Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen IILaajuus (5 op)

Tunnus: K701S020

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
• tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat (ml. opinnäytetyösuunnitelman laadinta)
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisimpiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja arvioida niitä lähdekriittisesti
• osaa käyttää tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteet myös tutkimustoiminnassa.

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
• keskeisimmät tutkimuseettiset käytännöt
• yleisimmät sosiaalialan tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan tutkimuksen analyysimenetelmät
• tieteellinen kirjoittaminen, argumentointi ja vakuuttamisen taito

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää ja kuvaa ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- muistaa tutkimusprosessin eri vaiheet ja periaatteet
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- osaa etsiä relevanttia sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ymmärtäen lähdekritiikin periaatteet
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää opinnäytetyössä tehtäviä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä valintoja
- osaa kuvata tutkimusprosessiin liittyvät eri vaiheet ja tunnistaa niihin liittyvien valintojen merkityksen
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja ymmärtää lähdekritikiin merkityksen
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteet merkityksen ja osaa hyödyntää näitä periaatteita oman opinnäytetyön tekemiseen liittyvissä valinnoissa
- tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja ymmärtää niihin liittyvien valintojen merkityksen varsin hyvin
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja niiden merkitystä opinnäytetyön tekemisessä
- osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja pääosin lähdekriittisesti
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa soveltaa sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita oman opinnäytetyön ideoinnissa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteiden toteutumista
- tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja osaa tarkastella kokonaisvaltaisesti näihin vaiheisiin liiittyvien valintojen merkitystä
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa muodostaa sosiaalialan tieteellisten julkaisujen pohjalta perusteltuja näkemyksiä niiden sovellettavuudesta ja hyödyntämisestä sosiaalialan käytännön tilanteisiin lähdekriittisyyteen pohjautuen
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella oman opinnäytetyön ideoinnissa huomioitavia seikkoja sosiaalisesti kestävän kehityksen toteutumisen näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti arvioida ja huomioida omassa tutkimuksellisessa toiminnassaan ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteiden toteutumista
- tietää ja avaa monipuolisesti tutkimusprosessin eri vaiheita ja tarkastelee laajasti niihin liittyvien valintojen merkitystä
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa arvioida sosiaalialan tieteellisen tiedon hyödynnettävyyttä ja niiden lähdekriittisyyttä
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laaajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnanssa ja opinnäytetyössä.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 08.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 04.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Susanna Helavirta
  • Päivi Hietala
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_1
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
• tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat (ml. opinnäytetyösuunnitelman laadinta)
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisimpiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja arvioida niitä lähdekriittisesti
• osaa käyttää tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteet myös tutkimustoiminnassa.

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
• keskeisimmät tutkimuseettiset käytännöt
• yleisimmät sosiaalialan tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan tutkimuksen analyysimenetelmät
• tieteellinen kirjoittaminen, argumentointi ja vakuuttamisen taito

Aika ja paikka

Opetus ajalla 7.1.-25.3. Zoomissa ja kampuksella.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään erilaista tutkimusmenetelmäkirjallisuutta, muun muassa:




  • Hyvärinen, M. & Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana)

  • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)

  • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5.painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)

  • Viinamäki, L. & Saari, E. (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.

  • Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki: Art House. (myös e-kirjana)

  • Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. (myös e-kirjana)

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus
Ryhmäharjoitteet
Itsenäinen opiskelu
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa tehtäväksiantojen mukaisesti.

Tehtävän uusimisessa tai arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä: opiskelijalla on mahdollisuus korottaa kerran hyväksytty arvosana tai uusia kaksi kertaa hylätty arvosana seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Korottamisen tai uusimisen tarkempi ajankohta sovitaan opintojakson opettajan kanssa erikseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää ja kuvaa ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- muistaa tutkimusprosessin eri vaiheet ja periaatteet
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- osaa etsiä relevanttia sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ymmärtäen lähdekritiikin periaatteet
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää opinnäytetyössä tehtäviä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä valintoja
- osaa kuvata tutkimusprosessiin liittyvät eri vaiheet ja tunnistaa niihin liittyvien valintojen merkityksen
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja ymmärtää lähdekritikiin merkityksen
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteet merkityksen ja osaa hyödyntää näitä periaatteita oman opinnäytetyön tekemiseen liittyvissä valinnoissa
- tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja ymmärtää niihin liittyvien valintojen merkityksen varsin hyvin
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja niiden merkitystä opinnäytetyön tekemisessä
- osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja pääosin lähdekriittisesti
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa soveltaa sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita oman opinnäytetyön ideoinnissa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteiden toteutumista
- tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja osaa tarkastella kokonaisvaltaisesti näihin vaiheisiin liiittyvien valintojen merkitystä
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa muodostaa sosiaalialan tieteellisten julkaisujen pohjalta perusteltuja näkemyksiä niiden sovellettavuudesta ja hyödyntämisestä sosiaalialan käytännön tilanteisiin lähdekriittisyyteen pohjautuen
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella oman opinnäytetyön ideoinnissa huomioitavia seikkoja sosiaalisesti kestävän kehityksen toteutumisen näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti arvioida ja huomioida omassa tutkimuksellisessa toiminnassaan ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteiden toteutumista
- tietää ja avaa monipuolisesti tutkimusprosessin eri vaiheita ja tarkastelee laajasti niihin liittyvien valintojen merkitystä
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa arvioida sosiaalialan tieteellisen tiedon hyödynnettävyyttä ja niiden lähdekriittisyyttä
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laaajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnanssa ja opinnäytetyössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit ops:n mukaiset.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 04.04.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Susanna Helavirta
  • Päivi Hietala
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23S_2
    Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisiä periaatteita
• tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja niihin liittyvät periaatteet ja valinnat (ml. opinnäytetyösuunnitelman laadinta)
• ymmärtää tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä näkökulmia
• tietää yleisimpiä sosiaalialan tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
• osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja arvioida niitä lähdekriittisesti
• osaa käyttää tutkimuslähteitä oman ajattelun tukena
• ymmärtää sosiaalisen kestävyyden periaatteet myös tutkimustoiminnassa.

