Monikulttuurinen työLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S014
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia
Sisältö
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
14.01.2025 - 05.03.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia
Sisältö
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti etäopetuksena (Zoom)
Oppimateriaalit
Oppimateriaali esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ja tallennetaan Moodlen oppimisympäristöön.
Opetusmenetelmät
Keskusteleva etäopetus (Zoom)
- Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla.
- Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä sekä mahdollisuuksien mukaan Lapin amk:ssa monikulttuurisuuteen liittyviä hankkeita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja mahdollisuuksien mukaan monikulttuurisuuteen liittyvien hankkeiden kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa - uusinnat Lapin amk:n tutkintosäännön mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla toteutetaan Lapin amk:n ahot-käytänteitä
Sisällön jaksotus
Tammikuuu:
- Teemaan sisältyvät keskeiset käsitteet: Kulttuuri, monikulttuurisuus, akkulturaatio, rasismi, etnosentrisyys, turvapaikanhakija, pakolainen
- Vuorovaikutus asiakastyössä: Kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisen asiakastyön ohjaus ja kompetenssit
Helmikuu:
- Maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
- Kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä, asiakastyön menetelmät
- Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja hankkeita
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hylätty - K5
Arvioinnin perustana opintojakson arviointikriteerien mukaisesti hyväksytyt tehtäväsuoritukset
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 06.03.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S24K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia
Sisältö
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti etäopetuksena (Zoom)
Oppimateriaalit
Oppimateriaali esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ja tallennetaan Moodlen oppimisympäristöön.
Opetusmenetelmät
-Keskusteleva etäopetus (Zoom)
- Itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla.
- Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä sekä mahdollisuuksien mukaan Lapin amk:ssa monikulttuurisuuteen liittyviä hankkeita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja mahdollisuuksien mukaan monikulttuurisuuteen liittyvien hankkeiden kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa - uusinnat Lapin amk:n tutkintosäännön mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla toteutetaan Lapin amk:n ahot-käytänteitä
Sisällön jaksotus
Tammikuuu:
- Teemaan sisältyvät keskeiset käsitteet: Kulttuuri, monikulttuurisuus, akkulturaatio, rasismi, etnosentrisyys, turvapaikanhakija, pakolainen
- Vuorovaikutus asiakastyössä: Kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisen asiakastyön ohjaus ja kompetenssit
Helmikuu:
- Maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
- Kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä, asiakastyön menetelmät
- Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja hankkeita
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hylätty -K5
Arvioinnin perustana opintojakson arviointikriteerien mukaisesti hyväksytyt tehtäväsuoritukset
Ilmoittautumisaika
02.08.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia
Sisältö
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2024-2025
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 25.09.2024
Ajoitus
26.09.2024 - 07.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia
Sisältö
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Aika ja paikka
Kemin kampus (Kosmos)
Zoom
Oppimateriaalit
sovitaan opintojakson alussa, esim.
Martikainen. T. & Pitkänen, P. (toim.) 2020. Muuttoliikkeiden vuosisata.
Saukkonen, P. 2020. Kirjoituksia muuttoliikkeestä, monikulttuurisuudesta ja nationalismista
Opetusmenetelmät
ennakkotehtävä, kampus- ja Zoom-tunnit, itsenäinen ja pienryhmätyöskentely Moodle-oppimisympäristössä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
työelämävierailijoita ja -vierailuja mahdollisuuksien mukaan
Kansainvälisyys
kv tilanteeseen perehtyminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
välitehtävät (hyv.-hyl.), loppuessee hyl.-5
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 23.09.2024
Ajoitus
24.09.2024 - 05.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Juuso
Vastuuhenkilö
Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia
Sisältö
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Aika ja paikka
Syksy 2024
Oppimateriaalit
Oppimismateriaalit ovat kootusti Moodlessa. Opintojakson alussa käydään läpi suositeltavat lähdemateriaalit.
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opinnot.
Opetusta 18h, josta kampuksella 8h ja verkko-opetuksena 10h. Opetuksessa osallistavia oppimistehtäviä ja luentoja. Opintojaksoon voi myös sisältyä asiantuntijavierailu sekä tutustumiskäynti. Osa oppimistehtävistä puretaan yhteisesti opetuksessa.
Itsenäistä opiskelua 117h, sisältäen oppimistehtävien työstämisen. Työelämäyhteistyössä tehtävä oppimistehtävä, jota voi työstää koko opintojakson ajan.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon voi myös sisältyä asiantuntijavierailu sekä tutustumiskäynti.
Oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautus 5.11.2024 mennessä.
2. uusintapalautusmahdollisuus 15.11.2024.
