Siirry suoraan sisältöön

SisältösuunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: T26K18OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaat suunnitella liikkuvan kuvan teoksen. Osaat sisältösuunnittelun: kuva- ja äänikerronnan, lineaarisen ja non-lineaarisen käsikirjoittamisen.

Sisältö

Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja
osaat hyödyntää omissa teoksissasi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja
osaat hyödyntää omissa tai tilatuissa teoksissasi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jari Penttinen
  • Panu Pohjola
  • Eija Rajalin
  • Anitra Arkko
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K20S
    Kuvataiteilijakoulutus (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020

Tavoitteet

Osaat suunnitella liikkuvan kuvan teoksen. Osaat sisältösuunnittelun: kuva- ja äänikerronnan, lineaarisen ja non-lineaarisen käsikirjoittamisen.

Sisältö

Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä

Oppimateriaalit

https://www.taike.fi/fi/web/mediataide/mediataide
https://frame-finland.fi/2018/06/11/uusi-selvitys-suomalainen-mediataide-tarvitsee-yhteisen-strategian-ja-rahoituksen-vahvistamista/
Laybourne Kit, The Animation book
Blair, Preston, Cartoon animation
http://animaatioklinikka.fi/index.php?id=animaation-tuotantoprosessi
Alltonen Jouko, Käsikirjoittajan työkalupakki
1994

Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä. Ohjaus tapahtuu prosessin aikana yksilö ja ryhmäohjauksena.
Osaat suunnitella mediataideteoksen se voi olla: video kuvaa, installaatio tai animaatio. Osaat sisältösuunnittelun: kuva- ja äänikerronnan, lineaarisen ja non-lineaarisen käsikirjoittamisen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja
osaat hyödyntää omissa teoksissasi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja
osaat hyödyntää omissa tai tilatuissa teoksissasi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.
1 Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa. Tiedät miten installaatio rakentuu
3 Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa teoksissasi.
5 Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa tai tilatuissa teoksissasi.