Geronomikoulutus (monimuoto-opinnot), syksy 2023: KA72G23S
Tunnus: KA72G23S
Kuvaus
SUORITETTAVA TUTKINTO Geronomi (AMK) 210 op
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUKSEN PROFIILI
Geronomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansallisiin koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, työelämälähtöisyyteen sekä monitieteiseen gerontologiaan. Tutkinnon suoritettuasi olet kokonaisvaltaisen vanhustyön asiantuntija, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä ja mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen. Valmistuttuasi kykenet johtamaan vanhustyötä sekä kehittämishankkeita ja toimimaan itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä esimerkiksi kuntoutusyksiköissä, kotihoidossa, palvelukeskuksissa, hoiva- ja hoitopalveluyrittäjänä, palveluohjaajana, vanhustyön esimiestehtävissä, vanhuspalvelujen koordinointitehtävissä tai järjestö- ja yhdistyssektorilla.
Lapin korkeakoulukonsernin strategisista valinnoista vanhustyön koulutuksessa painottuvat erityisesti tulevaisuuden palvelut ja etäisyyksien hallinta sekä kehittämisen painopisteinä ikäihmisten terveyttä, toimintakykyä ja hyvinvointia edistävät ratkaisut pitkien etäisyyksien yhteisöissä. Monialainen toimintakyvyn arviointiosaaminen ja ennaltaehkäisevä toiminta vanhustyössä ovat opetussuunnitelman keskeisiä teemoja.
OPINTOJEN JA OPETUSSUUNNITELMAN RAKENNE
Geronomikoulutuksen opintojen rakenne ja tutkinnon laajuus ovat ammattikorkeakouluista annetun asetuksen (1129/2014) mukaisia. Tutkinnon laajuus on 210 opintopistettä, jotka jaetaan perus- ja ammattiopintoihin, vapaasti valittaviin opintoihin, ammattitaitoa edistävään harjoitteluun ja opinnäytetyöhön.
Perus- ja ammattiopinnoissasi tavoitteenasi on perehtyminen alan yleiseen teoreettiseen perustaan ja keskeisiin ammatillisiin tehtäväalueisiin sekä niiden tieteellisiin perusteisiin. Oppilaitoksen osoittamissa oppimisympäristöissä ja käytännön työelämässä tehtävässä ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa sovellat ja vahvistat osaamistasi. Työelämäharjoittelussa perehdyt myös geronomin työelämän käytänteisiin ja vanhustyön ammattilaisen rooliin moniammatillisessa yhteistyössä. Vapaasti valittavien opintojen tavoitteena on syventää ja täydentää ammatillista osaamistasi. Vapaasti valittaviin opintoihin voit sisällyttää myös muiden korkeakoulujen ja muiden koulutusten opintoja. Opinnäytetyöprosessissa kehität valmiuksiasi soveltaa tietoja ja taitoja ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä. Opinnäytetyön toteutuksessa sinulla on mahdollisuus monialaiseen, koulutusten väliseen yhteistyöhön.
Lapin ammattikorkeakoulussa opetussuunnitelman rakenteen muodostavat vanhustyön ydinosaamisen, profiloivan osaamisen sekä tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintokokonaisuudet.
Ydinosaamiseen liittyvissä opinnoissa tavoitteena on perehtyä ammattialan ammatillisiin tehtäväalueisiin ja niiden perusteisiin siten, että kykenet valmistuttuasi työskentelemään itsenäisesti alan asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Myös tutkintoon kuuluvat viestinnän ja sekä englannin ja ruotsin opinnot toteutuvat ydinosaamisen opintokokonaisuuden opintojaksoissa. Opintojen loppuvaiheen profiloivan osaamisen valinnoilla voit suunnata osaamistasi laajemmalle tai syventää osaamistasi. Tutkimus- ja kehittämisosaaminen sisältää tutkimus- ja kehittämisosaamisen opinnot (5 op) sekä opinnäytetyön suunnittelu, toteuttamis- ja viimeistelyvaiheen.
