Dokumentointi sosiaalialan työssä (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S011-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.03.2025 - 02.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
03.09.2025 - 03.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Virpi Piira
- Ryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
- Opintojakso
- K701S011
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:
- Dokumentaation liittyvä lainsäädäntö ja etiikka
- Dokumentoinnin rooli sosiaalialalla
- Erilaiset asiakirjatyypit
- Asiakkaan osallisuus dokumentaatiossa
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää dokumentoinnin lainsäädännön, oikeudet ja velvoitteet
• ymmärtää dokumentaation sosiaalialan työkäytäntönä ja osaa dokumentoida sekä käyttää dokumentoinnin välineitä ja tietokantoja
• tunnistaa ja kehittää omaa ammatillista dokumentoinnin tapaa.
Sisältö
• dokumentoinnin ja kirjaamisen lainsäädäntö, etiikka ja oikeusturva
• tietosuojakysymykset dokumentoinnin yhteydessä; asiakkaan ja työntekijän oikeusturva
• laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä, sosiaalihuollon asiakastietolaki
• erilaiset asiakirjatyypit
• dokumentointi asiakastyön välineenä ja kuvaajana
• määrämuotoinen kirjaaminen
• asiakkaan rooli ja osallisuus dokumentoinnissa
Aika ja paikka
Syksy 2025 lukujärjestyksen mukaisesti Kemin kampuksella ja Zoom-luokkatilassa etänä (etäluennot tallennetaan opetuksen osalta).
Oppimateriaalit
Luento-opetus oppimateriaali on saatavilla luentokohtaisesti Moodle-alustalta. Lisäksi opiskelijan tulee tehdä omaa tieteellisten lähteiden tiedonhakua opintojakson teemoihin liittyen.
Opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, jossa opiskelija pohtii omia kokemuksiaan ja näkemyksiään dokumentaation roolista sosiaalialalla. Opintojaksolla on luento-opetusta sekä itsenäistä opiskelua. Opintojakson opetusmenetelmä on käänteinen opetus, mikä tarkoittaa opiskelijan itsenäistä työskentelyä ennen luento-opetusta. Opintojaksolla tehdään yksilönä ja pienryhmän kanssa dokumentaatio-harjoitteita ja opintojakso päättyy ryhmäoppimistehtävään, jossa opiskelijat osoittavat osaamisensa perehtymällä opettajan osoittamaan kirjallisuuteen ja luentomateriaaliin sekä soveltamalla tätä tietoperustaa sosiaalialan asiakastilanteiden dokumentaatioon, mihin kurssin harjoituksissa on valmentauduttu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämäyhteistyötä videotallenteen/livevierailun/harjoitustehtävän avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintosuoritusten palauttaminen ja uusiminen tutkintosäännön mukaisesti.
Tarkennetut oppimistehtävien palautuspvämäärät ilmoitetaan Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen, osaamisen näyttö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h, jonka tarkempi sisällöllinen jakautuminen annetaan opintojakson alkaessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- muistaa dokumentoinnin lainsäädäntöperustan sekä sen liittymäkohdat ammatilliseen tietoperustaan
- osaa kuvata dokumentoinnin merkityksen osana ammatillista toimintaa
- muistaa sosiaalialalla käytettäviä eri asiakirjatyyppejä
- ymmärtää dokumentoinnin roolin sosiaalialan työssä
- osaa kuvata asiakkaan osallisuutta osana dokumentointia.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa perustella dokumentointia lainsäädännön avulla ja antaa esimerkkejä siihen liittyvästä ammatillisesta tietoperustasta
- osaa selittää dokumentoinnin merkityksen osana ammatillista toimintaa
- tietää eri asiakirjatyyppien välisiä eroja ja ominaispiirteitä dokumentaatiossa
- ymmärtää dokumentoinnin roolin sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- ymmärtää asiakkaan osallisuuden osana dokumentointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa tehdä johtopäätöksiä dokumentoinnista sitä ohjaavan lainsäädännön ja siihen liittyvän ammatillisen tietoperustan avulla
- osaa soveltaa dokumentointia osana ammatillista toimintaansa
- osaa hyödyntää sosiaalialalla käytössä olevia eri asiakirjatyyppejä ammatillisin periaattein
- osaa soveltaa dokumentointia sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- antaa esimerkkejä osallisuutta vahvistavista keinoista dokumentoinnin työkäytänteissä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- jäsentää ja osaa analysoida ammatillista toimintaa dokumentointia ohjaavan lainsäädännön ja siihen liittyvää ammatillisen tietoperustan avulla
- osaa analysoida dokumentoinnin merkitystä ammatillisessa toiminnassa
- osaa vertailla sosiaalialalla käytössä olevia eri asiakirjatyyppejä ammatillisista periaatteista käsin
- osaa soveltaa dokumentointiin liittyvää tietoperustaa omassa ammatillisessa asiakastyöhön sisältyvässä kirjoittamisessaan
- osaa analysoida dokumentoinnin roolia sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- osaa tukea asiakkaan osallisuutta osana dokumentoinnin työkäytänteitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa dokumentointia ohjaavaa lainsäädäntöä ja siihen liittyvää ammatillista tietoperustaa
- osaa arvioida dokumentoinnin merkitystä ammatillisessa toiminnassa
- osaa tehdä perusteltuja dokumentointitapaan liittyviä valintapäätöksiä asiakirjatyyppien erojen ja lainsäädännön pohjalta sekä suunnitella ja kehittää omaa kirjoittamis- ja dokumentointitapaansa asiakastyössä
- osaa arvioida dokumentoinnin roolia ja toteutumista sosiaalialan työssä osana asiakkaan ja työntekijän oikeusturvaa
- osaa antaa kehittämisehdotuksia asiakkaan osallisuuden tukemiseksi osana dokumentoinnin työkäytänteitä.