Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja markkinoinnin perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: R300BN103

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee modernin markkinoinnin ajattelun ja markkinointiympäristön sekä markkinoinnin peruskäsitteet.
Hän osaa määritellä yrityksen asiakassegmentit, kysyntään vaikuttavat tekijät sekä markkinoinnin kilpailukeinot.
Hän tunnistaa myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuden periaatteet ja peruskäsitteet.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin roolin yrityksen menestystekijänä ja osaa tehdä perusteltuja markkinoinnin työkaluvalintoja. Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja osaa kuvailla myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin ja myynnin teorioita käytäntöön.

Kompetenssit: vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen

Sisältö

Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö

Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi

Kilpailukeinot

Markkinoinnin työkalut

Markkinointiviestintä kilpailukeinona

Myyntiprosessi

Myynnin tuloksellisuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tuntee markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teorioita käytäntöön.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa niitä.

Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tietää markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija tietää myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Opiskelija osaa hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Opiskelija osaa tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaa perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteiden merkityksen tulokselliseen myyntiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaansa markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

27.01.2025 - 06.04.2025

Laajuus

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 65

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Anne Tolvanen
Vastuuhenkilö

Anne Tolvanen

Opiskelijaryhmät
  • R31L24S
    Tradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija tuntee modernin markkinoinnin ajattelun ja markkinointiympäristön sekä markkinoinnin peruskäsitteet.
Hän osaa määritellä yrityksen asiakassegmentit, kysyntään vaikuttavat tekijät sekä markkinoinnin kilpailukeinot.
Hän tunnistaa myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuden periaatteet ja peruskäsitteet.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin roolin yrityksen menestystekijänä ja osaa tehdä perusteltuja markkinoinnin työkaluvalintoja. Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja osaa kuvailla myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin ja myynnin teorioita käytäntöön.

Kompetenssit: vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen

Sisältö

Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö

Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi

Kilpailukeinot

Markkinoinnin työkalut

Markkinointiviestintä kilpailukeinona

Myyntiprosessi

Myynnin tuloksellisuus

Aika ja paikka

Opetus järjestetään paikan päällä kampuksella viikoilla 5-13.

Oppimateriaalit

Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.



Lisäksi muu opintojakson aikana ilmoitettava / annettava materiaali. 

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely, ryhmätehtävät, myyntitilanteen simuloinnit, tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana tutustutaan yritysten markkinointiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viikolla 13. Uusintatentit ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Turnitinia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet/Opinnaytetyo
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tuntee markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teorioita käytäntöön.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa niitä.

Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tietää markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija tietää myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Opiskelija osaa hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Opiskelija osaa tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaa perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteiden merkityksen tulokselliseen myyntiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaansa markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tuotosarviointi koostuu seuraavista osasuorituksista:

1) Tentti (hylätty, 1-5) 60%
2) Markkinointisuunnitelma (hylätty, 1-5) 40%
3) Myyntitilanteen simulaatio (hylätty/hyväksytty)

Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti. Opintojakson arvosana muodostuu vaadittujen suoritusten (1–3) painotusten perusteella.

Lisäksi opintojaksolla tehdään itse- ja ryhmän vertaisarviointi.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 01.10.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous R

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
  • Anne Tolvanen
Vastuuhenkilö

Anne Tolvanen

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
  • R31L23S
    Tradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2023
Koulutusryhmat
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija tuntee modernin markkinoinnin ajattelun ja markkinointiympäristön sekä markkinoinnin peruskäsitteet.
Hän osaa määritellä yrityksen asiakassegmentit, kysyntään vaikuttavat tekijät sekä markkinoinnin kilpailukeinot.
Hän tunnistaa myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuden periaatteet ja peruskäsitteet.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin roolin yrityksen menestystekijänä ja osaa tehdä perusteltuja markkinoinnin työkaluvalintoja. Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja osaa kuvailla myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin ja myynnin teorioita käytäntöön.

Kompetenssit: vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen

Sisältö

Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö

Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi

Kilpailukeinot

Markkinoinnin työkalut

Markkinointiviestintä kilpailukeinona

Myyntiprosessi

Myynnin tuloksellisuus

Oppimateriaalit

Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita. Opintojakson aikana ilmoitettava / annettava materiaali. Lisäksi muut opettajan antamat materiaalit Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely, ryhmätehtävät, myyntitilanteen simuloinnit, tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 29.11.2023.
Uusintatentit ilmoitetaan opintojakson aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Turnitinia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet/Opinnaytetyo
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tuntee markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teorioita käytäntöön.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa niitä.

Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tietää markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija tietää myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Opiskelija osaa hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Opiskelija osaa tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.

Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaa perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteiden merkityksen tulokselliseen myyntiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaansa markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.

Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tuotosarviointi koostuu seuraavista osasuorituksista:

1) Tentti (hylätty, 1-5) 50%
2) Markkinointisuunnitelma (hylätty, 1-5) 30%
3) Myyntitilanteen simulaatio (hylätty, 1-5) 20%

Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti. Opintojakson arvosana muodostuu vaadittujen suoritusten (1–3) painotusten perusteella.

Lisäksi opintojaksolla tehdään itse- ja ryhmän vertaisarviointi.