Siirry suoraan sisältöön

Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2025: Ohjelmistokehittäjä

Tunnus: R54T25S

Tutkinto:
Tekniikan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Insinööri (AMK), tietotekniikka

Laajuus:
240 op

Kesto:
4 vuotta (240 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2025

Kuvaus

Tieto- ja viestintätekniikan insinöörinä toimit monipuolisissa asiantuntija- ja kehitystehtävissä julkisissa ja yksityisissä organisaatioissa tai itsenäisenä yrittäjänä. Osaamisesi ydin muodostuu ohjelmoinnista, luonnontieteistä, laitteista ja älykkäistä järjestelmistä, tietoliikenneosaamisesta, projektinhallinnasta ja järjestelmäkehityksestä. Lisäksi saat kielelliset ja viestinnälliset valmiudet toimia erilaisissa ympäristöissä, mukaan lukien kansainvälisen toimintaympäristön.

Tieto- ja viestintätekniikan insinöörinä tulet luomaan kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisia teknologisia ratkaisuja. Koulutuksesi aikana sinut perehdytetään tarkemmin kestävän kehityksen tavoitteisiin ja toteutat työelämälähtöisiä, kestävää kehitystä edistäviä ratkaisuja yhdessä opiskelijatovereidesi kanssa muodostamissa projektiryhmissä. Opit myös huomioimaan tekniset ja yhteiskunnalliset eettiset näkökohdat ja toimimaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteiden ja arvojen mukaisesti.

Koulutuksen profiilina on ammattimainen järjestelmäkehitys. Muodostat oman vahvan ammatillisen profiilisi ohjelmistokehittäjänä tai XR- ja pelikehittäjänä. Voit myös hakea yksilöllistä suuntaa toteuttamalla opintosi yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen avulla tai ottamalla avoimia tai yhteisiä opintoja ryhtyäksesi vaikkapa yrittäjäksi. Syvennät osaamistasi harjoitteluissa ja opinnäytetyön avulla.

Ohjelmistokehittäjän polussa profiloidut erityisesti web- ja mobiiliohjelmistojen suunnitteluun ja toteutukseen. Perehdyt Full Stack -ohjelmistokehityksen eri osa-alueisiin. XR- ja pelikehittäjänä osaat suunnitella ja toteuttaa 2D- tai 3D-pelejä, hallitset pelimoottorit ja kykenet luomaan erilaisia virtuaalimaailmoja, simulaatioita ja digitaalisia kaksosia eri alojen tarpeisiin.

Lapin Ammattikorkeakoulu on osa laajaa kansainvälistä insinöörikoulutuksen kehittäjäverkostoa (CDIO, www.cdio.org), jossa on yli 50 jäsentä 25 eri maasta. Lukuvuositeemat määräytyvät CDIO-periaatteen mukaisesti, mikä tarkoittaa tietojen, taitojen ja asenteiden kehittymistä kansainvälisen insinöörikoulutuksen kehyksen pohjalta. CDIO näkyy käytännössä eri lukuvuosina alla mainittujen teemojen avulla:
- 1. lukuvuosi: perehtyminen ja hahmottaminen (C = conceive)
- 2. lukuvuosi: suunnitteleminen (D = design)
- 3. lukuvuosi: toteuttaminen (I = implement)
- 4. lukuvuosi: hallinta ja johtaminen (O = operate)

Ensimmäisenä opiskeluvuotenasi perehdyt siis insinöörin perustaitoihin ja orientoidut alalle. Toinen lukuvuosi keskittyy vahvistamaan osaamistasi järjestelmäkehitysprosessista ja teknologioista. Kolmantena ja neljäntenä vuotena syvennät ja sovellat edelleen osaamistasi kehittäjänä ja asiantuntijana työelämälähtöisesti. Viimeisen lukukauden eli 4. vuoden keväällä toteutat työelämään tehtävän opinnäytetyöprojektin.

Opiskelusi tapahtuu verkossa tai päiväopintoina valitsemasi hakukohteen mukaan. Opiskelusi muodostuu luentojen ja teorian lisäksi vahvasta käytännön toteutuksesta. Myös päiväopiskelijoilla voi olla verkko-opetusta myöhemmin opintojen aikana. Yritykset ja organisaatiot esittelevät sinulle opiskelusi aikana omaa toimintaansa ja työllistymismahdollisuuksia. Työelämä on mukana lukukausiprojekteissa, joissa sovellat kaudelle oppimiasi asioita käytäntöön.

Voit myös muuttaa oman alan töitä opintopisteiksi. Työn opinnollistamisessa suoritat opintoja hankkimalla osaamista työtehtävissäsi tai osallistut opintojen aikana muuhun sellaiseen toimintaan, joka tuottaa oman opetussuunnitelmasi mukaista osaamista. Opinnollistamisessa sinä olet aloitteentekijänä. Lähtökohtana on, että tutustut opetussuunnitelmassa oleviin osaamistavoitteisiin ja -kriteereihin sekä muodostat käsityksen siitä, millaiseen osaamiseen opintosi tähtäävät. Tämän perusteella etsit työstäsi sellaisia kokonaisuuksia, joita voit ehdottaa opinnollistettavaksi joko osa- tai kokonaissuorituksina.

Koulutuksen osana toimii FrostBit Software Lab (www.frostbit.fi), joka on yksi Lapin ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämislaboratorioista ja oppimisympäristöistä. FrostBit tarjoaa erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoille ohjelmointiin liittyviä harjoitteluja, opinnäytetöiden aiheita ja projektitöiden aiheita, jotka nousevat työelämän tarpeista.

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus näkyvät sinulle englanninkielellä toteutetuissa opintojaksoissa. Päiväopinnoissa kohtaat kansainvälisiä vaihto- ja tutkinto-opiskelijoita ja solmit näin opintojesi aikana yhteyksiä tuleviin alan ammattilaisiin ympäri maailmaa. Kaikille opiskelijoille tarjoutuu myös mahdollisuus vaihto-opiskeluun kansainvälisissä kumppanikorkeakouluissamme.

Kuvaus

Full Stack -ohjelmistokehittäjän rooli kattaa ohjelmistojen kehityksen sekä käyttöliittymän (front-end) että palvelinpuolen (back-end) osalta, yhdistäen laajan teknisen osaamisen ja ongelmanratkaisukyvyn. Hän suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää monimutkaisia järjestelmiä ja sovelluksia, hyödyntäen erilaisia ohjelmointikieliä, tietokantateknologioita ja työkaluja. Rooli vaatii ymmärrystä HTTP-protokollasta, API-rajapinnoista, tietoturvaperiaatteista ja tietojen käsittelystä sekä kykyä työskennellä tiiviisti tiimien ja asiakkaiden kanssa vaatimusten määrittelyssä ja ratkaisujen toteutuksessa. Full Stack -kehittäjä toimii sillanrakentajana eri järjestelmien ja teknologioiden välillä varmistaen, että kokonaisuus toimii saumattomasti ja vastaa käyttäjien tarpeita.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 2027-2028 2028-2029 Syksy
2025
Kevät
2026
Syksy
2026
Kevät
2027
Syksy
2027
Kevät
2028
Syksy
2028
Kevät
2029
1. / 2025 2. / 2026 3. / 2026 1. / 2026 2. / 2027 3. / 2027 1. / 2027 2. / 2028 3. / 2028 1. / 2028 2. / 2029 3. / 2029
CORE25
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

185
AMKO043 Startti korkeakouluopiskeluun 5 5 5 5
PROG25
Ohjelmointi

(Valitaan kaikki)

30
R504TL304 Johdatus ohjelmointiin 5 5 5 5
R504TL307 Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus 5 5 5 5
R504TL305 Web-ohjelmoinnin perusteet 5 5 5 2.5 2.5
R504TL308 Peliohjelmointi 5 5 5 5
R504TL312 Olio-ohjelmointi 5 5 5 5
R504TL306 Tietorakenteet ja algoritmit 5 5 5 2.5 2.5
DEV25
Laitetekniikka ja älykkäät järjestelmät

