Siirry suoraan sisältöön

Havaintojen teko piirtäen ja maalatenLaajuus (10 op)

Tunnus: T26K148OJ

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Saranne

Osaamistavoitteet

Tunnistat itsesi luovana toimijana ja osaat hyödyntää toiminnassasi luovaa ajattelua sekä luovuutta tukevia työtapoja ja arviointikohteita. Osaat analysoida omaa taiteellista tekemistäsi. Osaat visualisoida kokemusta ja elämystä. Osaat rakentaa portfoliosi lukukauden teosten pohjalta (alkaa täältä, kehittyy opintojen aikana). Tunnet kuvataiteilijana pohjoisen toimintaympäristön ja vastuullisen ympäristössä toimimisen.

Osaat käyttää piirtämistä havaintojesi näkyväksi tekemisessä. Osaat hyödyntää viivaa.
Osaat sommittelun perusteet (pinnan jako, kolmen sääntö, kultainen leikkaus, verikaali, horisontaali ja diagonaali)
Osaat käyttää värejä havaintojesi näkyväksi tekemisessä, osaat väriopin perusteet.

Sisältö

Osallistut ryhmätyöhön, jonka teemana on kuvataiteiljan toimintaympäristö. Havainnoit yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi. Tutustut luovaan ajatteluun ja kuvataiteilijan luovaan toimintatapaan.

Teet havaintoja ympäristöstäsi ja piirrät ja maalaat ne näkyväksi. Hyödynnät sommittelua ja väriopin teorioita tekemisessäsi. Käytät lyijynää ja hiiltä sekä vesiväreja ja akryylejä. Osallistut vertaispalautteisiin, otat vastaan palautetta ja annat sitä. Rakennat oppimismisportfolion 1. lukukauden töistäsi.

Kestävä kehitys toteutuu materiialivalintoina tässä opintojaksossa.

Opintojakson aikana huomoidaan kestävä kehitys materiaalien käytössä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Arviointikohde: Piirustus- ja maalausosaaminen
Arviointi tehdään piirustus- sekä maalaustehtävistä kootusta työnäytekansiosta.
Hallitset sommittelu ja väriopin perusteet. Osaat piirtää ja maalata.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, näkyy kehitystä

Portfolio ja sen esitys, Ryhmätehtävä: Kuvataiteilija ja yhteiskunnassa.
Osaat koota osaamisportfolion. Opiskelija osaa aikatauluttaa oman tekemisensä.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnon olot ja niissä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Osaat sommittelun ja väriopin perusteet, osaat hyödyntää niitä piirustus- ja maalausteoksissa.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, kehitys on nähtävissä.

Opiskelija on koonnut portfolion. Opiskelija osaa noudattaa laatimaansa aikataulua ja esitellä
tekemistään ryhmälle. Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi.
Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Osaat käyttää sommittelua ja väriopin perusteita piirustus- ja maalaus teoksissa - osaat perustella valintasi.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, kehitys on huomattava
Opiskelija on työstänyt portfolion. Opiskelija osaa johtaa omaa ajankäyttöään ja esitellä omaa
tekemistään laaja-alaisesti.

Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Osaat johtaa ryhmän
työskentelyä turvallisesti pohjoisen luonnon oloissa. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen
luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 16.12.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K24S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024

Tavoitteet

Tunnistat itsesi luovana toimijana ja osaat hyödyntää toiminnassasi luovaa ajattelua sekä luovuutta tukevia työtapoja ja arviointikohteita. Osaat analysoida omaa taiteellista tekemistäsi. Osaat visualisoida kokemusta ja elämystä. Osaat rakentaa portfoliosi lukukauden teosten pohjalta (alkaa täältä, kehittyy opintojen aikana). Tunnet kuvataiteilijana pohjoisen toimintaympäristön ja vastuullisen ympäristössä toimimisen.

Osaat käyttää piirtämistä havaintojesi näkyväksi tekemisessä. Osaat hyödyntää viivaa.
Osaat sommittelun perusteet (pinnan jako, kolmen sääntö, kultainen leikkaus, verikaali, horisontaali ja diagonaali)
Osaat käyttää värejä havaintojesi näkyväksi tekemisessä, osaat väriopin perusteet.