GERONOMIKOULUTUKSEN KOMPETENSSIT JA AMMATILLISEN KASVUN POLKU
Opetussuunnitelman perustana toimivat geronomin työelämän osaamisvaatimuksista johdetut laajat osaamisalueet eli kompetenssit ja Lapin ammattikorkeakoulun koulutusten yhteiset, yleiset työelämäkompetenssit. Koulutuskohtaiset ja yleiset työelämäkompetenssit integroituvat toisiinsa opetussuunnitelman teemoissa, osaamistavoitteissa ja toteutussuunnitelmissa, ja niiden arviointi toteutuu eri opintojaksoissa koulutuksen kompetenssimatriisin mukaisesti.
Yhteiset kompetenssit:
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Geronomin (AMK) kompetenssit:
Gerontologinen osaaminen
Monialainen arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
Palvelujärjestelmäosaaminen
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen
Opetussuunnitelmassa koulutuksesi oppimisprosessi on tehty näkyväksi kuvaamalla geronomiopiskelijan ammatillinen kasvu perehtyjästä kehittäjäksi vuositeemojen avulla:
1.vuosi: Vanhustyön perehtyjä
Perehdyt vanhustyön perusteisiin ja gerontologiaan tieteenalana. Keskeisinä teemoina ovat monialainen orientaatio ikääntymiseen ja ikäihmisen kohtaamiseen, monialainen arviointisaaminen sekä gerontologisen kuntoutuksen menetelmät ja geronteknologiset ratkaisut ikäihmisen toimijuuden ja toimintakyvyn tukemisessa.
2. vuosi: Vanhustyön harjaantuja
Harjaannut edistämään ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja toimijuutta ikääntyneiden palveluissa. Osaat ohjata ja neuvoa ikäihmistä sekä hänen läheisiään arjessa selviytymisessä. Keskeisiä sisältöjä ovat terveyden edistäminen, ohjausosaaminen sekä palveluohjauksen ja verkostotyön menetelmät.
3. vuosi: Vanhustyön soveltaja/kehittäjä
Osaat soveltaa tutkittua gerontologista tietoa ikääntyneen väestön palvelujen koordinointi-, johtamis- ja kehittämistyössä. Tunnistat työyhteisön sekä ikääntyvän väestön palveluiden kehittämistarpeita, ja osaat esittää niihin tarkoituksenmukaisia ja innovatiivisia kehittämisideoita.
4. vuosi: Vanhustyön kehittäjä
Syvennät yrittäjämäistä ajattelu- ja toimintatapaasi vanhuspalvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä. Perehdyt yrittäjyyteen mahdollisena tulevaisuuden uravaihtoehtona.
OPINTOJEN TOTEUTTAMINEN JA ARVIOINTI
Geronomikoulutuksen opetussuunnitelma on osaamisperustainen, ja opiskelussa keskeistä on opiskelijoiden yhteinen tiedon hankkiminen, tuottaminen ja jakaminen sekä kyky soveltaa teoriatietoa käytännön työtilanteisiin. Opiskelu tapahtuu monimuotoisesti verkkoympäristöissä ja kampuksella sekä käytännön harjoittelussa, jota voit tehdä eri puolella Suomea olevissa harjoittelupaikoissa tai harjoitteluvaihdossa ulkomailla.
Vaihto-opiskelumahdollisuuden lisäksi kansainvälistymistä tuetaan kieliopinnoilla ja opintojen vieraskielisellä materiaalilla. Lisäksi voit osallistua kotikansainvälistymistä tukeviin tilaisuuksiin ja tapahtumiin sekä kansainvälisten opiskelijoiden tutorointiin.
Opiskeluasi ja ammatillista kehitystäsi tukevat ohjaus ja palaute, joita saat oppilaitoksen henkilöstöltä ja työelämäharjoitteluiden ohjaajilta. Tärkeää on oppia hyödyntämään myös itse- ja vertaisarviointia. Arvioinnissa hyödynnetään jatkuvaa arviointia, jossa arvioinnin kohteina ovat sekä oppimisprosessi että oppimisen tulos. Arvioinnin perustana ovat kunkin opintojakson osaamistavoitteet, jotka johdetaan koulutuksen kompetensseista. Oppimistulokset voidaan tunnistaa opetussuunnitelmaan kirjattujen arviointikriteerien avulla.
