Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: A72H0002

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaat kohdata ammatillisesti ja olla dialogisesti vuorovaikutuksessa eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat huomioida kulttuuritaustan asiakkaan ja potilaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa.
Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä.
Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiantuntevasti alan käytänteiden ja Lapin AMKin ohjeiden mukaisesti.

Sisältö

- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.

Hylätty: Et saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 29.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 13.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 69

Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
  • Anne Puro
  • Marianne Karttunen
  • Päivi Hietala
  • Mira Oinas-Mäenalanen
Vastuuhenkilö

Mira Oinas-Mäenalanen

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä A (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä B (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • KA72H24S
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2024
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä A
  • Harjoitusryhmä B

Tavoitteet

Osaat kohdata ammatillisesti ja olla dialogisesti vuorovaikutuksessa eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat huomioida kulttuuritaustan asiakkaan ja potilaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa.
Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä.
Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiantuntevasti alan käytänteiden ja Lapin AMKin ohjeiden mukaisesti.

Sisältö

- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa

Aika ja paikka

Kemi syksy 2024

Oppimateriaalit

Mönkkönen, K., Pekoni, T., Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla, 2019.



Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.



 Välikoski, T. 2015. Kuuntelemisen taito. Viestijät.fi.  https://viestijat.fi/kuuntelemisen-taito/



Lapin AMKin asiakirjat: essee, kommentoiva referaatti, muistio, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti



Lapin AMKin opinnäytetyönopas 2022

Opetusmenetelmät

Kampusopetus, itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät.
Moodle-oppimisympäristö
Zoom-etäopetus
opetustallenteet (-videot)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä. Opintojakson numeraalinen arviointi koostuu itsenäisesti tehtävästä esseetehtävästä, jonka ensimmäinen palautuspäivä on 13.11.2024.
Esseen palauttaminen myöhässä laskee sen arvosanaa.
Mikäli esseetä ei ole palautettu ensimmäisen palautusjakson aikana, merkitään siitä arvosanaksi hylätty (1. hylätty).
Toinen esseen palautusjakso on 14.11.2024 - 28.2.2025. Mikäli esseetä ei ole palautettu toisen palautusjakson aikana, merkitään esseen arvosanaksi hylätty (2. hylätty).
Kolmas esseen palautusjakso on 1.3. - 2.5.2025. Mikäli esseetä ei ole palautettu kolmannen palautusjakson aikana, merkitään esseen arvosanaksi hylätty (3. hylätty) ja koko opintojakso on hylätty ja on suoritettava uudestaan toisessa toteutuksessa.

Lapin AMKin tutkintosäännön mukaisesti opiskelijalla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyt opintojakso, opintojaksoa seuraavan lukukauden aikana. Kun kyseinen opintojakso on syksyllä 2024, on se saatava suoritettua valmiiksi viimeistään kevätlukukaudella 2025: viimeinen esseen palautuspäivä 2.5.2025 (jotta ehditään arvioida ennen opettajien kesävapaata).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, saa opiskelija Moodle-oppimisympäristön käyttöönsä (erillisiä kirjautumisavaimia ei lähetetä).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.

Hylätty: Et saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimisen arviointi:
1. Kontaktiopetukseen osallistuminen (läsnäolo 100%)
2. Opintojakson tehtävien tekeminen hyv. /hyl.
3. Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti

Osaamisen arviointi:
1. Essee (yksilötehtävä), arviointi asteikolla K5 - hylätty. Kirjallinen viestintä (hyv./hyl.)

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 29.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 13.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
  • Anne Puro
  • Marianne Karttunen
  • Päivi Hietala
  • Mira Oinas-Mäenalanen
Vastuuhenkilö

Mira Oinas-Mäenalanen

Opiskelijaryhmät
  • KA72T24S
    Terveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2024

Tavoitteet

Osaat kohdata ammatillisesti ja olla dialogisesti vuorovaikutuksessa eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat huomioida kulttuuritaustan asiakkaan ja potilaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa.
Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä.
Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiantuntevasti alan käytänteiden ja Lapin AMKin ohjeiden mukaisesti.

Sisältö

- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa

Aika ja paikka

Kemi syksy 2024

Oppimateriaalit

Mönkkönen, K., Pekoni, T., Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla, 2019.



Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.



 Välikoski, T. 2015. Kuuntelemisen taito. Viestijät.fi.  https://viestijat.fi/kuuntelemisen-taito/

Opetusmenetelmät

Kampusopetus, itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät.
Moodle-oppimisympäristö
Zoom-etäopetus
opetustallenteet (-videot)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä. Opintojakson numeraalinen arviointi koostuu itsenäisesti tehtävästä esseetehtävästä, jonka ensimmäinen palautuspäivä on 13.11.2024.
Esseen palauttaminen myöhässä laskee sen arvosanaa.
Mikäli esseetä ei ole palautettu ensimmäisen palautusjakson aikana, merkitään siitä arvosanaksi hylätty (1. hylätty).
Toinen esseen palautusjakso on 14.11 - 28.2.2025. Mikäli esseetä ei ole palautettu toisen palautusjakson aikana, merkitään esseen arvosanaksi hylätty (2. hylätty).
Kolmas esseen palautusjakso on 1.3. - 2.5.2025. Mikäli esseetä ei ole palautettu kolmannen palautusjakson aikana, merkitään esseen arvosanaksi hylätty (3. hylätty) ja koko opintojakso on hylätty ja on suoritettava uudestaan toisessa toteutuksessa.

Lapin AMKin tutkintosäännön mukaisesti opiskelijalla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyt opintojakso, opintojaksoa seuraavan lukukauden aikana. Kun kyseinen opintojakso on syksyllä 2024, on se saatava suoritettua valmiiksi viimeistään kevätlukukaudella 2025: viimeinen esseen palautuspäivä 2.5.2025 (jotta ehditään arvioida ennen opettajien kesävapaata).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, saa opiskelija Moodle-oppimisympäristön käyttöönsä (erillisiä kirjautumisavaimia ei lähetetä).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.

Hylätty: Et saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimisen arviointi:
1. Kontaktiopetukseen osallistuminen (läsnäolo 100%)
2. Opintojakson tehtävien tekeminen hyv. /hyl.
3. Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti

Osaamisen arviointi:
1. Essee (yksilötehtävä), arviointi asteikolla K5 - hylätty. Kirjallinen viestintä (hyv./hyl.)

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 20.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Opettaja
  • Tiina Pekkala
  • Johanna Rintala
  • Tiina Siro
  • Paula Korteniemi
  • Heidi Jaakola
  • Sari Petäjä
Vastuuhenkilö

Sari Petäjä

Opiskelijaryhmät
  • R72H24S
    Sairaanhoitaja (AMK), päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2024

Tavoitteet

Osaat kohdata ammatillisesti ja olla dialogisesti vuorovaikutuksessa eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat huomioida kulttuuritaustan asiakkaan ja potilaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa.
Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä.
Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiantuntevasti alan käytänteiden ja Lapin AMKin ohjeiden mukaisesti.

Sisältö

- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu 17.9-21.10.2024. Katso erillinen toteutussuunnitelma linkistä: https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/sari_petaja_lapinamk_fi/EXRUAaDD1dRGlb0Ft8QxkG4Bc7sh22UkPtavqvQNa1nl0A?e=CjdsZQ

Oppimateriaalit

Oppimateriaali  ja suositeltava kirjallisuus löytyvät moodlesta. 

Opetusmenetelmät

Pedagogiset järjestelyt:
Kampuksella: lähiopetus ja työpajat
Verkko-opinnoissa: luennot, työpajat ja pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson esseen palautus 21.10.2024 klo 16.00 mennessä.

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.

Hylätty: Et saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Saadakseen hyväksytyn suorituksen, tulee opiskelijan osallistua aktiivisesti opintojakson työskentelyyn luennoille ja työpajoihin.

Opintojakson tehtävien tulee olla palautettuna määräaikaan mennessä. Lisäksi ne tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Opettaja voi pyytää täydentämään palautettua tehtävää, jos se ei täytä tehtävänannon mukaisia kriteereitä.

Opintojakson tehtävät:
Essee, arvioidaan asteikolla 0–5
Asiakaspalvelutilanteet terveydenhuollossa Oppiportti testi hyv/hyl
Verkkovuorovaikutuksen ryhmätehtävä arviointi hyv/hyl
Roolipäiväkirja hyv/hyl
Monikulttuurisuus hoitotyössä Skhole testi hyv /hyl
Monikulttuurisuus tehtävä ryhmätehtävä hyv/hyl
Työpajat hyv/hyl

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 19.02.2024

Ajoitus

20.02.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 59

Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
  • Marianne Karttunen
  • Päivi Hietala
  • Mira Oinas-Mäenalanen
  • Kaisa Tarkiainen
Vastuuhenkilö

Mira Oinas-Mäenalanen

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • KA72H24K
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, kevät 2024
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä A
  • Harjoitusryhmä B

Tavoitteet

Osaat kohdata ammatillisesti ja olla dialogisesti vuorovaikutuksessa eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat huomioida kulttuuritaustan asiakkaan ja potilaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa.
Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä.
Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiantuntevasti alan käytänteiden ja Lapin AMKin ohjeiden mukaisesti.

