Siirry suoraan sisältöön

RobotiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: R504TL103

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hahmottaa robottijärjestelmän toiminnalliset osat ja komponentit sekä ohjelmallisen osuuden. Opiskelija hallitsee robotiikan käsitteet sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja testata robottijärjestelmän.

Sisältö

- Robotiikan perusteet
- Robottien ohjelmointi
- Robottien anturit ja toimilaitteet
- Robotiikan sovelluskohteet
- Liitynnät muihin laitteisiin ja järjestelmiin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Opiskelija osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja .

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 28.01.2025

Ajoitus

29.01.2025 - 21.03.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Opiskelijaryhmät
  • RA54T24S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa hahmottaa robottijärjestelmän toiminnalliset osat ja komponentit sekä ohjelmallisen osuuden. Opiskelija hallitsee robotiikan käsitteet sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja testata robottijärjestelmän.

Sisältö

- Robotiikan perusteet
- Robottien ohjelmointi
- Robottien anturit ja toimilaitteet
- Robotiikan sovelluskohteet
- Liitynnät muihin laitteisiin ja järjestelmiin

Aika ja paikka

Zoom, Teams, Moodle, Youtube, Kaltura

Oppimateriaalit

Robotiikka ja tekoäly : johdatus aiheeseen, 2022, Hänninen, Pasi



Isaac Asimov ( Tuotanto )



R.U.R., 1920, Karel Čapek.



Robotti ihmisen apuna, 2017, Niinistö-Samela, Seija



ROS - Online materiaalit ABB Robotics - Robot studio online materiaalit



Elements of Robotics. Ben-Ari, Mordechai, aut, http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut ; Mondada, Francesco, aut, http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut



Springer Nature 2017 2018. 1st ed. 2018. ( https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-62533-1 )



Service robotics. Sezer, Volkan, editor ; Öncü, Sinan, editor ; Baykas, Pinar Boyraz, editor

IntechOpen 2020. ( https://mts.intechopen.com/storage/books/9902/authors_book/authors_book.pdf )

Opetusmenetelmät

Luennot, videoluennot, workshopit. Etärobotti laboratorio työt. Ladattava(t) robotti ympäristö(t). Online materiaalit robottvalmistajilta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimispäiväkirjavideon pystyy palauttamaan myöhemmin opettajan kanssa asian sopimalla.

Sisällön jaksotus

Kevät 2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Opiskelija osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja .

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritetut tehtävät moodle työtilassa ja niistä saadut pisteet.
50 pistettä on läpi pääsyn raja.
50-65 1-2
65-80 3-4
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Oppimispäiväkirjavideo

Hylätty (0)

Alle 40% ( alle 40 pistettä ) opintojaksolla käytävistä asioista on toteennäyttämättä tehtävillä, tai vaihtoehtoisesti oppimispäiväkirjavideolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2) 40-65 pistettä
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella yksinkertaisia robotiikan toteutuksia.
Opiskelija kykenee toteuttamaan yksinkertaisia robotiikan ratkaisuja itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan robotiikan perustason ongelmia sekä hakemaan ohjatusti lisätietoa esimerkiksi Robot Operating Systemin digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4) 65-90 pistettä

Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella robotiikan toteutuksia soveltuvalla menetelmällä.
Opiskelija kykenee toteuttamaan robotiikan toteutuksia ja ratkaisuja itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää robotiikan toimilaitteiden tarjoamia ominaisuuksia ja suunnittella robotti toteutuksen. Opiskelija osaa valita usean robotiikka ratkaisun joukosta toimivimman ratkaisun, määriteltyyn tarpeeseen. Opiskelija osaa toteuttaa valitulla ratkaisulla toimivan toteutuksen.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ongelmia ja osaa hakea lisätietoa robotiikan digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5) > 90 pistettä
Opiskelija osaa tehdä sujuvasti robotiikan sovelluksia. Opiskelija osaa valita tehtävään parhaiten sovelutuvan ratkaisun. Opiskelija osaa soveltaa käytännössä robotiikan tarjoamia mahdollisuuksia monipuolisesti. Opiskelija osaa yhdistää useita erilaisia käytäntöjä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 28.01.2025

Ajoitus

29.01.2025 - 18.04.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Opiskelijaryhmät
  • R54T24S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa hahmottaa robottijärjestelmän toiminnalliset osat ja komponentit sekä ohjelmallisen osuuden. Opiskelija hallitsee robotiikan käsitteet sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja testata robottijärjestelmän.

Sisältö

- Robotiikan perusteet
- Robottien ohjelmointi
- Robottien anturit ja toimilaitteet
- Robotiikan sovelluskohteet
- Liitynnät muihin laitteisiin ja järjestelmiin

Aika ja paikka

Zoom, Teams, Moodle, Youtube, Kaltura

Oppimateriaalit

Robotiikka ja tekoäly : johdatus aiheeseen, 2022, Hänninen, Pasi



Isaac Asimov ( Tuotanto )



R.U.R., 1920, Karel Čapek.



Robotti ihmisen apuna, 2017, Niinistö-Samela, Seija



ROS - Online materiaalit ABB Robotics - Robot studio online materiaalit



Elements of Robotics. Ben-Ari, Mordechai, aut, http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut ; Mondada, Francesco, aut, http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut



Springer Nature 2017 2018. 1st ed. 2018. ( https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-62533-1 )



Service robotics. Sezer, Volkan, editor ; Öncü, Sinan, editor ; Baykas, Pinar Boyraz, editor

IntechOpen 2020. ( https://mts.intechopen.com/storage/books/9902/authors_book/authors_book.pdf )

Opetusmenetelmät

Luennot, videoluennot, workshopit. Etärobotti laboratorio työt. Ladattava(t) robotti ympäristö(t). Online materiaalit robottvalmistajilta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimispäiväkirjavideon pystyy palauttamaan myöhemmin opettajan kanssa asian sopimalla.

Sisällön jaksotus

Kevät 2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Opiskelija osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja .

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritetut tehtävät moodle työtilassa ja niistä saadut pisteet.
50 pistettä on läpi pääsyn raja.
50-65 1-2
65-80 3-4
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Oppimispäiväkirjavideo

Hylätty (0)

Alle 50% ( alle 50 pistettä ) opintojaksolla käytävistä asioista on toteennäyttämättä tehtävillä, tai vaihtoehtoisesti oppimispäiväkirjavideolla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2) 50-65 pistettä
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella yksinkertaisia robotiikan toteutuksia.
Opiskelija kykenee toteuttamaan yksinkertaisia robotiikan ratkaisuja itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan robotiikan perustason ongelmia sekä hakemaan ohjatusti lisätietoa esimerkiksi Robot Operating Systemin digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4) 65-90 pistettä

Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella robotiikan toteutuksia soveltuvalla menetelmällä.
Opiskelija kykenee toteuttamaan robotiikan toteutuksia ja ratkaisuja itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää robotiikan toimilaitteiden tarjoamia ominaisuuksia ja suunnittella robotti toteutuksen. Opiskelija osaa valita usean robotiikka ratkaisun joukosta toimivimman ratkaisun, määriteltyyn tarpeeseen. Opiskelija osaa toteuttaa valitulla ratkaisulla toimivan toteutuksen.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ongelmia ja osaa hakea lisätietoa robotiikan digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5) > 90 pistettä
Opiskelija osaa tehdä sujuvasti robotiikan sovelluksia. Opiskelija osaa valita tehtävään parhaiten sovelutuvan ratkaisun. Opiskelija osaa soveltaa käytännössä robotiikan tarjoamia mahdollisuuksia monipuolisesti. Opiskelija osaa yhdistää useita erilaisia käytäntöjä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Opiskelijaryhmät
  • RA54T23S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa hahmottaa robottijärjestelmän toiminnalliset osat ja komponentit sekä ohjelmallisen osuuden. Opiskelija hallitsee robotiikan käsitteet sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja testata robottijärjestelmän.

