Siirry suoraan sisältöön

Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: K700BE25

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat
- osaa analysoida ja arvioida ajankohtaista vammaistutkimusta ja kehittämistyötä
- omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluja yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa

Sisältö

Sisältö:
- vammaisuuden tutkimus, vammaispoliittiset ideologiat ja ohjelmat
- vaikuttamistyön muodot
- alueellinen, kansallinen ja kansainvälinen kehittämistyö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita


Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa joitakin vammaispoliittisia suuntaviivoja, sopimuksia ja ohjelmia. Opiskelija tunnistaa vammaistyön ja -palveluiden tarpeita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa toimia vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija tunnistaa vammaistyön käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää heikosti asiakkaiden osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tarpeen. Opiskelija tunnistaa heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä vammaispoliittisia suuntaviivoja, sopimuksia ja ohjelmia. Opiskelija tunnistaa vammaistyön ja -palveluiden kehittämisen tarpeen.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa suppeasti valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija tietää vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää asiakkaiden osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tarpeen. Opiskelija tietää ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita käyttää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija perustelee vammaistyön- ja palveluiden kehittämistä vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa arvioida vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita soveltaa niitä erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija analysoi ja perustelee vammaistyön - ja palveluiden kehittämisen vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa arvioida hyvin vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija analysoi ja perustelee vammaistyön palveluiden- ja kehittämisen monipuolisesti vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa erinomaiset valmiudet kehittää vammaistyötä ja palveluita yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Hän toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 28.10.2024

Ajoitus

29.10.2024 - 05.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Juuso
Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat
- osaa analysoida ja arvioida ajankohtaista vammaistutkimusta ja kehittämistyötä
- omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluja yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa

Sisältö

Sisältö:
- vammaisuuden tutkimus, vammaispoliittiset ideologiat ja ohjelmat
- vaikuttamistyön muodot
- alueellinen, kansallinen ja kansainvälinen kehittämistyö

Aika ja paikka

Syksy 2024

Oppimateriaalit

Oppimismateriaali on kokonaisuudessaan Moodlessa.



Ajantasainen lainsäädäntö. Sosiaalihuoltolaki. Vammaispalvelulaki. Kehitysvammalaki. Vammaispalvelulain uudistaminen.



Hömppi, Voutilainen, Väre, Nurmi-Koikkalainen. 2022. Vammaispalvelut 2022. Tuloksia kunta- ja työntekijäkyselystä. Työpaperi 15/2023. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL).



Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Vammaispalvelujen käsikirja. Erityisesti Vammaisuus yhteiskunnassa, Vammaistutkimus, Johtaminen, valvonta ja tilastot.



Tieteelliset julkaisusarjat Kehitysvammaliiton tutkimuksia -sarja ja Kehitysvammaliiton selvityksiä -sarja.



 

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opinnot.
Opetusta 12h, josta 4h kampuksella ja 8h verkko-opetuksena zoomissa. Opetus on vuorovaikutuksellista ja sisältää aktivoivia ja osallistavia oppimistehtäviä sekä luentoa. Opintojaksoon voi sisältyä asiantuntijavierailija työelämäyhteistyössä.
123h itsenäistä opiskelua, sisältäen erilaisten oppimistehtävien ohjeiden mukaisen työstämisen, myös oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson opetukseen voi sisältyä asiantuntijavierailija työelämäyhteistyössä.

Vammaistyön palvelujen kehittämisen oppimistehtävä työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautus 1.12.2024
2. uusintapalautusmahdollisuus 8.12.2024
3. uusintapalautusmahdollisuus sovitaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi valita ammatillisen kiinnostuksen mukaan kohteen ja organisaation Vammaistyön palvelujen kehittämisen oppimistehtävässä, joka tehdään työelämäyhteistyössä. Opiskelija sopii itse yhteistyöstä.

Opiskelija voi valita Ajankohtaisen vammaistutkimuksen oppimistehtävässä häntä ammatillisesti kiinnostavan, ajankohtaisen tutkimuksen syvempään tarkasteluunsa ja oppimistehtävänsä lähdemateriaaliksi.

Opiskelija pääsee myös muissa oppimistehtävissä valitsemaan oman ammatillisen kiinnostuksensa sekä ammatillisen kehittämisen tarpeensa mukaisesti lähdemateriaalia sekä opiskelun toteuttamista, ohjeiden mukaisesti.

