Palveluiden tuotteistusLaajuus (5 op)
Tunnus: R301LL94OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opit palvelun tuotteistamisen ja tuotteistusprosessin perusteet sekä keskeiset käsitteet. Opit keräämään tietoa asiakkaasta ja hänen tarpeistaan sekä määrittelemään kohderyhmän. Opit kuvaamaan palvelun vaiheet asiakaslähtöisesti. Opit hinnoittelemaan palvelun.
Kompetenssit: Innovaatio-osaaminen, taloushallinnon osaaminen,suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen
Sisältö
- Asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan perusteet
- Palvelun tuotteistamisen prosessi ja käsitteet
- Hinnoitteluosaaminen
- Asiakaslupaus ja asiakasymmärrys
- Palvelukokemus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet .
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Tunnistat palveluiden tuotteistusprosessin ja ymmärrät asiakastiedon merkityksen.
Hinnoittelu:
Olet tietoinen kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä ja ymmärtää hinnoittelun merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet ja soveltaa niitä käytännön tilanteisiin ohjautusti.
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Ymmärrät tuotteistamisprosessin ja asiakasymmärryksen suhteen. Ymmärrät asiakassegmentoinnin merkityksen.
Hinnoittelu:
Osaat kuvata hinnoittelun perusperiaatteet ja määrittää hinnan palvelulle eri tekijät huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat selkeästi kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet ja ja soveltaa niitä käytännön tilanteisiin. Osaat vertailla ja arvioida palveluliiketoiminnan teorioita ja malleja.
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Ymmärrät tuotteistamisprosessin ja asiakasymmärryksen suhteen. Ymmärrät asiakassegmentoinnin merkityksen osana kannattavaa palveluliiketoimintaa.
Hinnoittelu:
Osaat kuvata kannattavan hinnoittelun perusperiaatteet kattavasti. Osaat määrittää hinnan palvelulle eri tekijät huomioiden.
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 24.09.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 29.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Jorma Mölläri
- Anne Tolvanen
Vastuuhenkilö
Jorma Mölläri
Opiskelijaryhmät
-
R31L22SATradenomikoulutus, liiketalous (päiväopinnot), Rovaniemi, syksyt 2022
Tavoitteet
Opit palvelun tuotteistamisen ja tuotteistusprosessin perusteet sekä keskeiset käsitteet. Opit keräämään tietoa asiakkaasta ja hänen tarpeistaan sekä määrittelemään kohderyhmän. Opit kuvaamaan palvelun vaiheet asiakaslähtöisesti. Opit hinnoittelemaan palvelun.
Kompetenssit: Innovaatio-osaaminen, taloushallinnon osaaminen,suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen
Sisältö
- Asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan perusteet
- Palvelun tuotteistamisen prosessi ja käsitteet
- Hinnoitteluosaaminen
- Asiakaslupaus ja asiakasymmärrys
- Palvelukokemus.
Oppimateriaalit
Parantainen, J. (2007). Tuotteistaminen: Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä. Talentum. Lisäksi muut opettajien antamat materiaalit Moodlessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäcase
Lisätietoja opiskelijoille
Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Ouriginalia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet/Opinnaytetyo
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet .
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Tunnistat palveluiden tuotteistusprosessin ja ymmärrät asiakastiedon merkityksen.
Hinnoittelu:
Olet tietoinen kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä ja ymmärtää hinnoittelun merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet ja soveltaa niitä käytännön tilanteisiin ohjautusti.
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Ymmärrät tuotteistamisprosessin ja asiakasymmärryksen suhteen. Ymmärrät asiakassegmentoinnin merkityksen.
Hinnoittelu:
Osaat kuvata hinnoittelun perusperiaatteet ja määrittää hinnan palvelulle eri tekijät huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat selkeästi kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet ja ja soveltaa niitä käytännön tilanteisiin. Osaat vertailla ja arvioida palveluliiketoiminnan teorioita ja malleja.
