Siirry suoraan sisältöön

Aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AKAS3115

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Susanna Rivinen
  • Päivi Rasi-Heikkinen
  • Hanna Vuojärvi
  • Tuula Ahokumpu
  • Anne Jokelainen
  • Satu Elo

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
• Tuntee yhteiskunnan digitalisoitumisen tuottamia haasteita digitaidoille ja -osallisuudelle.
• Ymmärtää mitä monialaiset digitaidot ovat ja mikä on niiden merkitys osana elämänkulkua.
• Tietää tutkimukseen perustuen, millaisia digitaitoja julkisten tai yksityisten koulutus-, kulttuuri-, sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaina (esim. kotihoito, omaishoito, harrastustoiminta, päivätoiminta), sekä digitaalisten sisältöjen ja –sovellusten käyttäjinä tarvitaan.
• Ymmärtää millaiset elämäntilanteet ja toimintarajoitteet aikaansaavat haavoittuvuutta digitaitojen ja –osallisuuden näkökulmasta.
• Tuntee digitaitojen ohjaamisen ja oppimisen teoreettisia lähestymistapoja sekä käytännön toteutusmalleja ja menetelmiä.
• Osaa soveltaa teoreettista ja ajankohtaista tutkimustietoa digitaidoista ja niiden oppimisesta oppija-/asiakaslähtöisen ohjausprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa, sekä näihin teemoihin liittyvässä henkilöstökoulutuksessa.
• Ymmärtää miten ohjausosaaminen nivoutuu osaksi ammatillista osaamista ja käytäntöjä.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
• Yhteiskunnan digitalisoituminen
• Digiosallisuus, digisyrjäytyminen
• Digitaidot ja lähikäsitteet (esim. digitaalinen osaaminen, medialukutaidot, terveyden lu-kutaito)
• Digitaitoja koskeva ajankohtainen tutkimustieto
• Digitaitojen ohjauksen teoreettiset lähestymistavat sekä käytännön toteutusmallit
• Oppija-/asiakaslähtöisen ohjausprosessin suunnittelu ja arviointi
• Digitaitojen ohjausosaaminen osana ammatillista osaamista ja käytäntöjä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osa 1

0
Suunnitelma ei osoita suunnitteluosaamista. Suunniteltu kokonaisuus ei rakennu aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen, oppimisen ja ohjauksen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmil-le. Suunnitelma ei osoita digitaitojen käsitteen ymmärrystä valitussa kontekstissa.

1
Digitaitojen ohjaamisen suunnitelma osoittaa välttävää suunnitteluosaamis-ta. Ohjaussuunnitelman kokonaisuus rakentuu hyvin ohuesti aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen, oppimisen teorioihin, pedagogisiin periaatteisiin tai mene-telmiin. Digiohjauksen sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti pe-rusteltua, eikä suunnitelma osoita digitaitojen käsitteen ymmärrystä valitussa kontekstissa.

2
Digitaitojen ohjaamisen suunnitelma osoittaa tyydyttävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu ko-konaisuus rakentuu jossain määrin aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja koskevaan tutkimuskirjal-lisuuteen, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauk-sen sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti riittävästi perusteltua, eikä suunnitelma osoita digitaitojen käsitteen hyvää ymmärrystä valitussa kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Suunnitelma osoittaa hyvää suunnitteluosaamista. Suunniteltu kokonaisuus rakentuu aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen sekä verrattain osuvasti valituille op-pimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauksen sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua. Suunnitelma osoittaa digitaitojen käsitteen hyvää ymmärrystä valitussa kontekstissa.

4
Suunnitelma osoittaa kiitettävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu koko-naisuus rakentuu osuvasti aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen sekä valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauk-sen sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua ja oivaltavaa. Suunnitelma osoittaa digitaidon käsitteen kiitettävää ymmärrystä valitussa kontekstissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Suunnitelma osoittaa erinomaista suunnitteluosaamista. Suunniteltu kokonaisuus raken-tuu osuvasti aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen sekä erittäin osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauk-sen sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua ja oivaltavaa. Suunnitelma osoittaa digitaitojen käsitteen erinomaista ymmärrystä valitussa kontekstissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osa 2

Hyväksytty
Aktiivinen osallistuminen verkkoseminaareihin ja keskusteluun. Ryhmätyön selkeä ja hyvin jäsennetty esittäminen ja havainnollistaminen. Rakentavan vertaispalautteen antaminen, ja oman suunnitelman edelleen kehittäminen saadun palautteen avulla.

