Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2025: R54T25S
Tunnus: R54T25S
Kuvaus
Tieto- ja viestintätekniikan insinöörinä toimit monipuolisissa asiantuntija- ja kehitystehtävissä julkisissa ja yksityisissä organisaatioissa tai itsenäisenä yrittäjänä. Osaamisesi ydin muodostuu ohjelmoinnista, luonnontieteistä, laitteista ja älykkäistä järjestelmistä, tietoliikenneosaamisesta, projektinhallinnasta ja järjestelmäkehityksestä. Lisäksi saat kielelliset ja viestinnälliset valmiudet toimia erilaisissa ympäristöissä, mukaan lukien kansainvälisen toimintaympäristön.
Tieto- ja viestintätekniikan insinöörinä tulet luomaan kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisia teknologisia ratkaisuja. Koulutuksesi aikana sinut perehdytetään tarkemmin kestävän kehityksen tavoitteisiin ja toteutat työelämälähtöisiä, kestävää kehitystä edistäviä ratkaisuja yhdessä opiskelijatovereidesi kanssa muodostamissa projektiryhmissä. Opit myös huomioimaan tekniset ja yhteiskunnalliset eettiset näkökohdat ja toimimaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
Koulutuksen profiilina on ammattimainen järjestelmäkehitys. Muodostat oman vahvan ammatillisen profiilisi ohjelmistokehittäjänä tai XR- ja pelikehittäjänä. Voit myös hakea yksilöllistä suuntaa toteuttamalla opintosi yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen avulla tai ottamalla avoimia tai yhteisiä opintoja ryhtyäksesi vaikkapa yrittäjäksi. Syvennät osaamistasi harjoitteluissa ja opinnäytetyön avulla.
Ohjelmistokehittäjän polussa profiloidut erityisesti web- ja mobiiliohjelmistojen suunnitteluun ja toteutukseen. Perehdyt Full Stack -ohjelmistokehityksen eri osa-alueisiin. XR- ja pelikehittäjänä osaat suunnitella ja toteuttaa 2D- tai 3D-pelejä, hallitset pelimoottorit ja kykenet luomaan erilaisia virtuaalimaailmoja, simulaatioita ja digitaalisia kaksosia eri alojen tarpeisiin.
Lapin Ammattikorkeakoulu on osa laajaa kansainvälistä insinöörikoulutuksen kehittäjäverkostoa (CDIO, www.cdio.org), jossa on yli 50 jäsentä 25 eri maasta. Lukuvuositeemat määräytyvät CDIO-periaatteen mukaisesti, mikä tarkoittaa tietojen, taitojen ja asenteiden kehittymistä kansainvälisen insinöörikoulutuksen kehyksen pohjalta. CDIO näkyy käytännössä eri lukuvuosina alla mainittujen teemojen avulla:
- 1. lukuvuosi: perehtyminen ja hahmottaminen (C = conceive)
- 2. lukuvuosi: suunnitteleminen (D = design)
- 3. lukuvuosi: toteuttaminen (I = implement)
- 4. lukuvuosi: hallinta ja johtaminen (O = operate)
Ensimmäisenä opiskeluvuotenasi perehdyt siis insinöörin perustaitoihin ja orientoidut alalle. Toinen lukuvuosi keskittyy vahvistamaan osaamistasi järjestelmäkehitysprosessista ja teknologioista. Kolmantena ja neljäntenä vuotena syvennät ja sovellat edelleen osaamistasi kehittäjänä ja asiantuntijana työelämälähtöisesti. Viimeisen lukukauden eli 4. vuoden keväällä toteutat työelämään tehtävän opinnäytetyöprojektin.
Opiskelusi tapahtuu verkossa tai päiväopintoina valitsemasi hakukohteen mukaan. Opiskelusi muodostuu luentojen ja teorian lisäksi vahvasta käytännön toteutuksesta. Myös päiväopiskelijoilla voi olla verkko-opetusta myöhemmin opintojen aikana. Yritykset ja organisaatiot esittelevät sinulle opiskelusi aikana omaa toimintaansa ja työllistymismahdollisuuksia. Työelämä on mukana lukukausiprojekteissa, joissa sovellat kaudelle oppimiasi asioita käytäntöön.
