Siirry suoraan sisältöön

Svenska för affärslivetLaajuus (5 op)

Tunnus: R300BN112

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä.
Hän osaa ilmaista itseään ja pystyy osallistumaan keskusteluun niin arkipäivän kuin asiakaspalvelutilanteissakin.
Hän osaa työelämään ja liiketoimintaan ja omaan suuntautumisalaansa liittyvän perussanaston.
Hän osaa kirjoittaa myös ammattiinsa ja alaansa liittyvää sisällöllisesti ehyttä tekstiä sekä perusliikekirjeitä, sähköpostiviestejä ja alaan liittyviä asiakirjoja.
Opiskelija osaa hyödyntää ruotsinkielisiä tietolähteitä.

Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (423/2003) määritellyn ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Taitotaso B1.2.

Kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Sisältö

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa tavallisimman yleiskielen ja omaan alaansa liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää.
Hän tarvitsee tukea viestintään.

Taso 2
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen.
Opiskelija hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa.
Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa yleiskielen ja omaan alaan liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärtää hyvin toisten viestintää.
Hän osaa käyttää kielen perusrakenteita melko virheettömästi.

Taso 4
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen.
Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa.
Opiskelija osaa monipuolisesti yleisen ja omaan alaan liittyvän sanaston.
Hän osaa puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.

Lisätiedot

Opetuskieli ruotsin kieli; Ruotsin kielen osaamista tukeva toteutus.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 09.03.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Pia Rajaniemi
Vastuuhenkilö

Pia Rajaniemi

Opiskelijaryhmät
  • R31L23SA
    Tradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä.
Hän osaa ilmaista itseään ja pystyy osallistumaan keskusteluun niin arkipäivän kuin asiakaspalvelutilanteissakin.
Hän osaa työelämään ja liiketoimintaan ja omaan suuntautumisalaansa liittyvän perussanaston.
Hän osaa kirjoittaa myös ammattiinsa ja alaansa liittyvää sisällöllisesti ehyttä tekstiä sekä perusliikekirjeitä, sähköpostiviestejä ja alaan liittyviä asiakirjoja.
Opiskelija osaa hyödyntää ruotsinkielisiä tietolähteitä.

Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (423/2003) määritellyn ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Taitotaso B1.2.

Kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Sisältö

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen.

Aika ja paikka

Tämä toteutus on suunnattu markkinoinnin ryhmälle R31L23A. Opetus ja ohjaus tapahtuvat koululla lähiopetuksena viikoilla 11-20.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodlessa. Oheislukemistona voi käyttää seuraavia oppikirjoja Flexhandel, Svenska för högskolor, toimittajat Christian Sandberg & Maria Tuunanen) ja/tai Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor, toimittajat Sari Hanska-Aare, Marit Keränen, Kirsi Lehtoviita

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta ja ohjausta yhteensä 46 oppituntia sisältäen tentin ja suullisen näytön sekä ruotsin kielen aktivointipäivän viikolla 11.
Pari- ja ryhmätyöskentelyä oppitunneilla + itsenäistä opiskelua mm. kotitehtäviä ja palautettavia tehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suulliset näytöt ja kirjallinen tentti viikolla 20. Kirjallisen tentin uusinta Examissa oman aikataulun mukaisesti. Suullisesta uusinnasta sovitaan opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, joka kokee omaavansa B1 tason ruotsi taidon ja hallitsee liiketalouden alalla tarvittavan sanaston, voi antaa suullisen ja kirjallisen näytön opettajalle. Suullinen näyttö esimerkiksi jokin esitys sekä haastattelu ja kirjallinen näyttö valvotuissa olosuhteissa tehty kirjallinen tentti (ei Moodle-tentti).
Tästä linkistä näet ruotsin taitotasokuvaukset: https://docs.google.com/document/d/1OvyDhlodJa9TqoHOYPDuDIyiL7YyuxVxgx9IcDG3Qr8/edit?usp=sharing

Sisällön jaksotus

Voit jo ennen opintojakson alkua aktivoida omaa ruotsin kielitaitoasi itsenäisesti.

Voit lueskella liiketalouteen tarkoitettuja oppikirjoja esimerkiksi merkonomeille tarkoitettuja

Mitt i prick - Svenska i affärslivet. Edita

tai lukion kurssikirjoja

Focus 1-5. Otava.

tai kielioppiin ja yleissanastoon painottuvaa ammattikorkeakouluihin tarkoittettua aktivointikirjaa tai omia ruotsin oppikirjojasi

Reflex. Uppdatera din svenska. Finnlectura.