Sisältö

• tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
• keskeisimmät tutkimuseettiset käytännöt
• yleisimmät sosiaalialan tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
• yleisimmät sosiaalialan tutkimuksen analyysimenetelmät
• tieteellinen kirjoittaminen, argumentointi ja vakuuttamisen taito

Aika ja paikka

Opetus lukujärjestyksen mukaisesti ajalla 9.1-27.3. Zoomissa ja kampuksella.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään erilaista tutkimusmenetelmäkirjallisuutta, muun muassa:




  • Hyvärinen, M. & Nikander, P. & Ruusuvuori, J. (toim.) 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. (myös e-kirjana)

  • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1: Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 5. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)

  • Valli, R. (toim.) 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 5.painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (myös e-kirjana)

  • Viinamäki, L. & Saari, E. (toim.) 2007. Polkuja soveltavaan yhteiskuntatieteelliseen tutkimukseen. Helsinki: Tammi.

  • Vilkka, H. 2023. Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Helsinki: Art House. (myös e-kirjana)

  • Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita. (myös e-kirjana)

Opetusmenetelmät

Keskusteleva luento-opetus
Ryhmäharjoitteet
Itsenäinen opiskelu
Kokoava kirjallinen lopputehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävien palautusajat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson tehtävien tekoa tehtäväksiantojen mukaisesti.

Tehtävän uusimisessa tai arvosanan korottamisessa noudatetaan Lapin AMK:n tutkintosääntöä: opiskelijalla on mahdollisuus korottaa kerran hyväksytty arvosana tai uusia kaksi kertaa hylätty arvosana seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Korottamisen tai uusimisen tarkempi ajankohta sovitaan opintojakson opettajan kanssa erikseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää ja kuvaa ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet
- muistaa tutkimusprosessin eri vaiheet ja periaatteet
- osaa nimetä tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisia tiedonhankinta- ja analysointimenetelmiä
- osaa etsiä relevanttia sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ymmärtäen lähdekritiikin periaatteet
- tunnistaa tutkimuslähteistön käytön merkityksen oman ajattelun tukena
- osaa nimetä sosiaalisen kestävyyden lähtökohtia ja liittää niitä jossakin määrin tutkimustoimintaan.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja selittää opinnäytetyössä tehtäviä ihmisiin kohdistuvan tutkimuksen eettisiä valintoja
- osaa kuvata tutkimusprosessiin liittyvät eri vaiheet ja tunnistaa niihin liittyvien valintojen merkityksen
- osaa kuvata ja selittää tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä näkökulmia
- osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja ja ymmärtää lähdekritikiin merkityksen
- osaa hyödyntää tutkimuslähteistöä jossakin määrin oman ajattelun tukena
- osaa selittää sosiaalisen kestävyyden periaatteet ja ymmärtää niiden merkityksen tutkimuksen tekemisen yhteydessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteet merkityksen ja osaa hyödyntää näitä periaatteita oman opinnäytetyön tekemiseen liittyvissä valinnoissa
- tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja ymmärtää niihin liittyvien valintojen merkityksen varsin hyvin
- tietää luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä hyvin
- ymmärtää varsin hyvin erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja niiden merkitystä opinnäytetyön tekemisessä
- osaa hyödyntää sosiaalialan tieteellisiä julkaisuja pääosin lähdekriittisesti
- osaa hyödyntää relevanttia tutkimuslähteistöä oman ajattelun tukena
- osaa soveltaa sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteita oman opinnäytetyön ideoinnissa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida ja vertailla ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteiden toteutumista
- tietää tutkimusprosessin eri vaiheet ja osaa tarkastella kokonaisvaltaisesti näihin vaiheisiin liiittyvien valintojen merkitystä
- tietää ja osaa eritellä hyvin tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erilaisiin tiedonhankinta ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia
- osaa muodostaa sosiaalialan tieteellisten julkaisujen pohjalta perusteltuja näkemyksiä niiden sovellettavuudesta ja hyödyntämisestä sosiaalialan käytännön tilanteisiin lähdekriittisyyteen pohjautuen
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä
- osaa perustella oman opinnäytetyön ideoinnissa huomioitavia seikkoja sosiaalisesti kestävän kehityksen toteutumisen näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa perustellusti arvioida ja huomioida omassa tutkimuksellisessa toiminnassaan ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettisten periaatteiden toteutumista
- tietää ja avaa monipuolisesti tutkimusprosessin eri vaiheita ja tarkastelee laajasti niihin liittyvien valintojen merkitystä
- osaa eritellä hyvin sekä arvioida monipuolisesti tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tietää erilaisiin tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiin liittyviä keskeisiä näkökulmia ja osaa arvioida menetelmiin liittyviä etuja ja haasteita
- osaa arvioida sosiaalialan tieteellisen tiedon hyödynnettävyyttä ja niiden lähdekriittisyyttä
- osaa käyttää tutkimuslähteistöä laaajasti oman ajattelun tukena ja virittäjänä ja osaa yhdistellä tutkimuslähteistön näkökulmia toisiinsa
- osaa perustella ja arvioida sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista tutkimus-ja kehittämistoiminnanssa ja opinnäytetyössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit ops:n mukaiset.