologiaan. Tutkinnon suoritettuasi olet ikääntyvien ihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen asiantuntija, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden palveluita ja mahdollistaa ikääntyvän ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Valmistuttuasi voit toimia ikääntyvien palveluiden esihenkilötehtävissä, kehittämishankkeissa sekä alan asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä esimerkiksi kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjänä, asiakas- ja palveluohjaajana, esihenkilö- ja koordinointitehtävissä niin julkisella, yksityisellä kuin järjestö- ja yhdistyösektorilla.
Lapin korkeakoulukonsernin strategisista valinnoista geronomikoulutuksessa painottuvat erityisesti tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta sekä kehittämisen painopisteinä ikäihmisten hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävät ratkaisut pitkien etäisyyksien alueella. Monialainen arviointiosaaminen ja ennaltaehkäisevä toiminta vanhustyössä ovat opetussuunnitelman keskeisiä teemoja.
OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE
Geronomikoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä ja opinnot jaetaan ydinosaamiseen (perus- ja ammattiopinnot, ammattitaitoa edistävä harjoittelu ja opinnäytetyö) sekä profiloivaan osaamiseen (vapaasti valittavat tai vaihtoehtoiset opinnot).
Ydinosaamiseen liittyvissä opinnoissa tavoitteena on perehtyä ammattialan ammatillisiin tehtäväalueisiin ja niiden perusteisiin siten, että kykenet valmistuttuasi työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Myös tutkintoon kuuluvat viestinnän ja sekä englannin ja ruotsin opinnot toteutuvat ydinosaamisen opintokokonaisuuden opintojaksoissa. Oppilaitoksen osoittamissa oppimisympäristöissä ja käytännön työelämässä tehtävässä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi. Työelämäharjoittelussa perehdyt geronomin työelämän käytänteisiin ja ammattilaisen rooliin moniammatillisessa yhteistyössä.
Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuus sisältää tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot (5 op) sekä opinnäytetyön suunnittelu, toteuttamis- ja viimeistelyvaiheen. Opinnäytetyöprosessissa kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen, koulutusten väliseen yhteistyöhön.
Profiloivien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi. Vapaasti valittaviin opintoihin voit sisällyttää myös muiden korkeakoulujen ja muiden koulutusten opintoja.
GERONOMIKOULUTUKSEN KOMPETENSSIT JA AMMATILLISEN KASVUN POLKU
Opetussuunnitelman perustana toimivat geronomin työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteiset, yleiset työelämäkompetenssit. Koulutuskohtaiset ja yleiset työelämäkompetenssit integroituvat toisiinsa opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa, ja niiden arviointi toteutuu eri opintojaksoissa koulutuksen kompetenssimatriisin mukaisesti.
Yhteiset kompetenssit:
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Geronomin (AMK) kompetenssit:
Gerontologinen osaaminen
Arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen
Opetussuunnitelmassa koulutuksesi oppimisprosessi on tehty näkyväksi kuvaamalla geronomiopiskelijan ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen avulla:
1. vuosi: Geronomin työhön perehtyjä
Perehdyt geronomin työn perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen, monialainen arviointisaaminen sekä gerontologisen kuntoutuksen menetelmät ja geronteknologiset ratkaisut ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.
2. vuosi: Geronomin työhön harjaantuja
Harjaannut edistämään ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja toimijuutta ikääntyneiden palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään arjessa selviytymisessä. Keskeisiä sisältöjä ovat terveyden edistäminen, ohjausosaaminen sekä palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmät.
3. vuosi: Geronomin työn soveltaja
Osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita, ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.
4. vuosi: Geronomin työn kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen, ja opiskelussa keskeistä on opiskelijoiden yhteinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti verkkoympäristöissä ja kampuksella sekä käytännön harjoittelussa, jota voit tehdä eri puolella Suomea olevissa harjoittelupaikoissa tai harjoitteluvaihdossa ulkomailla. Yhden opintovuoden aikana suoritetaan lähtökohtaisesti 60 opintopistettä, yhden opintopisteen työmäärä ollessa noin 27 tuntia. Opinnot suunnitellaan etenemään lukuvuosittain tasaisesti 40 viikon aikana.
Vaihto-opiskelumahdollisuuden lisäksi kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla ja opintojen vieraskielisellä materiaalilla. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Opiskeluasi ja ammatillista kehitystäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.
Tutkintoa suorittaessa opiskelijalla on mahdollisuus ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi muussa kotimaisessa tai ulkomaisessa korkeakoulussa taikka muussa oppilaitoksessa suorittamiaan opintoja sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja muilla samantyyppisillä opinnoilla. Opiskelija saa ammattikorkeakoulun päätöksen mukaisesti lukea hyväksi sekä korvata tutkintoon kuuluvia opintoja myös muulla tavoin osoitetulla osaamisella (932/2014, 37§9). Menettelystä käytetään nimitystä hyväksiluku.
AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Autumn 2025 | Spring 2026 | Autumn 2026 | Spring 2027 | Autumn 2027 | Spring 2028 | Autumn 2028 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 | 3. / 2028 | 1. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDIGER-1004 |
CORE COMPETENCE
(Choose all ) |
195 | 60 | 60 | 50 | 25 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 30 | 25 | 30 | 15 | 15 | 30 | 15 | 15 | 20 | 15 | 15 | 25 |
AMMMOD25 |
Professional Competence Foundation of Applied Gerontology
(Choose all ) |
30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||
AMKO043 | Start of University Studies | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G001 | Professionals in Applied Gerontology | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G002 | Finnish Language and Communication Skills | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO047 | Social and Health Care Service System | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G003 | Expertise in Multidisciplinary Gerontology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
ARVMOD25 |
Competency in Multidisciplinary Assessment and Gerontological Rehabilitation
(Choose all ) |
35 | 30 | 5 | 30 | 5 | 30 | 5 | |||||||||||||||
K72G004 | Multidisciplinary Assessment Competency | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72G005 | Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72G006 | Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72G007 | Older people with memory disorders | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
HYVMOD25 |
Promoting the Well-being and Health of the Older people
(Choose all ) |
20 | 20 | 20 | 20 | ||||||||||||||||||
K72G008 | Promoting the Well-being and Health of the Older people | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G009 | Gerontological Care | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G010 | Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
GKIEMOD25 |
English and Swedish Language Skills in Applied Gerontology
(Choose all ) |
10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
K72G011 | English at Work for Applied Gerontology Professionals | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G012 | Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
RUOTSIS | Swedish Oral Skills | 0 | |||||||||||||||||||||
RUOTSIK | Swedish Written Language | 0 | |||||||||||||||||||||
PALMOD25 |
Services for the Aging Population and Client Guidance Skills
(Choose all ) |
20 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | |||||||||||||||||
K72G013 | Services for the Aging Population | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K72G014 | Practical Training: Services for the Elderly and Client Guidance Skills | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
JOHMOD25 |
Management and Development of Services for the Aging Population
(Choose all ) |
35 | 35 | 10 | 25 | 10 | 12.5 | 12.5 | |||||||||||||||
K72G015 | Management of Services for Older People | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72G016 | Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K72G017 | Development Work Skills in Applied Gerontology | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
GOSMOD25 |
Working as a Geronomi
(Choose all ) |
25 | 25 | 25 | 25 | ||||||||||||||||||
K72G018 | Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K72G019 | Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
TUTGER-1004 |
Research and development competence
(Choose all ) |
20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
AMKO046 | Research, development and innovation skills | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO001 | Planning Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO002 | Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO003 | Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
PROGER-1004 |
PROFILING COMPETENCE
(Choose 15) |
15 | 10 | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | |||||||||||||||
K72G021 | Anticipation in Supporting the Functional Capacity and Agency of the Older People | 5 | |||||||||||||||||||||
K72G022 | Collaboration with Working Life and Project Activities | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO051 | Client-centred multidisciplinary rehabilitation | 5 | |||||||||||||||||||||
K72G023 | Developmental Leadership in Gerontological Care | 5 | |||||||||||||||||||||
VAPGER-002 |
Free-choice Electives
(Choose ects: 10) |
0 - 10 | 10 | 5 | 10 | 5 | 10 | 5 | |||||||||||||||
K72GV001 | Free-choice Electives | 0 - 10 | |||||||||||||||||||||
Total | 210 | 60 | 60 | 50 | 25 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 30 | 25 | 30 | 30 | 0 | 30 | 30 | 0 | 20 | 30 | 0 | 25 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Certificate structure
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Elderly Care Competences (2025-)
Assessment Skills
•Tunnistaa ennakoivasti ikääntyneen ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä uhkaavia sosiaalisia, terveydellisiä ja yhteiskuntaan liittyviä rakenteellisia riskejä sekä niiden taustatekijöitä. |
Multidisciplinary Assessment Competency |
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation |
Anticipation in Supporting the Functional Capacity and Agency of the Older People |
Ethics
The graduating student adheres to the ethical principles and values of their field of profession, taking the principles of equality and non-discrimination into account. |
Professionals in Applied Gerontology |
Proactive development
The graduating student is able to develop solutions that anticipate the future of their own field, applying existing knowledge and research and development methods. |
Development Work Skills in Applied Gerontology |
Anticipation in Supporting the Functional Capacity and Agency of the Older People |
Collaboration with Working Life and Project Activities |
Developmental Leadership in Gerontological Care |
Gerontological Leadership and Development Skills
•Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti. |
Management of Services for Older People |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People |
Development Work Skills in Applied Gerontology |
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management |
Collaboration with Working Life and Project Activities |
Developmental Leadership in Gerontological Care |
Gerontological Knowledge and Skills
•Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä. |
Professionals in Applied Gerontology |
Expertise in Multidisciplinary Gerontology |
Person-Centered Client Work Skills
•Osaa soveltaa gerontologista tietoa osana monitoimijaista yhteistyötä hoiva-, kuntoutus- ja sosiaalialalla. |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation |
Older people with memory disorders |
Gerontological Care |
Anticipation in Supporting the Functional Capacity and Agency of the Older People |
Client-centred multidisciplinary rehabilitation |
Internationality and multiculturalism
The graduating student is able to operate in multicultural and international operating environments and networks. |
Expertise in Multidisciplinary Gerontology |
Gerontological Rehabilitation and Gerontechnology |
Sustainable development
The graduating student is familiar with the principles of sustainable development, promotes their implementation and acts responsibly as a professional and a member of society. |
Professionals in Applied Gerontology |
Social and Health Care Service System |
Developmental Leadership in Gerontological Care |
Guidance Skills
•Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän työskentelytavan periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikääntyvän ihmisen toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia. |
Promoting the Well-being and Health of the Older people |
Counselling in the work of professionals in Applied Gerontology |
Services for the Aging Population |
Practical Training: Services for the Elderly and Client Guidance Skills |
Learning to learn
The graduating student recognises the strengths and development areas of their competence and learning methods, and they utilise the opportunities communities and digitalisation provide in their learning. |
Start of University Studies |
Professionals in Applied Gerontology |
Finnish Language and Communication Skills |
Operating in a workplace
The graduating student has versatile working life skills and is able to operate in work communities of their field. |
Practical Training: Multidisciplinary assessment and gerontological rehabilitation |
Practical Training: Services for the Elderly and Client Guidance Skills |
Practical Training: Competence in Developing and Managing Services for Older People |
Development Work Skills in Applied Gerontology |
Entrepreneurship in the Care Sector and Financial Management |
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills |
Collaboration with Working Life and Project Activities |
Developmental Leadership in Gerontological Care |
Society and Network Skills
•Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset ikäpoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua. |
Finnish Language and Communication Skills |
Services for the Aging Population |
Practical Training: Services for the Elderly and Client Guidance Skills |
Practical Training: Strengthening and Deepening Professional Skills |
Collaboration with Working Life and Project Activities |
Client-centred multidisciplinary rehabilitation |
Developmental Leadership in Gerontological Care |
Not grouped |
English at Work for Applied Gerontology Professionals |
Swedish at Work for Applied Gerontology Professionals |
Swedish Oral Skills |
Swedish Written Language |
Research, development and innovation skills |
Planning Phase of the Bachelor´s Thesis |
Implementation Phase of the Bachelor´s Thesis |
Finishing Phase of the Bachelor´s Thesis |
Free-choice Electives |