Siirry suoraan sisältöön

SisältösuunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: T26K126OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaat käyttää dramaturgiaa käsikirjoituksesi pohjana luodessasi yleisöllesi epämielihyvää tai mielihyvää tuottavan videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation. Ymmärrät esitystavan merkityksen suunnittelussa.

Sisältö

Teet videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelman sekä käsikirjoitukset teoksiin. Teet äänisuunnitelman.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Kokeellisen elokuva tai videotaideteoksen ja animaation toteutussuunnitelmat ja käsikirjoitukset sekä äänisuunnittelu.

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Suunnitelmassa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Suunnitelmissa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.

Suunnitelmissa on hyödynnetty dramaturgiaa yleisön oivallusten synnyttämiseksi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 11.03.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Eija Rajalin

Opiskelijaryhmät
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023

Tavoitteet

Osaat käyttää dramaturgiaa käsikirjoituksesi pohjana luodessasi yleisöllesi epämielihyvää tai mielihyvää tuottavan videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation. Ymmärrät esitystavan merkityksen suunnittelussa.

Sisältö

Teet videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelman sekä käsikirjoitukset teoksiin. Teet äänisuunnitelman.

Oppimateriaalit


https://www.taike.fi/fi/web/mediataide/mediataide https://frame-finland.fi/2018/06/11/uusi-selvitys-suomalainen-mediataide-tarvitsee-yhteisen-strategian-ja-rahoituksen-vahvistamista/ Laybourne Kit, The Animation book Blair, Preston, Cartoon animation http://animaatioklinikka.fi/index.php?id=animaation-tuotantoprosessi Alltonen Jouko, Käsikirjoittajan työkalupakki 1994


Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä. Ohjaus tapahtuu prosessin aikana yksilö ja ryhmäohjauksena.
Osaat suunnitella mediataideteoksen se voi olla: video kuvaa, installaatio tai animaatio. Osaat sisältösuunnittelun: kuva- ja äänikerronnan, lineaarisen ja non-lineaarisen käsikirjoittamisen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Kokeellisen elokuva tai videotaideteoksen ja animaation toteutussuunnitelmat ja käsikirjoitukset sekä äänisuunnittelu.

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Suunnitelmassa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Suunnitelmissa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.

Suunnitelmissa on hyödynnetty dramaturgiaa yleisön oivallusten synnyttämiseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa. Tiedät miten installaatio rakentuu

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa teoksissasi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa tai tilatuissa teoksissasi.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 24.03.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteilijakoulutus
Opettaja
  • Jari Penttinen
  • Panu Pohjola
  • Eija Rajalin
Vastuuhenkilö

Anitra Arkko

Opiskelijaryhmät
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022

Tavoitteet

Osaat käyttää dramaturgiaa käsikirjoituksesi pohjana luodessasi yleisöllesi epämielihyvää tai mielihyvää tuottavan videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation. Ymmärrät esitystavan merkityksen suunnittelussa.

Sisältö

Teet videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelman sekä käsikirjoitukset teoksiin. Teet äänisuunnitelman.

Oppimateriaalit


https://www.taike.fi/fi/web/mediataide/mediataide https://frame-finland.fi/2018/06/11/uusi-selvitys-suomalainen-mediataide-tarvitsee-yhteisen-strategian-ja-rahoituksen-vahvistamista/ Laybourne Kit, The Animation book Blair, Preston, Cartoon animation http://animaatioklinikka.fi/index.php?id=animaation-tuotantoprosessi Alltonen Jouko, Käsikirjoittajan työkalupakki 1994


Opetusmenetelmät

Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä. Ohjaus tapahtuu prosessin aikana yksilö ja ryhmäohjauksena.
Osaat suunnitella mediataideteoksen se voi olla: video kuvaa, installaatio tai animaatio. Osaat sisältösuunnittelun: kuva- ja äänikerronnan, lineaarisen ja non-lineaarisen käsikirjoittamisen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Kokeellisen elokuva tai videotaideteoksen ja animaation toteutussuunnitelmat ja käsikirjoitukset sekä äänisuunnittelu.

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Suunnitelmassa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Suunnitelmissa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.

Suunnitelmissa on hyödynnetty dramaturgiaa yleisön oivallusten synnyttämiseksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa. Tiedät miten installaatio rakentuu

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa teoksissasi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa tai tilatuissa teoksissasi.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 22.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 02.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuvataiteilijakoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Panu Pohjola
  • Eija Rajalin
  • Anitra Arkko
Vastuuhenkilö

Panu Pohjola

Opiskelijaryhmät
  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Osaat käyttää dramaturgiaa käsikirjoituksesi pohjana luodessasi yleisöllesi epämielihyvää tai mielihyvää tuottavan videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation. Ymmärrät esitystavan merkityksen suunnittelussa.

Sisältö

Teet videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelman sekä käsikirjoitukset teoksiin. Teet äänisuunnitelman.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikohde: Kokeellisen elokuva tai videotaideteoksen ja animaation toteutussuunnitelmat ja käsikirjoitukset sekä äänisuunnittelu.

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Suunnitelmassa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.

Suunnitelmissa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.

Suunnitelmissa on hyödynnetty dramaturgiaa yleisön oivallusten synnyttämiseksi.