Voit myös muuttaa oman alan töitä opintopisteiksi. Työn opinnollistamisessa suoritat opintoja hankkimalla osaamista työtehtävissäsi tai osallistut opintojen aikana muuhun sellaiseen toimintaan, joka tuottaa oman opetussuunnitelmasi mukaista osaamista. Opinnollistamisessa sinä olet aloitteentekijänä. Lähtökohtana on, että tutustut opetussuunnitelmassa oleviin osaamistavoitteisiin ja -kriteereihin sekä muodostat käsityksen siitä, millaiseen osaamiseen opintosi tähtäävät. Tämän perusteella etsit työstäsi sellaisia kokonaisuuksia, joita voit ehdottaa opinnollistettavaksi joko osa- tai kokonaissuorituksina.
Koulutuksen osana toimii FrostBit Software Lab (www.frostbit.fi), joka on yksi Lapin ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämislaboratorioista ja oppimisympäristöistä. FrostBit tarjoaa erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoille ohjelmointiin liittyviä harjoitteluja, opinnäytetöiden aiheita ja projektitöiden aiheita, jotka nousevat työelämän tarpeista.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus näkyvät sinulle englanninkielellä toteutetuissa opintojaksoissa. Päiväopinnoissa kohtaat kansainvälisiä vaihto- ja tutkinto-opiskelijoita ja solmit näin opintojesi aikana yhteyksiä tuleviin alan ammattilaisiin ympäri maailmaa. Kaikille opiskelijoille tarjoutuu myös mahdollisuus vaihto-opiskeluun kansainvälisissä kumppanikorkeakouluissamme.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
Syksy
2027 |
Kevät
2028 |
Syksy
2028 |
Kevät
2029 |
1. / 2025 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2028 | 3. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2029 | 3. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CORE25 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
185 | ||||||||||||||||||||||||
AMKO043 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
PROG25 |
Ohjelmointi
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL304 | Johdatus ohjelmointiin | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL307 | Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL305 | Web-ohjelmoinnin perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL308 | Peliohjelmointi | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL312 | Olio-ohjelmointi | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL306 | Tietorakenteet ja algoritmit | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
DEV25 |
Laitetekniikka ja älykkäät järjestelmät
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL311 | Tietokonetekniikka | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL313 | Älykkäät järjestelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL310 | Elektroniikka | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
NET25 |
Tietoliikenne
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL309 | Tietoverkot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL314 | Langattomat verkot | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
PROJ25 |
Projektinhallinta ja järjestelmäkehitys
(Valitaan kaikki) |
25 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL302 | Orientaatioprojekti | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL301 | Projektinhallinta ja ketterät menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL303 | Kestävän kehityksen projekti | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL315 | Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL342 | Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
MAPHY25 |
Luonnontieteet
(Valitaan kaikki) |
25 | ||||||||||||||||||||||||
KR500BO09 | Algebra ja geometria | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
KR500BO11 | Lineaarialgebra | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
KR500BO10 | Fysiikan perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL343 | Sähkömagnetismi | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
KR500BO12 | Matemaattiset menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
BUSMAN25 |
Liiketoiminta ja johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL317 | ICT-alan yrittäjyys | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL316 | Johtaminen ja esihenkilötyö | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
COMM25 |
Kielet ja viestintä
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL318 | Viestintä | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL210 | Svenska för IT-ingenjörer | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
RUOTSIS | Ruotsin suullinen taito | 0 | ||||||||||||||||||||||||
RUOTSIK | Ruotsin kirjallinen taito | 0 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL205 | Professional English for ICT Engineers | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
INT25 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL145 | Perusharjoittelu 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL150 | Perusharjoittelu 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL146 | Ammatillinen harjoittelu 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL151 | Ammatillinen harjoittelu 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL147 | Syventävä ammatillinen harjoittelu 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL152 | Syventävä ammatillinen harjoittelu 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
THESIS25 |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||
AMKO046 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
PROF25 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
15 - 135 | ||||||||||||||||||||||||
FULLSTACK1 |
Full Stack -kehityksen perusteet
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL319 | Tiedonhallinta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL320 | Tietokantaohjelmointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL321 | Web-ohjelmointi ja rajapinnat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
FULLSTACK2 |
Mobiiliohjelmointi ja Back End -kehitys
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL322 | Mobiiliohjelmointi | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL323 | Edistynyt tiedonhallinta | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL324 | Back End -ohjelmointi | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
FULLSTACK3 |
Edistynyt Full Stack -kehitys
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL325 | Edistynyt mobiiliohjelmointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL326 | Edistynyt Back End -ohjelmointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL327 | Front End -ohjelmointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
FULLSTACK4 |
Palvelimet ja konttiteknologiat
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL328 | Konttiteknologiat | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL329 | Palvelinjärjestelmät | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
XRGAME1 |
Peliteknologiat
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL330 | Edistynyt peliohjelmointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL332 | Pelimoottorit | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL333 | Pelisuunnittelu ja -arkkitehtuuri | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
XRGAME2 |
Metaversumi ja XR
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL334 | XR-teknologiat | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL335 | Pelillisyys ja rajapinnat | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL336 | Verkkopeliympäristöt | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
XRGAME3 |
Nousevat teknologiat ja simulaatiot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL337 | Digitaaliset kaksoset | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL338 | Tekoäly pelikehityksessä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
R504TL339 | Pelit ja nousevat teknologiat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||
XRGAME4 |
Peliteknologian soveltaminen
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL340 | Peliteknologiat | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
R504TL341 | Pelimoottorin optimointi ja mukauttaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
ROBO25 |
Robotiikka
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||
K502K446OJ | Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet | 5 | ||||||||||||||||||||||||
K502K447OJ | Robotiikan projekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||
FREE25 |
Muut vapaasti valittavat
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||||||||||
PREP01OJ | Valmentava englanti | 3 | ||||||||||||||||||||||||
PREP02OJ | Valmentava ruotsi | 3 | ||||||||||||||||||||||||
PREP03OJ | Valmentava matematiikka | 3 | ||||||||||||||||||||||||
KR500BO13 | Differentiaaliyhtälöt | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL181 | Videokommunikaatioteknologiat | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL216 | Dronen lennättämisen perusteet | 3 - 5 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL173 | Johdatus nanosatelliittitekniikkaan | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL175 | Nanosatelliittitekniikan erikoistyö | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL148 | Kesäpeliopinnot | 20 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL300 | Peliliiketoiminta | 5 | ||||||||||||||||||||||||
R504TL215 | ARCTA FAST Tapahtumaperustainen sisällöntuotanto | 5 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 75 | 90 | 70 | 30 | 30 | 30 | 45 | 45 | 45 | 40 | 30 | 30 | 15 | 15 | 30 | 22.5 | 22.5 | 45 | 22.5 | 22.5 | 40 | 15 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - AMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..