Hylätty
Osallistuminen verkkoseminaareihin ja keskusteluun on puutteellista. Ryhmätyön esittäminen ja havainnollistaminen on puutteellista. Rakentavaa vertaispalautetta ei annettu eikä saatua pa-lautetta hyödynnetä osana laadittua suunnitelmaa.

Lisätiedot

Tällä opintojaksolla voi lukea hyväksi AKAS3113-opintojakson.
Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opinnoissa opintojaksoa voidaan sisällyttää vapaavalintaisiin opintoihin ja geronomikoulutuksessa lisäksi osaksi ammatillisuutta vahvistavaa syventävää harjoittelua. Lapin ammattikorkeakoulun Master School (YAMK) opetussuunnitelman mukaisesti opintojakso voidaan hyväksilukea profiloiviin opintoihin.

Ilmoittautumisaika

08.08.2022 - 22.11.2022

Ajoitus

29.11.2022 - 17.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kasvatustieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Tutkinto-ohjelma
  • Kasvatustieteellinen koulutus
Opettaja
  • Susanna Rivinen
  • Anne Jokelainen
  • Satu Elo
  • Päivi Rasi-Heikkinen
  • Tuula Ahokumpu
  • Hanna Vuojärvi
Opiskelijaryhmät
  • ONLINE-AikuiskasvatustiedeKM
    Oline aikuiskasvatustiedeKM
  • ONLINE-Yhdenvertaisuus
    Online yhdenvertaisuus ja jatkuva oppiminen KM

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
• Tuntee yhteiskunnan digitalisoitumisen tuottamia haasteita digitaidoille ja -osallisuudelle.
• Ymmärtää mitä monialaiset digitaidot ovat ja mikä on niiden merkitys osana elämänkulkua.
• Tietää tutkimukseen perustuen, millaisia digitaitoja julkisten tai yksityisten koulutus-, kulttuuri-, sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaina (esim. kotihoito, omaishoito, harrastustoiminta, päivätoiminta), sekä digitaalisten sisältöjen ja –sovellusten käyttäjinä tarvitaan.
• Ymmärtää millaiset elämäntilanteet ja toimintarajoitteet aikaansaavat haavoittuvuutta digitaitojen ja –osallisuuden näkökulmasta.
• Tuntee digitaitojen ohjaamisen ja oppimisen teoreettisia lähestymistapoja sekä käytännön toteutusmalleja ja menetelmiä.
• Osaa soveltaa teoreettista ja ajankohtaista tutkimustietoa digitaidoista ja niiden oppimisesta oppija-/asiakaslähtöisen ohjausprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa, sekä näihin teemoihin liittyvässä henkilöstökoulutuksessa.
• Ymmärtää miten ohjausosaaminen nivoutuu osaksi ammatillista osaamista ja käytäntöjä.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
• Yhteiskunnan digitalisoituminen
• Digiosallisuus, digisyrjäytyminen
• Digitaidot ja lähikäsitteet (esim. digitaalinen osaaminen, medialukutaidot, terveyden lu-kutaito)
• Digitaitoja koskeva ajankohtainen tutkimustieto
• Digitaitojen ohjauksen teoreettiset lähestymistavat sekä käytännön toteutusmallit
• Oppija-/asiakaslähtöisen ohjausprosessin suunnittelu ja arviointi
• Digitaitojen ohjausosaaminen osana ammatillista osaamista ja käytäntöjä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osa 1

0
Suunnitelma ei osoita suunnitteluosaamista. Suunniteltu kokonaisuus ei rakennu aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen, oppimisen ja ohjauksen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmil-le. Suunnitelma ei osoita digitaitojen käsitteen ymmärrystä valitussa kontekstissa.

