Palveluiden tuotteistus (5op)
Toteutuksen tunnus: R301LL94OJ-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 01.03.2023 - 24.09.2023
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 25.09.2023 - 29.10.2023
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 1 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 35
 
- Koulutus
 - Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opit palvelun tuotteistamisen ja tuotteistusprosessin perusteet sekä keskeiset käsitteet. Opit keräämään tietoa asiakkaasta ja hänen tarpeistaan sekä määrittelemään kohderyhmän. Opit kuvaamaan palvelun vaiheet asiakaslähtöisesti. Opit hinnoittelemaan palvelun.
Kompetenssit: Innovaatio-osaaminen, taloushallinnon osaaminen,suunnittelu-, ennakointi- ja kehittämisosaaminen
                    
Sisältö
- Asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan perusteet
 - Palvelun tuotteistamisen prosessi ja käsitteet
 - Hinnoitteluosaaminen
 - Asiakaslupaus ja asiakasymmärrys
 - Palvelukokemus.
                    
Oppimateriaalit
Parantainen, J. (2007). Tuotteistaminen: Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä. Talentum. Lisäksi muut opettajien antamat materiaalit Moodlessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäcase
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet .
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Tunnistat palveluiden tuotteistusprosessin ja ymmärrät asiakastiedon merkityksen.
Hinnoittelu: 
Olet tietoinen kannattavuuteen vaikuttavista tekijöistä ja ymmärtää hinnoittelun merkityksen.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet  ja soveltaa niitä käytännön tilanteisiin ohjautusti.
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Ymmärrät tuotteistamisprosessin ja asiakasymmärryksen suhteen. Ymmärrät asiakassegmentoinnin merkityksen.
Hinnoittelu:
Osaat kuvata hinnoittelun perusperiaatteet ja määrittää hinnan palvelulle eri tekijät huomioiden.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Palveluliiketoiminnan sekä tuotteistuksen perusteet ja käsitteet:
Osaat selkeästi kuvata palveluliiketoiminnan ja tuotteistuksen keskeiset käsitteet ja ja soveltaa niitä käytännön tilanteisiin. Osaat vertailla ja arvioida palveluliiketoiminnan teorioita ja malleja.
Palveluiden tuotteistusprosessi:
Ymmärrät tuotteistamisprosessin ja asiakasymmärryksen suhteen. Ymmärrät asiakassegmentoinnin merkityksen osana kannattavaa palveluliiketoimintaa.
Hinnoittelu:
Osaat kuvata kannattavan hinnoittelun perusperiaatteet kattavasti. Osaat määrittää hinnan palvelulle eri tekijät huomioiden.
                    
Esitietovaatimukset
NULL
                    
Lisätiedot
Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Ouriginalia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet/Opinnaytetyo 
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.