Verkkokaupan toteutusLaajuus (5 op)
Tunnus: T31L106OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan ja sen eri toiminnallisuudet. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen ja konversion periaatteet. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun ja lisätä myytäviä tuotteita sekä niiden kuvauksia verkkokauppaan. Tunnistat eri tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittareita. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Osaat hyödyntää asiakaspalveluun liittyviä toimintoja. Ymmärrät verkkopalvelun tietoturvaan liittyvät keskeiset asiat.
Sisältö
* hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta
* konversio ja konversio-optimointi
* web-analytiikan perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisiä osia. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Tunnistat konversion merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittaamisen merkityksen ja joitain mittareita. Osaat käyttää joitain verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat tietoturvan merkityksen liiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisimmät osat käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen keskeisimmät periaatteet ja osaat soveltaa niitä jossain määrin käytännössä. Tunnistat konversion keskeisimmät periaatteet ja osaa soveltaa niitä jossain määrin käytännössä.Osaat tuottaa selkeää sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille selkeitä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja ymmärrät niiden keskeisiä toimintaperiaatteita. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytettyjä keskeisiä mittareita kattavasti ja joiltain osin käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat verkkopalvelun yleisimmät tietoturvariskit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan kattavasti ja käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Tunnistat konversion periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Osaat tuottaa laadukasta sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä virheettömästi tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille myyntiä edistäviä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja näiden tapojen toimintaperiaatteet käytännöllisesti. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytetyt mittarit kattavasti ja käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja virheettömästi. Tunnistat kattavasti verkkopalvelun tietoturvariskejä.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 20.04.2025
Ajoitus
21.04.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4.5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Mika Saloheimo
- Jonna Kaarivaara
Vastuuhenkilö
Mika Saloheimo
Opiskelijaryhmät
-
TA31L24KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2024
-
T31L24STradenomi (AMK) liiketalous, XBIT-akatemia, päiväopinnot, Tornio, syksy 2024
-
T31L24KTradenomi (AMK) liiketalous, Xbit-akatemia, päiväopinnot, Tornio, kevät 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan ja sen eri toiminnallisuudet. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen ja konversion periaatteet. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun ja lisätä myytäviä tuotteita sekä niiden kuvauksia verkkokauppaan. Tunnistat eri tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittareita. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Osaat hyödyntää asiakaspalveluun liittyviä toimintoja. Ymmärrät verkkopalvelun tietoturvaan liittyvät keskeiset asiat.
Sisältö
* hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta
* konversio ja konversio-optimointi
* web-analytiikan perusteet
Aika ja paikka
Kevät 2025 online ja Tornion kampuksella lähipäivät sekä XBit-akatemian lähiopetuskerrat.
Ohjaus ja opetus verkko-opetusympäristöjen kautta pääsääntöisesti päivisin.
Kampuspäivät 24.4. Torniossa
Kampuspäivät 25.4. Torniossa
Zoom 29.4. klo 14-17
XBit-akatemia 6.5. klo 9-11
Zoom 6.5. klo 14-17
Zoom 15.5.
XBit-akatemia 20.5. klo 9-11
Zoom 20.5.
Opetus alkaa viikolla 17 ja päättyy viikolla 21. Arvioinnit ja palaute 4 viikkoa tehtävien palauttamisesta. Opiskelija voi antaa opintojaksopalautetta viikon 22 loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään verkkokaupan toteutukseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkoaineistoja. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa. Oppimateriaalia on saatavilla opintojakson Moodlessa.
https://moz.com/beginners-guide-to-seo
https://www.mycashflow.fi/oppaat
https://www.paytrail.com/tietopankki
https://www.shopify.com/blog/topics/guides
Google Digital Garagen tai Google Skillshopin aiheeseen liittyvät materiaalit
Hubspot Academyn aiheeseen liittyvät materiaalit.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus verkossa: Zoom, MS Teams ja muut verkkotyökalut.
Lähiopetus seminaaripäivillä Tornion kampuksella vko 17 (to 24.4.2025 ja pe 25.4.2025)
Wordpress- ja Woocommerce-järjestelmien (tai vastaavien) käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Googlen työkalujen käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Verkkokaupan toimintoihin liittyvät kirjalliset tuotokset.
