Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen monikulttuurisessa hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: A72H0002-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 19.02.2024

Ajoitus

20.02.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 59

Tutkinto-ohjelma

  • Sairaanhoitajakoulutus, Kemi

Opettaja

  • Marianne Karttunen
  • Päivi Hietala
  • Mira Oinas-Mäenalanen
  • Kaisa Tarkiainen

Vastuuhenkilö

Mira Oinas-Mäenalanen

Ajoitusryhmät

  • Harjoitusryhmä A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • KA72H24K
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, kevät 2024

Koulutusryhmat

  • Harjoitusryhmä A
  • Harjoitusryhmä B

Tavoitteet

Osaat kohdata ammatillisesti ja olla dialogisesti vuorovaikutuksessa eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden ja potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Osaat huomioida kulttuuritaustan asiakkaan ja potilaan vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa.
Osaat toimia ammatillisesti ja eettisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa myös sähköisissä toimintaympäristöissä.
Osaat toimia työyhteisötaitojen mukaisesti moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä.
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti asiantuntevasti alan käytänteiden ja Lapin AMKin ohjeiden mukaisesti.

Sisältö

- Inhimillinen ja arvostava kohtaaminen
- Kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä ja työyhteisöissä
- Kulttuuritausta asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa
- Asiakaslähtöinen dialoginen vuorovaikutus
- Moniammatillisuus ja tiimityö
- Tavoitteellinen ja tilanteen mukainen suullinen ja kirjallinen viestintä alan ja opiskelun tilanteissa

Aika ja paikka

Kemi kevät 2024

Oppimateriaalit

Mönkkönen, K., Pekoni, T., Pehkonen, A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö: Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla, 2019.



Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.



 Välikoski, T. 2015. Kuuntelemisen taito. Viestijät.fi.  https://viestijat.fi/kuuntelemisen-taito/

Opetusmenetelmät

Kampusopetus, itsenäiset tehtävät, ryhmätehtävät.
Moodle-oppimisympäristö
Zoom-etäopetus
opetustallenteet (-videot)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä. Opintojakson numeraalinen arviointi koostuu itsenäisesti tehtävästä esseetehtävästä, jonka ensimmäinen palautuspäivä on 29.3.2024.
Esseen palauttaminen myöhässä laskee sen arvosanaa.
Mikäli esseetä ei ole palautettu ensimmäisen palautusjakson aikana, merkitään siitä arvosanaksi hylätty (1. hylätty).
Toinen esseen palautusjakso on 30.3. - 17.5.2024. Mikäli esseetä ei ole palautettu toisen palautusjakson aikana, merkitään esseen arvosanaksi hylätty (2. hylätty).
Kolmas esseen palautusjakso on 18.5. - 6.12.2024. Mikäli esseetä ei ole palautettu kolmannen palautusjakson aikana, merkitään esseen arvosanaksi hylätty (3. hylätty) ja koko opintojakso on hylätty ja on suoritettava uudestaan toisessa toteutuksessa.

Lapin AMKin tutkintosäännön mukaisesti opiskelijalla on mahdollisuus täydentää kesken jäänyt opintojakso, opintojaksoa seuraavan lukukauden aikana. Kun kyseinen opintojakso on keväällä 2024, on se saatava suoritettua valmiiksi viimeistään syyslukukaudella 2024: viimeinen esseen palautuspäivä 6.12.2024 (jotta ehditään arvioida ennen opettajien jouluvapaata).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle tulee ilmoittautua Pepissä ennen opintojakson alkua. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen Pepissä, saa opiskelija Moodle-oppimisympäristön käyttöönsä viikkoa ennen opintojakson alkua (erillisiä kirjautumisavaimia ei lähetetä).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.

Hylätty: Et saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimisen arviointi:
1. Kontaktiopetukseen osallistuminen (läsnäolo 80%)
2. Opintojakson tehtävien tekeminen hyv. /hyl.
3. Verkkokurssien suorittaminen hyväksytysti

Osaamisen arviointi:
1. Essee (yksilötehtävä), arviointi asteikolla K5 - hylätty. Kirjallinen viestintä (hyv./hyl.)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tunnistat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Määrittelet asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Tiedät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Tunnistat eettiset toimintatavat myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Nimeät moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteet. Tunnistat viestintäosaamisesi piirteitä. Viestit suullisesti ymmärrettävästi. Tunnistat opiskelun tekstilajeja ja laadit ymmärrettävän kirjallisen oppimistehtävän Lapin AMKin asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden pohjalta.

Hylätty: Et saavuta tasoa 1.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kuvaat ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Selität asiakaslähtöisen dialogisen vuorovaikutuksen hoitotyössä. Ymmärrät kulttuurin merkityksen vuorovaikutuksessa. Sovellat eettisiä toimintatapoja myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Ymmärrät moniammatillisen työn. Arvioit viestintäosaamistasi. Otat suullisessa viestinnässä huomioon kuulijat ja viestintätilanteen. Laadit kirjalliset oppimistehtävät selkeästi ja sovellat tekstilajin ohjeita sekä noudatat Lapin AMKin asiakirja- ja lähdeviittausohjeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toimit ammatillisen vuorovaikutuksen lähtökohdat huomioiden eri taustaisten asiakkaiden kohtaamisessa. Käytät ja arvioit asiakaslähtöistä dialogista vuorovaikutusta hoitotyössä. Huomioit kulttuurin merkityksen vuorovaikutustilanteissa. Toimit eettisten toimintatapojen mukaisesti myös sähköisissä toimintaympäristöissä. Sovellat moniammatillisen työn ja tiimityön periaatteita. Kehität viestintäosaamistasi. Viestit suullisesti selkeästi ja asiantuntevasti sekä otat erittäin hyvin huomioon kuulijat ja tilanteen ja käytät monipuolisesti viestinnän keinoja.
Laadit kirjalliset oppimistehtävät sujuvasti ja johdonmukaisesti tekstilajin ja Lapin AMK:n asiakirjaohjeiden ja lähdeviittausohjeiden mukaisesti.