Siirry suoraan sisältöön

XR-teknologiatLaajuus (5 op)

Tunnus: R504TL334

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Kykenet toteuttamaan erityyppisiä XR-teknologioihin pohjautuvia ratkaisuja kuten AR- (Augmented Reality), VR- (Virtual Reality) tai MR-sovelluksia (Mixed Reality).
Osaat valita toteutukseen sopivan pelimoottorin tai työkalun.

Sisältö

Virtuaalitodellisuus
XR (VR, AR ja MR) -sovelluksen suunnittelu ja toteutus
Työkalun valitseminen XR-toteutukseen
Tarvittavan laitteiston valitseminen ja ominaisuudet
Lisätyn todellisuuden vuorovaikutuksellinen hyödyntäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kykenet toteuttamaan XR-sovelluksen hyödyntäen tarkoitukseen sopivaa työkalua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat suunnitella, ohjelmoida ja toteuttaa XR-sovelluksia.
Valitset sopivan työkalun XR-toteutuksen rakentamiseen.
Hyödynnät valitun työkalun mahdollisuuksia toteutuksen rakentamisessa ja ohjelmoinnissa.
Ymmärrät XR-toteutuksen suunnittelun vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat rakentaa monipuolisia XR-toteutuksia.
Kykenet suunnittelemaan XR-toteutuksen vaatimuksien mukaisesti.
Ohjelmoit XR-toteutuksia tehtävään valitulla työkalulla ja pystyt itsenäisesti valitsemaan parhaan mahdollisen työkalun toteutuksen tekemiseen.
Pystyt toteuttamaan sovelluksen kaikki vaiheet määrittelystä käyttöönottoon.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 31.12.2026

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Toni Westerlund
Vastuuhenkilö

Toni Westerlund

Tavoitteet

Kykenet toteuttamaan erityyppisiä XR-teknologioihin pohjautuvia ratkaisuja kuten AR- (Augmented Reality), VR- (Virtual Reality) tai MR-sovelluksia (Mixed Reality).
Osaat valita toteutukseen sopivan pelimoottorin tai työkalun.

Sisältö

Virtuaalitodellisuus
XR (VR, AR ja MR) -sovelluksen suunnittelu ja toteutus
Työkalun valitseminen XR-toteutukseen
Tarvittavan laitteiston valitseminen ja ominaisuudet
Lisätyn todellisuuden vuorovaikutuksellinen hyödyntäminen

Aika ja paikka

Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla oppitunteihin/aiheisiin liittyvöt videot, sekä dokumentaatiot.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on toteutettu moodlessa itsenäisesti suoritettavaksi. Opintojakso koostuu 7-8 erillisestä aiheesta, jotka muodostavat yhdessä opiskelijalle kokonaiskuvan XR-kehityksen mahdollisuuksista. Jokaista aihetta varten on toteutettu erilliset video luennot, joiden avulla opiskelija pääsee tutustumaan aiheeseen, sekä suorittamaan aiheeseen liittyvän harjoitustehtävän.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksella ei ole tenttiä. Harjoitustehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on opintojakson päättymispäivämäärä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu palautettaviin harjoitustehtäviin

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita.
- AR Sovellukset (Model Viewer, Vuforia)
- Photogrammetry
- Unreal Virtual Studio
- Unity3D - Virtual Reality
- Unity3D 360 Photos

Lisätietoja opiskelijoille

Hyödynnämme opintojaksolla pelimoottoreita ja peliteknologiaa. Opintojakson suorittaminen edellyttää laitteistoa joka mahdollistaa unreal/unity pelimoottori kehityksen. Opintojakso rakennettu siten että pääsääntöisesti harjoitukset voi tehdä Windows/Mac koneilla, mutta esim photogrammetry osuus vaatii Windows koneen käyttöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kykenet toteuttamaan XR-sovelluksen hyödyntäen tarkoitukseen sopivaa työkalua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat suunnitella, ohjelmoida ja toteuttaa XR-sovelluksia.
Valitset sopivan työkalun XR-toteutuksen rakentamiseen.
Hyödynnät valitun työkalun mahdollisuuksia toteutuksen rakentamisessa ja ohjelmoinnissa.
Ymmärrät XR-toteutuksen suunnittelun vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaat rakentaa monipuolisia XR-toteutuksia.
Kykenet suunnittelemaan XR-toteutuksen vaatimuksien mukaisesti.
Ohjelmoit XR-toteutuksia tehtävään valitulla työkalulla ja pystyt itsenäisesti valitsemaan parhaan mahdollisen työkalun toteutuksen tekemiseen.
Pystyt toteuttamaan sovelluksen kaikki vaiheet määrittelystä käyttöönottoon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana tehtyihin harjoitustehtäviin. Opintojakson arvosana on tehtävien keskiarvo.

Arvosana 0, Tehtävien ka 0.00 - 2.00

Arvosana 1, Tehtävien ka 2.01 - 2.75

Arvosana 2 , Tehtävien ka 2.76 - 3.25

Arvosana 3, Tehtävien ka 3.26 - 3.75

Arvosana 4, Tehtävien ka 3.76 - 4.39

Arvosana 5, Tehtävien ka 4.40 - 5.00


Esimerkki 1:

(Opintojaksolla esimerkissä 7 tehtävää)

Opiskelija palauttaa 6 tehtävää , jotka arvioidaan arvosanalla 5, viimeinen tehtävä jää palauttamatta, joten viimeisen tehtävän arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((6*5)/7)=4.28) Arvosana opintojaksosta on 4

Esimerkki 2:

Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, molemmat on melkein täydellisesti toteutettuja ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 4, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((4+4+4)/7)=1.71) Arvosana opintojaksosta on 0

Esimerkki 3:

Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, täydellisesti tehtyinä ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 5, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((5+5+5)/7)=2.14) Arvosana opintojaksosta on 1