Arvioitavien oppimistehtävien suorittaminen ryhmissä.
Ryhmän pelisääntöjen ja työnjaon suunnittelu.
Itsenäinen työskentely oppimistehtävien parissa.
Oppimistehtävien ohjaus säännöllisesti.
Oppimistehtävien tulosten esittely ja vertaispalautteen antaminen.
Ryhmätyöskentelyn ja tulosten itse- ja vertaisarviointi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita.
Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, AMK:n kumppanuussopimuksen piirissä olevilta organisaatioilta, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta.
Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita ja työelämän edustajia. Vierailijoita ja yritysvierailuja on seminaaripäivillä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävillä on yksi varsinainen palautuspäivä.
Myöhästyneet palautukset hylätään.
Ensimmäinen uusintakerta on kahden kuukauden kuluttua varsinaisesta palautuspäivästä.
Toinen uusintakerta on seuraavan lukukauden puolivälissä (viikko 10 tai viikko 42)
Oppimistehtävät arvioidaan kuukauden sisällä palautuksesta.
Sisällön jaksotus
Verkkokaupan perusteet
Verkkokaupan käyttäjäkokemus
Verkkokaupan tekninen toteutus
Verkkokaupan tietoturva
Verkkokaupan markkinointi ja myynnin edistäminen
Verkkokaupan hakukoneoptimointi
Verkkokaupan mainostaminen hakukoneessa
Verkkokaupan asiakaspalvelu
Verkkokaupan analytiikka
Lisätietoja opiskelijoille
EDELTÄVÄT OPINNOT (SUOSITUS)
Työvälineosaaminen
Visuaalinen osaaminen 1: kuva
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisiä osia. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Tunnistat konversion merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittaamisen merkityksen ja joitain mittareita. Osaat käyttää joitain verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat tietoturvan merkityksen liiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisimmät osat käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen keskeisimmät periaatteet ja osaat soveltaa niitä jossain määrin käytännössä. Tunnistat konversion keskeisimmät periaatteet ja osaa soveltaa niitä jossain määrin käytännössä.Osaat tuottaa selkeää sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille selkeitä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja ymmärrät niiden keskeisiä toimintaperiaatteita. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytettyjä keskeisiä mittareita kattavasti ja joiltain osin käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat verkkopalvelun yleisimmät tietoturvariskit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan kattavasti ja käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Tunnistat konversion periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Osaat tuottaa laadukasta sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä virheettömästi tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille myyntiä edistäviä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja näiden tapojen toimintaperiaatteet käytännöllisesti. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytetyt mittarit kattavasti ja käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja virheettömästi. Tunnistat kattavasti verkkopalvelun tietoturvariskejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja osaamisen näyttöihin. Arviointiasteikko on 0 (hylätty) - 5 (erinomainen). Oppimistehtävät perustuvat opintojakson osaamistavoitteisiin ja niiden tarkemmat kuvaukset, palautuspäivät ja arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Ryhmäsuorituksiin (työskentely ja lopputulos) liittyen jokainen opiskelija tekee itse- ja vertaisarvioinnin.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 21.04.2024
Ajoitus
22.04.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Ani Ruusila
- Marko Leinonen
Vastuuhenkilö
Mika Saloheimo
Opiskelijaryhmät
-
TA31L23KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan ja sen eri toiminnallisuudet. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen ja konversion periaatteet. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun ja lisätä myytäviä tuotteita sekä niiden kuvauksia verkkokauppaan. Tunnistat eri tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittareita. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Osaat hyödyntää asiakaspalveluun liittyviä toimintoja. Ymmärrät verkkopalvelun tietoturvaan liittyvät keskeiset asiat.
Sisältö
* hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta
* konversio ja konversio-optimointi
* web-analytiikan perusteet
Aika ja paikka
Kevät 2024 online ja Tornion kampus.
Ohjaus ja opetus verkko-opetusympäristöjen kautta pääsääntöisesti päivisin.
Zoom 22.4. klo 14-17
Kampuspäivät 25.4. Torniossa
Kampuspäivät 26.4. Torniossa
Zoom 29.4.
Zoom 8.5.
Zoom 13.5.
Zoom 15.5.
