Projekti: Tutustuminen arktiseen työympäristöönLaajuus (5 op)
Tunnus: K502K16OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakso on luonteeltaan projekti, jonka tavoitteena on tutustuttaa uudet opiskelijat koneinsinöörin työhön, tehtäviin ja toimenkuviin pohjoisessa, kansainvälisessä toimintaympäristössä. Projektissa tutustut Pohjois- Suomen alueella toimiviin yrityksiin, jotka toimivat erilaisilla teollisuuden sektoreilla (esim. teräs-, metsä-, energia- ja kaivannaisteollisuus). Projektin aikana insinööriala ja tulevaisuuden työmahdollisuudet selkiytyvät. Opit hakemaan tietoa yrityksistä, tutustut erilaisiin toimintatapoihin ja esim. turvallisuuskäytäntöihin, kiertotalouteen ja saat arvokasta tietoa tulevan kesän harjoittelua silmälläpitäen. Projektissa vahvistat myös kirjallisen ja suullisen viestinnän taitoja. Opit myös vieraskielistä yrityssanastoa. Projektin loppupuolella järjestetään pienimuotoiset messut, jossa opittuja asioita esitellään toisille opiskelijoille. Ryhmäytymistä tuetaan mm. yhteisillä ekskursioilla ja ryhmätyöskentelyllä.
Sisältö
- eksursio ja sen suunnittelu
- pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuudet
- Pohjois-Suomen yritykset ja niiden tuotantoprosessit ja kiertotalous yrityksen toiminnassa
- tiedonhankinta
- projektityötaidot, projektikokoukset, projektisuunnitelman teko
- messut ja niiden suunnittelu
- raportin laatiminen
Opintojakso sisältää viestinnän opintoja 1 op:n verran (~27 h opiskelijan työtä): esiintyminen ja havainnollistamisen perusteet, kirjallisen ja suullisen raportoinnin perusteet.
Opintojakso sisältää englannin opintoja 0,5 op:n verran (~14 opiskelijan työtä): havainnointia työelämästä käytettävästäenglannin kielestä, esim. englannikieliset web-sivustot, opiskelusanastoa, työelämän sanastoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu vain osittain projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tiedot Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelijan osallistuminen ryhmän projektityöskentelyyn on passiivista ja hänen ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat heikot. Opiskelijan tiedonhankintakeinot ovat suppealla tasolla. Opiskelijan suullisessa ja kirjallisessa raportoinnissa on selkeitä asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelijan alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston hallinta on niukka. Tehtävien tekemiseen opiskelija tarvitsee runsaasti ohjaajan opastusta eikä suoriudu niistä itsenäisesti määritellyn aikataulun puitteissa.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osallistuu projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen, mutta hänen tiedot Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä ja niiden työmahdollisuuksista ovat suppeat. Opiskelija osallistuu projektityöskentelyyn, mutta hänen projektityöskentelytaidoissa on kehittämistä. Opiskelija osaa hankkia tietoa. Opiskelija tuntee viestinnän perusteet ja osaa ohjatusti raportoida suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston. Tehtävien tekeminen onnistuu häneltä osin itsenäisesti, mutta ajankäyttö on suunnittelematonta ja tehtäviä ei suoriteta ja palauteta ajallaan, mikä vaikuttaa myös ryhmän toimintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää mitä kiertotaloudella tarkoitetaan erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija, kykenee jakamaan omaa osaamistaan ja oppimaan muilta. Opiskelija ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa, kykenee raportoimaan kirjallisesti sekä osaa suunnitella ja toteuttaa esityksen. Opiskelija tietää alan teollisuuteen liittyvän englanninkielen yleissanaston. Opiskelija suorittaa annetut tehtävät ja palautukset pääsääntöisesti määritellyn aikataulun mukaisesti ja opiskelija osoittaa kehittynyttä asianhallintaa.
Hyvä (4)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija tietää yritysten tuotantoprosessit ja ymmärtää niiden toimintaperiaatteita. Opiskelija tietää miten kiertotalous näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa. Opiskelija on projektissa aktiivinen toimija ja hänen ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ovat hyvät. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja osaa soveltaa insinöörin työssä olevia erilaisia viestintätilanteita sekä osaa tuottaa raportteja hyvää ammatti- ja asiakieltä käyttäen. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija tuntee alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa. Tehtävien tekeminen onnistuu opiskelijalta itsenäisesti, opiskelija osaa esittää asiat hyvää asianhallintaa osoittaen. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektin puitteissa järjestettyihin pohjoisen toimintaympäristön mahdollisuuksien kartoittamiseen ja tietää millaisia yrityksiä ja työmahdollisuuksia on Pohjois-Suomen alueella. Opiskelija ymmärtää eri teollisuusalojen tuotantoprosessien päävaiheet. Opiskelija tietää teollisuuden tärkeimmät yleiset turvallisuuskäytännöt ja säännöt. Opiskelija tietää miten kiertotalous näyttäytyy eri teollisuuden aloilla. Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja osaa toimia verkostoissa. Opiskelijalla on hyvät ryhmä- ja projektityöskentelytaidot ja hän osaa käyttää erilaisia viestintätaitoja tehokkaasti. Opiskelija osaa hankkia kriittisesti tietoa ja käyttää virheetöntä ammatti- ja asiakieltä raporteissa ja muissa dokumenteissa. Opiskelija osaa suunnitella alaan liittyvän messutapahtuman. Opiskelija osaa käyttää alan teollisuuteen liittyvää englanninkielistä sanastoa.
Opiskelija osaa esittää asiat erinomaista asianhallintaa osoittaen. Ajankäyttö on suunnitelmallista ja tehtävät suoritetaan ja palautetaan määritellyn aikataulun mukaisesti.