Lastensuojelun sijaishuoltoLaajuus (5 op)
Tunnus: K701S025
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• tietää suomalaisen sijaishuollon erityisyyden
• tietää sijaishuollon eri muodot
• tietää lapsen ja vanhempien/huoltajien aseman sijaishuollossa
• ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillisen työn ja toimijoiden erilaiset roolit
• tietää rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön
Sisältö
• suomalainen sijaishuolto ja sen erityispiirteet
• sijaishuollon eri muodot
• lapsen asema sijaishuollossa
• vanhempien/huoltajien asema sijaishuollossa
• sijaishuolto kokemuksena
• sijaishuolto ammatillisena toimintana
• sijaishuollossa käytettävät rajoitustoimenpiteet
• jälkihuolto
• sijaishuollon valvonta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- osaa tunnistaa sijaishuollon eri muotoja
- osaa nimetä lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittäviä lainsäädännöllisiä keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa joitakin asiakkaan kokemuksiin liittyviä näkökulmia
- tunnistaa sijaishuollon ammatillisen työn sisältöjä ja sijaishuoltotyössä toimivien rooleja
- osaa nimetä sijaishuollossa käytössä olevat rajoitustoimenpiteet.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- osaa kuvata sijaishuollon eri muotoja
- osaa selittää lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittäviä määrittäviä lainsäädännöllisiä keskeisiä sisältöjä ja avata jossain määrin asiakkaan kokemuksiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata sijaishuollon ammatillisen työn keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa toimijoiden erilaisia rooleja sijaishuoltotyössä
- osaa selittää sijaishuollossa käytössä olevia rajoitustoimenpiteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja selittää suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- ymmärtää sijaishuollon merkityksen lastensuojelutyössä, ja osaa avata sijaishuollon eri muodot tunnistaen niiden väliset erot
- ymmärtää ja osaa eritellä lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittävää lainsäädäntöä ja ymmärtää niiden merkitystä sijaishuollon ammatillisessa työssä
- osaa eritellä sijaishuollon ammatillisen työn sisältöjä sekä työn haasteita ja tietää toimijoiden erilaiset roolit sijaishuoltotyössä
- osaa eritellä sijaishuollossa käytössä olevia rajoitustoimenpiteitä eri tilanteissa ja tunnistaa niihin liittyviä ammatillisia käytäntöjä sijaishuoltotyössä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa vertailla suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- osaa eritellä sijaishuollon eri muotoja ymmärtäen niiden väliset keskeiset yhteydet ja erot sijaishuollon ammatillisessa työssä
- osaa tarkastella monipuolisesti lainsäädäntöön nojautuen lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa sekä asiakkaan kokemuksia ja erittelee niiden merkitystä sijaishuollon ammatillisessa työssä
- osaa analysoida ammatillisen työn sisältöjä ja haasteita sekä eritellä ja vertailla toimijoiden erilaisten roolien merkitystä sijaishuoltotyössä
- osaa soveltaa sijaishuollossa käytössä olevat rajoitustoimenpiteitä tietoon pohjautuen ja ymmärtää niiden merkityksen sijaishuollon ammatillisessa työssä huomioiden lasten, nuorten ja vanhempien näkökulman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja tarkastella niitä kriittisesti
- osaa vertailla ja arvioida sijaishuollon eri muotoja ja niiden keskinäisiä eroja ja yhteyksiä lasten ja nuorten edun näkökulmasta. Ymmärtää ja analysoi sijaishuollon muotojen erojen merkitystä sijaishuollon ammatillisessa asiakastyössä.
- osaa arvioida ja analysoida erilaisia toimintatapoja sijaishuollon ammatillisessa työssä huomioiden kokonaisvaltaisesti ja laajasti lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittävän lainsäädännön sekä asiakkaan kokemukset
- osaa analysoida ammatillisen työn sisältöjä ja haasteita sekä eritellä ja vertailla toimijoiden erilaisten roolien merkitystä sekä arvioida kriittisesti niitä sijaishuoltotyössä
- osaa analysoida sijaishuollossa käytössä olevien rajoitustoimenpiteiden merkitystä ja haasteita sijaishuollon ammatillisessa työssä sekä lasten ja nuorten näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
21.10.2024 - 25.03.2025
Ajoitus
26.03.2025 - 28.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sari Halttunen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää suomalaisen sijaishuollon erityisyyden
• tietää sijaishuollon eri muodot
• tietää lapsen ja vanhempien/huoltajien aseman sijaishuollossa
• ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillisen työn ja toimijoiden erilaiset roolit
• tietää rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön
Sisältö
• suomalainen sijaishuolto ja sen erityispiirteet
• sijaishuollon eri muodot
• lapsen asema sijaishuollossa
• vanhempien/huoltajien asema sijaishuollossa
• sijaishuolto kokemuksena
• sijaishuolto ammatillisena toimintana
• sijaishuollossa käytettävät rajoitustoimenpiteet
• jälkihuolto
• sijaishuollon valvonta
Aika ja paikka
Opintojakson toteutus kevään 2025 II periodilla
Oppimateriaalit
Opintojakso pohjautuu uusimpaan lastensuojelun sijaishuoltoa koskevaan tutkimustietoon, jota esitellään opintojakson sisältöihin liittyen. Arvioitavassa tehtävässä pakollisena lähteenä valinnaisten lähteiden lisäksi: Enroos,R & Heino,T & Pösö,T. (toim.) 2016. Huostaanotto. Lastensuojelun vaativin tehtävä. Tampere:Vastapaino
Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään lähdettä: Helavirta,S. & Halttunen,S. & Laakso,R.(toim. 2021). Sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ammatillisina käytäntöinä ja kokemuksina. Rovaniemi:Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 12/2021
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä
Luennot ja luentotallenteet
Seminaari
Työelämävierailijat
Ryhmätehtävät
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tehtävien palautusajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Hylätyn arvosanan uusimisen tai hyväksytyn arvosanan korottamisen osalta noudatetaan Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä.
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot: Lastensuojelun lähtökohdat ja prosessit 5 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- osaa tunnistaa sijaishuollon eri muotoja
- osaa nimetä lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittäviä lainsäädännöllisiä keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa joitakin asiakkaan kokemuksiin liittyviä näkökulmia
- tunnistaa sijaishuollon ammatillisen työn sisältöjä ja sijaishuoltotyössä toimivien rooleja
- osaa nimetä sijaishuollossa käytössä olevat rajoitustoimenpiteet.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa nimetä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- osaa kuvata sijaishuollon eri muotoja
- osaa selittää lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittäviä määrittäviä lainsäädännöllisiä keskeisiä sisältöjä ja avata jossain määrin asiakkaan kokemuksiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata sijaishuollon ammatillisen työn keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa toimijoiden erilaisia rooleja sijaishuoltotyössä
- osaa selittää sijaishuollossa käytössä olevia rajoitustoimenpiteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa eritellä ja selittää suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- ymmärtää sijaishuollon merkityksen lastensuojelutyössä, ja osaa avata sijaishuollon eri muodot tunnistaen niiden väliset erot
- ymmärtää ja osaa eritellä lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittävää lainsäädäntöä ja ymmärtää niiden merkitystä sijaishuollon ammatillisessa työssä
- osaa eritellä sijaishuollon ammatillisen työn sisältöjä sekä työn haasteita ja tietää toimijoiden erilaiset roolit sijaishuoltotyössä
- osaa eritellä sijaishuollossa käytössä olevia rajoitustoimenpiteitä eri tilanteissa ja tunnistaa niihin liittyviä ammatillisia käytäntöjä sijaishuoltotyössä.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa vertailla suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- osaa eritellä sijaishuollon eri muotoja ymmärtäen niiden väliset keskeiset yhteydet ja erot sijaishuollon ammatillisessa työssä
- osaa tarkastella monipuolisesti lainsäädäntöön nojautuen lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa sekä asiakkaan kokemuksia ja erittelee niiden merkitystä sijaishuollon ammatillisessa työssä
- osaa analysoida ammatillisen työn sisältöjä ja haasteita sekä eritellä ja vertailla toimijoiden erilaisten roolien merkitystä sijaishuoltotyössä
- osaa soveltaa sijaishuollossa käytössä olevat rajoitustoimenpiteitä tietoon pohjautuen ja ymmärtää niiden merkityksen sijaishuollon ammatillisessa työssä huomioiden lasten, nuorten ja vanhempien näkökulman.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa arvioida suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja tarkastella niitä kriittisesti
- osaa vertailla ja arvioida sijaishuollon eri muotoja ja niiden keskinäisiä eroja ja yhteyksiä lasten ja nuorten edun näkökulmasta. Ymmärtää ja analysoi sijaishuollon muotojen erojen merkitystä sijaishuollon ammatillisessa asiakastyössä.
- osaa arvioida ja analysoida erilaisia toimintatapoja sijaishuollon ammatillisessa työssä huomioiden kokonaisvaltaisesti ja laajasti lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittävän lainsäädännön sekä asiakkaan kokemukset
- osaa analysoida ammatillisen työn sisältöjä ja haasteita sekä eritellä ja vertailla toimijoiden erilaisten roolien merkitystä sekä arvioida kriittisesti niitä sijaishuoltotyössä
- osaa analysoida sijaishuollossa käytössä olevien rajoitustoimenpiteiden merkitystä ja haasteita sijaishuollon ammatillisessa työssä sekä lasten ja nuorten näkökulmasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia erinomaisesti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja erinomaisesti ja kriittisiä näkökulmia esiin nostaen.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia hyvin. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja laajasti
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia suppeasti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja kapeasti.
Hylätty
Englanniksi