(Valitaan kaikki)

15
R504TL311 Tietokonetekniikka 5 5 5 5
R504TL313 Älykkäät järjestelmät 5 5 5 2.5 2.5
R504TL310 Elektroniikka 5 5 5 5
R504TL309 Tietoverkot 5 5 5 2.5 2.5
R504TL314 Langattomat verkot 5 5 5 5
PROJ25
Projektinhallinta ja järjestelmäkehitys

(Valitaan kaikki)

25
R504TL302 Orientaatioprojekti 5 5 5 2.5 2.5
R504TL301 Projektinhallinta ja ketterät menetelmät 5 5 5 2.5 2.5
R504TL303 Kestävän kehityksen projekti 5 5 5 2.5 2.5
R504TL315 Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu 5 5 5 5
R504TL342 Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto 5 5 5 2.5 2.5
KR500BO09 Algebra ja geometria 5 5 5 5
KR500BO11 Lineaarialgebra 5 5 5 2.5 2.5
KR500BO10 Fysiikan perusteet 5 5 5 2.5 2.5
R504TL343 Sähkömagnetismi 5 5 5 5
KR500BO12 Matemaattiset menetelmät 5 5 5 2.5 2.5
BUSMAN25
Liiketoiminta ja johtaminen

(Valitaan kaikki)

10
R504TL317 ICT-alan yrittäjyys 5 5 5 5
R504TL316 Johtaminen ja esihenkilötyö 5 5 5 5
COMM25
Kielet ja viestintä

(Valitaan kaikki)

15
R504TL318 Viestintä 5 5 5 5
R504TL210 Svenska för IT-ingenjörer 5 5 5 5
RUOTSIS Ruotsin suullinen taito 0
RUOTSIK Ruotsin kirjallinen taito 0
R504TL205 Professional English for ICT Engineers 5 5 5 2.5 2.5
INT25
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu

(Valitaan kaikki)

30
R504TL145 Perusharjoittelu 1 5 5 5 5
R504TL150 Perusharjoittelu 2 5 5 5 5
R504TL146 Ammatillinen harjoittelu 1 5 5 5 5
R504TL151 Ammatillinen harjoittelu 2 5 5 5 2.5 2.5
R504TL147 Syventävä ammatillinen harjoittelu 1 5 5 5 2.5 2.5
R504TL152 Syventävä ammatillinen harjoittelu 2 5 5 5 2.5 2.5
THESIS25
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki)

20
AMKO046 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5 5 5 5
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5 5 5 2.5 2.5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5 5 5 2.5 2.5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5 5 5 2.5 2.5
PROF25
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

0 - 55
FULLSTACK1
Full Stack -kehityksen perusteet

(Valitaan opintopisteitä: 15)

0 - 15
R504TL319 Tiedonhallinta 5 5 5 2.5 2.5
R504TL320 Tietokantaohjelmointi 5 5 5 2.5 2.5
R504TL321 Web-ohjelmointi ja rajapinnat 5 5 5 2.5 2.5
FULLSTACK2
Mobiiliohjelmointi ja Back End -kehitys

(Valitaan opintopisteitä: 15)

0 - 15
R504TL322 Mobiiliohjelmointi 5 5 5 5
R504TL323 Edistynyt tiedonhallinta 5 5 5 5
R504TL324 Back End -ohjelmointi 5 5 5 5
FULLSTACK3
Edistynyt Full Stack -kehitys

(Valitaan opintopisteitä: 15)

0 - 15
R504TL325 Edistynyt mobiiliohjelmointi 5 5 5 2.5 2.5
R504TL326 Edistynyt Back End -ohjelmointi 5 5 5 2.5 2.5
R504TL327 Front End -ohjelmointi 5 5 5 2.5 2.5
FULLSTACK4
Palvelimet ja konttiteknologiat

(Valitaan opintopisteitä: 10)

0 - 10
R504TL328 Konttiteknologiat 5 5 5 5
R504TL329 Palvelinjärjestelmät 5 5 5 5
Yhteensä 240 60 60 60 60 30 30 30 30 30 30 30 30 30 15 15 30 15 15 30 15 15 30 15 15

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - AMK

Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti..

Ammattiopinnot
Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus
Web-ohjelmoinnin perusteet
Peliohjelmointi
Älykkäät järjestelmät
Kestävän kehityksen projekti
Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto
Tiedonhallinta
Tietokantaohjelmointi
Web-ohjelmointi ja rajapinnat
Mobiiliohjelmointi
Edistynyt tiedonhallinta
Back End -ohjelmointi
Edistynyt mobiiliohjelmointi
Edistynyt Back End -ohjelmointi
Front End -ohjelmointi
Konttiteknologiat
Palvelinjärjestelmät
Edistynyt peliohjelmointi
Pelimoottorit
Pelisuunnittelu ja -arkkitehtuuri
XR-teknologiat
Pelillisyys ja rajapinnat
Verkkopeliympäristöt
Digitaaliset kaksoset
Tekoäly pelikehityksessä
Pelit ja nousevat teknologiat
Peliteknologiat
Pelimoottorin optimointi ja mukauttaminen
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Perusharjoittelu 1
Perusharjoittelu 2
Ammatillinen harjoittelu 1
Ammatillinen harjoittelu 2
Syventävä ammatillinen harjoittelu 1
Syventävä ammatillinen harjoittelu 2
Opinnäytetyö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Perusopinnot
Startti korkeakouluopiskeluun
Johdatus ohjelmointiin
Olio-ohjelmointi
Tietorakenteet ja algoritmit
Tietokonetekniikka
Elektroniikka
Tietoverkot
Langattomat verkot
Orientaatioprojekti
Projektinhallinta ja ketterät menetelmät
Algebra ja geometria
Lineaarialgebra
Fysiikan perusteet
Sähkömagnetismi
Matemaattiset menetelmät
ICT-alan yrittäjyys
Johtaminen ja esihenkilötyö
Viestintä
Svenska för IT-ingenjörer
Ruotsin suullinen taito
Ruotsin kirjallinen taito
Professional English for ICT Engineers
Vapaasti valittavat opinnot
Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet
Robotiikan projekti
Valmentava englanti
Valmentava ruotsi
Valmentava matematiikka
Differentiaaliyhtälöt
Videokommunikaatioteknologiat
Dronen lennättämisen perusteet
Johdatus nanosatelliittitekniikkaan
Nanosatelliittitekniikan erikoistyö
Kesäpeliopinnot
Peliliiketoiminta
ARCTA FAST Tapahtumaperustainen sisällöntuotanto
Luokittelemattomat

Tieto- ja viestintätekniikan kompetenssit 2025 alkaen

Edistynyt tekninen osaaminen (työkalut, menetelmät ja tekniikat)

Osaat toteuttaa tietojärjestelmiä. Osaat soveltaa nykyaikaisia järjestelmäkehityksen periaatteita insinööriprojekteissa.

Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto
Syventävä ammatillinen harjoittelu 1
Syventävä ammatillinen harjoittelu 2
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Web-ohjelmointi ja rajapinnat
Edistynyt tiedonhallinta
Back End -ohjelmointi
Edistynyt mobiiliohjelmointi
Edistynyt Back End -ohjelmointi
Front End -ohjelmointi
Konttiteknologiat
Palvelinjärjestelmät
Edistynyt peliohjelmointi
Pelimoottorit
Pelisuunnittelu ja -arkkitehtuuri
XR-teknologiat
Pelillisyys ja rajapinnat
Verkkopeliympäristöt
Digitaaliset kaksoset
Tekoäly pelikehityksessä
Pelit ja nousevat teknologiat
Peliteknologiat
Pelimoottorin optimointi ja mukauttaminen
Robotiikan projekti
Nanosatelliittitekniikan erikoistyö
ICT-insinöörin tekniset perustaidot

Osaat ratkaista perustason ohjelmointiongelmia teknisissä haasteissa. Ymmärrät järjestelmäarkkitehtuurin ja -suunnittelun peraatteita. Tunnet ICT-järjestelmien eri osa-alueita (mm. laitteet, tietoverkot, data, sovellukset), työkaluja ja menetelmiä.