Sisältö

- Robotiikan perusteet
- Robottien ohjelmointi
- Robottien anturit ja toimilaitteet
- Robotiikan sovelluskohteet
- Liitynnät muihin laitteisiin ja järjestelmiin

Aika ja paikka

Zoom, Teams, Moodle, Youtube

Oppimateriaalit

Robotiikka ja tekoäly : johdatus aiheeseen, 2022, Hänninen, Pasi



Isaac Asimov ( Tuotanto )



R.U.R., 1920, Karel Čapek.



Robotti ihmisen apuna, 2017, Niinistö-Samela, Seija



ROS - Online materiaalit ABB Robotics - Robot studio online materiaalit



Elements of Robotics. Ben-Ari, Mordechai, aut, http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut ; Mondada, Francesco, aut, http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut



Springer Nature 2017 2018. 1st ed. 2018. ( https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-62533-1 )



Service robotics. Sezer, Volkan, editor ; Öncü, Sinan, editor ; Baykas, Pinar Boyraz, editor

IntechOpen 2020. ( https://mts.intechopen.com/storage/books/9902/authors_book/authors_book.pdf )

Opetusmenetelmät

Luennot, videoluennot, workshopit. Etärobotti laboratorio työt. Ladattava robotti ympäristö.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimispäiväkirjan pystyy palauttamaan myöhemmin opettajan kanssa asian sopimalla.

Sisällön jaksotus

Kevät 2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Opiskelija osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja .

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritetut tehtävät moodle työtilassa ja niistä saadut pisteet.
50 pistettä on läpi pääsyn raja.
50-65 1-2
65-80 3-4
Oppimispäiväkirja ja video

Hylätty (0)

Alle 50% ( alle 50 pistettä ) opintojaksolla käytävistä asioista on toteennäyttämättä tehtävillä, tai vaihtoehtoisesti oppimispäiväkirjalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2) 50-65 pistettä
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella yksinkertaisia robotiikan toteutuksia.
Opiskelija kykenee toteuttamaan yksinkertaisia robotiikan ratkaisuja itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan robotiikan perustason ongelmia sekä hakemaan ohjatusti lisätietoa esimerkiksi Robot Operating Systemin digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4) 65-90 pistettä

Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella robotiikan toteutuksia soveltuvalla menetelmällä.
Opiskelija kykenee toteuttamaan robotiikan toteutuksia ja ratkaisuja itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää robotiikan toimilaitteiden tarjoamia ominaisuuksia ja suunnittella robotti toteutuksen. Opiskelija osaa valita usean robotiikka ratkaisun joukosta toimivimman ratkaisun, määriteltyyn tarpeeseen. Opiskelija osaa toteuttaa valitulla ratkaisulla toimivan toteutuksen.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ongelmia ja osaa hakea lisätietoa robotiikan digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5) > 90 pistettä
Opiskelija osaa tehdä sujuvasti robotiikan sovelluksia. Opiskelija osaa valita tehtävään parhaiten sovelutuvan ratkaisun. Opiskelija osaa soveltaa käytännössä robotiikan tarjoamia mahdollisuuksia monipuolisesti. Opiskelija osaa yhdistää useita erilaisia käytäntöjä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 19.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • R54T23S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2023
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija osaa hahmottaa robottijärjestelmän toiminnalliset osat ja komponentit sekä ohjelmallisen osuuden. Opiskelija hallitsee robotiikan käsitteet sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja testata robottijärjestelmän.

Sisältö

- Robotiikan perusteet
- Robottien ohjelmointi
- Robottien anturit ja toimilaitteet
- Robotiikan sovelluskohteet
- Liitynnät muihin laitteisiin ja järjestelmiin

Aika ja paikka

Zoom, Teams, Moodle, Youtube, Luokkahuoneet B215, B149.

Oppimateriaalit

Robotiikka ja tekoäly : johdatus aiheeseen, 2022, Hänninen, Pasi



Isaac Asimov ( Tuotanto )



R.U.R., 1920, Karel Čapek.



