Siirry suoraan sisältöön

RakennusfysiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: R501RL16OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää ja tuntee rakennusfysiikan peruskäsitteet ja ilmiöt sekä osaa laskea näihin liittyviä perustehtäviä. Ymmärtää rakennusfysiikan merkityksen rakentamisen eri osa-alueilla.

Sisältö

Rakennusfysiikan opintojakson tavoitteena on oppia rakennusfysikaalisia taitoja ja tietoja, joita rakennustekniikan opiskelijan tulee hallita. Opiskelija ymmärtää ja hallitsee rakennusfysiikan merkityksen ja vaikutuksen rakentamisessa.
Hän tuntee lämmön ja kosteuden merkityksen materiaalien toimivuudelle. Hän osaa keskeisimmät rakennusalan materiaalit ja hallitsee viranomaismenetelmät ja määräykset rakentamisessa.
Opintojakso sisältää mm. lämmönjohtumisen ja siirtymisen, kosteuden siirtymisen erityyppisissä rakenteissa, ääni, akustiikka, melu, ääneneristävyys, palotekniikka, valo sekä ilman laatu aihepiireihin liittyvät teoriat. Rakennusten energiamääräykset ja energiatehokkuus ovat myös keskeistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 29.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Matti Moilanen
Vastuuhenkilö

Matti Moilanen

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 4 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • R51R20S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2
  • Harjoitusryhmä 3
  • Harjoitusryhmä 4

Tavoitteet

Opiskelija tietää ja tuntee rakennusfysiikan peruskäsitteet ja ilmiöt sekä osaa laskea näihin liittyviä perustehtäviä. Ymmärtää rakennusfysiikan merkityksen rakentamisen eri osa-alueilla.

Sisältö

Rakennusfysiikan opintojakson tavoitteena on oppia rakennusfysikaalisia taitoja ja tietoja, joita rakennustekniikan opiskelijan tulee hallita. Opiskelija ymmärtää ja hallitsee rakennusfysiikan merkityksen ja vaikutuksen rakentamisessa.
Hän tuntee lämmön ja kosteuden merkityksen materiaalien toimivuudelle. Hän osaa keskeisimmät rakennusalan materiaalit ja hallitsee viranomaismenetelmät ja määräykset rakentamisessa.
Opintojakso sisältää mm. lämmönjohtumisen ja siirtymisen, kosteuden siirtymisen erityyppisissä rakenteissa, ääni, akustiikka, melu, ääneneristävyys, palotekniikka, valo sekä ilman laatu aihepiireihin liittyvät teoriat. Rakennusten energiamääräykset ja energiatehokkuus ovat myös keskeistä.

Aika ja paikka

17.1. - 29.4.2022, Jokiväylä 11 Rovaniemi.

Oppimateriaalit

Rakennusfysiikka, Unto Siikanen.
Lämpö ja kosteus, Dick Björkholtz, painos 2017.
RIL, Rakennusfysiikka 1 (uusin painos).
Moodlen työtilassa jaettu luentomateriaali.

Opetusmenetelmät

Luennot ja laboratoroharjoitukset.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentin arvosana ja laboratorioharjoituksiin osallistuminen.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 14.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Matti Moilanen
Vastuuhenkilö

Matti Moilanen

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • RA51R20S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuotototeutus), Rovaniemi 2020
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija tietää ja tuntee rakennusfysiikan peruskäsitteet ja ilmiöt sekä osaa laskea näihin liittyviä perustehtäviä. Ymmärtää rakennusfysiikan merkityksen rakentamisen eri osa-alueilla.

Sisältö

Rakennusfysiikan opintojakson tavoitteena on oppia rakennusfysikaalisia taitoja ja tietoja, joita rakennustekniikan opiskelijan tulee hallita. Opiskelija ymmärtää ja hallitsee rakennusfysiikan merkityksen ja vaikutuksen rakentamisessa.
Hän tuntee lämmön ja kosteuden merkityksen materiaalien toimivuudelle. Hän osaa keskeisimmät rakennusalan materiaalit ja hallitsee viranomaismenetelmät ja määräykset rakentamisessa.
Opintojakso sisältää mm. lämmönjohtumisen ja siirtymisen, kosteuden siirtymisen erityyppisissä rakenteissa, ääni, akustiikka, melu, ääneneristävyys, palotekniikka, valo sekä ilman laatu aihepiireihin liittyvät teoriat. Rakennusten energiamääräykset ja energiatehokkuus ovat myös keskeistä.

Aika ja paikka

10.1. - 14.5.2022, AC-luennot etänä ja laboratorioharjoitukset Jokiväylä 11 Rovaniemi.

Oppimateriaalit

Rakennusfysiikka, Unto Siikanen.
Lämpö ja kosteus, Dick Björkholtz, painos 2017.
RIL, Rakennusfysiikka 1 (uusin painos).
Moodlen työtilassa jaettu luentomateriaali.

Opetusmenetelmät

Luennot ja laboratorioharjoitukset.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana
Arvosanan kuvaus, kun arvioidaan teknisten järjestelmien ja työmenetelmien osaamista, töiden johdonmukaista tekemistä, teoreettisia tietoja ja raportointitaitoja

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentin arvosana ja laboratorioharjoituksiin osallistuminen.