Aina kannattaa lueskella esimerkiksi netissä ruotsinkielisiä uutisia mm. Aftonbladet, Expressen, Svenska Yle ja samoin katsella ja kuunnella ohjelmia Yle Areenasta niin, että sekä ääni että teksti ovat ruotsiksi (koskee siis ruotsinkielisiä ohjelmia tai miksei vain laittaa teksti ruotsiksi) tai kuuntele musiikkia tekstillä!

Netissä on myös tarjolla runsaasti ilmaisia kielikursseja mm. Duolingo, Opi Ruotsin kieli verkossa - Ilmaisia Ruotsin kieli oppitunteja - Puhu (loecsen.com) ja Ruotsia verkossa - Opi Ruotsin kieltä verkossa LinGo Play (lingo-play.com) (turhan helppo!) ja haastavampaa Ruotsi | Kielet | Oppiminen | yle.fi.

Puhumalla oppii puhumaan! Puhu ruotsia perheesi ja ystäviesi kanssa!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa tavallisimman yleiskielen ja omaan alaansa liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää.
Hän tarvitsee tukea viestintään.

Taso 2
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen.
Opiskelija hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa.
Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa yleiskielen ja omaan alaan liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärtää hyvin toisten viestintää.
Hän osaa käyttää kielen perusrakenteita melko virheettömästi.

Taso 4
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen.
Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa.
Opiskelija osaa monipuolisesti yleisen ja omaan alaan liittyvän sanaston.
Hän osaa puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Opintojaksolla arvioidaan suullinen ja kirjallinen taito erikseen (tyydyttävä 1-3 / hyvä 4-5). Opintojakso arvioidaan 0-5. Opintojakson arviointi on keskiarvo suullisesta ja kirjallisesta arvosanasta.
Arvioitavat tehtävät: kirjallinen tentti (arviointi hyl-5) sekä täydennettävä työhakemus & CV (hyl/hyv) ja suullinen keskustelu pohjoismaisesta yrityksestä ja opinnoista hyl-5 & työhaastattelu hyl/hyv.

Arviointikriteerit:

Hylätty:
Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.

Tyydyttävä 1:
Opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa tavallisimman yleiskielen ja omaan alaansa liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Hän tarvitsee tukea viestintään.

Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa viestiä tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen.
Hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein.

Tyydyttävä 3:
Opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa yleiskielen ja omaan alaan liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärtää hyvin toisten viestintää. Hän osaa käyttää kielen perusrakenteita melko virheettömästi.

Hyvä 4:
Opiskelija osaa viestiä hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen. Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin.

Hyvä 5:
Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti yleisen ja omaan alaan liittyvän sanaston. Hän osaa puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.

Lisätiedot

Opetuskieli ruotsin kieli; Ruotsin kielen osaamista tukeva toteutus.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 28.02.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Pia Rajaniemi
Vastuuhenkilö

Pia Rajaniemi

Opiskelijaryhmät
  • R31L23SB
    Tradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä.
Hän osaa ilmaista itseään ja pystyy osallistumaan keskusteluun niin arkipäivän kuin asiakaspalvelutilanteissakin.
Hän osaa työelämään ja liiketoimintaan ja omaan suuntautumisalaansa liittyvän perussanaston.
Hän osaa kirjoittaa myös ammattiinsa ja alaansa liittyvää sisällöllisesti ehyttä tekstiä sekä perusliikekirjeitä, sähköpostiviestejä ja alaan liittyviä asiakirjoja.
Opiskelija osaa hyödyntää ruotsinkielisiä tietolähteitä.

Tavoitteena on, että opiskelija saavuttaa kielitaitolaissa (423/2003) määritellyn ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Taitotaso B1.2.

Kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Sisältö

Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen.

Aika ja paikka

Tämä toteutus on suunnattu taloushallinnon ryhmälle R31L22SB. Opetus ja ohjaus tapahtuvat koululla lähiopetuksena viikoilla 3-9.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodlessa. Oheislukemistona voi käyttää seuraavia oppikirjoja Flexhandel, Svenska för högskolor, toimittajat Christian Sandberg & Maria Tuunanen) ja/tai Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor, toimittajat Sari Hanska-Aare, Marit Keränen, Kirsi Lehtoviita

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta ja ohjausta yhteensä 48 oppituntia sisältäen tentin ja suullisen näytön sekä ruotsin kielen aktivointipäivän viikolla 3.
Pari- ja ryhmätyöskentelyä oppitunneilla + itsenäistä opiskelua mm. kotitehtäviä ja palautettavia tehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suulliset näytöt ja kirjallinen tentti viikolla 9. Kirjallisen tentin uusinta Examissa oman aikataulun mukaisesti. Suullisesta uusinnasta sovitaan opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija, joka kokee omaavansa B1 tason ruotsi taidon ja hallitsee liiketalouden alalla tarvittavan sanaston, voi antaa suullisen ja kirjallisen näytön opettajalle. Suullinen näyttö esimerkiksi jokin esitys sekä haastattelu ja kirjallinen näyttö valvotuissa olosuhteissa tehty kirjallinen tentti (ei Moodle-tentti).
Tästä linkistä näet ruotsin taitotasokuvaukset: https://docs.google.com/document/d/1OvyDhlodJa9TqoHOYPDuDIyiL7YyuxVxgx9IcDG3Qr8/edit?usp=sharing

Sisällön jaksotus

Voit jo ennen opintojakson alkua aktivoida omaa ruotsin kielitaitoasi itsenäisesti.