3. uusintapalautusmahdollisuus 2.12.2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Työelämäyhteistyössä tehtävässä oppimistehtävässä opiskelija valitsee oman oppimisensa kannalta ja ammatillisen mielenkiintonsa mukaan tehtävänannon mukaisen kohderyhmän ja sopii yhteistyöorganisaation, jossa tekee oppimistehtävän. Työelämäyhteistyössä tehtävästä oppimistehtävästä opiskelija tekee esseen, joka sisältää itsearvioinnin.
Vaihtoehtoinen toteutus esseen sijaan on Podcast-tyyppinen nauhoite (Teams tai Zoom työkaluilla). Vaihtoehtoisessa toteutuksessa tulee myös peilata ja pohtia oppimismateriaalia toteuttamaansa toimintaan työelämäyhteistyössä ja opintojakson aihealueisiin. Lähdeviittaukset on esitettävä ja itsearviointi on tehtävä myös vaihtoehtoisessa toteutuksessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä työelämäyhteistyössä arvioidaan Hylätty-5.
Muut oppimistehtävät hyväksytty/hylätty.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja opetuksessa sekä itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien tekeminen ohjeistuksen mukaisesti hyväksytysti huomioidaan lopulliseen kokonaisarvosanaan korottavana tai laskevana.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita ja tietää rasismiin ja syrjintään liittyvän prosessin
• tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa hyödyntää tietämystään monikulttuurisessa ohjauksessa
• osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa, ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
• osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä jäsentää kotoutumisprosessia
Sisältö
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- eri kulttuurien ulottuvuudet
- käsitteet: pakolaiset, siirtolaiset, turvapaikanhakija, maahanmuuttajat, paluumuuttajat, ulkomaalaistaustainen
- kulttuurienvälisen ohjaus- ja neuvontatyön perusteet ja kompetenssit
- pakolaisuutta ja turvapaikanhakua koskeva lainsäädäntö, sitoutuminen taustalla oleviin globaaleihin sopimuksiin
- kansalliset kotoutumistyöstrategiat ja alueelliset ohjelmat
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen, kotoutumislainsäädäntö
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2023-2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja tunnistaa heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- tunnistaa Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- tuntee pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain ja tunnistaa joitakin kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tuntee Suomen keskeiset vähemmistöryhmät ja osaa selittää heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvia ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä rasismiin ja syrjintään johtavan prosessin ja niihin sisältyvät käsitteet
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja monikulttuurisen ohjauksen pääperiaatteita
- osaa nimetä joitakin Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeisistä ydinkohdista, ja tietää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa selittää pääpiirteissään kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain sekä osaa jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä monikulttuurisessa asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä rasismiin ja syrjintään johtavasta prosessista niihin sisältyvien käsitteiden pohjalta
- osaa selittää keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia, kulttuuriin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja osin soveltaa tietoaan monikulttuurisessa ohjauksessa
- osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä Suomen maahanmuuttopolitiikasta ja sen yhteyksistä kansainväliseen politiikkaan
- ymmärtää kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän ja kotoutumislain merkityksen kotoutumisessa ja monikulttuurisessa asiakastyössä sekä tehdä yksittäisiä johtopäätöksiä kotoutumisprosessia tukevista ja estävistä tekijöistä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- on perehtynyt Suomen keskeisiin vähemmistöryhmiin ja osaa tehdä perusteltuja näkemyksiä heihin sekä vieraisiin kulttuureihin kohdistuvista ennakkokäsityksistä, arvoista ja asenteista sekä analysoida rasismiin ja syrjintään johtavia prosesseja niihin sisältyvien käsitteiden avulla
- ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyydet ja erot sekä kulttuuriin liittyvien keskeisten käsitteiden merkityksen monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa selittää Suomen maahanmuuttopolitiikan ydinkohdat ja sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomiiden kotoutumislain sekä osaa analysoida kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida Suomen keskeisten vähemmistöryhmien ja vieraisiin kulttuureihin kuuluvien ryhmien asemaa huomioiden näihin ryhmiin kohdistuvat ennakkokäsitykset, arvot ja asenteet sekä esittää kehittämisehdotuksia rasismiin ja syrjintään johtavien prosessien vähentämiseksi tietoperustan avulla
- osaa analysoida keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia hyödyntäen tietämystään kokonaisvaltaisesti monikulttuurisen ohjauksessa
- osaa huomioida työskentelyssään Suomen maahanmuuttopolitiikan keskeiset ydinkohdat ja ymmärtää sen yhteydet kansainväliseen politiikkaan
- osaa ohjata asiakkaita kotoutumista tukevaan palvelujärjestelmään huomioiden kotoutumislain sekä osaa antaa perusteltuja kehittämisehdotuksia kotoutumisprosessin tukemiseksi ja sitä ehkäisevien tekijöiden vähentämiseksi.