Johdatus ohjelmointiin
Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus
Web-ohjelmoinnin perusteet
Peliohjelmointi
Olio-ohjelmointi
Tietorakenteet ja algoritmit
Tietokonetekniikka
Älykkäät järjestelmät
Elektroniikka
Tietoverkot
Langattomat verkot
Perusharjoittelu 1
Perusharjoittelu 2
Ammatillinen harjoittelu 1
Ammatillinen harjoittelu 2
Tiedonhallinta
Tietokantaohjelmointi
Mobiiliohjelmointi
Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet
Videokommunikaatioteknologiat
Dronen lennättämisen perusteet
Johdatus nanosatelliittitekniikkaan
Kesäpeliopinnot
Järjestelmien määrittely- ja suunnitteluosaaminen

Osaat määritellä ja suunnitella käyttäjien ja sidosryhmien tarpeista johdetut järjestelmävaatimukset. Suunnittelet tietojärjestelmiä ja järjestelmäarkkitehtuureja, jotka vastaavat asetettuja vaatimuksia ja rajoitteita. Pystyt arvioimaan suunnitelmien toteutettavuutta, tehokkuutta, kestävyyttä sekä mahdollisia riskejä. Osaat integroida yhteen erilaisia järjestelmäkomponentteja ja varmistaa niiden yhteensopivuuden ja toimivuuden kokonaisuutena.

Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus
Älykkäät järjestelmät
Elektroniikka
Tietoverkot
Langattomat verkot
Projektinhallinta ja ketterät menetelmät
Kestävän kehityksen projekti
Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Tiedonhallinta
Tietokantaohjelmointi
Mobiiliohjelmointi
Edistynyt tiedonhallinta
Edistynyt mobiiliohjelmointi
Edistynyt Back End -ohjelmointi
Front End -ohjelmointi
Edistynyt peliohjelmointi
Pelisuunnittelu ja -arkkitehtuuri
XR-teknologiat
Pelillisyys ja rajapinnat
Verkkopeliympäristöt
Peliteknologiat
Pelimoottorin optimointi ja mukauttaminen
Robotiikan projekti
Kesäpeliopinnot
ARCTA FAST Tapahtumaperustainen sisällöntuotanto
Järjestelmien toteutus ja ylläpito

Osaat toteuttaa ja konfiguroida tietojärjestelmiä teknisesti sekä konfiguroida niitä suunnitelmien ja määriteltyjen vaatimusten mukaisesti. Osaat dokumentoida, kehittää ja suorittaa testausprosesseja varmistaaksesi järjestelmien toimivuuden, turvallisuuden ja laadun ennen käyttöönottoa ja käytön aikana. Hallitset järjestelmien ylläpitoon liittyvät tehtävät mukaan lukien päivitykset, vianmääritys ja tukipalvelut käyttäjille. Osaat arvioida järjestelmien suorituskykyä ja tarpeita sekä suunnitella ja toteuttaa päivityksiä ja parannuksia järjestelmien pitkäaikaisen kestävyyden ja tehokkuuden varmistamiseksi.

Älykkäät järjestelmät
Langattomat verkot
Kestävän kehityksen projekti
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Tietokantaohjelmointi
Web-ohjelmointi ja rajapinnat
Mobiiliohjelmointi
Back End -ohjelmointi
Edistynyt mobiiliohjelmointi
Edistynyt Back End -ohjelmointi
Front End -ohjelmointi
Konttiteknologiat
Palvelinjärjestelmät
Pelimoottorit
Pelisuunnittelu ja -arkkitehtuuri
XR-teknologiat
Pelillisyys ja rajapinnat
Verkkopeliympäristöt
Peliteknologiat
Pelimoottorin optimointi ja mukauttaminen
Robotiikan projekti
Kesäpeliopinnot
ARCTA FAST Tapahtumaperustainen sisällöntuotanto
Liiketoiminta ja johtaminen

