Siirry suoraan sisältöön

Pelimoottorit: Unreal Enginen jatkokurssi (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL174-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 30.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.04.2025 - 25.11.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Petri Hannula
Vastuuopettaja
Petri Hannula
Opintojakso
R504TL174

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.

Sisältö

- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit

Aika ja paikka

Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.

Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset.

Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.

Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.

Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö

Lisätiedot

Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.

Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä.

Sisältö:
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n palaset
- Inventaario
- Shaderit
....sekä paljon muuta.

Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.

Siirry alkuun