SisältösuunnitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: T26K18OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaat suunnitella liikkuvan kuvan teoksen. Osaat sisältösuunnittelun: kuva- ja äänikerronnan, lineaarisen ja non-lineaarisen käsikirjoittamisen.
Sisältö
Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja
osaat hyödyntää omissa teoksissasi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja
osaat hyödyntää omissa tai tilatuissa teoksissasi.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.02.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuvataiteilijakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Jari Penttinen
- Panu Pohjola
- Eija Rajalin
- Anitra Arkko
Vastuuhenkilö
Eija Rajalin
Opiskelijaryhmät
-
T26K20SKuvataiteilijakoulutus (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020
Tavoitteet
Osaat suunnitella liikkuvan kuvan teoksen. Osaat sisältösuunnittelun: kuva- ja äänikerronnan, lineaarisen ja non-lineaarisen käsikirjoittamisen.
Sisältö
Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä
Oppimateriaalit
https://www.taike.fi/fi/web/mediataide/mediataide
https://frame-finland.fi/2018/06/11/uusi-selvitys-suomalainen-mediataide-tarvitsee-yhteisen-strategian-ja-rahoituksen-vahvistamista/
Laybourne Kit, The Animation book
Blair, Preston, Cartoon animation
http://animaatioklinikka.fi/index.php?id=animaation-tuotantoprosessi
Alltonen Jouko, Käsikirjoittajan työkalupakki
1994
Opetusmenetelmät
Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä. Ohjaus tapahtuu prosessin aikana yksilö ja ryhmäohjauksena.
Osaat suunnitella mediataideteoksen se voi olla: video kuvaa, installaatio tai animaatio. Osaat sisältösuunnittelun: kuva- ja äänikerronnan, lineaarisen ja non-lineaarisen käsikirjoittamisen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja
osaat hyödyntää omissa teoksissasi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja
osaat hyödyntää omissa tai tilatuissa teoksissasi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.
1 Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa. Tiedät miten installaatio rakentuu
3 Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa teoksissasi.
5 Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa tai tilatuissa teoksissasi.