Sisältö

Osallistut ryhmätyöhön, jonka teemana on kuvataiteiljan toimintaympäristö. Havainnoit yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi. Tutustut luovaan ajatteluun ja kuvataiteilijan luovaan toimintatapaan.

Teet havaintoja ympäristöstäsi ja piirrät ja maalaat ne näkyväksi. Hyödynnät sommittelua ja väriopin teorioita tekemisessäsi. Käytät lyijynää ja hiiltä sekä vesiväreja ja akryylejä. Osallistut vertaispalautteisiin, otat vastaan palautetta ja annat sitä. Rakennat oppimismisportfolion 1. lukukauden töistäsi.

Kestävä kehitys toteutuu materiialivalintoina tässä opintojaksossa.

Opintojakson aikana huomoidaan kestävä kehitys materiaalien käytössä.

Aika ja paikka

Opinnot tehdään pääosin kontaktiopetuksessa luokkatiloissa.
Opintohin kuuluu vierailut mm. taidemuseoissa.

Oppimateriaalit

Piirustukseen ja maalaukseen liittyvä kirjallisuus: Väriopin kirjallisuus, Sommiteluun liittyvä kirjallisuus. Opiskelija hankkii itse perusmateriaalit (luonnoslehtiö/-paperit, vesiväri/akvarellipaperit koko A4, lyijykynät, useita vahvuuksia, vesi/akvarellivärit). Yhteihankintana (materiaalimaksu) litoposterit, suurpaperit (elävä malli), hiilet, kartonki, akryylivärit, ryhmän käyttöön.

Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.
Piirustus- ja maalausosio sisältävät Sommittelun ja Väriopin perusteet.
Piirustukseen kuuluvat osina vapaapiirustus, itsenäiset tehtävät, ohjatut tehtävät, asetelmat ja elävämalli. Toteutetaan käsintekemällä
Maalaukseen kuuluvat materiaaleina akvarelli(vesiväri) ja akryyli, vapaat itsenäiset tehtävät, ohjatut maisemat, asetelmat ja ismien kokeilu.
Vierailut alueen nättelyissä ja taide- ja maakuntamuseoissa.
Opiskelija aloittaa portfolionsa tekemisen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija palauttaa työnäytekansion, jolla todentaa väriopin, sommittelun ja perspektiivin käytön osaamisen.
Työnäytekansio sisältää otteita piirustuksista, maalauksista (tekniikka vapaa) ja elävästä mallista

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija hankkii osan tarvittavsta materiaalista itse (luonnospaperit, A4 akvarelli/vesiväri paperit, eri vahvuisia lyijykyniä, vesivärit/akvareillit, muut värit) Yhteishankintana hankita osa matriaaleista (materiaalimaksu):

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Arviointikohde: Piirustus- ja maalausosaaminen
Arviointi tehdään piirustus- sekä maalaustehtävistä kootusta työnäytekansiosta.
Hallitset sommittelu ja väriopin perusteet. Osaat piirtää ja maalata.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, näkyy kehitystä

Portfolio ja sen esitys, Ryhmätehtävä: Kuvataiteilija ja yhteiskunnassa.
Osaat koota osaamisportfolion. Opiskelija osaa aikatauluttaa oman tekemisensä.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnon olot ja niissä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Osaat sommittelun ja väriopin perusteet, osaat hyödyntää niitä piirustus- ja maalausteoksissa.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, kehitys on nähtävissä.

Opiskelija on koonnut portfolion. Opiskelija osaa noudattaa laatimaansa aikataulua ja esitellä
tekemistään ryhmälle. Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi.
Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Osaat käyttää sommittelua ja väriopin perusteita piirustus- ja maalaus teoksissa - osaat perustella valintasi.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, kehitys on huomattava
Opiskelija on työstänyt portfolion. Opiskelija osaa johtaa omaa ajankäyttöään ja esitellä omaa
tekemistään laaja-alaisesti.

Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Osaat johtaa ryhmän
työskentelyä turvallisesti pohjoisen luonnon oloissa. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen
luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikohde: Piirustus- ja maalausosaaminen sekä väriopin ja väriopin perusteet
Piirustuksen ja maalauksen osio arvioidaan moodlessa olevan ohjeistuksen mukaisesti. Harjoitusten ja tehtävien osalta huomoidaan painotukset.
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.