1
Digitaitojen ohjaamisen suunnitelma osoittaa välttävää suunnitteluosaamis-ta. Ohjaussuunnitelman kokonaisuus rakentuu hyvin ohuesti aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen, oppimisen teorioihin, pedagogisiin periaatteisiin tai mene-telmiin. Digiohjauksen sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti pe-rusteltua, eikä suunnitelma osoita digitaitojen käsitteen ymmärrystä valitussa kontekstissa.

2
Digitaitojen ohjaamisen suunnitelma osoittaa tyydyttävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu ko-konaisuus rakentuu jossain määrin aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja koskevaan tutkimuskirjal-lisuuteen, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauk-sen sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti riittävästi perusteltua, eikä suunnitelma osoita digitaitojen käsitteen hyvää ymmärrystä valitussa kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Suunnitelma osoittaa hyvää suunnitteluosaamista. Suunniteltu kokonaisuus rakentuu aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen sekä verrattain osuvasti valituille op-pimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauksen sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua. Suunnitelma osoittaa digitaitojen käsitteen hyvää ymmärrystä valitussa kontekstissa.

4
Suunnitelma osoittaa kiitettävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu koko-naisuus rakentuu osuvasti aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen sekä valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauk-sen sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua ja oivaltavaa. Suunnitelma osoittaa digitaidon käsitteen kiitettävää ymmärrystä valitussa kontekstissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Suunnitelma osoittaa erinomaista suunnitteluosaamista. Suunniteltu kokonaisuus raken-tuu osuvasti aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen sekä erittäin osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauk-sen sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua ja oivaltavaa. Suunnitelma osoittaa digitaitojen käsitteen erinomaista ymmärrystä valitussa kontekstissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osa 2

Hyväksytty
Aktiivinen osallistuminen verkkoseminaareihin ja keskusteluun. Ryhmätyön selkeä ja hyvin jäsennetty esittäminen ja havainnollistaminen. Rakentavan vertaispalautteen antaminen, ja oman suunnitelman edelleen kehittäminen saadun palautteen avulla.

Hylätty
Osallistuminen verkkoseminaareihin ja keskusteluun on puutteellista. Ryhmätyön esittäminen ja havainnollistaminen on puutteellista. Rakentavaa vertaispalautetta ei annettu eikä saatua pa-lautetta hyödynnetä osana laadittua suunnitelmaa.

Lisätiedot

Tällä opintojaksolla voi lukea hyväksi AKAS3113-opintojakson.
Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opinnoissa opintojaksoa voidaan sisällyttää vapaavalintaisiin opintoihin ja geronomikoulutuksessa lisäksi osaksi ammatillisuutta vahvistavaa syventävää harjoittelua. Lapin ammattikorkeakoulun Master School (YAMK) opetussuunnitelman mukaisesti opintojakso voidaan hyväksilukea profiloiviin opintoihin.

Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

07.12.2021 - 23.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kasvatustieteiden tiedekunta

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kasvatustieteellinen koulutus
Opettaja
  • Päivi Rasi-Heikkinen
  • Hanna Vuojärvi

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija:
• Tuntee yhteiskunnan digitalisoitumisen tuottamia haasteita digitaidoille ja -osallisuudelle.
• Ymmärtää mitä monialaiset digitaidot ovat ja mikä on niiden merkitys osana elämänkulkua.
• Tietää tutkimukseen perustuen, millaisia digitaitoja julkisten tai yksityisten koulutus-, kulttuuri-, sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakkaina (esim. kotihoito, omaishoito, harrastustoiminta, päivätoiminta), sekä digitaalisten sisältöjen ja –sovellusten käyttäjinä tarvitaan.
• Ymmärtää millaiset elämäntilanteet ja toimintarajoitteet aikaansaavat haavoittuvuutta digitaitojen ja –osallisuuden näkökulmasta.
• Tuntee digitaitojen ohjaamisen ja oppimisen teoreettisia lähestymistapoja sekä käytännön toteutusmalleja ja menetelmiä.
• Osaa soveltaa teoreettista ja ajankohtaista tutkimustietoa digitaidoista ja niiden oppimisesta oppija-/asiakaslähtöisen ohjausprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa, sekä näihin teemoihin liittyvässä henkilöstökoulutuksessa.
• Ymmärtää miten ohjausosaaminen nivoutuu osaksi ammatillista osaamista ja käytäntöjä.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
• Yhteiskunnan digitalisoituminen
• Digiosallisuus, digisyrjäytyminen
• Digitaidot ja lähikäsitteet (esim. digitaalinen osaaminen, medialukutaidot, terveyden lu-kutaito)
• Digitaitoja koskeva ajankohtainen tutkimustieto
• Digitaitojen ohjauksen teoreettiset lähestymistavat sekä käytännön toteutusmallit
• Oppija-/asiakaslähtöisen ohjausprosessin suunnittelu ja arviointi
• Digitaitojen ohjausosaaminen osana ammatillista osaamista ja käytäntöjä