Tieto- ja viestintätekniikan kompetenssit 2025 alkaen
Edistynyt tekninen osaaminen (työkalut, menetelmät ja tekniikat)
Osaat toteuttaa tietojärjestelmiä. Osaat soveltaa nykyaikaisia järjestelmäkehityksen periaatteita insinööriprojekteissa. |
Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu |
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto |
Syventävä ammatillinen harjoittelu 1 |
Syventävä ammatillinen harjoittelu 2 |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Web-ohjelmointi ja rajapinnat |
Edistynyt tiedonhallinta |
Back End -ohjelmointi |
Edistynyt mobiiliohjelmointi |
Edistynyt Back End -ohjelmointi |
Front End -ohjelmointi |
Konttiteknologiat |
Palvelinjärjestelmät |
Edistynyt peliohjelmointi |
Pelimoottorit |
Pelisuunnittelu ja -arkkitehtuuri |
XR-teknologiat |
Pelillisyys ja rajapinnat |
Verkkopeliympäristöt |
Digitaaliset kaksoset |
Tekoäly pelikehityksessä |
Pelit ja nousevat teknologiat |
Peliteknologiat |
Pelimoottorin optimointi ja mukauttaminen |
Robotiikan projekti |
Nanosatelliittitekniikan erikoistyö |
ICT-insinöörin tekniset perustaidot
Osaat ratkaista perustason ohjelmointiongelmia teknisissä haasteissa. Ymmärrät järjestelmäarkkitehtuurin ja -suunnittelun peraatteita. Tunnet ICT-järjestelmien eri osa-alueita (mm. laitteet, tietoverkot, data, sovellukset), työkaluja ja menetelmiä. |
Johdatus ohjelmointiin |
Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus |
Web-ohjelmoinnin perusteet |
Peliohjelmointi |
Olio-ohjelmointi |
Tietorakenteet ja algoritmit |
Tietokonetekniikka |
Älykkäät järjestelmät |
Elektroniikka |
Tietoverkot |
Langattomat verkot |
Perusharjoittelu 1 |
Perusharjoittelu 2 |
Ammatillinen harjoittelu 1 |
Ammatillinen harjoittelu 2 |
Tiedonhallinta |
Tietokantaohjelmointi |
Mobiiliohjelmointi |
Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet |
Videokommunikaatioteknologiat |
Dronen lennättämisen perusteet |
Johdatus nanosatelliittitekniikkaan |
Kesäpeliopinnot |
Järjestelmien määrittely- ja suunnitteluosaaminen
Osaat määritellä ja suunnitella käyttäjien ja sidosryhmien tarpeista johdetut järjestelmävaatimukset. Suunnittelet tietojärjestelmiä ja järjestelmäarkkitehtuureja, jotka vastaavat asetettuja vaatimuksia ja rajoitteita. Pystyt arvioimaan suunnitelmien toteutettavuutta, tehokkuutta, kestävyyttä sekä mahdollisia riskejä. Osaat integroida yhteen erilaisia järjestelmäkomponentteja ja varmistaa niiden yhteensopivuuden ja toimivuuden kokonaisuutena. |
Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus |
Älykkäät järjestelmät |
Elektroniikka |
Tietoverkot |
Langattomat verkot |
Projektinhallinta ja ketterät menetelmät |
Kestävän kehityksen projekti |
Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu |
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Tiedonhallinta |
Tietokantaohjelmointi |
Mobiiliohjelmointi |
Edistynyt tiedonhallinta |
Edistynyt mobiiliohjelmointi |
Edistynyt Back End -ohjelmointi |
Front End -ohjelmointi |
Edistynyt peliohjelmointi |
Pelisuunnittelu ja -arkkitehtuuri |
XR-teknologiat |
Pelillisyys ja rajapinnat |
Verkkopeliympäristöt |
Peliteknologiat |
Pelimoottorin optimointi ja mukauttaminen |
Robotiikan projekti |
Kesäpeliopinnot |
ARCTA FAST Tapahtumaperustainen sisällöntuotanto |
Järjestelmien toteutus ja ylläpito
Osaat toteuttaa ja konfiguroida tietojärjestelmiä teknisesti sekä konfiguroida niitä suunnitelmien ja määriteltyjen vaatimusten mukaisesti. Osaat dokumentoida, kehittää ja suorittaa testausprosesseja varmistaaksesi järjestelmien toimivuuden, turvallisuuden ja laadun ennen käyttöönottoa ja käytön aikana. Hallitset järjestelmien ylläpitoon liittyvät tehtävät mukaan lukien päivitykset, vianmääritys ja tukipalvelut käyttäjille. Osaat arvioida järjestelmien suorituskykyä ja tarpeita sekä suunnitella ja toteuttaa päivityksiä ja parannuksia järjestelmien pitkäaikaisen kestävyyden ja tehokkuuden varmistamiseksi. |
Älykkäät järjestelmät |
Langattomat verkot |
Kestävän kehityksen projekti |
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Tietokantaohjelmointi |
Web-ohjelmointi ja rajapinnat |
Mobiiliohjelmointi |
Back End -ohjelmointi |
Edistynyt mobiiliohjelmointi |
Edistynyt Back End -ohjelmointi |
Front End -ohjelmointi |
Konttiteknologiat |
Palvelinjärjestelmät |
Pelimoottorit |
Pelisuunnittelu ja -arkkitehtuuri |
XR-teknologiat |
Pelillisyys ja rajapinnat |
Verkkopeliympäristöt |
Peliteknologiat |
Pelimoottorin optimointi ja mukauttaminen |
Robotiikan projekti |
Kesäpeliopinnot |
ARCTA FAST Tapahtumaperustainen sisällöntuotanto |
Liiketoiminta ja johtaminen
Osaat suunnitella ja kehittää tehokkaita ja skaalautuvia prosesseja ICT-projekteille ja -toiminnoille. Pystyt huomioimaan erilaiset kontekstit (yhteiskunnallinen, ympäristöllinen, yritys- ja liiketoiminta) innovaatioprosessin johtamisessa. Ymmärrät ICT-alan liiketoimintaympäristöä ja hallitset yrittäjyyteen liittyvät keskeiset käytännöt. Sinulla on myös kyky toimia yrittäjämäisesti eli aloitteellisesti edistäen uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Osaat hallita ja kehittää kehitysprojekteja ja tuotteen/palvelun elinkaarta huomioiden laatunäkökulmat. |
Projektinhallinta ja ketterät menetelmät |
Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu |
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto |
ICT-alan yrittäjyys |
Johtaminen ja esihenkilötyö |
Pelit ja nousevat teknologiat |
Peliliiketoiminta |
Matemaattiset taidot
Analysoit ja ratkaiset matematiikan ja fysiikan ongelmia sekä tulkitset tuloksia niiden merkityksen ymmärtämiseksi insinööritieteissä. Sovellat matemaattisia ja fysiikan periaatteita, menetelmiä ja työkaluja insinööriprojekteihin ja validoit niiden tulokset asianmukaisesti. Tunnet fysiikan lainalaisuuksia teknisessä ongelmanratkaisussa. |
Algebra ja geometria |
Lineaarialgebra |
Fysiikan perusteet |
Sähkömagnetismi |
Matemaattiset menetelmät |
Valmentava matematiikka |
Differentiaaliyhtälöt |
Oppimaan oppiminen
Osaat hankkia itsenäisesti uutta tietoa ja taitoja. Osaat sopeutua uusiin ja muuttuviin tilanteisiin. Pystyt arvioimaan kriittisesti omaa toimintaasi ja kehittämään sitä. |
Startti korkeakouluopiskeluun |
Johdatus ohjelmointiin |
Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus |
Orientaatioprojekti |
Kestävän kehityksen projekti |
Svenska för IT-ingenjörer |
Perusharjoittelu 1 |
Perusharjoittelu 2 |
Ammatillinen harjoittelu 1 |
Ammatillinen harjoittelu 2 |
Syventävä ammatillinen harjoittelu 1 |
Syventävä ammatillinen harjoittelu 2 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Mobiiliohjelmointi |
Ryhmä- ja yhteistyötaidot ja työelämässä toimiminen
Osaat kommunikoida, raportoida ja dokumentoida toimintaa selkeästi ja tehokkaasti sekä suullisesti että kirjallisesti erilaisissa tilanteissa tilanteeseen sopivalla tavalla. Osaat työskennellä osana monialaisia ja kulttuurisesti erilaisia ryhmiä rakentavasti motivoiden, työyhteisön hyvinvointia edistäen ja samalla tukien tiimin tavoitteiden saavuttamista ja konfliktien ratkaisua. Kehität johtamis- ja organisointikykyjä projekteissa asettaen päämääriä ja tavoitteita, suunnitellen ajankäyttöä ja resursseja sekä seuraat tavoitteiden toteutumista kehittäen resilienssiä työelämän muuttuvissa tilanteissa. Pystyt arvioimaan omaa ja muiden panosta tiimityössä ja kehittämään tiimityötaitojasi. |