AMK- tutkinto antaa jatko-opintokelpoisuuden kahden vuoden työkokemuksen jälkeen ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon (YAMK) suorittamiseen. Opintoja voi jatkaa myös yliopistojen maisterikoulutuksissa koti- tai ulkomailla.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
1. / 2023 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDIGER-1002 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
170 | 60 | 50 | 40 | 25 | 30 | 30 | 25 | 25 | 15 | 25 | 25 | 30 | 30 | 25 | 25 | 15 | 25 | 25 | |||
AMMMOD23 |
Geronomin ammatillinen osaamisperusta
(Valitaan kaikki) |
30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||
AMKO006 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702G001 | Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
HYVO10 | Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702G002 | Monitieteinen gerontologiaosaaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702G003H | Harjoittelu: Ammatillinen vuorovaikutus | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
ARVMOD23 |
Monialainen arviointi- ja kuntoutusosaaminen
(Valitaan kaikki) |
30 | 30 | 30 | 30 | ||||||||||||||||||
K702G004 | Monialainen arviointiosaaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702G005 | Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702G006H | Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
HYVMOD23 |
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
(Valitaan kaikki) |
20 | 20 | 20 | 20 | ||||||||||||||||||
K702G007 | Terveyden edistäminen, gerontologinen hoito ja hoiva | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702G008 | Ohjaaminen vanhustyössä | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
GKIMOD23 |
Englannin ja ruotsin kielen osaamisen hyödyntäminen vanhustyössä
(Valitaan kaikki) |
10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
K702G009 | English for Elderly care professionals | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702G010 | Svenska för geronomer | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
RUOTSIK | Ruotsin kirjallinen taito | 0 | |||||||||||||||||||||
RUOTSIS | Ruotsin suullinen taito | 0 | |||||||||||||||||||||
PALMOD23 |
Ikääntyvän väestön palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen
(Valitaan kaikki) |
30 | 20 | 10 | 20 | 10 | 20 | 10 | |||||||||||||||
K702G011 | Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
K702G012H | Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K702G013 | Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
JOHMOD23 |
Vanhustyön johtaminen ja sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys
(Valitaan kaikki) |
20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||||||||
K702G014 | Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
K702G015 | Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||
GOSMOD23 |
Gerontologisen osaamisen hyödyntäminen työelämässä
(Valitaan kaikki) |
30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | |||||||||||||||
K702G016 | Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
K702G017 | Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||
PROGER-1011 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | 15 | 5 | 15 | 5 | 15 | 5 | |||||||||||||||
AKAS3115 | Aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaaminen | 5 | |||||||||||||||||||||
VAPGER |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
0 - 20 | 15 | 5 | 15 | 5 | 15 | 5 | |||||||||||||||
PROGER-1011-PROGER-1002 |
Yrittäjyyden perusopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
0 - 20 | |||||||||||||||||||||
YRIT1111 | Yrittäjyyden mahdollisuudet | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1112 | Ideasta markkinoille | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1113 | Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1114 | Aloittavan yrityksen taloushallinto | 5 | |||||||||||||||||||||
YRIT1115 | Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen | 5 | |||||||||||||||||||||
KA72G23S-TUTGER-1001 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
HYVO2OJ | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
KA72G23S-K702GL41OK-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | 5 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 45 | 25 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 30 | 25 | 30 | 30 | 0 | 30 | 30 | 0 | 15 | 30 | 0 | 25 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Geronomikoulutuksen kompetenssit (2023-)
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä |
Harjoittelu: Ammatillinen vuorovaikutus |
Monialainen arviointiosaaminen |
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia |
Terveyden edistäminen, gerontologinen hoito ja hoiva |
Ohjaaminen vanhustyössä |
Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus |
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. |
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia |
Ohjaaminen vanhustyössä |
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen |
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen |
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
- Osaa edistää iäkkäiden ihmisten sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta heidän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen palveluissaan. |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen |
Monialainen arviointiosaaminen |
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia |
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus |
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen |
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu |
Gerontologinen osaaminen
- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä sekä ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. |
Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä |
Monitieteinen gerontologiaosaaminen |
