Siirry suoraan sisältöön

Vammaistyön ja -palvelujen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE25-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 09.03.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 26.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tarja Jussila

Opiskelijaryhmät

  • KA71S23K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
  • KA71S23K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat
- osaa analysoida ja arvioida ajankohtaista vammaistutkimusta ja kehittämistyötä
- omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluja yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa

Sisältö

Sisältö:
- vammaisuuden tutkimus, vammaispoliittiset ideologiat ja ohjelmat
- vaikuttamistyön muodot
- alueellinen, kansallinen ja kansainvälinen kehittämistyö.

Aika ja paikka

Kevät 2025; 2.periodi. Kontaktitunnit verkossa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja kirjavinkit löytyvät moodlesta.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen läsnäolo zoom -luennoilla.
Vuorovaikutuksellista luennointia ja ryhmäkeskusteluja.
Yksilö- ja ryhmätehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävälle on tutkintosäännön mukaisesti kolme mahdollista palautuspäivämäärää, jolloin opintojakson suoritukset on palautettava/ uusittava. Mikäli hyväksyttyä ei saa näillä kolmella suorituskerralla, tulee opintojaksosta hylätty. Tämä tarkoittaa opintojakson uudelleen suorittamista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai saavuttanut opintojakson tavoitteita


Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa joitakin vammaispoliittisia suuntaviivoja, sopimuksia ja ohjelmia. Opiskelija tunnistaa vammaistyön ja -palveluiden tarpeita.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa toimia vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija tunnistaa vammaistyön käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää heikosti asiakkaiden osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tarpeen. Opiskelija tunnistaa heikosti ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä vammaispoliittisia suuntaviivoja, sopimuksia ja ohjelmia. Opiskelija tunnistaa vammaistyön ja -palveluiden kehittämisen tarpeen.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa suppeasti valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija tietää vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tietää asiakkaiden osallisuuden, toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden tarpeen. Opiskelija tietää ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita käyttää erilaisissa tilanteissa. Opiskelija perustelee vammaistyön- ja palveluiden kehittämistä vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa arvioida vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita soveltaa niitä erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija analysoi ja perustelee vammaistyön - ja palveluiden kehittämisen vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa valmiuksia kehittää vammaistyötä ja palveluita yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa arvioida hyvin vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää paikalliset, kansalliset ja kansainväliset vammaispoliittiset suuntaviivat, sopimukset ja ohjelmat, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija analysoi ja perustelee vammaistyön palveluiden- ja kehittämisen monipuolisesti vammaistutkimuksen- ja kehittämistyön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija omaa erinomaiset valmiudet kehittää vammaistyötä ja palveluita yhteistyössä vammaisten henkilöiden ja eri toimijoiden kanssa. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida vammaistutkimusta ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa asiakkaiden osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Hän toimii vastuullisesti ja perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarviointi hyl-5.