Siirry suoraan sisältöön

Fysiikan sovelluksetLaajuus (5 op)

Tunnus: K502K24OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla opit jäykän kappaleen dynamiikkaa, kuten hitausmomentti, pyörimisliike ja heilurit. Opit myös hydrostatiikan, lämpöopin ja termodynamiikan perusteita. Perehdyt myös lämmönsiirtymiseen, ääniaaltoihin ja melun torjuntaan. Opintojaksolla teet laboratorioharjoituksia em. aihepiireihin liittyen.

Sisältö

Lämmön mittaaminen, lämpölaajeneminen ja lämpöenergia.
Lämmön siirtyminen.
Lämpövoimakoneet, jäähdytyskoneet ja lämpöpumput.
Hydrostatiikan perusteita.
Pyörimisliike ja hitausmomentti. Värähtely.
Aaltoliike ja ääniopin perusteet, dB-asteikko, melun torjunta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee tyydyttävässä määrin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee käyttämään niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija osallistuu laboraatioihin, tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on selkeitä asiavirheitä ja puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija hallitsee tyydyttävässä määrin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on vielä laskuvirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään fysiikan käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tuntee ja hallitsee tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee käyttämään niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija pystyy suoriutumaan laskuharjoituksista, laboraatioista ja raportoinnista lähes itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää tietokoneohjelmistoja mittaustulosten käsittelyssä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija tuntee hyvin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimaansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä. Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten esittäminen on loogista, perustelevaa ja hyvää fysiikan kieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija osaa soveltaa tavoitteissa mainittuja fysikaalisia käsitteitä käytännön tehtävissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 12.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Jan Stenlund
Vastuuhenkilö

Jan Stenlund

Opiskelijaryhmät
  • K52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla opit jäykän kappaleen dynamiikkaa, kuten hitausmomentti, pyörimisliike ja heilurit. Opit myös hydrostatiikan, lämpöopin ja termodynamiikan perusteita. Perehdyt myös lämmönsiirtymiseen, ääniaaltoihin ja melun torjuntaan. Opintojaksolla teet laboratorioharjoituksia em. aihepiireihin liittyen.

Sisältö

Lämmön mittaaminen, lämpölaajeneminen ja lämpöenergia.
Lämmön siirtyminen.
Lämpövoimakoneet, jäähdytyskoneet ja lämpöpumput.
Hydrostatiikan perusteita.
Pyörimisliike ja hitausmomentti. Värähtely.
Aaltoliike ja ääniopin perusteet, dB-asteikko, melun torjunta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee tyydyttävässä määrin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee käyttämään niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija osallistuu laboraatioihin, tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on selkeitä asiavirheitä ja puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija hallitsee tyydyttävässä määrin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on vielä laskuvirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään fysiikan käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tuntee ja hallitsee tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee käyttämään niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija pystyy suoriutumaan laskuharjoituksista, laboraatioista ja raportoinnista lähes itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää tietokoneohjelmistoja mittaustulosten käsittelyssä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija tuntee hyvin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimaansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä. Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten esittäminen on loogista, perustelevaa ja hyvää fysiikan kieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija osaa soveltaa tavoitteissa mainittuja fysikaalisia käsitteitä käytännön tehtävissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 05.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Tutkinto-ohjelma
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Päivi Honka
  • Jan Stenlund
Vastuuhenkilö

Jan Stenlund

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • KA52K21Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
  • KA52K21S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2021
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2
  • Harjoitusryhmä 3

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla opit jäykän kappaleen dynamiikkaa, kuten hitausmomentti, pyörimisliike ja heilurit. Opit myös hydrostatiikan, lämpöopin ja termodynamiikan perusteita. Perehdyt myös lämmönsiirtymiseen, ääniaaltoihin ja melun torjuntaan. Opintojaksolla teet laboratorioharjoituksia em. aihepiireihin liittyen.

Sisältö

Lämmön mittaaminen, lämpölaajeneminen ja lämpöenergia.
Lämmön siirtyminen.
Lämpövoimakoneet, jäähdytyskoneet ja lämpöpumput.
Hydrostatiikan perusteita.
Pyörimisliike ja hitausmomentti. Värähtely.
Aaltoliike ja ääniopin perusteet, dB-asteikko, melun torjunta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee tyydyttävässä määrin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee käyttämään niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija osallistuu laboraatioihin, tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on selkeitä asiavirheitä ja puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija hallitsee tyydyttävässä määrin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on vielä laskuvirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään fysiikan käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tuntee ja hallitsee tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee käyttämään niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija pystyy suoriutumaan laskuharjoituksista, laboraatioista ja raportoinnista lähes itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää tietokoneohjelmistoja mittaustulosten käsittelyssä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija tuntee hyvin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimaansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä. Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten esittäminen on loogista, perustelevaa ja hyvää fysiikan kieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija osaa soveltaa tavoitteissa mainittuja fysikaalisia käsitteitä käytännön tehtävissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 07.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 08.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Päivi Honka
  • Jan Stenlund
Vastuuhenkilö

Jan Stenlund

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä A (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä B (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä C (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • KA52K20Sr3
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
  • KA52K20Sr2
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
  • KA52K20Sr1
    Insinöörikoulutus Konetekniikka Kemi syksy 2020
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä A
  • Harjoitusryhmä B
  • Harjoitusryhmä C

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla opit jäykän kappaleen dynamiikkaa, kuten hitausmomentti, pyörimisliike ja heilurit. Opit myös hydrostatiikan, lämpöopin ja termodynamiikan perusteita. Perehdyt myös lämmönsiirtymiseen, ääniaaltoihin ja melun torjuntaan. Opintojaksolla teet laboratorioharjoituksia em. aihepiireihin liittyen.

Sisältö

Lämmön mittaaminen, lämpölaajeneminen ja lämpöenergia.
Lämmön siirtyminen.
Lämpövoimakoneet, jäähdytyskoneet ja lämpöpumput.
Hydrostatiikan perusteita.
Pyörimisliike ja hitausmomentti. Värähtely.
Aaltoliike ja ääniopin perusteet, dB-asteikko, melun torjunta.

Oppimateriaalit

Hautala, Peltonen: Insinöörin (AMK) fysiikka, osa 1. Lahden TEho-Opetus Oy

Peltonen, Perkiö, Vierinen: Insinöörin (AMK) fysiikka, osa 2. Lahden Teho-Opetus Oy.

Tunneilla ja moodlessa jaettava materiaali.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee tyydyttävässä määrin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee käyttämään niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija osallistuu laboraatioihin, tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on selkeitä asiavirheitä ja puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija hallitsee tyydyttävässä määrin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on vielä laskuvirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään fysiikan käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tuntee ja hallitsee tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee käyttämään niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija pystyy suoriutumaan laskuharjoituksista, laboraatioista ja raportoinnista lähes itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää tietokoneohjelmistoja mittaustulosten käsittelyssä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija tuntee hyvin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimaansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä. Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten esittäminen on loogista, perustelevaa ja hyvää fysiikan kieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija osaa soveltaa tavoitteissa mainittuja fysikaalisia käsitteitä käytännön tehtävissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.