Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: K700BE23
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää asiakastyömenetelmäosaamista
- osaa tukea ja aktivoida asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta
- tuntee sosiaalipedagogisen työorientaation mahdollisuudet osallisuuden edistäjänä ja osaa soveltaa työotetta eri-ikäisten asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa
Sisältö
Osallistamisen ja aktivoimisen pyrkimys sosiaalialalla. Vuorovaikutuksen rakentaminen asiakkaiden kanssa asiakkaiden toimijuuden vahvistamiseksi.
Tutustutaan erilaisiin sosiaalialalla käytettäviin osallistaviin ja aktivoiviin työmenetelmiin sekä sovelletaan valittua työmenetelmää oppimistehtävässä asiakkaiden kanssa työskenneltäessä
Sisältö:
- osallisuuden ja aktiivisen toiminnan mahdollistaminen ja tukeminen
- osallistavat ja aktivoivat yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmät ja niiden tarkoituksenmukainen soveltaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tunne osallistavien työmenetelmien tietoperustaa ja käsitteitä. Opiskelija ei tunnista toiminnan ja teoriatiedon välistä yhteyttä.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita eikä osaa osallistavan ohjaamisen ja tukemisen perustaitoja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei ymmärrä oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkitystä. Opiskelija ei osaa toimia vastuullisesti eikä ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa kertoa osallistavien työmenetelmien tietoperustaa ja käsitteitä, joita osaa kytkeä jonkin verran erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa osittain toiminnan ja tutkimus- ja käytännön tiedon välisen yhteyden.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tukea asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta hyödyntäen jonkin verran osallistavia ja aktivoivia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä työtilanteissa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa selittää osallistavien työmenetelmien tietoperustaa ja käsitteitä, joita osaa soveltaa jonkin verran erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija perustelee kapeasti toiminnan tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tukea ja aktivoida asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta hyödyntäen osallistavia ja aktivoivia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä työtilanteissa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin osallistavien työmenetelmien tietoperustan ja käsitteet, joita soveltaa tarkoituksenmukaisesti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tukea ja aktivoida asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta hyödyntäen osallistavia ja aktivoivia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä erilaisissa työtilanteissa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Hyva (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin osallistavien työmenetelmien tietoperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tukea ja aktivoida asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta hyödyntäen osallistavia ja aktivoivia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä erilaisissa työtilanteissa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää kiitettävästi osallistavien työmenetelmien tietoperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa tukea ja aktivoida asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta hyödyntäen osallistavia ja aktivoivia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä, myös monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.