Sisältö

- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa

Aika ja paikka

Kemi kevät 2024

Oppimateriaalit

Mönkkönen, K., Pekoni, T., Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla, 2019.



Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.



 Välikoski, T. 2015. Kuuntelemisen taito. Viestijät.fi.  https://viestijat.fi/kuuntelemisen-taito/

Opetusmenetelmät

Kampusopetus, itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät.
Moodle-oppimisympäristö
Zoom-etäopetus
opetustallenteet (-videot)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä. Opintojakson numeraalinen arviointi koostuu itsenäisesti tehtävästä esseetehtävästä, jonka ensimmäinen palautuspäivä on 29.3.2024.
Esseen palauttaminen myöhässä laskee sen arvosanaa.
Mikäli esseetä ei ole palautettu ensimmäisen palautusjakson aikana, merkitään siitä arvosanaksi hylätty (1. hylätty).
Toinen esseen palautusjakso on 30.3. - 17.5.2024. Mikäli esseetä ei ole palautettu toisen palautusjakson aikana, merkitään esseen arvosanaksi hylätty (2. hylätty).
Kolmas esseen palautusjakso on 18.5. - 6.12.2024. Mikäli esseetä ei ole palautettu kolmannen palautusjakson aikana, merkitään esseen arvosanaksi hylätty (3. hylätty) ja koko opintojakso on hylätty ja on suoritettava uudestaan toisessa toteutuksessa.

Lapin AMKin tutkintosäännön mukaisesti opiskelijalla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyt opintojakso, opintojaksoa seuraavan lukukauden aikana. Kun kyseinen opintojakso on keväällä 2024, on se saatava suoritettua valmiiksi viimeistään syyslukukaudella 2024: viimeinen esseen palautuspäivä 6.12.2024 (jotta ehditään arvioida ennen opettajien jouluvapaata).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, saa opiskelija Moodle-oppimisympäristön käyttöönsä viikkoa ennen opintojakson alkua (erillisiä kirjautumisavaimia ei lähetetä).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.

Hylätty: Et saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimisen arviointi:
1. Kontaktiopetukseen osallistuminen (läsnäolo 80%)
2. Opintojakson tehtävien tekeminen hyv. /hyl.
3. Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti

Osaamisen arviointi:
1. Essee (yksilötehtävä), arviointi asteikolla K5 - hylätty. Kirjallinen viestintä (hyv./hyl.)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.

Hylätty: Et saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 21.01.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 10.03.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Opettaja
  • Johanna Rintala
  • Tiina Siro
  • Paula Korteniemi
  • Paula Yliniemi
  • Sari Petäjä
Vastuuhenkilö

Sari Petäjä

Opiskelijaryhmät
  • RA72H24K
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024

Tavoitteet

Osaat kohdata ammatillisesti ja olla dialogisesti vuorovaikutuksessa eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat huomioida kulttuuritaustan asiakkaan ja potilaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa.
Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä.
Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiantuntevasti alan käytänteiden ja Lapin AMKin ohjeiden mukaisesti.

Sisältö

- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa

Aika ja paikka

Toteutussuunnitelma löytyy linkistä: https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/sari_petaja_lapinamk_fi/EXr_XHEmtidKkeZYP0DmAGQBsRo6RpTFGiJWYeU5B80A0A?e=atthJO

Oppimateriaalit

Oppimateriaali  ja suositeltava kirjallisuus löytyvät moodlesta. 

Opetusmenetelmät

Pedagogiset järjestelyt:
Kampuksella: lähiopetus ja työpajat
Verkko-opinnoissa: luennot, työpajat ja pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson esseen palautus 11.3.2024 klo 16.00 mennessä.

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.

Hylätty: Et saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Essee, arvioidaan asteikolla 0–5
Asiakaspalvelutilanteet terveydenhuollossa Oppiportti testi hyv/hyl
Verkkovuorovaikutuksen ryhmätehtävä arviointi hyv/hyl
Roolipäiväkirja hyv/hyl
Monikulttuurisuus hoitotyössä Skhole testi hyv /hyl
Monikulttuurisuus tehtävä ryhmätehtävä hyv/hyl