Monialainen arviointiosaaminen |
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen
- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti. |
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto |
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen |
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
English for Elderly care professionals |
Svenska för geronomer |
Ruotsin kirjallinen taito |
Ruotsin suullinen taito |
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä |
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia |
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus |
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen |
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen |
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen |
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu |
Monialainen arviointiosaaminen
- Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia. |
Monialainen arviointiosaaminen |
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto |
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu |
Ohjausosaaminen
- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän vanhustyön periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia. |
Terveyden edistäminen, gerontologinen hoito ja hoiva |
Ohjaaminen vanhustyössä |
English for Elderly care professionals |
Svenska för geronomer |
Ruotsin suullinen taito |
Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus |
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen |
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen |
Monitieteinen gerontologiaosaaminen |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Palvelujärjestelmäosaaminen
- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua. |
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen |
Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus |
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto |
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen |
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä. |
Harjoittelu: Ammatillinen vuorovaikutus |
Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus |
Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen |
Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen |
Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen |
Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto |
Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen |
Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu |
Luokittelemattomat |
Aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaaminen |
Yrittäjyyden mahdollisuudet |
Ideasta markkinoille |
Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa |
Aloittavan yrityksen taloushallinto |
Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDIGER-1002 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
170 |
AMMMOD23 |
Geronomin ammatillinen osaamisperusta
(Valitaan kaikki) |
30 |
AMKO006 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 |
K702G001 | Ikääntyvän ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus ja viestintä | 5 |
HYVO10 | Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmäosaaminen | 5 |
K702G002 | Monitieteinen gerontologiaosaaminen | 10 |
K702G003H | Harjoittelu: Ammatillinen vuorovaikutus | 5 |
ARVMOD23 |
Monialainen arviointi- ja kuntoutusosaaminen
(Valitaan kaikki) |
30 |
K702G004 | Monialainen arviointiosaaminen | 10 |
K702G005 | Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia | 10 |
K702G006H | Harjoittelu: Monialainen arviointiosaaminen ja gerontologinen kuntoutus | 10 |
HYVMOD23 |
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
(Valitaan kaikki) |
20 |
K702G007 | Terveyden edistäminen, gerontologinen hoito ja hoiva | 10 |
K702G008 | Ohjaaminen vanhustyössä | 10 |
GKIMOD23 |
Englannin ja ruotsin kielen osaamisen hyödyntäminen vanhustyössä
(Valitaan kaikki) |
10 |
K702G009 | English for Elderly care professionals | 5 |
K702G010 | Svenska för geronomer | 5 |
RUOTSIK | Ruotsin kirjallinen taito | 0 |
RUOTSIS | Ruotsin suullinen taito | 0 |
PALMOD23 |
Ikääntyvän väestön palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen
(Valitaan kaikki) |
30 |
K702G011 | Ikääntyvän väestön palvelut ja palveluohjaus | 5 |
K702G012H | Harjoittelu: Palvelujärjestelmä- ja asiakasohjausosaaminen | 15 |
K702G013 | Ikääntyvän väestön palveluiden kehittäminen | 10 |
JOHMOD23 |
Vanhustyön johtaminen ja sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys
(Valitaan kaikki) |
20 |
K702G014 | Ikääntyvän väestön palveluiden johtaminen | 10 |
K702G015 | Hoiva-alan yrittäjyys ja taloushallinto | 10 |
GOSMOD23 |
Gerontologisen osaamisen hyödyntäminen työelämässä
(Valitaan kaikki) |
30 |
K702G016 | Harjoittelu: Ikääntyvän väestön palveluiden kehittämis- ja johtamisosaaminen | 15 |
K702G017 | Ammatillisuutta vahvistava ja syventävä harjoittelu | 15 |
PROGER-1011 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 |
AKAS3115 | Aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaaminen | 5 |
VAPGER |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
0 - 20 |
PROGER-1011-PROGER-1002 |
Yrittäjyyden perusopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
0 - 20 |
YRIT1111 | Yrittäjyyden mahdollisuudet | 5 |
YRIT1112 | Ideasta markkinoille | 5 |
YRIT1113 | Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassa | 5 |
YRIT1114 | Aloittavan yrityksen taloushallinto | 5 |
YRIT1115 | Yrityksen perustaminen ja toiminnan kehittäminen | 5 |
KA72G23S-TUTGER-1001 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 |
HYVO2OJ | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen | 5 |
KA72G23S-K702GL41OK-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 |
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 |
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 |
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 |