Siirry suoraan sisältöön

LiikeviestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: R300BN104

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan osana tradenomin ammattitaitoa.
Hän osaa laatia sisällöltään, kieleltään ja ulkoasultaan opiskeluun ja alaan liittyvät kirjoitustehtäviä korkeakoulun edellyttämällä tavalla.
Opiskelijaa tuntee keskeiset liike-elämän viestintätilanteet ja –välineet.
Hän ymmärtää viestintätaitojen merkityksen liiketoiminnassa ja kehität suomen kielen ja viestinnän taitojasi osana opiskelua ja tradenomin ammattitaitoa.
Opiskelija osaa mukauttaa suullista ja kirjallista viestintääsi vastaanottajaryhmien ja tilanteiden mukaisesti sekä valita tarkoitukseen sopivat viestinnän keinot ja kanavat.
Hän osaa toimia liike-elämän vuorovaikutustilanteissa aktiivisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti sekä osaa ottaa muut viestintätilanteen osapuolet huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää liiketoimintaympäristön viestinnässä monipuolisesti suullisen ja kirjallisen sekä digitaalisen viestinnän keinoja.
Hän osaa viestiä asiantuntijana ammattimaisesti, jäsentyneesti ja vakuuttavasti monipuoliseen lähdetietoon perustuen. Opiskelija osaa laatia eri tekstilajeja alan käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija tiedostaa tekoälyn vaikutuksen kirjalliseen viestintään.

Kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Sisältö

• Suullinen ja kirjallinen viestintä liiketoimintaympäristössä
• Viestinnän keinot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja käyttää viestinnässä ohjeita ja malleja. Opiskelija osallistuu liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija tuntee asiakirjaohjeita.

Taso 2
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja käyttää annettuja ohjeita ja malleja.
Opiskelija tuntee viestintätilanteiden ja tavoitteiden merkityksen viestinnälle. Opiskelija osallistuu liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija osaa käyttää asiakirjojen laatimisessa asiakirjaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti selkeästi ja alan käytänteiden mukaisesti ja osaa valita viestinnän keinot tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa aktiivisesti.
Opiskelija osaa laatia oman alansa asiakirjoja asiakirjaohjeiden mukaisesti.

Taso 4
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti erittäin selkeästi ja alan käytänteiden mukaisesti ja hän osaa valita viestinnän keinot tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa vastuullisesti ja edistää viestinnän onnistumista.
Opiskelija osaa laatia oman alan asiakirjoja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti erittäin selkeästi ja asiantuntevasti, käyttää monipuolisesti erilaisia viestinnän keinoja ja osaa ottaa niiden valinnoissa erittäin hyvin huomioon tilanteen ja tavoitteen. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa eri rooleissa rakentavasti ja aktivoivasti.
Opiskelija osaa laatia oman alan asiakirjoja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Virpi Peitso
Vastuuhenkilö

Virpi Peitso

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • R31L24S
    Tradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2024
Koulutusryhmat
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan osana tradenomin ammattitaitoa.
Hän osaa laatia sisällöltään, kieleltään ja ulkoasultaan opiskeluun ja alaan liittyvät kirjoitustehtäviä korkeakoulun edellyttämällä tavalla.
Opiskelijaa tuntee keskeiset liike-elämän viestintätilanteet ja –välineet.
Hän ymmärtää viestintätaitojen merkityksen liiketoiminnassa ja kehität suomen kielen ja viestinnän taitojasi osana opiskelua ja tradenomin ammattitaitoa.
Opiskelija osaa mukauttaa suullista ja kirjallista viestintääsi vastaanottajaryhmien ja tilanteiden mukaisesti sekä valita tarkoitukseen sopivat viestinnän keinot ja kanavat.
Hän osaa toimia liike-elämän vuorovaikutustilanteissa aktiivisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti sekä osaa ottaa muut viestintätilanteen osapuolet huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää liiketoimintaympäristön viestinnässä monipuolisesti suullisen ja kirjallisen sekä digitaalisen viestinnän keinoja.
Hän osaa viestiä asiantuntijana ammattimaisesti, jäsentyneesti ja vakuuttavasti monipuoliseen lähdetietoon perustuen. Opiskelija osaa laatia eri tekstilajeja alan käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija tiedostaa tekoälyn vaikutuksen kirjalliseen viestintään.

Kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Sisältö

• Suullinen ja kirjallinen viestintä liiketoimintaympäristössä
• Viestinnän keinot

Oppimateriaalit

Areena - Yritysviestinnän käsikirja, Sirkka Kortetjärvi-Nurmi & Kaarina Murtola



Viestinnän vallankumous, Elisa Juholin



Communicare, Elisa Juholin



Yritysviestinnän säännöt, Pirkko Pesonen

Opetusmenetelmät

- luennot ja harjoitukset
- osittainen flipped learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamista on mahdollista osoittaa ja opinnollistaa opintojakson opettajan kanssa erikseen sovituilla tavoilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja käyttää viestinnässä ohjeita ja malleja. Opiskelija osallistuu liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija tuntee asiakirjaohjeita.

Taso 2
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja käyttää annettuja ohjeita ja malleja.
Opiskelija tuntee viestintätilanteiden ja tavoitteiden merkityksen viestinnälle. Opiskelija osallistuu liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija osaa käyttää asiakirjojen laatimisessa asiakirjaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti selkeästi ja alan käytänteiden mukaisesti ja osaa valita viestinnän keinot tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa aktiivisesti.
Opiskelija osaa laatia oman alansa asiakirjoja asiakirjaohjeiden mukaisesti.

Taso 4
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti erittäin selkeästi ja alan käytänteiden mukaisesti ja hän osaa valita viestinnän keinot tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa vastuullisesti ja edistää viestinnän onnistumista.
Opiskelija osaa laatia oman alan asiakirjoja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti erittäin selkeästi ja asiantuntevasti, käyttää monipuolisesti erilaisia viestinnän keinoja ja osaa ottaa niiden valinnoissa erittäin hyvin huomioon tilanteen ja tavoitteen. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa eri rooleissa rakentavasti ja aktivoivasti.
Opiskelija osaa laatia oman alan asiakirjoja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:

1) mediatiedote ja liikekirjeet 0 - 5

2) kokous- ja neuvottelutaito: harjoitukset ja asiakirjat, hyväksytty/hylätty

3) kommentoiva referaatti, hyväksytty/ hyvältty

4) myynti-/hissipuhe 0 - 5

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 22.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Virpi Peitso
Vastuuhenkilö

Virpi Peitso

Ajoitusryhmät
  • Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • R31L23S
    Tradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2023
Koulutusryhmat
  • Harjoitusryhmä 1
  • Harjoitusryhmä 2

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ja kehittää viestintäosaamistaan osana tradenomin ammattitaitoa.
Hän osaa laatia sisällöltään, kieleltään ja ulkoasultaan opiskeluun ja alaan liittyvät kirjoitustehtäviä korkeakoulun edellyttämällä tavalla.
Opiskelijaa tuntee keskeiset liike-elämän viestintätilanteet ja –välineet.
Hän ymmärtää viestintätaitojen merkityksen liiketoiminnassa ja kehität suomen kielen ja viestinnän taitojasi osana opiskelua ja tradenomin ammattitaitoa.
Opiskelija osaa mukauttaa suullista ja kirjallista viestintääsi vastaanottajaryhmien ja tilanteiden mukaisesti sekä valita tarkoitukseen sopivat viestinnän keinot ja kanavat.
Hän osaa toimia liike-elämän vuorovaikutustilanteissa aktiivisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti sekä osaa ottaa muut viestintätilanteen osapuolet huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää liiketoimintaympäristön viestinnässä monipuolisesti suullisen ja kirjallisen sekä digitaalisen viestinnän keinoja.
Hän osaa viestiä asiantuntijana ammattimaisesti, jäsentyneesti ja vakuuttavasti monipuoliseen lähdetietoon perustuen. Opiskelija osaa laatia eri tekstilajeja alan käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija tiedostaa tekoälyn vaikutuksen kirjalliseen viestintään.

Kompetenssit: kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Sisältö

• Suullinen ja kirjallinen viestintä liiketoimintaympäristössä
• Viestinnän keinot

Oppimateriaalit

Areena - Yritysviestinnän käsikirja, Sirkka Kortetjärvi-Nurmi & Kaarina Murtola

Viestinnän vallankumous, Elisa Juholin

Communicare, Elisa Juholin

Yritysviestinnän säännöt, Pirkko Pesonen

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja käyttää viestinnässä ohjeita ja malleja. Opiskelija osallistuu liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija tuntee asiakirjaohjeita.

Taso 2
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ymmärrettävästi ja käyttää annettuja ohjeita ja malleja.
Opiskelija tuntee viestintätilanteiden ja tavoitteiden merkityksen viestinnälle. Opiskelija osallistuu liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija osaa käyttää asiakirjojen laatimisessa asiakirjaohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti selkeästi ja alan käytänteiden mukaisesti ja osaa valita viestinnän keinot tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa aktiivisesti.
Opiskelija osaa laatia oman alansa asiakirjoja asiakirjaohjeiden mukaisesti.

Taso 4
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti erittäin selkeästi ja alan käytänteiden mukaisesti ja hän osaa valita viestinnän keinot tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa vastuullisesti ja edistää viestinnän onnistumista.
Opiskelija osaa laatia oman alan asiakirjoja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Suullisen ja kirjallisen viestinnän osaaminen:
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti erittäin selkeästi ja asiantuntevasti, käyttää monipuolisesti erilaisia viestinnän keinoja ja osaa ottaa niiden valinnoissa erittäin hyvin huomioon tilanteen ja tavoitteen. Opiskelija osaa toimia liiketoimintaympäristön vuorovaikutustilanteissa eri rooleissa rakentavasti ja aktivoivasti.
Opiskelija osaa laatia oman alan asiakirjoja korkeakoulun edellyttämällä tavalla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:

1) mediatiedote, hyväksytty/hylätty

2) kokous- ja neuvottelutaito: harjoitukset ja asiakirjat, hyväksytty/hylätty

3) Essee, yhteistyössä Kestävä talous -opintojakson kanssa, 0 - 5

4) myyntipuhe, yhteistyössä Myynnin ja markkinoinnin perusteet -opintojakson kanssa 0 - 5