Siirry suoraan sisältöön

Verkkokaupan toteutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: T31L106OJ-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 21.04.2024

Ajoitus

22.04.2024 - 24.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Liiketalouden koulutus, Tornio

Opettaja

  • Ani Ruusila
  • Marko Leinonen

Vastuuhenkilö

Mika Saloheimo

Opiskelijaryhmät

  • TA31L23K
    Tradenomikoulutus, liiketalous (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan ja sen eri toiminnallisuudet. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen ja konversion periaatteet. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun ja lisätä myytäviä tuotteita sekä niiden kuvauksia verkkokauppaan. Tunnistat eri tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittareita. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Osaat hyödyntää asiakaspalveluun liittyviä toimintoja. Ymmärrät verkkopalvelun tietoturvaan liittyvät keskeiset asiat.

Sisältö

* hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta
* konversio ja konversio-optimointi
* web-analytiikan perusteet

Aika ja paikka

Kevät 2024 online ja Tornion kampus.
Ohjaus ja opetus verkko-opetusympäristöjen kautta pääsääntöisesti päivisin.
Zoom 22.4. klo 14-17
Kampuspäivät 25.4. Torniossa
Kampuspäivät 26.4. Torniossa
Zoom 29.4.
Zoom 8.5.
Zoom 13.5.
Zoom 15.5.

Lähiopetus verkossa alkaa viikolla 16 ja päättyy viikolla 20. Arvioinnit ja palaute 4 viikkoa tehtävien palauttamisesta. Opiskelija voi antaa opintojaksopalautetta viikon 22 loppuun mennessä.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään verkkokaupan toteutukseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkoaineistoja. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa. Oppimateriaalia on saatavilla opintojakson Moodlessa.



https://moz.com/beginners-guide-to-seo



https://www.mycashflow.fi/oppaat



https://www.paytrail.com/tietopankki



https://www.shopify.com/blog/topics/guides



Google Digital Garagen tai Google Skillshopin aiheeseen liittyvät materiaalit



Hubspot Academyn aiheeseen liittyvät materiaalit.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus verkossa: Zoom, MS Teams ja muut verkkotyökalut.
Lähiopetus seminaaripäivillä Tornion kampuksella vko 17 (to 25.4.2023 ja pe 26.4.2023)
Wordpress- ja Woocommerce-järjestelmien (tai vastaavien) käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Googlen työkalujen käyttöharjoitukset oppimateriaalin ja ohjauksen avulla.
Verkkokaupan toimintoihin liittyvät kirjalliset tuotokset.
Arvioitavien oppimistehtävien suorittaminen ryhmissä.
Ryhmän pelisääntöjen ja työnjaon suunnittelu.
Itsenäinen työskentely oppimistehtävien parissa.
Oppimistehtävien ohjaus säännöllisesti.
Oppimistehtävien tulosten esittely ja vertaispalautteen antaminen.
Ryhmätyöskentelyn ja tulosten itse- ja vertaisarviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita.
Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, AMK:n kumppanuussopimuksen piirissä olevilta organisaatioilta, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta.
Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita ja työelämän edustajia. Vierailijoita ja yritysvierailuja on seminaaripäivillä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävillä on yksi varsinainen palautuspäivä.
Myöhästyneet palautukset hylätään.
Ensimmäinen uusintakerta on kahden kuukauden kuluttua varsinaisesta palautuspäivästä.
Toinen uusintakerta on seuraavan lukukauden puolivälissä (viikko 10 tai viikko 42)
Oppimistehtävät arvioidaan kuukauden sisällä palautuksesta.

Sisällön jaksotus

Verkkokaupan perusteet
Verkkokaupan käyttäjäkokemus
Verkkokaupan tekninen toteutus
Verkkokaupan tietoturva
Verkkokaupan markkinointi ja myynnin edistäminen
Verkkokaupan hakukoneoptimointi
Verkkokaupan mainostaminen hakukoneessa
Verkkokaupan asiakaspalvelu
Verkkokaupan analytiikka

Lisätietoja opiskelijoille

EDELTÄVÄT OPINNOT (SUOSITUS)
Työvälineosaaminen
Visuaalinen osaaminen 1: kuva
Asiakaskokemuksen kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisiä osia. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Tunnistat konversion merkityksen ja sen ilmenemisen keskeisiä muotoja. Osaat tuottaa sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan. Tunnistat verkkopalvelun toiminnan mittaamisen merkityksen ja joitain mittareita. Osaat käyttää joitain verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat tietoturvan merkityksen liiketoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan keskeisimmät osat käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen keskeisimmät periaatteet ja osaat soveltaa niitä jossain määrin käytännössä. Tunnistat konversion keskeisimmät periaatteet ja osaa soveltaa niitä jossain määrin käytännössä.Osaat tuottaa selkeää sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille selkeitä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja ymmärrät niiden keskeisiä toimintaperiaatteita. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytettyjä keskeisiä mittareita kattavasti ja joiltain osin käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja. Tunnistat verkkopalvelun yleisimmät tietoturvariskit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tunnistat verkkopalvelun teknisen perustan kattavasti ja käytännöllisellä tavalla. Tunnistat verkkopalvelun hyvän käyttäjäkokemuksen periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Tunnistat konversion periaatteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä. Osaat tuottaa laadukasta sisältöä verkkopalveluun. Osaat lisätä virheettömästi tuotteita verkkokauppaan ja laatia niille myyntiä edistäviä kuvauksia. Tunnistat erilaisia tapoja hankkia asiakkaita verkkokauppaan ja näiden tapojen toimintaperiaatteet käytännöllisesti. Tunnistat verkkopalvelun toiminnassa käytetyt mittarit kattavasti ja käytännöllisesti. Osaat käyttää verkkokaupan lisämyyntiä edistäviä toimintoja virheettömästi. Tunnistat kattavasti verkkopalvelun tietoturvariskejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja osaamisen näyttöihin. Arviointiasteikko on 0 (hylätty) - 5 (erinomainen). Oppimistehtävät perustuvat opintojakson osaamistavoitteisiin ja niiden tarkemmat kuvaukset, palautuspäivät ja arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

Ryhmäsuorituksiin (työskentely ja lopputulos) liittyen jokainen opiskelija tekee itse- ja vertaisarvioinnin.