Robotti ihmisen apuna, 2017, Niinistö-Samela, Seija



ROS - Online materiaalit ABB Robotics - Robot studio online materiaalit



Elements of Robotics. Ben-Ari, Mordechai, aut, http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut ; Mondada, Francesco, aut, http://id.loc.gov/vocabulary/relators/aut



Springer Nature 2017 2018. 1st ed. 2018. ( https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-62533-1 )



Service robotics. Sezer, Volkan, editor ; Öncü, Sinan, editor ; Baykas, Pinar Boyraz, editor

IntechOpen 2020. ( https://mts.intechopen.com/storage/books/9902/authors_book/authors_book.pdf )

Opetusmenetelmät

Luennot, videoluennot, workshopit. Laboratorioharjoitustyöt. Ladattava robotti ympäristö.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimispäiväkirjan pystyy palauttamaan myöhemmin opettajan kanssa asian sopimalla.

Sisällön jaksotus

Kevät 2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Opiskelija osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja .

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustöistä ja -tehtävistä saatavat pisteet.

Hylätty (0)

Alle 50% opintojaksolla käytävistä asioista on toteennäyttämättä oppimispäiväkirjassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella yksinkertaisia robotiikan toteutuksia.
Opiskelija kykenee toteuttamaan yksinkertaisia robotiikan ratkaisuja itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan robotiikan perustason ongelmia sekä hakemaan ohjatusti lisätietoa esimerkiksi Robot Operating Systemin digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella robotiikan toteutuksia soveltuvalla menetelmällä.
Opiskelija kykenee toteuttamaan robotiikan toteutuksia ja ratkaisuja itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää robotiikan toimilaitteiden tarjoamia ominaisuuksia ja suunnittella robotti toteutuksen. Opiskelija osaa valita usean robotiikka ratkaisun joukosta toimivimman ratkaisun, määriteltyyn tarpeeseen. Opiskelija osaa toteuttaa valitulla ratkaisulla toimivan toteutuksen.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ongelmia ja osaa hakea lisätietoa robotiikan digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä sujuvasti robotiikan sovelluksia. Opiskelija osaa valita tehtävään parhaiten sovelutuvan ratkaisun. Opiskelija osaa soveltaa käytännössä robotiikan tarjoamia mahdollisuuksia monipuolisesti. Opiskelija osaa yhdistää useita erilaisia käytäntöjä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 21.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Opiskelijaryhmät
  • RA54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa hahmottaa robottijärjestelmän toiminnalliset osat ja komponentit sekä ohjelmallisen osuuden. Opiskelija hallitsee robotiikan käsitteet sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja testata robottijärjestelmän.

Sisältö

- Robotiikan perusteet
- Robottien ohjelmointi
- Robottien anturit ja toimilaitteet
- Robotiikan sovelluskohteet
- Liitynnät muihin laitteisiin ja järjestelmiin

Aika ja paikka

Teams, Moodle, Youtube

Oppimateriaalit

Robotiikka ja tekoäly : johdatus aiheeseen, 2022, Hänninen, Pasi
Isaac Asimov ( Tuotanto )
R.U.R., 1920, Karel Čapek.
Robotti ihmisen apuna, 2017, Niinistö-Samela, Seija
ROS - Online materiaalit
ABB Robotics - Robot studio online materiaalit

Opetusmenetelmät

Luennot, videoluennot, workshopit. Etärobotti laboratorio työt. Ladattava robotti ympäristö.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimispäiväkirjan pystyy palauttamaan myöhemmin opettajan kanssa asian sopimalla.

Sisällön jaksotus

Kevät 2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Opiskelija osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja .

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja ja video

Hylätty (0)

Alle 50% opintojaksolla käytävistä asioista on toteennäyttämättä oppimispäiväkirjassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella yksinkertaisia robotiikan toteutuksia.
Opiskelija kykenee toteuttamaan yksinkertaisia robotiikan ratkaisuja itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan robotiikan perustason ongelmia sekä hakemaan ohjatusti lisätietoa esimerkiksi Robot Operating Systemin digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella robotiikan toteutuksia soveltuvalla menetelmällä.
Opiskelija kykenee toteuttamaan robotiikan toteutuksia ja ratkaisuja itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää robotiikan toimilaitteiden tarjoamia ominaisuuksia ja suunnittella robotti toteutuksen. Opiskelija osaa valita usean robotiikka ratkaisun joukosta toimivimman ratkaisun, määriteltyyn tarpeeseen. Opiskelija osaa toteuttaa valitulla ratkaisulla toimivan toteutuksen.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ongelmia ja osaa hakea lisätietoa robotiikan digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tehdä sujuvasti robotiikan sovelluksia. Opiskelija osaa valita tehtävään parhaiten sovelutuvan ratkaisun. Opiskelija osaa soveltaa käytännössä robotiikan tarjoamia mahdollisuuksia monipuolisesti. Opiskelija osaa yhdistää useita erilaisia käytäntöjä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 27.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Ajoitusryhmät
  • R1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • R2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • R54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022
Koulutusryhmat
  • R1
  • R2

Tavoitteet

Opiskelija osaa hahmottaa robottijärjestelmän toiminnalliset osat ja komponentit sekä ohjelmallisen osuuden. Opiskelija hallitsee robotiikan käsitteet sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja testata robottijärjestelmän.

Sisältö

- Robotiikan perusteet
- Robottien ohjelmointi
- Robottien anturit ja toimilaitteet
- Robotiikan sovelluskohteet
- Liitynnät muihin laitteisiin ja järjestelmiin

Aika ja paikka

Teams, Moodle, Youtube

Oppimateriaalit

Robotiikka ja tekoäly : johdatus aiheeseen, 2022, Hänninen, Pasi
Isaac Asimov ( Tuotanto )
R.U.R., 1920, Karel Čapek.
Robotti ihmisen apuna, 2017, Niinistö-Samela, Seija
ROS - Online materiaalit
ABB Robotics - Robot studio online materiaalit

Opetusmenetelmät

Luennot, videoluennot, workshopit. Etärobotti laboratorio työt. Ladattava robotti ympäristö.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimispäiväkirjan pystyy palauttamaan myöhemmin opettajan kanssa asian sopimalla.

Sisällön jaksotus

Kevät 2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Opiskelija osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja .

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja ja video

Hylätty (0)

Alle 50% opintojaksolla käytävistä asioista on toteennäyttämättä oppimispäiväkirjassa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella yksinkertaisia robotiikan toteutuksia.
Opiskelija kykenee toteuttamaan yksinkertaisia robotiikan ratkaisuja itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan robotiikan perustason ongelmia sekä hakemaan ohjatusti lisätietoa esimerkiksi Robot Operating Systemin digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella robotiikan toteutuksia soveltuvalla menetelmällä.
Opiskelija kykenee toteuttamaan robotiikan toteutuksia ja ratkaisuja itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää robotiikan toimilaitteiden tarjoamia ominaisuuksia ja suunnittella robotti toteutuksen. Opiskelija osaa valita usean robotiikka ratkaisun joukosta toimivimman ratkaisun, määriteltyyn tarpeeseen. Opiskelija osaa toteuttaa valitulla ratkaisulla toimivan toteutuksen.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ongelmia ja osaa hakea lisätietoa robotiikan digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä sujuvasti robotiikan sovelluksia. Opiskelija osaa valita tehtävään parhaiten sovelutuvan ratkaisun. Opiskelija osaa soveltaa käytännössä robotiikan tarjoamia mahdollisuuksia monipuolisesti. Opiskelija osaa yhdistää useita erilaisia käytäntöjä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 25.12.2021

Ajoitus

07.02.2022 - 30.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Opiskelijaryhmät
  • RA54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa hahmottaa robottijärjestelmän toiminnalliset osat ja komponentit sekä ohjelmallisen osuuden. Opiskelija hallitsee robotiikan käsitteet sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja testata robottijärjestelmän.