Orientaatioprojekti |
Projektinhallinta ja ketterät menetelmät |
Kestävän kehityksen projekti |
Viestintä |
Svenska för IT-ingenjörer |
Professional English for ICT Engineers |
Perusharjoittelu 1 |
Perusharjoittelu 2 |
Ammatillinen harjoittelu 1 |
Ammatillinen harjoittelu 2 |
Syventävä ammatillinen harjoittelu 1 |
Syventävä ammatillinen harjoittelu 2 |
Kesäpeliopinnot |
ARCTA FAST Tapahtumaperustainen sisällöntuotanto |
Systeemiajattelu, vastuullisuus ja kestävä kehitys
Ymmärrät järjestelmien vaikutuksen asiakkaiden ja liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseen. Tunnet kestävyyden, elinkaariajattelun ja skaalautuvuuden näkökulmat. Osaat huomioida kestävän kehityksen ekologiset, sosiaaliset ja taloudelliset tavoitteet järjestelmäkehityksessä. Ymmärrät ja analysoit teknologia-alan liiketoimintaympäristöä, markkinadynamiikkaa ja toimialan trendejä. Osaat huomoida ja soveltaa eettisiä periaatteita ja standardeja käytännön insinöörityössä. |
Tietoverkot |
Orientaatioprojekti |
Kestävän kehityksen projekti |
Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu |
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto |
Verkkopeliympäristöt |
Tutkimusosaaminen ja analyyttinen ongelmanratkaisu
Osaat määritellä ja rajata ongelmia. Osaat ajatella analyyttisesti ja kriittisesti. |
Elektroniikka |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Viestintätaidot
Osaat välittää tietoja ja ideoita selkeästi ja ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti, kansallisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä. Pystyt argumentoimaan järkevästi ja vakuuttamaan kuulijat tai lukijat käyttäen pätevää logiikkaa ja todisteita. Osaat hyödyntää ja tuottaa kielelliset ja muodolliset vaatimukset täyttävää teknistä dokumentaatiota. |
Orientaatioprojekti |
Kestävän kehityksen projekti |
Johtaminen ja esihenkilötyö |
Viestintä |
Svenska för IT-ingenjörer |
Ruotsin suullinen taito |
Ruotsin kirjallinen taito |
Professional English for ICT Engineers |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Valmentava englanti |
Valmentava ruotsi |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
CORE25 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
185 |
AMKO043 | Startti korkeakouluopiskeluun | 5 |
PROG25 |
Ohjelmointi
(Valitaan kaikki) |
30 |
R504TL304 | Johdatus ohjelmointiin | 5 |
R504TL307 | Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus | 5 |
R504TL305 | Web-ohjelmoinnin perusteet | 5 |
R504TL308 | Peliohjelmointi | 5 |
R504TL312 | Olio-ohjelmointi | 5 |
R504TL306 | Tietorakenteet ja algoritmit | 5 |
DEV25 |
Laitetekniikka ja älykkäät järjestelmät
(Valitaan kaikki) |
15 |
R504TL311 | Tietokonetekniikka | 5 |
R504TL313 | Älykkäät järjestelmät | 5 |
R504TL310 | Elektroniikka | 5 |
NET25 |
Tietoliikenne
(Valitaan kaikki) |
10 |
R504TL309 | Tietoverkot | 5 |
R504TL314 | Langattomat verkot | 5 |
PROJ25 |
Projektinhallinta ja järjestelmäkehitys
(Valitaan kaikki) |
25 |
R504TL302 | Orientaatioprojekti | 5 |
R504TL301 | Projektinhallinta ja ketterät menetelmät | 5 |
R504TL303 | Kestävän kehityksen projekti | 5 |
R504TL315 | Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu | 5 |
R504TL342 | Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto | 5 |
MAPHY25 |
Luonnontieteet
(Valitaan kaikki) |
25 |
KR500BO09 | Algebra ja geometria | 5 |
KR500BO11 | Lineaarialgebra | 5 |
KR500BO10 | Fysiikan perusteet | 5 |
R504TL343 | Sähkömagnetismi | 5 |
KR500BO12 | Matemaattiset menetelmät | 5 |
BUSMAN25 |