Lähiopetus verkossa alkaa viikolla 16 ja päättyy viikolla 20. Arvioinnit ja palaute 4 viikkoa tehtävien palauttamisesta. Opiskelija voi antaa opintojaksopalautetta viikon 22 loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään verkkokaupan toteutukseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkoaineistoja. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa. Oppimateriaalia on saatavilla opintojakson Moodlessa.
https://moz.com/beginners-guide-to-seo
https://www.mycashflow.fi/oppaat
https://www.paytrail.com/tietopankki
https://www.shopify.com/blog/topics/guides
Google Digital Garagen tai Google Skillshopin aiheeseen liittyvät materiaalit
Hubspot Academyn aiheeseen liittyvät materiaalit.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus verkossa: Zoom, MS Teams ja muut verkkotyökalut.
Lähiopetus seminaaripäivillä Tornion kampuksella vko 17 (to 25.4.2023 ja pe 26.4.2023)
Wordpress- ja Woocommerce-järjestelmien (tai vastaavien) käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Googlen työkalujen käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Verkkokaupan toimintoihin liittyvät kirjalliset tuotokset.
Arvioitavien oppimistehtävien suorittaminen ryhmissä.
Ryhmän pelisääntöjen ja työnjaon suunnittelu.
Itsenäinen työskentely oppimistehtävien parissa.
Oppimistehtävien ohjaus säännöllisesti.
Oppimistehtävien tulosten esittely ja vertaispalautteen antaminen.
Ryhmätyöskentelyn ja tulosten itse- ja vertaisarviointi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita.
Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, AMK:n kumppanuussopimuksen piirissä olevilta organisaatioilta, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta.
Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita ja työelämän edustajia. Vierailijoita ja yritysvierailuja on seminaaripäivillä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävillä on yksi varsinainen palautuspäivä.
Myöhästyneet palautukset hylätään.
Ensimmäinen uusintakerta on kahden kuukauden kuluttua varsinaisesta palautuspäivästä.
Toinen uusintakerta on seuraavan lukukauden puolivälissä (viikko 10 tai viikko 42)
Oppimistehtävät arvioidaan kuukauden sisällä palautuksesta.
Sisällön jaksotus
Verkkokaupan perusteet
Verkkokaupan käyttäjäkokemus
Verkkokaupan tekninen toteutus
Verkkokaupan tietoturva
Verkkokaupan markkinointi ja myynnin edistäminen
Verkkokaupan hakukoneoptimointi
Verkkokaupan mainostaminen hakukoneessa
Verkkokaupan asiakaspalvelu
Verkkokaupan analytiikka
Lisätietoja opiskelijoille
EDELTÄVÄT OPINNOT (SUOSITUS)
Työvälineosaaminen
Visuaalinen osaaminen 1: kuva
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisiä osia. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Tunnistat konversion merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittaamisen merkityksen ja joitain mittareita. Osaat käyttää joitain verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat tietoturvan merkityksen liiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisimmät osat käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen keskeisimmät periaatteet ja osaat soveltaa niitä jossain määrin käytännössä. Tunnistat konversion keskeisimmät periaatteet ja osaa soveltaa niitä jossain määrin käytännössä.Osaat tuottaa selkeää sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille selkeitä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja ymmärrät niiden keskeisiä toimintaperiaatteita. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytettyjä keskeisiä mittareita kattavasti ja joiltain osin käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat verkkopalvelun yleisimmät tietoturvariskit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan kattavasti ja käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Tunnistat konversion periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Osaat tuottaa laadukasta sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä virheettömästi tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille myyntiä edistäviä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja näiden tapojen toimintaperiaatteet käytännöllisesti. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytetyt mittarit kattavasti ja käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja virheettömästi. Tunnistat kattavasti verkkopalvelun tietoturvariskejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja osaamisen näyttöihin. Arviointiasteikko on 0 (hylätty) - 5 (erinomainen). Oppimistehtävät perustuvat opintojakson osaamistavoitteisiin ja niiden tarkemmat kuvaukset, palautuspäivät ja arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Ryhmäsuorituksiin (työskentely ja lopputulos) liittyen jokainen opiskelija tekee itse- ja vertaisarvioinnin.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 16.04.2023
Ajoitus
17.04.2023 - 02.06.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Ani Ruusila
- Mika Saloheimo
Vastuuhenkilö
Mika Saloheimo
Opiskelijaryhmät
-
TA31L22KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan ja sen eri toiminnallisuudet. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen ja konversion periaatteet. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun ja lisätä myytäviä tuotteita sekä niiden kuvauksia verkkokauppaan. Tunnistat eri tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittareita. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Osaat hyödyntää asiakaspalveluun liittyviä toimintoja. Ymmärrät verkkopalvelun tietoturvaan liittyvät keskeiset asiat.