Sisältö

- Robotiikan perusteet
- Robottien ohjelmointi
- Robottien anturit ja toimilaitteet
- Robotiikan sovelluskohteet
- Liitynnät muihin laitteisiin ja järjestelmiin

Aika ja paikka

Teams, Moodle, Youtube

Opetusmenetelmät

Luennot, videoluennot, workshopit. Etärobotti laboratorio työt. Ladattava robotti ympäristö.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Opiskelija osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja .

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja ja video

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella yksinkertaisia robotiikan toteutuksia.
Opiskelija kykenee toteuttamaan yksinkertaisia robotiikan ratkaisuja itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan robotiikan perustason ongelmia sekä hakemaan ohjatusti lisätietoa esimerkiksi Robot Operating Systemin digitaalisista materiaaleista.
Hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää robotiikan periaatteet sekä osaa käyttää ja suunnitella robotiikan toteutuksia soveltuvalla menetelmällä.
Opiskelija kykenee toteuttamaan robotiikan toteutuksia ja ratkaisuja itsenäisesti. Opiskelija osaa käyttää robotiikan toimilaitteiden tarjoamia ominaisuuksia ja suunnittella robotti toteutuksen. Opiskelija osaa valita usean robotiikka ratkaisun joukosta toimivimman ratkaisun, määriteltyyn tarpeeseen. Opiskelija osaa toteuttaa valitulla ratkaisulla toimivan toteutuksen.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ongelmia ja osaa hakea lisätietoa robotiikan digitaalisista materiaaleista.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tehdä sujuvasti robotiikan sovelluksia. Opiskelija osaa valita tehtävään parhaiten sovelutuvan ratkaisun. Opiskelija osaa soveltaa käytännössä robotiikan tarjoamia mahdollisuuksia monipuolisesti. Opiskelija osaa yhdistää useita erilaisia käytäntöjä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 29.04.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • R54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija osaa hahmottaa robottijärjestelmän toiminnalliset osat ja komponentit sekä ohjelmallisen osuuden. Opiskelija hallitsee robotiikan käsitteet sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja testata robottijärjestelmän.

Sisältö

- Robotiikan perusteet
- Robottien ohjelmointi
- Robottien anturit ja toimilaitteet
- Robotiikan sovelluskohteet
- Liitynnät muihin laitteisiin ja järjestelmiin

Aika ja paikka

laboratoriot B149 , B220

Oppimateriaalit

sähköiset anturit ( electric sensors )
toimilaitteet ( actuators , motors , leds )
robotin äly eli prosessorin käyttö ohjelmallisesti
laitesuunnittelu ja ohjelman suunnittelu

Opetusmenetelmät

oppitunnit ja laboratoriotyöt
pienen robotin suunnittelu , toteutus , testaus ja tekninen dokumentointi
itsenäinen tiedonhaku ja oma-aloitteinen työnteko
pienryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

koetta ei ole , eikä uusintakoettakaan ole

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee robotiikan peruskäsitteet. Opiskelija ssaa tehdä tarvittavien tietojen hakua robotiikasta ja ymmärtää anturien toimintaa . Opiskelija osaa käyttää toimilaitteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä robotin laite- ja ohjelmatoiminnot teknisesti. Opiskelija osaa suunnitella laitealustan ja toteuttaa robottijärjestelmän sekä siihen liittyvän ohjelmallisen älyn.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä, suunnitella ja toteuttaa sekä testata robottijärjestelmän. Opiskelija osaa käyttää antureita ja toimilaitteita robotissa edistyksellisellä tavalla. Kykenee omatoimisesti kehittämään robottia ja sen toimintoja .

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

harjoitustehtävistä ja raporteista pisteet
suunnitellun robottijärjestelmän toimivuus
teknisten dokumenttien selkeys

Hylätty (0)

Kurssin suorittaja ei osaa tehdä teknistä raporttia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.