Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi ja asiakaspalveluLaajuus (5 op)

Tunnus: R601ML118

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- Sisäistää markkinoinnin jatkuvan uusiutumisen ja kehittymisen tarpeen mark­kinointiympäristön ja asiakkaiden odotusten ja käyttäytymisen muuttu­essa
- Tietää markkinointiym-päristön, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden seg­mentoinnin sisällöt
- Sisäistää asiakaslähtöisen markkinointiajattelun ja ymmärtää asiakaspalve­lun ja sen kehittämisen merkityksen markkinoinnissa
- Tuntee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja markkinoinnin kilpai­lu­keinot.
- Osaa laatia markkinointisuunnitelman omalle alalleen
- Osaa liikeviestinnän ja markkinointiviestinnän sen kaikilla osa-alueilla, oppii tuloksekkaan myyntityön valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälki­hoitoon, osaa toimia asiakaskontakteissa
- Perehtyy palveluliiketoiminnan toimintamalleihin ja palvelujen markkinoin­nin suunnitteluun ja palvelujen tuotteistamiseen.

Sisältö

Markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin uusiutuminen
Markkinointiympäristö, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Asiakaslähtöisen markkinoinnin sisältö ja tehtävät, sisäinen markkinointi. Ar­von luominen asiakkaalle, arvolupauskanvaasi. Asiakkuuksien hallinta.
Markkinoinnin suunnittelu, markkinointistrategia ja kilpailukeinot, markki­nointisuunnitelman laadinta.
Henkilöstö ja asiakaspalvelu ja sen kehittäminen kilpailukeinona, palvelualus­tat ja niillä toimiminen
Tuote- ja tarjooma kilpailukeinona, hinta kilpailukeinona
Saatavuus kilpailukeinona, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Markkinointiviestintä kilpailukeinona
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Tuloksellinen myyntityö: Myyntityön muodot, myyjän tehtävät ja ominaisuu­det, myyntityön vaiheet, asiakaskontakteissa toimiminen, myynnin etiikka
Palveluliiketoiminnan mallit, palvelujen suunnittelu ja tuotteistaminen, palve­lumuotoilu, palvelun laatu

Opintojakso sisältää viestintää 1 op.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tuntee markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoitumisessa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä metsätalousinsinöörin ja agrologin tehtävissä. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat erinomaisella tasolla.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 05.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Agrologikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Agrologikoulutus
Opettaja
  • Aija Hentilä
  • Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö

Aija Hentilä

Opiskelijaryhmät
  • RA61M23S
    Agrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
- Sisäistää markkinoinnin jatkuvan uusiutumisen ja kehittymisen tarpeen mark­kinointiympäristön ja asiakkaiden odotusten ja käyttäytymisen muuttu­essa
- Tietää markkinointiym-päristön, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden seg­mentoinnin sisällöt
- Sisäistää asiakaslähtöisen markkinointiajattelun ja ymmärtää asiakaspalve­lun ja sen kehittämisen merkityksen markkinoinnissa
- Tuntee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja markkinoinnin kilpai­lu­keinot.
- Osaa laatia markkinointisuunnitelman omalle alalleen
- Osaa liikeviestinnän ja markkinointiviestinnän sen kaikilla osa-alueilla, oppii tuloksekkaan myyntityön valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälki­hoitoon, osaa toimia asiakaskontakteissa
- Perehtyy palveluliiketoiminnan toimintamalleihin ja palvelujen markkinoin­nin suunnitteluun ja palvelujen tuotteistamiseen.

Sisältö

Markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin uusiutuminen
Markkinointiympäristö, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Asiakaslähtöisen markkinoinnin sisältö ja tehtävät, sisäinen markkinointi. Ar­von luominen asiakkaalle, arvolupauskanvaasi. Asiakkuuksien hallinta.
Markkinoinnin suunnittelu, markkinointistrategia ja kilpailukeinot, markki­nointisuunnitelman laadinta.
Henkilöstö ja asiakaspalvelu ja sen kehittäminen kilpailukeinona, palvelualus­tat ja niillä toimiminen
Tuote- ja tarjooma kilpailukeinona, hinta kilpailukeinona
Saatavuus kilpailukeinona, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Markkinointiviestintä kilpailukeinona
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Tuloksellinen myyntityö: Myyntityön muodot, myyjän tehtävät ja ominaisuu­det, myyntityön vaiheet, asiakaskontakteissa toimiminen, myynnin etiikka
Palveluliiketoiminnan mallit, palvelujen suunnittelu ja tuotteistaminen, palve­lumuotoilu, palvelun laatu

Opintojakso sisältää viestintää 1 op.

Aika ja paikka

Kevät 2025.

Oppimateriaalit

Opettajien Moodlessa jakama materiaali.