Liiketoiminta ja johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
R504TL317 | ICT-alan yrittäjyys | 5 |
R504TL316 | Johtaminen ja esihenkilötyö | 5 |
COMM25 |
Kielet ja viestintä
(Valitaan kaikki) |
15 |
R504TL318 | Viestintä | 5 |
R504TL210 | Svenska för IT-ingenjörer | 5 |
RUOTSIS | Ruotsin suullinen taito | 0 |
RUOTSIK | Ruotsin kirjallinen taito | 0 |
R504TL205 | Professional English for ICT Engineers | 5 |
INT25 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 |
R504TL145 | Perusharjoittelu 1 | 5 |
R504TL150 | Perusharjoittelu 2 | 5 |
R504TL146 | Ammatillinen harjoittelu 1 | 5 |
R504TL151 | Ammatillinen harjoittelu 2 | 5 |
R504TL147 | Syventävä ammatillinen harjoittelu 1 | 5 |
R504TL152 | Syventävä ammatillinen harjoittelu 2 | 5 |
THESIS25 |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki) |
20 |
AMKO046 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen | 5 |
AMKO001 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 5 |
AMKO002 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 5 |
AMKO003 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 5 |
PROF25 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
15 - 135 |
FULLSTACK1 |
Full Stack -kehityksen perusteet
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R504TL319 | Tiedonhallinta | 5 |
R504TL320 | Tietokantaohjelmointi | 5 |
R504TL321 | Web-ohjelmointi ja rajapinnat | 5 |
FULLSTACK2 |
Mobiiliohjelmointi ja Back End -kehitys
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R504TL322 | Mobiiliohjelmointi | 5 |
R504TL323 | Edistynyt tiedonhallinta | 5 |
R504TL324 | Back End -ohjelmointi | 5 |
FULLSTACK3 |
Edistynyt Full Stack -kehitys
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R504TL325 | Edistynyt mobiiliohjelmointi | 5 |
R504TL326 | Edistynyt Back End -ohjelmointi | 5 |
R504TL327 | Front End -ohjelmointi | 5 |
FULLSTACK4 |
Palvelimet ja konttiteknologiat
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 |
R504TL328 | Konttiteknologiat | 5 |
R504TL329 | Palvelinjärjestelmät | 5 |
XRGAME1 |
Peliteknologiat
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R504TL330 | Edistynyt peliohjelmointi | 5 |
R504TL332 | Pelimoottorit | 5 |
R504TL333 | Pelisuunnittelu ja -arkkitehtuuri | 5 |
XRGAME2 |
Metaversumi ja XR
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R504TL334 | XR-teknologiat | 5 |
R504TL335 | Pelillisyys ja rajapinnat | 5 |
R504TL336 | Verkkopeliympäristöt | 5 |
XRGAME3 |
Nousevat teknologiat ja simulaatiot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
R504TL337 | Digitaaliset kaksoset | 5 |
R504TL338 | Tekoäly pelikehityksessä | 5 |
R504TL339 | Pelit ja nousevat teknologiat | 5 |
XRGAME4 |
Peliteknologian soveltaminen
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 |
R504TL340 | Peliteknologiat | 5 |
R504TL341 | Pelimoottorin optimointi ja mukauttaminen | 5 |
ROBO25 |
Robotiikka
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |
K502K446OJ | Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet | 5 |
K502K447OJ | Robotiikan projekti | 10 |
FREE25 |
Muut vapaasti valittavat
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 |
PREP01OJ | Valmentava englanti | 3 |
PREP02OJ | Valmentava ruotsi | 3 |
PREP03OJ | Valmentava matematiikka | 3 |
KR500BO13 | Differentiaaliyhtälöt | 5 |
R504TL181 | Videokommunikaatioteknologiat | 5 |
R504TL216 | Dronen lennättämisen perusteet | 3 - 5 |
R504TL173 | Johdatus nanosatelliittitekniikkaan | 5 |
R504TL175 | Nanosatelliittitekniikan erikoistyö | 5 |
R504TL148 | Kesäpeliopinnot | 20 |
R504TL300 | Peliliiketoiminta | 5 |
R504TL215 | ARCTA FAST Tapahtumaperustainen sisällöntuotanto | 5 |