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävien viimeisten versioiden palautus 13.3.2022 mennessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osa 1

0
Suunnitelma ei osoita suunnitteluosaamista. Suunniteltu kokonaisuus ei rakennu aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen, oppimisen ja ohjauksen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmil-le. Suunnitelma ei osoita digitaitojen käsitteen ymmärrystä valitussa kontekstissa.

1
Digitaitojen ohjaamisen suunnitelma osoittaa välttävää suunnitteluosaamis-ta. Ohjaussuunnitelman kokonaisuus rakentuu hyvin ohuesti aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen, oppimisen teorioihin, pedagogisiin periaatteisiin tai mene-telmiin. Digiohjauksen sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti pe-rusteltua, eikä suunnitelma osoita digitaitojen käsitteen ymmärrystä valitussa kontekstissa.

2
Digitaitojen ohjaamisen suunnitelma osoittaa tyydyttävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu ko-konaisuus rakentuu jossain määrin aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja koskevaan tutkimuskirjal-lisuuteen, oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauk-sen sisällyttäminen kokonaisuuteen ei ole oivaltavaa eikä pedagogisesti riittävästi perusteltua, eikä suunnitelma osoita digitaitojen käsitteen hyvää ymmärrystä valitussa kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3
Suunnitelma osoittaa hyvää suunnitteluosaamista. Suunniteltu kokonaisuus rakentuu aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen sekä verrattain osuvasti valituille op-pimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauksen sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua. Suunnitelma osoittaa digitaitojen käsitteen hyvää ymmärrystä valitussa kontekstissa.

4
Suunnitelma osoittaa kiitettävää suunnitteluosaamista. Suunniteltu koko-naisuus rakentuu osuvasti aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen sekä valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauk-sen sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua ja oivaltavaa. Suunnitelma osoittaa digitaidon käsitteen kiitettävää ymmärrystä valitussa kontekstissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Suunnitelma osoittaa erinomaista suunnitteluosaamista. Suunniteltu kokonaisuus raken-tuu osuvasti aikuisten ja ikääntyvien digitaitoja kuvaavaan tutkimuskirjallisuuteen sekä erittäin osuvasti valituille oppimisen teorioille, pedagogisille periaatteille tai menetelmille. Digiohjauk-sen sisällyttäminen kokonaisuuteen on pedagogisesti perusteltua ja oivaltavaa. Suunnitelma osoittaa digitaitojen käsitteen erinomaista ymmärrystä valitussa kontekstissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osa 2

Hyväksytty
Aktiivinen osallistuminen verkkoseminaareihin ja keskusteluun. Ryhmätyön selkeä ja hyvin jäsennetty esittäminen ja havainnollistaminen. Rakentavan vertaispalautteen antaminen, ja oman suunnitelman edelleen kehittäminen saadun palautteen avulla.

Hylätty
Osallistuminen verkkoseminaareihin ja keskusteluun on puutteellista. Ryhmätyön esittäminen ja havainnollistaminen on puutteellista. Rakentavaa vertaispalautetta ei annettu eikä saatua pa-lautetta hyödynnetä osana laadittua suunnitelmaa.

Lisätiedot

Tällä opintojaksolla voi lukea hyväksi AKAS3113-opintojakson.
Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opinnoissa opintojaksoa voidaan sisällyttää vapaavalintaisiin opintoihin ja geronomikoulutuksessa lisäksi osaksi ammatillisuutta vahvistavaa syventävää harjoittelua. Lapin ammattikorkeakoulun Master School (YAMK) opetussuunnitelman mukaisesti opintojakso voidaan hyväksilukea profiloiviin opintoihin.