Osaat suunnitella ja kehittää tehokkaita ja skaalautuvia prosesseja ICT-projekteille ja -toiminnoille. Pystyt huomioimaan erilaiset kontekstit (yhteiskunnallinen, ympäristöllinen, yritys- ja liiketoiminta) innovaatioprosessin johtamisessa. Ymmärrät ICT-alan liiketoimintaympäristöä ja hallitset yrittäjyyteen liittyvät keskeiset käytännöt. Sinulla on myös kyky toimia yrittäjämäisesti eli aloitteellisesti edistäen uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Osaat hallita ja kehittää kehitysprojekteja ja tuotteen/palvelun elinkaarta huomioiden laatunäkökulmat.

Projektinhallinta ja ketterät menetelmät
Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto
ICT-alan yrittäjyys
Johtaminen ja esihenkilötyö
Pelit ja nousevat teknologiat
Peliliiketoiminta
Matemaattiset taidot

Analysoit ja ratkaiset matematiikan ja fysiikan ongelmia sekä tulkitset tuloksia niiden merkityksen ymmärtämiseksi insinööritieteissä. Sovellat matemaattisia ja fysiikan periaatteita, menetelmiä ja työkaluja insinööriprojekteihin ja validoit niiden tulokset asianmukaisesti. Tunnet fysiikan lainalaisuuksia teknisessä ongelmanratkaisussa.

Algebra ja geometria
Lineaarialgebra
Fysiikan perusteet
Sähkömagnetismi
Matemaattiset menetelmät
Valmentava matematiikka
Differentiaaliyhtälöt
Oppimaan oppiminen

Osaat hankkia itsenäisesti uutta tietoa ja taitoja. Osaat sopeutua uusiin ja muuttuviin tilanteisiin. Pystyt arvioimaan kriittisesti omaa toimintaasi ja kehittämään sitä.

Startti korkeakouluopiskeluun
Johdatus ohjelmointiin
Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus
Orientaatioprojekti
Kestävän kehityksen projekti
Svenska för IT-ingenjörer
Perusharjoittelu 1
Perusharjoittelu 2
Ammatillinen harjoittelu 1
Ammatillinen harjoittelu 2
Syventävä ammatillinen harjoittelu 1
Syventävä ammatillinen harjoittelu 2
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Mobiiliohjelmointi
Ryhmä- ja yhteistyötaidot ja työelämässä toimiminen

Osaat kommunikoida, raportoida ja dokumentoida toimintaa selkeästi ja tehokkaasti sekä suullisesti että kirjallisesti erilaisissa tilanteissa tilanteeseen sopivalla tavalla. Osaat työskennellä osana monialaisia ja kulttuurisesti erilaisia ryhmiä rakentavasti motivoiden, työyhteisön hyvinvointia edistäen ja samalla tukien tiimin tavoitteiden saavuttamista ja konfliktien ratkaisua. Kehität johtamis- ja organisointikykyjä projekteissa asettaen päämääriä ja tavoitteita, suunnitellen ajankäyttöä ja resursseja sekä seuraat tavoitteiden toteutumista kehittäen resilienssiä työelämän muuttuvissa tilanteissa. Pystyt arvioimaan omaa ja muiden panosta tiimityössä ja kehittämään tiimityötaitojasi.

Orientaatioprojekti
Projektinhallinta ja ketterät menetelmät
Kestävän kehityksen projekti
Viestintä
Svenska för IT-ingenjörer
Professional English for ICT Engineers
Perusharjoittelu 1
Perusharjoittelu 2
Ammatillinen harjoittelu 1
Ammatillinen harjoittelu 2
Syventävä ammatillinen harjoittelu 1
Syventävä ammatillinen harjoittelu 2
Kesäpeliopinnot
ARCTA FAST Tapahtumaperustainen sisällöntuotanto
Systeemiajattelu, vastuullisuus ja kestävä kehitys

Ymmärrät järjestelmien vaikutuksen asiakkaiden ja liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseen. Tunnet kestävyyden, elinkaariajattelun ja skaalautuvuuden näkökulmat. Osaat huomioida kestävän kehityksen ekologiset, sosiaaliset ja taloudelliset tavoitteet järjestelmäkehityksessä. Ymmärrät ja analysoit teknologia-alan liiketoimintaympäristöä, markkinadynamiikkaa ja toimialan trendejä. Osaat huomoida ja soveltaa eettisiä periaatteita ja standardeja käytännön insinöörityössä.

