Havaintojen teko piirtäen ja maalatenLaajuus (10 op)
Tunnus: T26K148OJ
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Saranne
Osaamistavoitteet
Tunnistat itsesi luovana toimijana ja osaat hyödyntää toiminnassasi luovaa ajattelua sekä luovuutta tukevia työtapoja ja arviointikohteita. Osaat analysoida omaa taiteellista tekemistäsi. Osaat visualisoida kokemusta ja elämystä. Osaat rakentaa portfoliosi lukukauden teosten pohjalta (alkaa täältä, kehittyy opintojen aikana). Tunnet kuvataiteilijana pohjoisen toimintaympäristön ja vastuullisen ympäristössä toimimisen.
Osaat käyttää piirtämistä havaintojesi näkyväksi tekemisessä. Osaat hyödyntää viivaa.
Osaat sommittelun perusteet (pinnan jako, kolmen sääntö, kultainen leikkaus, verikaali, horisontaali ja diagonaali)
Osaat käyttää värejä havaintojesi näkyväksi tekemisessä, osaat väriopin perusteet.
Sisältö
Osallistut ryhmätyöhön, jonka teemana on kuvataiteiljan toimintaympäristö. Havainnoit yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi. Tutustut luovaan ajatteluun ja kuvataiteilijan luovaan toimintatapaan.
Teet havaintoja ympäristöstäsi ja piirrät ja maalaat ne näkyväksi. Hyödynnät sommittelua ja väriopin teorioita tekemisessäsi. Käytät lyijynää ja hiiltä sekä vesiväreja ja akryylejä. Osallistut vertaispalautteisiin, otat vastaan palautetta ja annat sitä. Rakennat oppimismisportfolion 1. lukukauden töistäsi.
Kestävä kehitys toteutuu materiialivalintoina tässä opintojaksossa.
Opintojakson aikana huomoidaan kestävä kehitys materiaalien käytössä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Arviointikohde: Piirustus- ja maalausosaaminen
Arviointi tehdään piirustus- sekä maalaustehtävistä kootusta työnäytekansiosta.
Hallitset sommittelu ja väriopin perusteet. Osaat piirtää ja maalata.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, näkyy kehitystä
Portfolio ja sen esitys, Ryhmätehtävä: Kuvataiteilija ja yhteiskunnassa.
Osaat koota osaamisportfolion. Opiskelija osaa aikatauluttaa oman tekemisensä.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnon olot ja niissä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Osaat sommittelun ja väriopin perusteet, osaat hyödyntää niitä piirustus- ja maalausteoksissa.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, kehitys on nähtävissä.
Opiskelija on koonnut portfolion. Opiskelija osaa noudattaa laatimaansa aikataulua ja esitellä
tekemistään ryhmälle. Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi.
Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Osaat käyttää sommittelua ja väriopin perusteita piirustus- ja maalaus teoksissa - osaat perustella valintasi.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, kehitys on huomattava
Opiskelija on työstänyt portfolion. Opiskelija osaa johtaa omaa ajankäyttöään ja esitellä omaa
tekemistään laaja-alaisesti.
Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Osaat johtaa ryhmän
työskentelyä turvallisesti pohjoisen luonnon oloissa. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen
luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 16.12.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Kuvataiteilijakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
- Eija Rajalin
Vastuuhenkilö
Eija Rajalin
Opiskelijaryhmät
-
T26K24SKuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2024
Tavoitteet
Tunnistat itsesi luovana toimijana ja osaat hyödyntää toiminnassasi luovaa ajattelua sekä luovuutta tukevia työtapoja ja arviointikohteita. Osaat analysoida omaa taiteellista tekemistäsi. Osaat visualisoida kokemusta ja elämystä. Osaat rakentaa portfoliosi lukukauden teosten pohjalta (alkaa täältä, kehittyy opintojen aikana). Tunnet kuvataiteilijana pohjoisen toimintaympäristön ja vastuullisen ympäristössä toimimisen.
Osaat käyttää piirtämistä havaintojesi näkyväksi tekemisessä. Osaat hyödyntää viivaa.
Osaat sommittelun perusteet (pinnan jako, kolmen sääntö, kultainen leikkaus, verikaali, horisontaali ja diagonaali)
Osaat käyttää värejä havaintojesi näkyväksi tekemisessä, osaat väriopin perusteet.
Sisältö
Osallistut ryhmätyöhön, jonka teemana on kuvataiteiljan toimintaympäristö. Havainnoit yhteiskuntaa, sen arvoja ja ihmisen elämää ja löytämään niistä lähtö- ja yhtymäkohtia muiden kuvataiteilijoiden taiteessa ja omaan taiteeseesi. Tutustut luovaan ajatteluun ja kuvataiteilijan luovaan toimintatapaan.
Teet havaintoja ympäristöstäsi ja piirrät ja maalaat ne näkyväksi. Hyödynnät sommittelua ja väriopin teorioita tekemisessäsi. Käytät lyijynää ja hiiltä sekä vesiväreja ja akryylejä. Osallistut vertaispalautteisiin, otat vastaan palautetta ja annat sitä. Rakennat oppimismisportfolion 1. lukukauden töistäsi.
Kestävä kehitys toteutuu materiialivalintoina tässä opintojaksossa.
Opintojakson aikana huomoidaan kestävä kehitys materiaalien käytössä.
Aika ja paikka
Opinnot tehdään pääosin kontaktiopetuksessa luokkatiloissa.
Opintohin kuuluu vierailut mm. taidemuseoissa.
Oppimateriaalit
Piirustukseen ja maalaukseen liittyvä kirjallisuus: Väriopin kirjallisuus, Sommiteluun liittyvä kirjallisuus. Opiskelija hankkii itse perusmateriaalit (luonnoslehtiö/-paperit, vesiväri/akvarellipaperit koko A4, lyijykynät, useita vahvuuksia, vesi/akvarellivärit). Yhteihankintana (materiaalimaksu) litoposterit, suurpaperit (elävä malli), hiilet, kartonki, akryylivärit, ryhmän käyttöön.
Opetusmenetelmät
Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä.
Piirustus- ja maalausosio sisältävät Sommittelun ja Väriopin perusteet.
Piirustukseen kuuluvat osina vapaapiirustus, itsenäiset tehtävät, ohjatut tehtävät, asetelmat ja elävämalli. Toteutetaan käsintekemällä
Maalaukseen kuuluvat materiaaleina akvarelli(vesiväri) ja akryyli, vapaat itsenäiset tehtävät, ohjatut maisemat, asetelmat ja ismien kokeilu.
Vierailut alueen nättelyissä ja taide- ja maakuntamuseoissa.
Opiskelija aloittaa portfolionsa tekemisen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija palauttaa työnäytekansion, jolla todentaa väriopin, sommittelun ja perspektiivin käytön osaamisen.
Työnäytekansio sisältää otteita piirustuksista, maalauksista (tekniikka vapaa) ja elävästä mallista
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija hankkii osan tarvittavsta materiaalista itse (luonnospaperit, A4 akvarelli/vesiväri paperit, eri vahvuisia lyijykyniä, vesivärit/akvareillit, muut värit) Yhteishankintana hankita osa matriaaleista (materiaalimaksu):
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Arviointikohde: Piirustus- ja maalausosaaminen
Arviointi tehdään piirustus- sekä maalaustehtävistä kootusta työnäytekansiosta.
Hallitset sommittelu ja väriopin perusteet. Osaat piirtää ja maalata.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, näkyy kehitystä
Portfolio ja sen esitys, Ryhmätehtävä: Kuvataiteilija ja yhteiskunnassa.
Osaat koota osaamisportfolion. Opiskelija osaa aikatauluttaa oman tekemisensä.
Osaat antaa palautetta sekä ottaa palautetta vastaan.
Tunnet pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää. Tunnet pohjoisen alueen luonnon olot ja niissä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Osaat sommittelun ja väriopin perusteet, osaat hyödyntää niitä piirustus- ja maalausteoksissa.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, kehitys on nähtävissä.
Opiskelija on koonnut portfolion. Opiskelija osaa noudattaa laatimaansa aikataulua ja esitellä
tekemistään ryhmälle. Osaat antaa palautetta ja ymmärrät palautteen merkityksen.
Pystyt hyödyntämään pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämää työskentelyssäsi.
Työskentelysi on kestävän kehityksen mukaista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toteutussuunnitelmassa ja tehtävien yhteydessä on kuvattu tarkemmat arviointiperusteet.
Osaat käyttää sommittelua ja väriopin perusteita piirustus- ja maalaus teoksissa - osaat perustella valintasi.
Oppimisen arviointi: Itsenäiset piirustustehtävät - tehtävät palautettu, kehitys on huomattava
Opiskelija on työstänyt portfolion. Opiskelija osaa johtaa omaa ajankäyttöään ja esitellä omaa
tekemistään laaja-alaisesti.
Osaat antaa kehittävää palautetta ja hyödyntää saamaasi palautetta.
Osaat luoda yhteyksiä pohjoisen alueen kulttuuri ja elinkeinoelämään. Osaat johtaa ryhmän
työskentelyä turvallisesti pohjoisen luonnon oloissa. Työsi hyödyntää pohjoisen alueen
luontoresursseja kestävän kehityksen mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikohde: Piirustus- ja maalausosaaminen sekä väriopin ja väriopin perusteet
Piirustuksen ja maalauksen osio arvioidaan moodlessa olevan ohjeistuksen mukaisesti. Harjoitusten ja tehtävien osalta huomoidaan painotukset.
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.