Sisällön jaksotus

1. Vammaispoliittiset suuntaviivat, ohjelmat ja sopimukset - itsenäisesti tehtävä oppimistehtävä, johon tutustumisen ja työstämisen voi aloittaa heti Moodle-ympäristön avauduttua opintojakson alkaessa.

2. Ajankohtainen vammaistutkimus ja kehittämistyö - itsenäisesti tehtävä oppimistehtävä, jonka tutustumiseen ja työstämisen voi aloittaa heti Moodle-ympäristön avauduttua opintojakson alkaessa.

3. Vammaistyön kehittäminen työelämäyhteistyössä - tämän oppimistehtävän tekemisestä sovitaan tarkemmin ensin yhteisesti opetuksessa. Valmistelun voi aloittaa ensimmäisen opetuskerran jälkeen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita


Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa joitakin vammaispoliittisia suuntaviivoja, sopimuksia ja ohjelmia. Opiskelija tunnistaa vammaistyön ja -palveluiden tarpeita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa toimia vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija tunnistaa vammaistyön käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää heikosti asiakkaiden osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tarpeen. Opiskelija tunnistaa heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä vammaispoliittisia suuntaviivoja, sopimuksia ja ohjelmia. Opiskelija tunnistaa vammaistyön ja -palveluiden kehittämisen tarpeen.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa suppeasti valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija tietää vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää asiakkaiden osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tarpeen. Opiskelija tietää ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita käyttää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija perustelee vammaistyön- ja palveluiden kehittämistä vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa arvioida vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita soveltaa niitä erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija analysoi ja perustelee vammaistyön - ja palveluiden kehittämisen vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa arvioida hyvin vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija analysoi ja perustelee vammaistyön palveluiden- ja kehittämisen monipuolisesti vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa erinomaiset valmiudet kehittää vammaistyötä ja palveluita yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Hän toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä työelämäyhteistyössä arviointi Hylätty-5.
Oppimistehtävä Vammaispoliittiset suuntaviivat.. hyväksytty/hylätty.
Oppimistehtävä Ajankohtainen vammaistutkimus hyväksytty/hylätty.

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja opetuksessa sekä itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien tekeminen ohjeistuksen mukaisesti hyväksytysti huomioidaan lopulliseen kokonaisarvosanaan korottavana tai laskevana.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 10.03.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Juuso
Vastuuhenkilö

Sanna Juuso

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat
- osaa analysoida ja arvioida ajankohtaista vammaistutkimusta ja kehittämistyötä
- omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluja yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa

Sisältö

Sisältö:
- vammaisuuden tutkimus, vammaispoliittiset ideologiat ja ohjelmat
- vaikuttamistyön muodot
- alueellinen, kansallinen ja kansainvälinen kehittämistyö

Aika ja paikka

Kevät 2024, 2.periodi.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja kirjavinkit sekä linkit löytyvät moodlesta.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutukselliset luennot,
-yksilö- ja ryhmätehtävät tunneilla
- mahdolliset työelämävierailijat

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset työelämävierailijat
Oppimistehtävän toteuttaminen mahdollista myös työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävälle on kolme mahdollista palautuspäivämäärää, jolloin opintojakson suoritukset on palautettava/ uusittava. Mikäli hyväksyttyä ei saa näillä kolmella suorituskerralla, tulee opintojaksosta hylätty. Tämä tarkoittaa opintojakson uudelleen suorittamista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita


Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa joitakin vammaispoliittisia suuntaviivoja, sopimuksia ja ohjelmia. Opiskelija tunnistaa vammaistyön ja -palveluiden tarpeita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa toimia vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija tunnistaa vammaistyön käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää heikosti asiakkaiden osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tarpeen. Opiskelija tunnistaa heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä vammaispoliittisia suuntaviivoja, sopimuksia ja ohjelmia. Opiskelija tunnistaa vammaistyön ja -palveluiden kehittämisen tarpeen.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa suppeasti valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija tietää vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää asiakkaiden osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tarpeen. Opiskelija tietää ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita käyttää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija perustelee vammaistyön- ja palveluiden kehittämistä vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa arvioida vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita soveltaa niitä erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija analysoi ja perustelee vammaistyön - ja palveluiden kehittämisen vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa arvioida hyvin vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija analysoi ja perustelee vammaistyön palveluiden- ja kehittämisen monipuolisesti vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa erinomaiset valmiudet kehittää vammaistyötä ja palveluita yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Hän toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarviointi 0-5