Insinöörin työvälineet käyttöön projektiLaajuus (5 op)
Tunnus: K53SL003OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on syventää projektimuotoisia työskentelytapoja ja vahvistaa ryhmäytymisen ja verkostoitumisen taitoja. Projektityössä opitaan määrittelemään tavoitteita ja sopivia työskentelymenetelmiä, hankkimaan ja soveltamaan tietoja, opitaan ongelmanratkaisutapoja, aikatauluttamaan ja vaiheistamaan projektityötä, toimimaan yhteistyössä tiimissä ja jakamaan työtehtäviä, tuottamaan projektin dokumentteja, toteuttamaan projektityö, raportoimaan ja esittämään työ. CDIO projektityön tavoitteena on luoda opiskelu- ja työelämävalmiuksia sähkö- ja automaatioalan toimisto-ohjelmien sekä matemaattisten laskenta- ja simulointiohjelmien käyttöön.
must-know: Opiskelija osaa määritellä projektin tavoitteet ja tehdä projektisuunnitelman, laatia palaverimuistiot ja projektiraportin sekä esityksen. Opiskelija osaa työskennellä projektissa projektisuunnitelman mukaisesti ja tietää oman työpanoksensa merkityksen kokonaisuudelle. Opiskelija osaa selvittää tutkittavien järjestelmien tai laitteiden tekniset ja toiminnalliset ominaisuudet sekä käyttää ja mitata järjestelmien tai laitteiden ominaisuuksia ja laatia toiminnallisista ja teknisistä ominaisuuksista analysoivan raportin ja mittausdokumentaation. Opiskelija osaa käyttää perustoimisto-ohjelmia ja muita matemaattisia- ja simulointiohjelmistoja projektin mittauksissa, laskennassa ja raportoinnissa sekä esityksen laatimisessa.
should-know: Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa projektin toteuttamiseksi. Opiskelija osaa vertailla teknisiä ja toiminnallisia ominaisuuksia, vaihtoehtoisia ratkaisuja ja valita laiteratkaisun teknistaloudellisesti perustellen. Opiskelija osaa arvioida projektityön eri osa-alueiden onnistumista ja tehdä vertaisarviointia. Opiskelija osaa soveltaa ohjelmistoja projektissa ja projektin raportoinnissa sekä esityksessä monipuolisesti.
nice-to know: Opiskelija on tutustunut muihinkin alalla käytettäviin ohjelmistoihin ja tiedonsiirtotekniikkoihin ja osaa hyödyntää niitä sähkö- ja automaatiotekniikan alan tehtäviin. Opiskelija ymmärtää projektityön tulosten ja tuotosten kehityspotentiaalin. Opiskelija osaa monipuoliset havainnollistamisen keinot, kuten kielellisen havainnollistamisen.
Sisältö
- projektityöskentelyn osaamisen kehittäminen
- projektit työelämässä (toimisto- ja laskentaohjelmat)
- ryhmätyöskentely
- tiedonhankinta
- projektisuunnitelmien laatiminen
- kokouskäytänteet, asialistat ja muistiot
- suunnitelmien laatiminen
- ongelmien ratkaisu (tukiopintojen tehtäväksiannot)
- toimisto-ohjelmien käyttö (tekstinkäsittely, laskentataulukot, esitykset/esitysohjelmat) sposti, kalenteri, pilvet,.. )
- laskenta- ja simulointiohjelmien käyttö (matemaattiset laskenta jasimulointiohjelmat sekä toimisto-ohjelmien matemaattiset ominaisuudet)
- CAD ohjelman käytön perusteet
- valokuvat ja kuvien käsittely
- tekninen dokumentaatio (tuottaminen, lukeminen, muokkaaminenja muotoseikat)
- viestintä (raportointi ja esittely)
- itse- ja vertaisarviointi
- palautteen antaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja on ohjauksen varassa.
Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista.
Ohjelmistojen käyttö onnistuu ohjaajan opastuksella.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella.
Opiskelija on osallistunut projektityöskentelyyn, mutta ollut pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia- ja kielivirheitä ja puutteita.
Ohjelmistojen käyttö onnistuu ohjaajan opastuksella ja osin itsenäisesti.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella ja osin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on osin suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä.
Projektin viestintä ja dokumentointi on hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Ohjelmistojen käyttö onnistuu pääosin itsenäisesti.
Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Ohjelmistojen käyttö onnistuu itsenäisesti.
Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Ohjelmistojen käyttö onnistuu itsenäisesti ja monipuolisesti.
Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.