Voit lueskella liiketalouteen tarkoitettuja oppikirjoja esimerkiksi merkonomeille tarkoitettuja

Mitt i prick - Svenska i affärslivet. Edita

tai lukion kurssikirjoja

Focus 1-5. Otava.

tai kielioppiin ja yleissanastoon painottuvaa ammattikorkeakouluihin tarkoittettua aktivointikirjaa tai omia ruotsin oppikirjojasi

Reflex. Uppdatera din svenska. Finnlectura.

Aina kannattaa lueskella esimerkiksi netissä ruotsinkielisiä uutisia mm. Aftonbladet, Expressen, Svenska Yle ja samoin katsella ja kuunnella ohjelmia Yle Areenasta niin, että sekä ääni että teksti ovat ruotsiksi (koskee siis ruotsinkielisiä ohjelmia tai miksei vain laittaa teksti ruotsiksi) tai kuuntele musiikkia tekstillä!

Netissä on myös tarjolla runsaasti ilmaisia kielikursseja mm. Duolingo, Opi Ruotsin kieli verkossa - Ilmaisia Ruotsin kieli oppitunteja - Puhu (loecsen.com) ja Ruotsia verkossa - Opi Ruotsin kieltä verkossa LinGo Play (lingo-play.com) (turhan helppo!) ja haastavampaa Ruotsi | Kielet | Oppiminen | yle.fi.

Puhumalla oppii puhumaan! Puhu ruotsia perheesi ja ystäviesi kanssa!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa tavallisimman yleiskielen ja omaan alaansa liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää.
Hän tarvitsee tukea viestintään.

Taso 2
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa.
Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen.
Opiskelija hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa.
Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Opiskelija käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa.
Opiskelija osaa yleiskielen ja omaan alaan liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärtää hyvin toisten viestintää.
Hän osaa käyttää kielen perusrakenteita melko virheettömästi.

Taso 4
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen.
Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti.
Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa.
Opiskelija osaa monipuolisesti yleisen ja omaan alaan liittyvän sanaston.
Hän osaa puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Opintojaksolla arvioidaan suullinen ja kirjallinen taito erikseen (tyydyttävä 1-3 / hyvä 4-5). Opintojakso arvioidaan 0-5. Opintojakson arviointi on keskiarvo suullisesta ja kirjallisesta arvosanasta.
Arvioitavat tehtävät: kirjallinen tentti (arviointi hyl-5) sekä täydennettävä työhakemus & CV (hyl/hyv) ja suullinen keskustelu pohjoismaisesta yrityksestä ja opinnoista hyl-5 & työhaastattelu hyl/hyv.

Arviointikriteerit:

Hylätty:
Opiskelija ei tee / läpäise vaadittuja suorituksia annettujen ohjeiden ja arviointikriteerien mukaan tai ei osallistu opintojaksolle ollenkaan.

Tyydyttävä 1:
Opiskelija osaa viestiä ymmärrettävästi työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa tavallisimman yleiskielen ja omaan alaansa liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään eri tilanteissa ja ymmärtää toisten viestintää. Kirjallisessa ja suullisessa kielenkäytössä esiintyy virheellisiä muotoja, jotka häiritsevät viestintää. Hän tarvitsee tukea viestintään.

Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa viestiä tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen.
Hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein.

Tyydyttävä 3:
Opiskelija osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti ja lähes itsenäisesti työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa yleiskielen ja omaan alaan liittyvän perussanaston sekä osaa ilmaista itseään sujuvasti eri tilanteissa ja ymmärtää hyvin toisten viestintää. Hän osaa käyttää kielen perusrakenteita melko virheettömästi.

Hyvä 4:
Opiskelija osaa viestiä hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa kielenkäyttötilanteissa. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen. Opiskelija hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin.

Hyvä 5:
Opiskelija osaa viestiä itsenäisesti, sujuvasti, spontaanisti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisissa vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa suullisissa ja kirjallisissa tilanteissa. Opiskelija osaa monipuolisesti yleisen ja omaan alaan liittyvän sanaston. Hän osaa puhua ja kirjoittaa lähes virheetöntä kieltä.

Lisätiedot

Opetuskieli ruotsin kieli; Ruotsin kielen osaamista tukeva toteutus.