SähköpiiritLaajuus (5 op)
Tunnus: K53SL102OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on vahvistaa opiskelijan tietämystä sähkötekniikan peruslaeista ja virtapiirien ratkaisumenetelmistä. Opiskelija tuntee useita sähköpiirien ratkaisumenetelmiä tasa- ja vaihtosähköpiirien ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa valita käsin laskentaa varten sopivan laskentamenetelmän virtapiirien ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa käyttää osoitinsuureita virtapiirien ratkaisemisessa. Opiskelija tuntee sähköpiirienlaskennassa käytettäviä tietokoneohjelmia.
must-know: Opiskelija tuntee tasa- ja vaihtosähköjärjestelmien sähköpiirien laskentatapoja ja osaa valita soveltuvan laskentamenetelmän sähköpiirin laskentaan. Opiskelija ymmärtää kolmivaihejärjestelmän periaatteen ja peruskytkennät sekä opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia 3-vaiheisia sähköpiirejä. Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisten sähköpiirien laskennassa osoitinsuureita.
should-know: Opiskelija tuntee Nortonin ja Theveninin sijaiskytkentöjen käytännön merkityksen ja osaa soveltaa peruslakien lisäksi Thevenin teoriaa. Opiskelija ymmärtää sijaiskytkennän merkityksen sähköpiirien laskennassa. Opiskelija osaa käyttää laskinta osoitinsuureilla tapahtuvassa sähköpiirien laskennassa. Opiskelija osaa laskea käytännön komponenttien mittaustulosten perusteella tehot ja muut sähköiset perussuureet sekä tietää vaihe-eron ja vaihekulman merkityksen käytännön sähköpiirien laskennassa.
nice-to know: Opiskelija osaa soveltaa sähköpiirien laskentatapojen sähkön tuotantoon, siirtoon, jakeluun ja käyttöihin. Opiskelija osaa käyttää sähköpiirien laskennassa simulointiohjelmaa.
Sisältö
- virtapiirien laskentamenetelmien tuntemus
- soveltuvan laskentamenetelmän valinta erityyppisten virtapiirien yhteydessä
- osoitinsuureilla tapahtuvan laskenta
- 3-vaiheisten sähköpiirien laskentamenettelyt
- yksinkertaisimpien laskentamenetelmien hallinta
- tietokoneavusteinen laskenta ja simulointi
- luennot, laskuesimerkit ja kotilaskut
- laboratoriossa sähköpiirien komponenttien kytkentä, virtapiirin toiminta, mittaukset ja toiminnan/mittaustulosten arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee sähkötekniikan peruslakeja ja virtapiirien ratkaisumenetelmiä. Opiskelija osallistuu laboraatioihin, tekee mittaukset ja simuloinnit, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Mittaaminen ja peruslaskutoimitukset tuottavat opiskelijalle vielä vaikeuksia. Tulosten käsittely on vielä hapuilevaa. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetutminimivaatimukset. Lopputuloksissa on selkeitä asiavirheitä ja puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Laskurutiini on vielä hapuilevaa. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tuntee kolmivaihejärjestelmän periaatteen ja peruskytkennät sekä opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia 3-vaiheisia sähköpiirejä. Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisten sähköpiirien laskennassa osoitinsuureita. Opiskelija tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on vielä laskuvirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään sähkötekniikan käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija ymmärtää kolmivaihejärjestelmän periaatteen ja peruskytkennät sekä opiskelija osaa ratkaista yksinkertaisia 3-vaiheisia sähköpiirejä. Opiskelija pystyy suoriutumaan laskuharjoituksista, laboraatioista, simuloinnista ja raportoinnista lähes itsenäisesti. Opiskelija osaa hyödyntää osoitinlaskentaa sähköpiirien laskennassa. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja etenee loogisesti. Ajankäyttö on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa muodostaa itsenäisesti virtapiiriyhtälöitä ja osaa soveltaa niihin eri ratkaisumenetelmiä. Opiskelija osaa itsenäisesti työskennellä laboraatiossa. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten esittäminen on loogista, perustelevaa ja hyvää ammattikieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja osaa soveltaa tasa- ja vaihtosähköpiirien peruslakeja teoriassa ja käytännössä. Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.