Sisältö
* hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta
* konversio ja konversio-optimointi
* web-analytiikan perusteet
Aika ja paikka
Ohjaus ja opetus verkko-opetusympäristöjen kautta pääsääntöisesti päivisin (9:00-11:30 aamupäivällä tai 12:15-14:30 iltapäivällä)
Seminaaripäivät Tornion kampuksella vko 17 (to 27.4.2023 ja pe 28.4.2023)
Lähiopetus verkossa alkaa viikolla 16 ja päättyy viikolla 21. Arvioinnit ja palaute 4 viikkoa tehtävien palauttamisesta. Opiskelija voi antaa opintojaksopalautetta viikon 22 loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään verkkokaupan toteutukseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkoaineistoja. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa.
Oppimateriaalia on saatavilla opintojakson Moodlessa.
https://moz.com/beginners-guide-to-seo
https://www.mycashflow.fi/oppaat
https://www.paytrail.com/tietopankki
https://www.shopify.com/blog/topics/guides
Google Digital Garagen tai Google Skillshopin aiheeseen liittyvät materiaalit
Hubspot Academyn aiheeseen liittyvät materiaalit.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus verkossa: Zoom, MS Teams ja muut verkkotyökalut.
Lähiopetus seminaaripäivillä Tornion kampuksella vko 17 (to 27.4.2023 ja pe 28.4.2023)
WordPress- ja Woocommerce-järjestelmien (tai vastaavien) käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Googlen työkalujen käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Verkkokaupan toimintoihin liittyvät kirjalliset tuotokset.
Arvioitavien oppimistehtävien suorittaminen yksilönä tai ryhmässä.
Itsenäinen työskentely oppimistehtävien parissa.
Oppimistehtävien ohjaus säännöllisesti.
Oppimistehtävien tulosten esittely ja vertaispalautteen antaminen.
Ryhmätyöskentelyn ja tulosten itse- ja vertaisarviointi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita.
Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, AMK:n kumppanuussopimuksen piirissä olevilta organisaatioilta, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta.
Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita ja työelämän edustajia. Vierailijoita ja yritysvierailuja on seminaaripäivillä.
Sisällön jaksotus
Verkkokaupan perusteet
Verkkokaupan käyttäjäkokemus
Verkkokaupan tekninen toteutus
Verkkokaupan tietoturva
Verkkokaupan markkinointi ja myynnin edistäminen
Verkkokaupan hakukoneoptimointi
Verkkokaupan mainostaminen hakukoneessa
Verkkokaupan asiakaspalvelu
Verkkokaupan analytiikka
Lisätietoja opiskelijoille
EDELTÄVÄT OPINNOT (SUOSITUS)
Työvälineosaaminen
Visuaalinen osaaminen 1: kuva
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisiä osia. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Tunnistat konversion merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittaamisen merkityksen ja joitain mittareita. Osaat käyttää joitain verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat tietoturvan merkityksen liiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisimmät osat käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen keskeisimmät periaatteet ja osaat soveltaa niitä jossain määrin käytännössä. Tunnistat konversion keskeisimmät periaatteet ja osaa soveltaa niitä jossain määrin käytännössä.Osaat tuottaa selkeää sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille selkeitä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja ymmärrät niiden keskeisiä toimintaperiaatteita. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytettyjä keskeisiä mittareita kattavasti ja joiltain osin käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat verkkopalvelun yleisimmät tietoturvariskit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan kattavasti ja käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Tunnistat konversion periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Osaat tuottaa laadukasta sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä virheettömästi tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille myyntiä edistäviä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja näiden tapojen toimintaperiaatteet käytännöllisesti. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytetyt mittarit kattavasti ja käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja virheettömästi. Tunnistat kattavasti verkkopalvelun tietoturvariskejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja osaamisen näyttöihin. Arviointiasteikko on 0 (hylätty) - 5 (erinomainen). Oppimistehtävät perustuvat opintojakson osaamistavoitteisiin ja niiden tarkemmat kuvaukset, palautuspäivät ja arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Ryhmäsuorituksiin (työskentely ja lopputulos) liittyen jokainen opiskelija tekee itse- ja vertaisarvioinnin.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 18.04.2022
Ajoitus
25.04.2022 - 27.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous T
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Tornio
Opettaja
- Ani Ruusila
- Mika Saloheimo
Vastuuhenkilö
Mika Saloheimo
Opiskelijaryhmät
-
TA31L21KTradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan ja sen eri toiminnallisuudet. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen ja konversion periaatteet. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun ja lisätä myytäviä tuotteita sekä niiden kuvauksia verkkokauppaan. Tunnistat eri tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittareita. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Osaat hyödyntää asiakaspalveluun liittyviä toimintoja. Ymmärrät verkkopalvelun tietoturvaan liittyvät keskeiset asiat.
Sisältö
* hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta
* konversio ja konversio-optimointi
* web-analytiikan perusteet
Aika ja paikka
Ohjaus ja opetus verkko-opetusympäristöjen kautta pääsääntöisesti päivisin (9:00-11:30 aamupäivällä tai 12:15-15:30 iltapäivällä)
Lähiopetus alkaa viikolla 17 ja päättyy viikolla 20. Arvioinnit ja palaute 4 viikkoa tehtävien palauttamisesta. Opiskelija voi antaa opintojaksopalautetta viikon 22 loppuun mennessä.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään verkkokaupan toteutukseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkoaineistoja. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa.
Oppimateriaalia on saatavilla opintojakson Moodlessa.
https://moz.com/beginners-guide-to-seo
https://www.mycashflow.fi/oppaat
https://www.paytrail.com/tietopankki
Google Digital Garagen tai Google Skillshopin aiheeseen liittyvät materiaalit
Hubspot Academyn aiheeseen liittyvät materiaalit.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus verkossa: Adobe Connect, MS Teams ja muut verkkotyökalut.
WordPress- ja Woocommerce-järjestelmien käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Googlen työkalujen käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla
Arvioitavien oppimistehtävien suorittaminen yksilönä tai ryhmässä.
Itsenäinen työskentely oppimistehtävien parissa.
Oppimistehtävien ohjaus säännöllisesti.
Oppimistehtävien tulosten esittely ja vertaispalautteen antaminen.
Ryhmätyöskentelyn ja tulosten itse- ja vertaisarviointi.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita.
Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, AMK:n kumppanuussopimuksen piirissä olevilta organisaatioilta, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta.
Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita.
Lisätietoja opiskelijoille
EDELTÄVÄT OPINNOT (SUOSITUS)
Työvälineosaaminen
Visuaalinen osaaminen 1: kuva
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisiä osia. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Tunnistat konversion merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittaamisen merkityksen ja joitain mittareita. Osaat käyttää joitain verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat tietoturvan merkityksen liiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisimmät osat käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen keskeisimmät periaatteet ja osaat soveltaa niitä jossain määrin käytännössä. Tunnistat konversion keskeisimmät periaatteet ja osaa soveltaa niitä jossain määrin käytännössä.Osaat tuottaa selkeää sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille selkeitä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja ymmärrät niiden keskeisiä toimintaperiaatteita. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytettyjä keskeisiä mittareita kattavasti ja joiltain osin käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat verkkopalvelun yleisimmät tietoturvariskit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan kattavasti ja käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Tunnistat konversion periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Osaat tuottaa laadukasta sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä virheettömästi tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille myyntiä edistäviä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja näiden tapojen toimintaperiaatteet käytännöllisesti. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytetyt mittarit kattavasti ja käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja virheettömästi. Tunnistat kattavasti verkkopalvelun tietoturvariskejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja osaamisen näyttöihin. Arviointiasteikko on 0 (hylätty) - 5 (erinomainen). Oppimistehtävät perustuvat opintojakson osaamistavoitteisiin ja niiden tarkemmat kuvaukset, palautuspäivät ja arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Ryhmäsuorituksiin (työskentely ja lopputulos) liittyen jokainen opiskelija tekee itse- ja vertaisarvioinnin.