Dokumentointi sosiaalialan työssäLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S011
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• tietää dokumentoinnin lainsäädännön, oikeudet ja velvoitteet
• ymmärtää dokumentaation sosiaalialan työkäytäntönä ja osaa dokumentoida sekä käyttää dokumentoinnin välineitä ja tietokantoja
• tunnistaa ja kehittää omaa ammatillista dokumentoinnin tapaa.
Sisältö
• dokumentoinnin ja kirjaamisen lainsäädäntö, etiikka ja oikeusturva
• tietosuojakysymykset dokumentoinnin yhteydessä; asiakkaan ja työntekijän oikeusturva
• laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä, sosiaalihuollon asiakastietolaki
• erilaiset asiakirjatyypit
• dokumentointi asiakastyön välineenä ja kuvaajana
• määrämuotoinen kirjaaminen
• asiakkaan rooli ja osallisuus dokumentoinnissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- muistaa dokumentoinnin lainsäädäntöperustan sekä sen liittymäkohdat ammatilliseen tietoperustaan
- osaa kuvata dokumentoinnin merkityksen osana ammatillista toimintaa
- muistaa sosiaalialalla käytettäviä eri asiakirjatyyppejä
- ymmärtää dokumentoinnin roolin sosiaalialan työssä
- osaa kuvata asiakkaan osallisuutta osana dokumentointia.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa perustella dokumentointia lainsäädännön avulla ja antaa esimerkkejä siihen liittyvästä ammatillisesta tietoperustasta
- osaa selittää dokumentoinnin merkityksen osana ammatillista toimintaa
- tietää eri asiakirjatyyppien välisiä eroja ja ominaispiirteitä dokumentaatiossa
- ymmärtää dokumentoinnin roolin sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden osana dokumentointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa tehdä johtopäätöksiä dokumentoinnista sitä ohjaavan lainsäädännön ja siihen liittyvän ammatillisen tietoperustan avulla
- osaa soveltaa dokumentointia osana ammatillista toimintaansa
- osaa hyödyntää sosiaalialalla käytössä olevia eri asiakirjatyyppejä ammatillisin periaattein
- osaa soveltaa dokumentointia sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- antaa esimerkkejä osallisuutta vahvistavista keinoista dokumentoinnin työkäytänteissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- jäsentää ja osaa analysoida ammatillista toimintaa dokumentointia ohjaavan lainsäädännön ja siihen liittyvää ammatillisen tietoperustan avulla
- osaa analysoida dokumentoinnin merkitystä ammatillisessa toiminnassa
- osaa vertailla sosiaalialalla käytössä olevia eri asiakirjatyyppejä ammatillisista periaatteista käsin
- osaa soveltaa dokumentointiin liittyvää tietoperustaa omassa ammatillisessa asiakastyöhön sisältyvässä kirjoittamisessaan
- osaa analysoida dokumentoinnin roolia sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- osaa tukea asiakkaan osallisuutta osana dokumentoinnin työkäytänteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa dokumentointia ohjaavaa lainsäädäntöä ja siihen liittyvää ammatillista tietoperustaa
- osaa arvioida dokumentoinnin merkitystä ammatillisessa toiminnassa
- osaa tehdä perusteltuja dokumentointitapaan liittyviä valintapäätöksiä asiakirjatyyppien erojen ja lainsäädännön pohjalta sekä suunnitella ja kehittää omaa kirjoittamis- ja dokumentointitapaansa asiakastyössä
- osaa arvioida dokumentoinnin roolia ja toteutumista sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- osaa antaa kehittämisehdotuksia asiakkaan osallisuuden tukemiseksi osana dokumentoinnin työkäytänteitä.