Opetusmenetelmät

Etäluentoja ja suullisia sekä kirjallisia tehtäviä yksin sekä ryhmissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava opettajien kanssa tapauskohtaisesti ennen opintojakson alkua.

Sisällön jaksotus

- Markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin uusiutuminen
- Markkinointiympäristö, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
- Asiakaslähtöisen markkinointi
- Asiakasarvo
- Markkinoinnin suunnittelu
- Henkilöstö ja asiakaspalvelu
- Markkinointiviestintä kilpailukeinona
- Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
- Tuloksellinen myyntityö
- Palveluliiketoiminnan mallit

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tuntee markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoitumisessa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä metsätalousinsinöörin ja agrologin tehtävissä. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat erinomaisella tasolla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät suoritettava hyväksytysti sovittuihin aikatauluihin mennessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoitumisessa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä metsätalousinsinöörin ja agrologin tehtävissä. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat erinomaisella tasolla.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 05.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Agrologikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Agrologikoulutus
Opettaja
  • Aija Hentilä
  • Tuija Haapasalmi
Vastuuhenkilö

Aija Hentilä

Opiskelijaryhmät
  • RA61M22S
    Agrologikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija
- Sisäistää markkinoinnin jatkuvan uusiutumisen ja kehittymisen tarpeen mark­kinointiympäristön ja asiakkaiden odotusten ja käyttäytymisen muuttu­essa
- Tietää markkinointiym-päristön, asiakaskäyttäytymisen ja markkinoiden seg­mentoinnin sisällöt
- Sisäistää asiakaslähtöisen markkinointiajattelun ja ymmärtää asiakaspalve­lun ja sen kehittämisen merkityksen markkinoinnissa
- Tuntee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja markkinoinnin kilpai­lu­keinot.
- Osaa laatia markkinointisuunnitelman omalle alalleen
- Osaa liikeviestinnän ja markkinointiviestinnän sen kaikilla osa-alueilla, oppii tuloksekkaan myyntityön valmistautumisesta kaupan päättämiseen ja jälki­hoitoon, osaa toimia asiakaskontakteissa
- Perehtyy palveluliiketoiminnan toimintamalleihin ja palvelujen markkinoin­nin suunnitteluun ja palvelujen tuotteistamiseen.

Sisältö

Markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin uusiutuminen
Markkinointiympäristö, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Asiakaslähtöisen markkinoinnin sisältö ja tehtävät, sisäinen markkinointi. Ar­von luominen asiakkaalle, arvolupauskanvaasi. Asiakkuuksien hallinta.
Markkinoinnin suunnittelu, markkinointistrategia ja kilpailukeinot, markki­nointisuunnitelman laadinta.
Henkilöstö ja asiakaspalvelu ja sen kehittäminen kilpailukeinona, palvelualus­tat ja niillä toimiminen
Tuote- ja tarjooma kilpailukeinona, hinta kilpailukeinona
Saatavuus kilpailukeinona, verkkokauppa ja muu suoramarkkinointi, verkostot
Markkinointiviestintä kilpailukeinona
Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
Tuloksellinen myyntityö: Myyntityön muodot, myyjän tehtävät ja ominaisuu­det, myyntityön vaiheet, asiakaskontakteissa toimiminen, myynnin etiikka
Palveluliiketoiminnan mallit, palvelujen suunnittelu ja tuotteistaminen, palve­lumuotoilu, palvelun laatu

Opintojakso sisältää viestintää 1 op.

Aika ja paikka

Keväällä 2024 osittain etänä Zoomin välityksellä, osittain lähiopetuksena Rovaniemellä

Oppimateriaalit

Opettajan Moodlessa jakama materiaali

Opetusmenetelmät

Luentoja ja suullisia sekä kirjallisia tehtäviä yksin sekä ryhmissä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava opettajien kanssa tapauskohtaisesti

Sisällön jaksotus

- Markkinointiajattelun kehittyminen, markkinoinnin uusiutuminen
- Markkinointiympäristö, asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
- Asiakaslähtöisen markkinointi
- Asiakasarvo
- Markkinoinnin suunnittelu
- Henkilöstö ja asiakaspalvelu
- Markkinointiviestintä kilpailukeinona
- Liike- ja verkkoviestintä, sosiaalinen media
- Tuloksellinen myyntityö
- Palveluliiketoiminnan mallit

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tuntee markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoitumisessa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä metsätalousinsinöörin ja agrologin tehtävissä. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat erinomaisella tasolla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät suoritettava hyväksytysti sovittuihin aikatauluihin mennessä

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti sovittujen aikataulujen mukaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoitumisessa on kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä yritystoiminnassa. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee kattavasti ja syvällisesti markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun perusteita ja niiden merkityksiä metsätalousinsinöörin ja agrologin tehtävissä. Asennoituminen ja markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun merkityksen sisäistäminen yritystoiminnassa ovat erinomaisella tasolla.