Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatusLaajuus (10 op)
Tunnus: K701S022
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
• osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
• syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
• osaa suunnitella, toteuttaa, soveltaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.
Sisältö
• pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
• leikkipedagogiikan perusperiaatteet
• leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tiedostaa suunnittelun ja arvioinnin merkityksen toteutuksen perustana leikissä ja taidekasvatuksessa
- tunnistaa lapsilähtöisen toimintatavan ja kehitystason huomioimisen toiminnan lähtökohtana sekä tiedostaa lapsen kehitystasoon liittyvien pedagogisten ja didaktisten tarpeiden merkityksen toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- tiedostaa lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan toteutuksen merkityksen lapsen kehitykselle.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa kuvata ja jossain määrin toteuttaa leikkiin ja ilmaisuun liittyvää taidekasvatusta
- osaa antaa esimerkkejä lapsilähtöisistä toimintatavoista.
- ymmärtää lapsen kehitystason huomioimisen merkityksen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa osaten kuvata lapsen kehitystasoon liittyviä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- osaa selittää lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkitystä lapsen kehitykselle.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa leikkiin ja ilmaisuun liittyvää taidekasvatusta ja perustella valintojaan
- toteuttaa toiminnassaan lapsilähtöistä työotetta lapsen kehitystason huomioiden sekä tunnistaa lapsen kehitystason mukaisia pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- ymmärtää lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkityksen lapsen kehitykselle ja hyödyntää tietoaan suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- ymmärtää, osaa suunnitella, toteuttaa sekä jossain määrin arvioida lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- toteuttaa toiminnassaan lapsilähtöistä työotetta lapsen kehitystason mukaisesti sekä huomioi suunnittelussaan lapsen kehitystasoon liittyviä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- soveltaa lastenkulttuuriin ja leikkipedagogiikkaan liittyvää tietoa suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa ymmärtäen sen merkityksen lapsen kehitykselle
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, kehittää ja arvioida kriittisesti lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- toimii lapsilähtöisesti huomioiden lapsen kehitystason ja lapsen tarpeet pedagogisissa ja didaktisissa valinnoissaan sekä osaa arvioida näiden perusteella omaa toimintaansa
- arvioida lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkitystä lapsen kehitykselle sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa.