Myynnin ja markkinoinnin perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: R300BN103
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee modernin markkinoinnin ajattelun ja markkinointiympäristön sekä markkinoinnin peruskäsitteet.
Hän osaa määritellä yrityksen asiakassegmentit, kysyntään vaikuttavat tekijät sekä markkinoinnin kilpailukeinot.
Hän tunnistaa myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuden periaatteet ja peruskäsitteet.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin roolin yrityksen menestystekijänä ja osaa tehdä perusteltuja markkinoinnin työkaluvalintoja. Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja osaa kuvailla myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin ja myynnin teorioita käytäntöön.
Kompetenssit: vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen
Sisältö
Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Kilpailukeinot
Markkinoinnin työkalut
Markkinointiviestintä kilpailukeinona
Myyntiprosessi
Myynnin tuloksellisuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tuntee markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teorioita käytäntöön.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa niitä.
Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tietää markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija tietää myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Opiskelija osaa hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Opiskelija osaa tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaa perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteiden merkityksen tulokselliseen myyntiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaansa markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
27.01.2025 - 06.04.2025
Laajuus
5 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Anne Tolvanen
Vastuuhenkilö
Anne Tolvanen
Opiskelijaryhmät
-
R31L24STradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija tuntee modernin markkinoinnin ajattelun ja markkinointiympäristön sekä markkinoinnin peruskäsitteet.
Hän osaa määritellä yrityksen asiakassegmentit, kysyntään vaikuttavat tekijät sekä markkinoinnin kilpailukeinot.
Hän tunnistaa myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuden periaatteet ja peruskäsitteet.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin roolin yrityksen menestystekijänä ja osaa tehdä perusteltuja markkinoinnin työkaluvalintoja. Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja osaa kuvailla myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin ja myynnin teorioita käytäntöön.
Kompetenssit: vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen
Sisältö
Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Kilpailukeinot
Markkinoinnin työkalut
Markkinointiviestintä kilpailukeinona
Myyntiprosessi
Myynnin tuloksellisuus
Aika ja paikka
Opetus järjestetään paikan päällä kampuksella viikoilla 5-13.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.
Lisäksi muu opintojakson aikana ilmoitettava / annettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, ryhmätehtävät, myyntitilanteen simuloinnit, tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana tutustutaan yritysten markkinointiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla 13. Uusintatentit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Turnitinia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet/Opinnaytetyo
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tuntee markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teorioita käytäntöön.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa niitä.
Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tietää markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija tietää myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Opiskelija osaa hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Opiskelija osaa tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaa perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteiden merkityksen tulokselliseen myyntiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaansa markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tuotosarviointi koostuu seuraavista osasuorituksista:
1) Tentti (hylätty, 1-5) 60%
2) Markkinointisuunnitelma (hylätty, 1-5) 40%
3) Myyntitilanteen simulaatio (hylätty/hyväksytty)
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti. Opintojakson arvosana muodostuu vaadittujen suoritusten (1–3) painotusten perusteella.
Lisäksi opintojaksolla tehdään itse- ja ryhmän vertaisarviointi.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 01.10.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 31.12.2023
Laajuus
5 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, liiketalous R
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Anne Tolvanen
Vastuuhenkilö
Anne Tolvanen
Ajoitusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
R31L23STradenomikoulutus, liiketalous, päiväopinnot, Rovaniemi, syksy 2023
Koulutusryhmat
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Tavoitteet
Opiskelija tuntee modernin markkinoinnin ajattelun ja markkinointiympäristön sekä markkinoinnin peruskäsitteet.
Hän osaa määritellä yrityksen asiakassegmentit, kysyntään vaikuttavat tekijät sekä markkinoinnin kilpailukeinot.
Hän tunnistaa myynnin ja markkinoinnin vastuullisuuden periaatteet ja peruskäsitteet.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin roolin yrityksen menestystekijänä ja osaa tehdä perusteltuja markkinoinnin työkaluvalintoja. Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessin eri vaiheet ja osaa kuvailla myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin ja myynnin teorioita käytäntöön.
Kompetenssit: vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen
Sisältö
Moderni markkinointi ja markkinointiympäristö
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Kilpailukeinot
Markkinoinnin työkalut
Markkinointiviestintä kilpailukeinona
Myyntiprosessi
Myynnin tuloksellisuus
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita. Opintojakson aikana ilmoitettava / annettava materiaali. Lisäksi muut opettajan antamat materiaalit Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, ryhmätehtävät, myyntitilanteen simuloinnit, tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 29.11.2023.
Uusintatentit ilmoitetaan opintojakson aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Turnitinia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Oppaat-ja-ohjeet/Opinnaytetyo
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tuntee markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa soveltaa markkinoinnin teorioita käytäntöön.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija osaa nimetä myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa niitä.
Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija tietää markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Opiskelija osaa hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija tietää myyntiprosessien eri vaiheet ja myynnin tuloksellisuuteen vaikuttavat tekijät.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Opiskelija osaa hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Opiskelija osaa tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteet.
Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija hallitsee markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaa perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää myyntiprosessien eri vaiheet ja tavoitteiden merkityksen tulokselliseen myyntiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaansa markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.
Tuloksellisen myynnin osaaminen:
Opiskelija ymmärtää tuloksellisen myynnin merkityksen organisaatiolle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tuotosarviointi koostuu seuraavista osasuorituksista:
1) Tentti (hylätty, 1-5) 50%
2) Markkinointisuunnitelma (hylätty, 1-5) 30%
3) Myyntitilanteen simulaatio (hylätty, 1-5) 20%
Kaikki vaaditut osat tulee suorittaa hyväksytysti. Opintojakson arvosana muodostuu vaadittujen suoritusten (1–3) painotusten perusteella.
Lisäksi opintojaksolla tehdään itse- ja ryhmän vertaisarviointi.