Siirry suoraan sisältöön

Pelimoottorit: Unreal Enginen jatkokurssiLaajuus (5 op)

Tunnus: R504TL174

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.

Sisältö

- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.

Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.

Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.

Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 31.10.2026

Ajoitus

01.04.2025 - 25.11.2026

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Tutkinto-ohjelma
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.

Sisältö

- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit

Aika ja paikka

Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.

Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset.

Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.

Lisätietoja opiskelijoille

Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä.

Sisältö:
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n palaset
- Inventaario
- Shaderit
....sekä paljon muuta.

Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.

Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.

Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä (1) Osaat käyttää opintojakson sisällöissä mainittuja pelimoottorin toiminnallisuuksia.
Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa opintojakson sisällöissä mainituista pelimoottorin ominaisuuksia.
Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi.
Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen.
Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Opettaja
  • Petri Hannula
  • Toni Westerlund
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.

Sisältö

- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit

Aika ja paikka

Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.

Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset.

Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.

Lisätietoja opiskelijoille

Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä.

Sisältö:
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n palaset
- Inventaario
- Shaderit
....sekä paljon muuta.

Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.

Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.

Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä (1) Osaat käyttää opintojakson sisällöissä mainittuja pelimoottorin toiminnallisuuksia.
Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa opintojakson sisällöissä mainituista pelimoottorin ominaisuuksia.
Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi.
Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen.
Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö

Ilmoittautumisaika

16.08.2022 - 01.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.

Sisältö

- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit

Aika ja paikka

Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.

Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset.

Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.

Lisätietoja opiskelijoille

Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä.

Sisältö:
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
....sekä paljon muuta.

Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.

Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.

Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä (1) Osaat käyttää opintojakson sisällöissä mainittuja pelimoottorin toiminnallisuuksia.
Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa opintojakson sisällöissä mainituista pelimoottorin ominaisuuksia.
Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi.
Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen.
Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 08.05.2022

Ajoitus

01.05.2022 - 31.08.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.

Sisältö

- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit

Aika ja paikka

Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.

Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset.

Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.

Lisätietoja opiskelijoille

Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä.

Sisältö:
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
....sekä paljon muuta.

Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.

Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.

Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä (1) Osaat käyttää opintojakson sisällöissä mainittuja pelimoottorin toiminnallisuuksia.
Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa opintojakson sisällöissä mainituista pelimoottorin ominaisuuksia.
Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi.
Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen.
Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 22.02.2022

Ajoitus

01.03.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Opettaja
  • Petri Hannula
Vastuuhenkilö

Petri Hannula

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.

Sisältö

- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit

Aika ja paikka

Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.

Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset.

Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.

Lisätietoja opiskelijoille

Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä.

Sisältö:
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
....sekä paljon muuta.

Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.

Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.

Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä (1) Osaat käyttää opintojakson sisällöissä mainittuja pelimoottorin toiminnallisuuksia.
Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa opintojakson sisällöissä mainituista pelimoottorin ominaisuuksia.
Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi.
Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen.
Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö