Sisältösuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: T26K126OJ-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 19.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 11.03.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuvataiteilijakoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Panu Pohjola
- Eija Rajalin
Vastuuhenkilö
Eija Rajalin
Opiskelijaryhmät
-
T26K23SKuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023
Tavoitteet
Osaat käyttää dramaturgiaa käsikirjoituksesi pohjana luodessasi yleisöllesi epämielihyvää tai mielihyvää tuottavan videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation. Ymmärrät esitystavan merkityksen suunnittelussa.
Sisältö
Teet videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelman sekä käsikirjoitukset teoksiin. Teet äänisuunnitelman.
Oppimateriaalit
https://www.taike.fi/fi/web/mediataide/mediataide https://frame-finland.fi/2018/06/11/uusi-selvitys-suomalainen-mediataide-tarvitsee-yhteisen-strategian-ja-rahoituksen-vahvistamista/ Laybourne Kit, The Animation book Blair, Preston, Cartoon animation http://animaatioklinikka.fi/index.php?id=animaation-tuotantoprosessi Alltonen Jouko, Käsikirjoittajan työkalupakki 1994
Opetusmenetelmät
Oppiminen on organisoitu projektioppimisena, jossa ongelmia ratkotaan ongelmaperustaisesti. Oppimisprosessi sisältää ryhmätyöskentelyä, ryhmätehtäviä, ryhmäohjausta, tiedonhankintaa ja itsenäisiä oppimistehtäviä. Ohjaus tapahtuu prosessin aikana yksilö ja ryhmäohjauksena.
Osaat suunnitella mediataideteoksen se voi olla: video kuvaa, installaatio tai animaatio. Osaat sisältösuunnittelun: kuva- ja äänikerronnan, lineaarisen ja non-lineaarisen käsikirjoittamisen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikohde: Kokeellisen elokuva tai videotaideteoksen ja animaation toteutussuunnitelmat ja käsikirjoitukset sekä äänisuunnittelu.
Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.
Suunnitelmassa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Videotaideteoksen tai kokeellisen elokuvan sekä animaation toteutussuunnitelmat/käsikirjoitukset ovat toteuttamiskelpoisia käytössä olevalla tekniikalla ja käytettävissä olevana aikana sekä esitystavan suhteen. Teosten pääväittämä/teema on selkeästi muotoiltu.
Suunnitelmissa on pystytty synkronoimaan eri aistimukset, kuvan ja äänen elementit.
Suunnitelmissa on hyödynnetty dramaturgiaa yleisön oivallusten synnyttämiseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiin käytetään pisteytystä, joka muodostuu oppimistehtävien pisteistä ja valmiista produktiosta.
Hylätty: Valmis produktio palauttamatta tai pisteet jää alle 50
1 = 50 - 59; 2 = 60 - 69; 3= 70 - 79; 4= 80-89; 5= 90 - 100
Yksityiskohtainen pisteytys avataan opintojakson Moodle-ympäristössä.
Oppimista arvioidaan (prosessiarviointi) ja osaamista (tuotosarviointi) koko lukukauden ajan ohjauksen ja palautteen keinoin. Arvosteluasteikko on 1-5, hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa. Tiedät miten installaatio rakentuu
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa teoksissasi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedät dramaturgian ja montaasin lineaarisessa ja non-lineaarisessa kuva- ja äänikerronnassa ja osaat hyödyntää omissa tai tilatuissa teoksissasi.