Tietoverkot
Orientaatioprojekti
Kestävän kehityksen projekti
Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu
Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto
Verkkopeliympäristöt
Tutkimusosaaminen ja analyyttinen ongelmanratkaisu

Osaat määritellä ja rajata ongelmia. Osaat ajatella analyyttisesti ja kriittisesti.
Lähestyt ongelmia systemaattisesti ja arvioit eri ratkaisuvaihtoehtoja. Osaat pohjata päätöksenteon dataan ja tietoon. Tunnet alasi tutkimusmenetelmien erityispiirteet ja osaat viitata lähteisiin.

Elektroniikka
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Viestintätaidot

Osaat välittää tietoja ja ideoita selkeästi ja ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti, kansallisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä. Pystyt argumentoimaan järkevästi ja vakuuttamaan kuulijat tai lukijat käyttäen pätevää logiikkaa ja todisteita. Osaat hyödyntää ja tuottaa kielelliset ja muodolliset vaatimukset täyttävää teknistä dokumentaatiota.

Orientaatioprojekti
Kestävän kehityksen projekti
Johtaminen ja esihenkilötyö
Viestintä
Svenska för IT-ingenjörer
Ruotsin suullinen taito
Ruotsin kirjallinen taito
Professional English for ICT Engineers
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe
Valmentava englanti
Valmentava ruotsi
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
CORE25
YDINOSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

185
AMKO043 Startti korkeakouluopiskeluun 5
PROG25
Ohjelmointi

(Valitaan kaikki)

30
R504TL304 Johdatus ohjelmointiin 5
R504TL307 Ohjelmoinnin työkalut ja käyttäjäkokemus 5
R504TL305 Web-ohjelmoinnin perusteet 5
R504TL308 Peliohjelmointi 5
R504TL312 Olio-ohjelmointi 5
R504TL306 Tietorakenteet ja algoritmit 5
DEV25
Laitetekniikka ja älykkäät järjestelmät

(Valitaan kaikki)

15
R504TL311 Tietokonetekniikka 5
R504TL313 Älykkäät järjestelmät 5
R504TL310 Elektroniikka 5
NET25
Tietoliikenne

(Valitaan kaikki)

10
R504TL309 Tietoverkot 5
R504TL314 Langattomat verkot 5
PROJ25
Projektinhallinta ja järjestelmäkehitys

(Valitaan kaikki)

25
R504TL302 Orientaatioprojekti 5
R504TL301 Projektinhallinta ja ketterät menetelmät 5
R504TL303 Kestävän kehityksen projekti 5
R504TL315 Työelämän Capstone-projekti: Orientaatio ja suunnittelu 5
R504TL342 Työelämän Capstone-projekti: Toteutus ja käyttöönotto 5
MAPHY25
Luonnontieteet

(Valitaan kaikki)

25
KR500BO09 Algebra ja geometria 5
KR500BO11 Lineaarialgebra 5
KR500BO10 Fysiikan perusteet 5
R504TL343 Sähkömagnetismi 5
KR500BO12 Matemaattiset menetelmät 5
BUSMAN25
Liiketoiminta ja johtaminen

(Valitaan kaikki)

10
R504TL317 ICT-alan yrittäjyys 5
R504TL316 Johtaminen ja esihenkilötyö 5
COMM25
Kielet ja viestintä

(Valitaan kaikki)

