Siirry suoraan sisältöön

Näkökulmia insinöörin työhönLaajuus (5 op)

Tunnus: K502K13OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla tutustut insinöörin työympäristöön ja tehtäviin. Ymmärrät, että insinöörin työn kannalta tärkeitä ovat viestintä- ja esimiestaidot, luonnontieteet, konetekninen perusosaaminen, standardit ja säännökset, työturvallisuus ja kielitaito. Tapaat alueen yritysten edustajia ja tutustut eri teollisuudenalojen yritysten toimintaan. Opit tärkeitä työelämässä tarvittavia insinööritaitoja ja niiden soveltamista.

Sisältö

Opetussuunnitelma (OPS) ja henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), Opintojaksoille ilmoittautuminen, Kirjasto- ja tietopalvelut, Oppimisen taidot ja erilaiset oppimisympäristöt, Opiskelun tukipalvelut, Insinöörin työ ja ura, Alueen yritykset ja alumnitoiminta, Työturvallisuus, Säädökset ja standardit. Opintojakso sisältää viestintää 1 opintopisteen laajuisesti (27h opiskelijan työtä): esiintymisen ja havainnollistamisen perusteet, kirjallisen raportoinnin perusteet sekä työnhakuun liittyvä viestintä. Opintojakso sisältää englantia 0,5 opintopisteen laajuisesti (~14h opiskelijan työtä): havainnointia työelämässä käytettävistä vieraista kielistä, opiskelusanastoa, työelämän sanastoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut kokeet, kuten työturvallisuuskorttikokeen. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että asioiden ymmärtämisessä on vielä puutteita. Ajankäyttö on hallitsematonta, tehtävien suorittamisessa ja palauttamisessa on suuria puutteita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut kokeet, kuten työturvallisuuskorttikokeen. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan tai ilman ohjaajan aloitetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut kokeet, kuten työturvallisuuskorttikokeen. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti ja tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on kielellisesti hyvällä tasolla ja dokumentointi täyttää selvästi asetetut vaatimukset. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.
Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut kokeet, kuten työturvallisuuskorttikokeen. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti ja tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on hyvällä tasolla, opiskelija osaa perustella esittämiään tuloksia ja dokumentointi on hyvää ammatti- tai asiakieltä. Opiskelija osaa tarkastella ilmiöitä analyyttisesti ja luoda ratkaisuja tai uusia aloitteita tulostensa pohjalta. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut kokeet, kuten työturvallisuuskorttikokeen. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa perustella esittämänsä tulokset ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä oman ammattialansa eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista ammatti- tai asiakieltä käyttäen. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 26.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, konetekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 75

Tutkinto-ohjelma
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Jukka Joutsenvaara
  • Päivi Honka
  • Jaana Kauppi
  • Sanna Jylhä
  • Annamari Pudas
Vastuuhenkilö

Jukka Joutsenvaara

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • K52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (päiväopinnot), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr1
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22S
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
  • KA52K22Sr2
    Insinöörikoulutus, konetekniikka (monimuotototeutus), Kemi, syksy 2022
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla tutustut insinöörin työympäristöön ja tehtäviin. Ymmärrät, että insinöörin työn kannalta tärkeitä ovat viestintä- ja esimiestaidot, luonnontieteet, konetekninen perusosaaminen, standardit ja säännökset, työturvallisuus ja kielitaito. Tapaat alueen yritysten edustajia ja tutustut eri teollisuudenalojen yritysten toimintaan. Opit tärkeitä työelämässä tarvittavia insinööritaitoja ja niiden soveltamista.

Sisältö

Opetussuunnitelma (OPS) ja henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), Opintojaksoille ilmoittautuminen, Kirjasto- ja tietopalvelut, Oppimisen taidot ja erilaiset oppimisympäristöt, Opiskelun tukipalvelut, Insinöörin työ ja ura, Alueen yritykset ja alumnitoiminta, Työturvallisuus, Säädökset ja standardit. Opintojakso sisältää viestintää 1 opintopisteen laajuisesti (27h opiskelijan työtä): esiintymisen ja havainnollistamisen perusteet, kirjallisen raportoinnin perusteet sekä työnhakuun liittyvä viestintä. Opintojakso sisältää englantia 0,5 opintopisteen laajuisesti (~14h opiskelijan työtä): havainnointia työelämässä käytettävistä vieraista kielistä, opiskelusanastoa, työelämän sanastoa.

Aika ja paikka

Elokuu - joulukuu 2022

Oppimateriaalit

Moodlessa jaettava materiaali, tiedonhakumateriaalit

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, vierailut

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei ole tenttiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut kokeet, kuten työturvallisuuskorttikokeen. Tehtävien tekemiseen hän kuitenkin tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa asioita puutteellisin perustein ja tuotoksista on havaittavissa, että asioiden ymmärtämisessä on vielä puutteita. Ajankäyttö on hallitsematonta, tehtävien suorittamisessa ja palauttamisessa on suuria puutteita.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu lähes kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut kokeet, kuten työturvallisuuskorttikokeen. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta hän tarvitsee vielä paljon apua ohjaajalta. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuitenkin kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan tai ilman ohjaajan aloitetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut kokeet, kuten työturvallisuuskorttikokeen. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä pääosin itsenäisesti ja tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on kielellisesti hyvällä tasolla ja dokumentointi täyttää selvästi asetetut vaatimukset. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti.
Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut kokeet, kuten työturvallisuuskorttikokeen. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä lähes täysin itsenäisesti ja tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on hyvällä tasolla, opiskelija osaa perustella esittämiään tuloksia ja dokumentointi on hyvää ammatti- tai asiakieltä. Opiskelija osaa tarkastella ilmiöitä analyyttisesti ja luoda ratkaisuja tai uusia aloitteita tulostensa pohjalta. Ajankäyttö on hallinnassa ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu kaikkiin opintojakson läpäisemiseksi määriteltyihin toimiin ja läpäisee pakollisiksi suoritteiksi luetut kokeet, kuten työturvallisuuskorttikokeen. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on erinomaisella tasolla. Opiskelija osaa perustella esittämänsä tulokset ja kykenee pohtimaan, luomaan johtopäätöksiä ja soveltamaan niitä oman ammattialansa eri yhteyksissä. Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista ammatti- tai asiakieltä käyttäen. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prosessiarviointi: aktiivinen osallistuminen, ryhmätyöskentelytaidot, pienryhmätyöskentelyihin osallistuminen
Tuotosarviointi: tunti- ja kotitehtävien tekeminen, harjoituksiin osallistuminen, työturvallisuuskortin suoritus