Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: K702G001
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen, hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista erilaisissa vanhustyön toimintaympäristöissä.
Opiskelija ymmärtää ikäihmisen itsemääräämisoikeuden merkityksen ja opiskelija osaa toimia oikeudenmukaisesti ja yksilöllisesti arvokkaan vanhuuden turvaamiseksi.
Opiskelija osaa toimia kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikäihmisten kanssa.
Opiskelija osaa kehittää omia kirjallisia ja suullisia viestintätaitojaan ja osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työyhteisöjen vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija hallitsee Lapin ammattikorkeakoulun asiakirjat, opinnäyteoppaan sekä Lapin AMKissa käytettävän viittaamistekniikan.
Opiskelija osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
Geronomin ammatillinen osaamisperusta
Arvot ja ammattietiikka sosiaali- ja terveysalalla
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
Ikäihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen
Suomen kieli ja viestintä; Lapin AMKin asiakirjat, opinnäyteopas ja viittaamistekniikka
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta T1-tasoista osaamista.
1-2
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä ohjatusti toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja ohjatusti toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa ohjatusti toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti niiden mukaisesti erilaisissa asiakastilanteissa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja tarkoituksenmukaisesti toimia yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 08.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Päivi Hietala
- Anitta Örn
- Tuula Ahokumpu
Vastuuhenkilö
Tuula Ahokumpu
Opiskelijaryhmät
-
KA72G23SGeronomikoulutus, Kemi, Syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet ja osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen, hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista erilaisissa vanhustyön toimintaympäristöissä.
Opiskelija ymmärtää ikäihmisen itsemääräämisoikeuden merkityksen ja opiskelija osaa toimia oikeudenmukaisesti ja yksilöllisesti arvokkaan vanhuuden turvaamiseksi.
Opiskelija osaa toimia kulttuuritaustoiltaan erilaisten ikäihmisten kanssa.
Opiskelija osaa kehittää omia kirjallisia ja suullisia viestintätaitojaan ja osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työyhteisöjen vuorovaikutustilanteissa.
Opiskelija hallitsee Lapin ammattikorkeakoulun asiakirjat, opinnäyteoppaan sekä Lapin AMKissa käytettävän viittaamistekniikan.
Opiskelija osaa raportoida suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
Geronomin ammatillinen osaamisperusta
Arvot ja ammattietiikka sosiaali- ja terveysalalla
Ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
Ikäihmisen ja hänen läheistensä kohtaaminen
Suomen kieli ja viestintä; Lapin AMKin asiakirjat, opinnäyteopas ja viittaamistekniikka
Aika ja paikka
syyslukukausi 2023 (lukuvuosi 2023 - 2024)
Hyvinvointipalvelut Tietokatu 1, Kemi
Etäyhteyksin toteutuvat osuudet lukukausiaikataulutuksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Suomen kieli ja viestintä /materiaali: *suomen kieli ja viestintä: Lapin AMKin asiakirjat & opinnäytetyön opas *Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008) *Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003) *Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab) *Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006) *Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008) *muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.
Opetusmenetelmät
Suomen kieli ja viestintä /vastuuopettaja Päivi Hietala
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
lähiopetus Kemin kampuksella
Zoom-etäopetus
opetustallenteet
Moodle-oppimisympäristö
yksilö- ja ryhmäharjoitukset
oppimistehtävät:
kirjalliset ja suulliset viestinnän tehtävät
videotehtävä: yksilötehtävä. Työnhaku: itsensä esittely. "Millainen viestijä ja työntekijä olen?"
Videotehtävän pohjana käytetään erilaisia testejä ja niiden tuloksia.
Testien linkit ja ohjeet ovat Moodlessa.
gerontologia: kirjallinen tehtävä 0 - K5 ryhmätehtävä / yhteistehtävä.
* kirjallisen tehtävän arviointi 0 - K5 (ulkoasu, kieli, viittaukset ja muu kirjallisen tehtävän ohjeistuksen noudattaminen arviointiperusteina). Kaikille ryhmän jäsenille sama arvosana kirjallisesta tehtävästä.
Ohjaus ja palaute:
kirjallisen tehtävän ohjaus ryhmille ennen tehtävän palautuspäivää
Kirjallinen viestintä: Zoom-etäohjaus /Päivi Hietala
ke 25.10.2023: Pakollinen osallistuminen ohjaukseen: vähintään yksi opiskelija /gerontologia-ryhmätehtävä.
Ohjausaika varataan etukäteen Moodlessa olevassa keskustelussa. Ohjausaika on 15 - 30 min/ryhmä (aika riippuu ryhmien määrästä).
Vuorovaikutus ja viestintä / orientoivat opinnot osa 2 /vastuuopettaja Tuula Ahokumpu
Osuuden sisältö:
- geronomin ammatti ja osaaminen/kompetenssit
- 1. lukukauden aikataulutus syksy 2022
- 1. lukukauden toteutussuunnitelma
- Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma
- Osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen
- Lapin amkin tutkintosääntö
- Etiikka tieteenalana ja geronomin eettiset periaatteet
- Osaamisen tasot / Bloomin taksonomia
- Tiimityöskentely ja tiimisopimus
- Innovaatiokompetenssit
- Ammatillinen vuorovaikutus ja ikäihmisen kohtaaminen
- Itsemääräämisoikeus ja integriteetti
- Dialogisuus vuorovaikutuksessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suomen kieli ja viestintä:
*ei tenttiä: kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Sisällön jaksotus
yhdelle lukukaudelle jaettuna: syyslukukaudella 2023 - 2024
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittaudutaan Pepissä ennen OJ:n alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen, saa opiskelija käyttöönsä Moodle-oppimisympäristön.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Opiskelija ei saavuta T1-tasoista osaamista.
1-2
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä ohjatusti toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja ohjatusti toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa ohjatusti toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa toimintatapojen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sekä toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti ammatillisessa vuorovaikutuksessa ikäihmisen ja hänen läheistensä sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija osaa kuvata vanhustyön eettiset periaatteet ja toimia itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti niiden mukaisesti erilaisissa asiakastilanteissa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja tarkoituksenmukaisesti toimia yksilöllisissä ja ryhmäpuheviestintätilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana 0 - K5 määräytyy viestinnän tehtävien mukaan.
* viestintä: kirjallinen ja suullinen osuus suoritettu
---kirjalliset tehtävät:
- kirjallisen tehtävän arviointitaulukko: gerontologia-tehtävä
- suullinen viestintä: videotehtävien arviointi.
- tuntiaktiivisuus: osallistuminen harjoituksiin ja tehtäviin