15
R504TL318 Viestintä 5
R504TL210 Svenska för IT-ingenjörer 5
RUOTSIS Ruotsin suullinen taito 0
RUOTSIK Ruotsin kirjallinen taito 0
R504TL205 Professional English for ICT Engineers 5
INT25
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu

(Valitaan kaikki)

30
R504TL145 Perusharjoittelu 1 5
R504TL150 Perusharjoittelu 2 5
R504TL146 Ammatillinen harjoittelu 1 5
R504TL151 Ammatillinen harjoittelu 2 5
R504TL147 Syventävä ammatillinen harjoittelu 1 5
R504TL152 Syventävä ammatillinen harjoittelu 2 5
THESIS25
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen

(Valitaan kaikki)

20
AMKO046 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen 5
AMKO001 Opinnäytetyön suunnitteluvaihe 5
AMKO002 Opinnäytetyön toteuttamisvaihe 5
AMKO003 Opinnäytetyön viimeistelyvaihe 5
PROF25
PROFILOIVA OSAAMINEN

(Valitaan kaikki)

15 - 135
FULLSTACK1
Full Stack -kehityksen perusteet

(Valitaan opintopisteitä: 15)

0 - 15
R504TL319 Tiedonhallinta 5
R504TL320 Tietokantaohjelmointi 5
R504TL321 Web-ohjelmointi ja rajapinnat 5
FULLSTACK2
Mobiiliohjelmointi ja Back End -kehitys

(Valitaan opintopisteitä: 15)

0 - 15
R504TL322 Mobiiliohjelmointi 5
R504TL323 Edistynyt tiedonhallinta 5
R504TL324 Back End -ohjelmointi 5
FULLSTACK3
Edistynyt Full Stack -kehitys

(Valitaan opintopisteitä: 15)

0 - 15
R504TL325 Edistynyt mobiiliohjelmointi 5
R504TL326 Edistynyt Back End -ohjelmointi 5
R504TL327 Front End -ohjelmointi 5
FULLSTACK4
Palvelimet ja konttiteknologiat

(Valitaan opintopisteitä: 10)

0 - 10
R504TL328 Konttiteknologiat 5
R504TL329 Palvelinjärjestelmät 5
XRGAME1
Peliteknologiat

(Valitaan opintopisteitä: 15)

0 - 15
R504TL330 Edistynyt peliohjelmointi 5
R504TL332 Pelimoottorit 5
R504TL333 Pelisuunnittelu ja -arkkitehtuuri 5
XRGAME2
Metaversumi ja XR

(Valitaan opintopisteitä: 15)

0 - 15
R504TL334 XR-teknologiat 5
R504TL335 Pelillisyys ja rajapinnat 5
R504TL336 Verkkopeliympäristöt 5
XRGAME3
Nousevat teknologiat ja simulaatiot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

0 - 15
R504TL337 Digitaaliset kaksoset 5
R504TL338 Tekoäly pelikehityksessä 5
R504TL339 Pelit ja nousevat teknologiat 5
XRGAME4
Peliteknologian soveltaminen

(Valitaan opintopisteitä: 10)

0 - 10
R504TL340 Peliteknologiat 5
R504TL341 Pelimoottorin optimointi ja mukauttaminen 5
ROBO25
Robotiikka

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
K502K446OJ Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet 5
K502K447OJ Robotiikan projekti 10
FREE25
Muut vapaasti valittavat

(Valitaan opintopisteitä: 10)

0 - 10
PREP01OJ Valmentava englanti 3
PREP02OJ Valmentava ruotsi 3
PREP03OJ Valmentava matematiikka 3
KR500BO13 Differentiaaliyhtälöt 5
R504TL181 Videokommunikaatioteknologiat 5
R504TL216 Dronen lennättämisen perusteet 3 - 5
R504TL173 Johdatus nanosatelliittitekniikkaan 5
R504TL175 Nanosatelliittitekniikan erikoistyö 5
R504TL148 Kesäpeliopinnot 20
R504TL300 Peliliiketoiminta 5
R504TL215 ARCTA FAST Tapahtumaperustainen sisällöntuotanto 5