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Ymmärrät tuotteistamisprosessin ja asiakasymmärryksen suhteen. Ymmärrät asiakassegmentoinnin merkityksen osana kannattavaa palveluliiketoimintaa.
Hinnoittelu:
Osaat kuvata kannattavan hinnoittelun perusperiaatteet kattavasti. Osaat määrittää hinnan palvelulle eri tekijät huomioiden.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prosessiarviointia annetaan opintojakson aikana.
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 15.08.2022
Ajoitus
26.09.2022 - 14.10.2022
Laajuus
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Jorma Mölläri
- Anne Tolvanen
Vastuuhenkilö
Jorma Mölläri
Opiskelijaryhmät
-
R31L21STradenomikoulutus, liiketalous (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opit palvelun tuotteistamisen ja tuotteistusprosessin perusteet sekä keskeiset käsitteet. Opit keräämään tietoa asiakkaasta ja hänen tarpeistaan sekä määrittelemään kohderyhmän. Opit kuvaamaan palvelun vaiheet asiakaslähtöisesti. Opit hinnoittelemaan palvelun.
Kompetenssit: Innovaatio-osaaminen, taloushallinnon osaaminen,suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen
Sisältö
- Asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan perusteet
- Palvelun tuotteistamisen prosessi ja käsitteet
- Hinnoitteluosaaminen
- Asiakaslupaus ja asiakasymmärrys
- Palvelukokemus.
Aika ja paikka
26.09.2022 09.00 - 11.30 A309 (42 henkilöä) Luento
28.09.2022 09.00 - 11.30 A206 (45 henkilöä) Ohjattu työskentely
30.09.2022 09.00 - 11.30 A318 (45 henkilöä) Katselmus
04.10.2022 09.00 - 11.30 A309 (42 henkilöä) Luento
05.10.2022 12.30 - 15.00 A214 (40 henkilöä) Ohjattu työskentely
07.10.2022 09.00 - 11.30 A320 (60 henkilöä) Katselmus
11.10.2022 09.00 - 11.30 A321 (50 henkilöä) Tentti
12.10.2022 12.30 - 15.00 A214 (40 henkilöä) Ohjattu työskentely
14.10.2022 09.00 - 11.30 A309 (42 henkilöä) Katselmus
Oppimateriaalit
Parantainen, J. (2007). Tuotteistaminen: Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä. Talentum.
Lisäksi muut opettajien antamat materiaalit Moodlessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäcase
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
11.10.2022 09.00 - 11.30 Tentti
Lisätietoja opiskelijoille
Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Ouriginalia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet/Opinnaytetyo
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet .
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Tunnistat palveluiden tuotteistusprosessin ja ymmärrät asiakastiedon merkityksen.
Hinnoittelu:
Olet tietoinen kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä ja ymmärtää hinnoittelun merkityksen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet ja soveltaa niitä käytännön tilanteisiin ohjautusti.
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Ymmärrät tuotteistamisprosessin ja asiakasymmärryksen suhteen. Ymmärrät asiakassegmentoinnin merkityksen.
Hinnoittelu:
Osaat kuvata hinnoittelun perusperiaatteet ja määrittää hinnan palvelulle eri tekijät huomioiden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat selkeästi kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet ja ja soveltaa niitä käytännön tilanteisiin. Osaat vertailla ja arvioida palveluliiketoiminnan teorioita ja malleja.
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Ymmärrät tuotteistamisprosessin ja asiakasymmärryksen suhteen. Ymmärrät asiakassegmentoinnin merkityksen osana kannattavaa palveluliiketoimintaa.
Hinnoittelu:
Osaat kuvata kannattavan hinnoittelun perusperiaatteet kattavasti. Osaat määrittää hinnan palvelulle eri tekijät huomioiden.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prosessiarviointia annetaan opintojakson aikana.
Tuotosarviointi koostuu seuraavista osasuorituksista:
1) Tentti 30 %, arviointi 1-5
2) Ryhmätehtävä 70 %, arviointi 1-5
3) Tuntitehtävät (hyväksytty/hylätty)
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti.