Siirry suoraan sisältöön

Matkailualan projektityö (vaihtoehtoinen)Laajuus (10 op)

Tunnus: R81OJ19PROJ

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anu Harju-Myllyaho

Osaamistavoitteet

Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.

- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.

Sisältö

- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.

Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Lisätiedot

Opintojakso on Lapin ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös Lapin yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille ristiinopiskeltavina opintoina. Opiskelijoiden hyväksiluku- ja oikeusturva-asiat määräytyvät Lapin ammattikorkeakoulun säädösten mukaisesti.

Ilmoittautumisohjeet ristiinopiskeluun löytyvät kunkin lukuvuoden toteutuksen lisätiedoista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.05.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 - 10

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

10 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Marlene Kohllechner-Autto
  • Mirva Tapaninen
  • Jenni Pyhäjärvi
Vastuuhenkilö

Jenni Pyhäjärvi

Opiskelijaryhmät
  • RA81M24K
    Restonomikoulutus (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.

- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.

Sisältö

- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2025.

Moodle ja projektiin liittyvät oppimisympäristöt. Ohjaukset Teamsissa ja/tai kasvotusten.

Oppimateriaalit

Kaikki Moodlessa ja ohjaustapaamisissa esitetyt lähdesuositukset eri modoissaan, ml. toimeksiantajan viitoittamat materiaalit.



Käytäntöön sovellettava projektinhallinnan teoria 



Kerzner, H. 1998. Project Management, A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling (6th ed.)



Silfvenberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Osoitteessa: http://www.helsinki.fi/urapalvelut/materiaalit/liitetiedostot/ideasta_projektiksi.pdf .



Muu materiaali projektin aihealueen mukaan

Opetusmenetelmät

Opinnon tarkoitus on vahvistaa työelämä- ja käytännön projektiosaamista työskentelemällä työelämälähtöisissä projekteissa. Opinnon voi suorittaa ympäri vuoden 5 - 10 op laajuudessa, riippuen projektista ja sen laajuudesta. Projektien rytmitys on toimeksiannon tarpeen mukainen.

Projektia työstetään projektiryhmässä vaiheittain. Projektiryhmä valitsee projektipäällikön ja tehtävävastuut ryhmän jäsenille sekä raportoi alati projektin etenemisestä ohjaajalle ja toimeksiantajalle. Projektia ohjataan toimeksiannon ja opiskelijoiden tarpeen mukaan. Ohjaukset eivät ole lukujärjestyksessä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Opintojen-suunnittelu/Osaamisen-tunnistaminen

Laadit osaamisportfolion osaamisen näyttönä vastuuopettajan ohjeistuksen mukaisesti.

Sisällön jaksotus

Kevätlukukausi 2025

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#4557

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.

Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että oppimistehtävät on palautettu aikataulussa ja niiden sisältö on toimeksiannon mukainen. Oppimisasenteen ja työskentelytavan on pyrkimys olla itseohjautuva ja ratkaisukeskeinen. Projektiraportin tietoperustan tulee olla riittävän vahva ja teoriatietoa tulee soveltaa aktiivisesti käytäntöön/toimeksiantoon.

Kiitettävä (5)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on itseohjautuvaa ja ratkaisukeskeistä.

Hyvä (3-4)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on pääosin itseohjautuvaa ja asenne ratkaisukeskeinen.

Tyydyttävä (1-2)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia. Itseohjautuvuus on puutteellista ja projekti vaatii paljon ohjausta edetäkseen.

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa laatia vaadittuja dokumentteja. Hän ei osaa kuvata, eikä hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektityöskentelyssä. Opiskelija on passiivinen.

Hylätty (0)

Ks. yllä.

Lisätiedot

Opintojakso on Lapin ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös Lapin yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille ristiinopiskeltavina opintoina. Opiskelijoiden hyväksiluku- ja oikeusturva-asiat määräytyvät Lapin ammattikorkeakoulun säädösten mukaisesti.

Ilmoittautumisohjeet ristiinopiskeluun löytyvät kunkin lukuvuoden toteutuksen lisätiedoista.

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

10.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 - 10

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

10 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Jenni Pyhäjärvi
Vastuuhenkilö

Jenni Pyhäjärvi

Opiskelijaryhmät
  • RA81M23K
    Restonomikoulutus, Rovaniemi, kevät 2023
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.

- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.

Sisältö

- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi

Aika ja paikka

Zoom, Moodle, Teams. Etä- ja lähitapaamisia projektin toimeksiannon tarpeen mukaan.

Oppimateriaalit

Kaikki Moodlessa esitetty oppimismateriaali



Projektityöskentelyyn liittyvä oppimateriaali, esimerkiksi:



Helameri, E. – Krastina, A. & Raasakka, E. 2022. EU Project Planning and Management Handbook. Ks. Moodlessa ”KATOS-hankkeen Projektisuunnittelun ja -johtamisen käsikirja “.

Kerzner, H. 1998. Project Management, A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling (6th ed.)

Silfvenberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja.



Muu materiaali projektin substanssin mukaan.

Opetusmenetelmät

Opinto alkaa syyskuussa opintoinfolla Zoom:ssa.

Opinnon tarkoitus on vahvistaa työelämäosaamista työskentelemällä työelämälähtöisissä käytännön projekteissa. Aloitustapaamisen jälkeen opiskelija/projektiryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa. Projektia ohjataan tarpeen mukaan ohjaustapaamisissa.

Opinnon voi suorittaa 5-10op laajuudessa, riippuen projektista ja sen laajuudesta. Opinto on ympärivuotinen, joten työelämän toimeksiantoja voi tulla tarjolle myös sähköpostitse läpi vuoden.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Sisällön jaksotus

Ympärivuotinen toteutus

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävät:
- (Projekti)suunnitelma
- Loppuraportti/-raportointi

Oppimista reflektoivat tehtävät:
- Ryhmän arviointimatriisi
- Itse- ja vertaisarviointi

HUOM:

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/#3763

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.

Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että oppimistehtävät on palautettu sovitussa aikataulussa ja niiden sisältö on toimeksiannon mukainen. Raportin tietoperustan tulee olla riittävän vahva ja teoriatietoa tulee soveltaa aktiivisesti käytäntöön/toimeksiantoon. Ryhmätyöskentelyn tulee olla sujuvaa ja yhteistoiminnnallista sekä viestinnän toimeksiantajan ja ohjaavan opettajan kanssa aktiivista.

Arviointiasteikko: kiitettävä (5) – hylätty (0).

Kiitettävä (5)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on itseohjautuvaa ja ratkaisukeskeistä.

Hyvä (3-4)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on pääosin itseohjautuvaa ja asenne ratkaisukeskeinen.

Tyydyttävä (1-2)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia. Itseohjautuvuus on puutteellista ja projekti vaatii paljon ohjausta edetäkseen.

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa laatia vaadittuja dokumentteja. Hän ei osaa kuvata eikä hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektityöskentelyssä. Opiskelija on passiivinen.

Lisätiedot

Opintojakso on Lapin ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös Lapin yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille ristiinopiskeltavina opintoina. Opiskelijoiden hyväksiluku- ja oikeusturva-asiat määräytyvät Lapin ammattikorkeakoulun säädösten mukaisesti.

Ilmoittautumisohjeet ristiinopiskeluun löytyvät kunkin lukuvuoden toteutuksen lisätiedoista.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.05.2024

Ajoitus

06.02.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 - 10

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

10 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Milla Hirvaskari
  • Jenni Pyhäjärvi
Vastuuhenkilö

Jenni Pyhäjärvi

Opiskelijaryhmät
  • RA81M22S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.

- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.

Sisältö

- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2024. Oppimisympäristöinä Moodle ja Zoom (opintoinfo). Ohjaukset Teams tai kasvotusten, toimeksiannon tarpeen mukaan.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit sekä kaikki Moodlessa ja tapaamisissa esitetyt lähdesuositukset eri modoissaan ml. toimeksiantajan jakamat materiaalit.



Sovellettava projektinhallinnan teoriaa käytäntöön



Kerzner, H. 1998. Project Management, A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling (6th ed.)



Silfvenberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Osoitteessa: http://www.helsinki.fi/urapalvelut/materiaalit/liitetiedostot/ideasta_projektiksi.pdf .



Muu materiaali projektin substanssin mukaan.

Opetusmenetelmät

Opinto alkaa 6.2.2024 klo 12.30-14.00 opintoinfolla ZOOM -virtuaalitilassa. Moodle -työtila aukeaa ilmoittautuneille (hyväksytty) ennen opintoinfoa. Aloitustapaamisessa esitellään ja käynnistetään projektit.

Opinnon tarkoitus on vahvistaa työelämäosaamista työskentelemällä työelämälähtöisissä projekteissa. Projektia työstetään projektiryhmässä vaiheittain. Projektiryhmä valitsee projektipäällikön ja tehtävävastuut ryhmän jäsenille sekä raportoi alati projektin etenemisestä ohjaajalle ja toimeksiantajalle.

Aloitustapaamisen jälkeen projektiryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa. Projektia ohjataan toimeksiannon tarpeen mukaan (ohjaukset eivät ole lukujärjestyksessä).

HUOM: Opinnon voi suorittaa ympäri vuoden 5 - 10 op laajuudessa, riippuen toimeksiannosta/projektista ja sen laajuudesta. Mahdollisista erillisistä matkailualan projektitoimeksiannoista tiedotetaan sähköpostitse. Projektien rytmitys on toimeksiannon tarpeen mukainen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

TKI-integraatio 100%

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö: https://www.lapinamk.fi/fi/Opiskelijalle/Opintojen-suunnittelu/Osaamisen-tunnistaminen

Laadit osaamisportfolion osaamisen näyttönä vastuuopettajan ohjeistuksen mukaisesti. Ota yhteys vastuuopettajaan Jenni Pyhäjärvi: jenni.pyhajarvi@lapinamk.fi.

Sisällön jaksotus

Kevät 2024

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävät:

- Projektisuunnitelma
- Loppuraportti ml. projektin lopullinen tuotos, joka havainnollistetaan (esim. visuaalinen kuvio, video, posteri tai jonkin muu)
- Ryhmän arviointimatriisi
- Itse- ja vertaisarviointi


HUOM: Yliopiston opiskelijoiden tulee ilmoittautua toteutukselle hakijan työpöydän kautta, josta opiskelijatiedot siirretään toteutukselle. Ilmoittaudu osoitteessa:

https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3349

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.

Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että oppimistehtävät on palautettu aikataulussa ja niiden sisältö on toimeksiannon mukainen. Oppimisasenteen ja työskentelytavan tulee olla itseohjautuva ja ratkaisukeskeinen. Projektiraportin tietoperustan tulee olla riittävän vahva ja teoriatietoa tulee soveltaa aktiivisesti käytäntöön/toimeksiantoon.

Kiitettävä (5)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on itseohjautuvaa ja ratkaisukeskeistä.

Hyvä (3-4)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on pääosin itseohjautuvaa ja asenne ratkaisukeskeinen.
Tyydyttävä (1-2)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia. Itseohjautuvuus on puutteellista ja projekti vaatii paljon ohjausta edetäkseen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa laatia vaadittuja dokumentteja. Hän ei osaa kuvata, eikä hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektityöskentelyssä. Opiskelija on passiivinen.
Englanniksi

Lisätiedot

Opintojakso on Lapin ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös Lapin yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille ristiinopiskeltavina opintoina. Opiskelijoiden hyväksiluku- ja oikeusturva-asiat määräytyvät Lapin ammattikorkeakoulun säädösten mukaisesti.

Ilmoittautumisohjeet ristiinopiskeluun löytyvät kunkin lukuvuoden toteutuksen lisätiedoista.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 29.09.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 - 10

Virtuaaliosuus (op)

1 op

T&K-osuus

10 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Milla Hirvaskari
  • Jenni Pyhäjärvi
Vastuuhenkilö

Jenni Pyhäjärvi

Opiskelijaryhmät
  • RA81M22K
    Restonomikoulutus, Rovaniemi kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.

- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.

Sisältö

- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi

Aika ja paikka

Zoom, Moodle, Teams. Etä- ja lähitapaamisia projektin toimeksiannon tarpeen mukaan.

Oppimateriaalit

Projektityöskentelyyn liittyvä oppimateriaali. Muu materiaali projektin substanssin mukaan.

Opetusmenetelmät

Opinto alkaa syyskuussa opintoinfolla Zoom:ssa 14.9.2023 klo 16.00-17.30. Aloitustapaamisessa esitellään työelämän toimeksiantoja ja käynnistetään projektit. Opinnon tarkoitus on vahvistaa työelämäosaamista työskentelemällä työelämälähtöisissä käytännön projekteissa. Projektia työstetään projektiryhmässä. Projektiryhmä valitsee projektipäällikön ja tehtävävastuut ryhmän jäsenille sekä raportoi alati projektin etenemisestä ohjaajalle sekä toimeksiantajalle.

Aloitustapaamisen jälkeen projektiryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa. Projektia ohjataan tarpeen mukaan ohjaustapaamisissa.

Opinnon voi suorittaa 5-10op laajuudessa, riippuen projektista ja sen laajuudesta. Opinto on ympärivuotinen, joten työelämän toimeksiantoja voi tulla tarjolle myös sähköpostitse läpi vuoden.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Sisällön jaksotus

Ympärivuotinen toteutus

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävät:
- (Projekti)suunnitelma
- Loppuraportti ml. projektin lopullinen tuotos, joka havainnollistetaan (esim. visuaalinen kuvio, video, posteri tai jonkin muu)

Oppimista reflektoivat tehtävät:
- Ryhmän arviointimatriisi
- Itse- ja vertaisarviointi

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3050

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.

Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että oppimistehtävät on palautettu sovitussa aikataulussa ja niiden sisältö on toimeksiannon mukainen. Raportin tietoperustan tulee olla riittävän vahva ja teoriatietoa tulee soveltaa aktiivisesti käytäntöön/toimeksiantoon. Ryhmätyöskentelyn tulee olla sujuvaa ja yhteistoiminnnallista sekä viestinnän toimeksiantajan ja ohjaavan opettajan kanssa aktiivista.

Arviointiasteikko: kiitettävä (5) – hylätty (0).

Kiitettävä (5)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on itseohjautuvaa ja ratkaisukeskeistä.

Hyvä (3-4)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on pääosin itseohjautuvaa ja asenne ratkaisukeskeinen.

Tyydyttävä (1-2)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia. Itseohjautuvuus on puutteellista ja projekti vaatii paljon ohjausta edetäkseen.

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa laatia vaadittuja dokumentteja. Hän ei osaa kuvata eikä hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektityöskentelyssä. Opiskelija on passiivinen.
Englanniksi

Lisätiedot

Opintojakso on Lapin ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös Lapin yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille ristiinopiskeltavina opintoina. Opiskelijoiden hyväksiluku- ja oikeusturva-asiat määräytyvät Lapin ammattikorkeakoulun säädösten mukaisesti.

Ilmoittautumisohjeet ristiinopiskeluun löytyvät kunkin lukuvuoden toteutuksen lisätiedoista.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 14.03.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 - 10

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

10 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Milla Hirvaskari
  • Jenni Pyhäjärvi
Vastuuhenkilö

Jenni Pyhäjärvi

Opiskelijaryhmät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • RA81M21S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.

- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.

Sisältö

- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi

Aika ja paikka

Zoom ja Teams sekä lähitapaamiset toimeksiannon tarpeen mukaan.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit sekä kaikki Moodlessa ja tapaamisissa esitetyt lähdesuositukset eri modoissaan ml. toimeksiantajan jakamat materiaalit.

Sovellettava projektinhallinnan teoriaa käytäntöön
Kerzner, H. 1998. Project Management, A Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling (6th ed.)
Silfvenberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Osoitteessa: http://www.helsinki.fi/urapalvelut/materiaalit/liitetiedostot/ideasta_projektiksi.pdf
.
Muu materiaali projektin substanssin mukaan.

Opetusmenetelmät

Opinto alkaa vk 12 aloitustapaamisella Zoom -virtuaalitilassa. Aloitustapaamisessa käynnistetään projektit. Opinnon tarkoitus on vahvistaa työelämäosaamista työskentelemällä työelämälähtöisissä projekteissa. Projektia työstetään projektiryhmässä vaiheittain. Projektiryhmä valitsee projektipäällikön ja tehtävävastuut ryhmän jäsenille sekä raportoi alati projektin etenemisestä ohjaajalle sekä toimeksiantajalle.

Aloitustapaamisen jälkeen projektiryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa. Projektia ohjataan tarpeen mukaan toimeksiannon mukaan etätapaamisissa Teamsissa (ohjaukset eivät ole lukujärjestyksessä).


>> HUOM: Opinnon voi suorittaa ympäri vuoden 5-10op laajuudessa, riippuen toimeksiannosta/projektista ja sen laajuudesta. Mahdollisista erillisistä matkailualan projektitoimeksiannoista tiedotetaan sähköpostitse.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävät:
- Projektisuunnitelma
- Loppuraportti ml. projektin lopullinen tuotos, joka havainnollistetaan (esim. visuaalinen kuvio, video, posteri tai jonkin muu)
- Ryhmän arviointimatriisi
- Itse- ja vertaisarviointi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.

Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että oppimistehtävät on palautettu aikataulussa ja niiden sisältö on toimeksiannon mukainen. Projektiraportin tietoperustan tulee olla riittävän vahva ja teoriatietoa tulee soveltaa aktiivisesti käytäntöön/toimeksiantoon.

Kiitettävä (5)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on itseohjautuvaa ja ratkaisukeskeistä.

Hyvä (3-4)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on pääosin itseohjautuvaa ja asenne ratkaisukeskeinen.
Tyydyttävä (1-2)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia. Itseohjautuvuus on puutteellista ja projekti vaatii paljon ohjausta edetäkseen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa laatia vaadittuja dokumentteja. Hän ei osaa kuvata, eikä hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektityöskentelyssä. Opiskelija on passiivinen.

Lisätiedot

Opintojakso on Lapin ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös Lapin yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille ristiinopiskeltavina opintoina. Opiskelijoiden hyväksiluku- ja oikeusturva-asiat määräytyvät Lapin ammattikorkeakoulun säädösten mukaisesti.

Ilmoittautumisohjeet ristiinopiskeluun löytyvät kunkin lukuvuoden toteutuksen lisätiedoista.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 14.09.2022

Ajoitus

21.09.2022 - 07.12.2022

Laajuus

5 - 10

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

10 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Milla Hirvaskari
  • Jenni Pyhäjärvi
Vastuuhenkilö

Jenni Pyhäjärvi

Opiskelijaryhmät
  • RA81M21K
    Restonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • RA81M21S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021
  • RA81M22K
    Restonomikoulutus, Rovaniemi kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.

- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.

Sisältö

- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi

Aika ja paikka

Etä- ja lähitapaamisia projektin tarpeen mukaan.

Oppimateriaalit

Projektityöskentelyyn liittyvä oppimateriaali.
Muu materiaali projektin substanssin mukaan.

Opetusmenetelmät

Opinto alkaa syyskuussa (vk 38) aloitustapaamisella Zoom:ssa. Aloitustapaamisessa käynnistetään projektit. Opinnon tarkoitus on vahvistaa työelämäosaamista työskentelemällä työelämälähtöisissä projekteissa. Projektia työstetään projektiryhmässä. Projektiryhmä valitsee projektipäällikön ja tehtävävastuut ryhmän jäsenille sekä raportoi alati projektin etenemisestä ohjaajalle sekä toimeksiantajalle.

Aloitustapaamisen jälkeen projektiryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa. Projektia ohjataan tarpeen mukaan ohjaustapaamisissa.

Opinnon voi suorittaa 5-10op laajuudessa, riippuen projektista ja sen laajuudesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävät:
- Projektisuunnitelma
- Loppuraportti ml. projektin lopullinen tuotos, joka havainnollistetaan (esim. visuaalinen kuvio, video, posteri tai jonkin muu)
- Ryhmän arviointimatriisi
- Itse- ja vertaisarviointi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.

Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että oppimistehtävät on palautettu aikataulussa ja niiden sisältö on toimeksiannon mukainen. Projektiraportin tietoperustan tulee olla riittävän vahva ja teoriatietoa tulee soveltaa aktiivisesti käytäntöön/toimeksiantoon.

Arviointiasteikko: kiitettävä (5) – hylätty (0).

Kiitettävä (5)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on itseohjautuvaa ja ratkaisukeskeistä.

Hyvä (3-4)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on pääosin itseohjautuvaa ja asenne ratkaisukeskeinen.

Tyydyttävä (1-2)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia. Itseohjautuvuus on puutteellista ja projekti vaatii paljon ohjausta edetäkseen.

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa laatia vaadittuja dokumentteja. Hän ei osaa kuvata eikä hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektityöskentelyssä. Opiskelija on passiivinen.

Lisätiedot

Opintojakso on Lapin ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös Lapin yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille ristiinopiskeltavina opintoina. Opiskelijoiden hyväksiluku- ja oikeusturva-asiat määräytyvät Lapin ammattikorkeakoulun säädösten mukaisesti.

Ilmoittautumisohjeet ristiinopiskeluun löytyvät kunkin lukuvuoden toteutuksen lisätiedoista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 09.03.2022

Ajoitus

16.03.2022 - 31.05.2022

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Milla Hirvaskari
  • Jenni Pyhäjärvi
Vastuuhenkilö

Jenni Pyhäjärvi

Opiskelijaryhmät
  • RA81M21K
    Restonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • RA81M21S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021
  • RA81M20S
    Restonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.

- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.

Sisältö

- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi

Oppimateriaalit

Projektityöskentelyyn liittyvä oppimateriaali.
Muu materiaali projektin substanssin mukaan.

Opetusmenetelmät

Opinto alkaa 16.3.2021 klo 12.30-15.00 aloitustapaamisella AC-tilassa (info). Aloitustapaamisessa käynnistetään projektit. Opinnon tarkoitus on vahvistaa työelämäosaamista työskentelemällä työelämälähtöisissä projekteissa. Projektia työstetään projektiryhmässä. Projektiryhmä valitsee projektipäällikön ja tehtävävastuut ryhmän jäsenille sekä raportoi alati projektin etenemisestä ohjaajalle sekä toimeksiantajalle.

Aloitustapaamisen jälkeen projektiryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa. Projektia ohjataan tarpeen mukaan ohjaustapaamisissa.

Opinnon voi suorittaa 5-10op laajuudessa, riippuen projektista ja sen laajuudesta.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävät:
- Projektisuunnitelma
- Loppuraportti ml. projektin lopullinen tuotos, joka havainnollistetaan (esim. visuaalinen kuvio, video, posteri tai jonkin muu)
- Ryhmän arviointimatriisi
- Itse- ja vertaisarviointi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.

Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että oppimistehtävät on palautettu aikataulussa ja niiden sisältö on toimeksiannon mukainen. Projektiraportin tietoperustan tulee olla riittävän vahva ja teoriatietoa tulee soveltaa aktiivisesti käytäntöön/toimeksiantoon.

Arviointiasteikko: kiitettävä (5) – hylätty (0).

Kiitettävä (5)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on itseohjautuvaa ja ratkaisukeskeistä.

Hyvä (3-4)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on pääosin itseohjautuvaa ja asenne ratkaisukeskeinen.

Tyydyttävä (1-2)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia. Itseohjautuvuus on puutteellista ja projekti vaatii paljon ohjausta edetäkseen.

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa laatia vaadittuja dokumentteja. Hän ei osaa kuvata eikä hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektityöskentelyssä. Opiskelija on passiivinen.

Lisätiedot

Opintojakso on Lapin ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös Lapin yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille ristiinopiskeltavina opintoina. Opiskelijoiden hyväksiluku- ja oikeusturva-asiat määräytyvät Lapin ammattikorkeakoulun säädösten mukaisesti.

Ilmoittautumisohjeet ristiinopiskeluun löytyvät kunkin lukuvuoden toteutuksen lisätiedoista.