Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelun sijaishuolto (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S025-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.10.2024 - 25.03.2025

Ajoitus

26.03.2025 - 28.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sari Halttunen

Opiskelijaryhmät

  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää suomalaisen sijaishuollon erityisyyden
• tietää sijaishuollon eri muodot
• tietää lapsen ja vanhempien/huoltajien aseman sijaishuollossa
• ymmärtää lastensuojelun sijaishuollon ammatillisen työn ja toimijoiden erilaiset roolit
• tietää rajoitustoimenpiteet ja niihin liittyvän lainsäädännön

Sisältö

• suomalainen sijaishuolto ja sen erityispiirteet
• sijaishuollon eri muodot
• lapsen asema sijaishuollossa
• vanhempien/huoltajien asema sijaishuollossa
• sijaishuolto kokemuksena
• sijaishuolto ammatillisena toimintana
• sijaishuollossa käytettävät rajoitustoimenpiteet
• jälkihuolto
• sijaishuollon valvonta

Aika ja paikka

Opintojakson toteutus kevään 2025 II periodilla

Oppimateriaalit

Opintojakso pohjautuu uusimpaan lastensuojelun sijaishuoltoa koskevaan tutkimustietoon, jota esitellään opintojakson sisältöihin liittyen. Arvioitavassa tehtävässä pakollisena lähteenä valinnaisten lähteiden lisäksi: Enroos,R & Heino,T & Pösö,T. (toim.) 2016. Huostaanotto. Lastensuojelun vaativin tehtävä. Tampere:Vastapaino



Lisäksi opintojaksolla hyödynnetään lähdettä: Helavirta,S. & Halttunen,S. & Laakso,R.(toim. 2021). Sijaishuollon rajoitustoimenpiteet ammatillisina käytäntöinä ja kokemuksina. Rovaniemi:Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja B. Tutkimusraportit ja kokoomateokset 12/2021

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä
Luennot ja luentotallenteet
Seminaari
Työelämävierailijat
Ryhmätehtävät
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävien palautusajankohdat sovitaan opintojakson alussa.

Hylätyn arvosanan uusimisen tai hyväksytyn arvosanan korottamisen osalta noudatetaan Lapin ammattikorkeakoulun tutkintosääntöä.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot: Lastensuojelun lähtökohdat ja prosessit 5 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- osaa tunnistaa sijaishuollon eri muotoja
- osaa nimetä lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittäviä lainsäädännöllisiä keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa joitakin asiakkaan kokemuksiin liittyviä näkökulmia
- tunnistaa sijaishuollon ammatillisen työn sisältöjä ja sijaishuoltotyössä toimivien rooleja
- osaa nimetä sijaishuollossa käytössä olevat rajoitustoimenpiteet.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa nimetä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- osaa kuvata sijaishuollon eri muotoja
- osaa selittää lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittäviä määrittäviä lainsäädännöllisiä keskeisiä sisältöjä ja avata jossain määrin asiakkaan kokemuksiin liittyviä näkökulmia
- osaa kuvata sijaishuollon ammatillisen työn keskeisiä sisältöjä ja tunnistaa toimijoiden erilaisia rooleja sijaishuoltotyössä
- osaa selittää sijaishuollossa käytössä olevia rajoitustoimenpiteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa eritellä ja selittää suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- ymmärtää sijaishuollon merkityksen lastensuojelutyössä, ja osaa avata sijaishuollon eri muodot tunnistaen niiden väliset erot
- ymmärtää ja osaa eritellä lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittävää lainsäädäntöä ja ymmärtää niiden merkitystä sijaishuollon ammatillisessa työssä
- osaa eritellä sijaishuollon ammatillisen työn sisältöjä sekä työn haasteita ja tietää toimijoiden erilaiset roolit sijaishuoltotyössä
- osaa eritellä sijaishuollossa käytössä olevia rajoitustoimenpiteitä eri tilanteissa ja tunnistaa niihin liittyviä ammatillisia käytäntöjä sijaishuoltotyössä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa vertailla suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä
- osaa eritellä sijaishuollon eri muotoja ymmärtäen niiden väliset keskeiset yhteydet ja erot sijaishuollon ammatillisessa työssä
- osaa tarkastella monipuolisesti lainsäädäntöön nojautuen lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa sekä asiakkaan kokemuksia ja erittelee niiden merkitystä sijaishuollon ammatillisessa työssä
- osaa analysoida ammatillisen työn sisältöjä ja haasteita sekä eritellä ja vertailla toimijoiden erilaisten roolien merkitystä sijaishuoltotyössä
- osaa soveltaa sijaishuollossa käytössä olevat rajoitustoimenpiteitä tietoon pohjautuen ja ymmärtää niiden merkityksen sijaishuollon ammatillisessa työssä huomioiden lasten, nuorten ja vanhempien näkökulman.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa arvioida suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja tarkastella niitä kriittisesti
- osaa vertailla ja arvioida sijaishuollon eri muotoja ja niiden keskinäisiä eroja ja yhteyksiä lasten ja nuorten edun näkökulmasta. Ymmärtää ja analysoi sijaishuollon muotojen erojen merkitystä sijaishuollon ammatillisessa asiakastyössä.
- osaa arvioida ja analysoida erilaisia toimintatapoja sijaishuollon ammatillisessa työssä huomioiden kokonaisvaltaisesti ja laajasti lapsen ja vanhempien/huoltajien asemaa määrittävän lainsäädännön sekä asiakkaan kokemukset
- osaa analysoida ammatillisen työn sisältöjä ja haasteita sekä eritellä ja vertailla toimijoiden erilaisten roolien merkitystä sekä arvioida kriittisesti niitä sijaishuoltotyössä
- osaa analysoida sijaishuollossa käytössä olevien rajoitustoimenpiteiden merkitystä ja haasteita sijaishuollon ammatillisessa työssä sekä lasten ja nuorten näkökulmasta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia erinomaisesti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja erinomaisesti ja kriittisiä näkökulmia esiin nostaen.
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia hyvin. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja laajasti
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osoittaa tietävänsä suomalaisen sijaishuollon erityispiirteitä ja lähtökohtia suppeasti. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä sijaishuollon ammatillista toimintaa ja toimijoiden erilaisia rooleja kapeasti.
Hylätty
Englanniksi