Siirry suoraan sisältöön

Fysiikan sovellukset (5 op)

Toteutuksen tunnus: K502K24OJ-18009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 12.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Jan Stenlund

Vastuuhenkilö

Jan Stenlund

Opiskelijaryhmät

  • K52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr3
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla opit jäykän kappaleen dynamiikkaa, kuten hitausmomentti, pyörimisliike ja heilurit. Opit myös hydrostatiikan, lämpöopin ja termodynamiikan perusteita. Perehdyt myös lämmönsiirtymiseen, ääniaaltoihin ja melun torjuntaan. Opintojaksolla teet laboratorioharjoituksia em. aihepiireihin liittyen.

Sisältö

Lämmön mittaaminen, lämpölaajeneminen ja lämpöenergia.
Lämmön siirtyminen.
Lämpövoimakoneet, jäähdytyskoneet ja lämpöpumput.
Hydrostatiikan perusteita.
Pyörimisliike ja hitausmomentti. Värähtely.
Aaltoliike ja ääniopin perusteet, dB-asteikko, melun torjunta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee tyydyttävässä määrin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee käyttämään niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija osallistuu laboraatioihin, tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on selkeitä asiavirheitä ja puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija hallitsee tyydyttävässä määrin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija tekee mittaukset, laskuharjoitukset ja oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Lopputuloksissa on vielä laskuvirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään fysiikan käsittein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tuntee ja hallitsee tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee käyttämään niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Opiskelija pystyy suoriutumaan laskuharjoituksista, laboraatioista ja raportoinnista lähes itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää tietokoneohjelmistoja mittaustulosten käsittelyssä. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta.
Hyvä (4)
Opiskelija tuntee hyvin tavoitteissa mainitut fysikaaliset peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten ongelmien ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimaansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä. Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten esittäminen on loogista, perustelevaa ja hyvää fysiikan kieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Opiskelija osaa soveltaa tavoitteissa mainittuja fysikaalisia käsitteitä käytännön tehtävissä. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä.