Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoretLaajuus (5 op)
Tunnus: K700BE27
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
Sisältö
Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 30.10.2024
Ajoitus
31.10.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
-
KA71S23K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
Sisältö
Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys
Aika ja paikka
Syksy 2024; 2.periodi. Kontaktit zoomissa.
Oppimateriaalit
Materiaalia päivitetään moodleen esim. Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä aloitustunneille (moodlessa)
- vuorovaikutukselliset luennot
- yksilö- / ryhmätehtävät kontaktitunneilla
- välitehtävät, joiden purku tunneilla
- mahdollinen työelämävierailija(t)
- Hyvinvointipysäkkitoimintaan/ työelämään liittyvä oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakastyöhön liittyvä oppimistehtävä
Mahdolliset työelämävierailijat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävän arviointi 0-5
ryhmä- ja välitehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 12.03.2024
Ajoitus
13.03.2024 - 14.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Juuso
Vastuuhenkilö
Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
-
KA71S22S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
Sisältö
Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys
Aika ja paikka
Kevät 2024; 2.periodi. Lapin ammattikorkeakoulu, Kemin kampus, Tietokatu 1. Kontaktit sekä kampuksella että zoomissa.
Oppimateriaalit
Materiaalia päivitetään moodleen esim. Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä aloitustunneille (moodlessa)
- vuorovaikutukselliset luennot
- yksilö- / ryhmätehtävät kontaktitunneilla
- välitehtävät, joiden purku tunneilla
- mahdollinen työelämävierailija(t)
- Hyvinvointipysäkkitoimintaan/ työelämään liittyvä oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakastyöhön liittyvä oppimistehtävä
Mahdolliset työelämävierailijat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarviointi 0-5
Arviointikriteerit löytyvät moodlesta.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 25.02.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kirsi Poikajärvi
Vastuuhenkilö
Kirsi Poikajärvi
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
Sisältö
Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys
Aika ja paikka
Kevät 2024; 2.periodi. Lapin ammattikorkeakoulu, Kemin kampus,
Tietokatu 1.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy moodlesta esim. Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä aloitustunneille (moodlessa)
- vuorovaikutukselliset luennot
- yksilö- / ryhmätehtävät kontaktitunneilla
- välitehtävät, joiden purku tunneilla
- mahdollinen työelämävierailija
- Hyvinvointipysäkkitoimintaan/ työelämään liittyvä oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakastyöhön liittyvä oppimistehtävä
Mahdolliset työelämävierailijat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarviointi 0-5
Arviointikriteerit löytyvät moodlesta.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 09.11.2023
Ajoitus
10.11.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tarja Jussila
Vastuuhenkilö
Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
Sisältö
Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys
Aika ja paikka
Syksy 2023; 2.periodi. Kontaktit zoomissa.
Oppimateriaalit
Materiaalia päivitetään moodleen,
Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä aloitustunneille (moodlessa)
- vuorovaikutukselliset luennot
- yksilö- / ryhmätehtävät kontaktitunneilla
- välitehtävät, joiden purku tunneilla
- mahdollinen työelämävierailija(t)
- Hyvinvointipysäkkitoimintaan liittyvä oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakastyöhön liittyvä oppimistehtävä
Mahdolliset työelämävierailijat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarviointi hylätty-5
Arviointikriteerit löytyvät moodlesta.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 26.10.2023
Ajoitus
27.10.2023 - 03.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tarja Jussila
- Kirsi Poikajärvi
Vastuuhenkilö
Tarja Jussila
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22SLSosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet
- tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen ja periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä
- osaa käyttää ja soveltaa lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja
Sisältö
Sisältö:
- erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja palvelutarpeen arviointi
- ensitieto ja varhaiskuntoutus
- ohjaus- ja neuvontatyö sekä lapsi- ja perhelähtöiset työtavat
- vammaisen lapsen/nuoren kasvun tukeminen ja tuen tarpeiden tunnistaminen
- perheen tukeminen; psykososiaalisen tuen muodot
- vertaistuen merkitys/kolmannen sektorin tarjoamat mahdollisuudet
- lainsäädännön merkitys
Aika ja paikka
Syksy 2023, 2.periodi. Kontaktit zoomissa.
Oppimateriaalit
Materiaalia päivitetään moodleen
esim. Oksanen & Sollasvaara (toim.). Esteille hyvästit! Opas autismikirjon sekä adhd- ja Tourette -oireisten lasten kasvattajille.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä aloitustunneille (moodlessa)
- vuorovaikutukselliset luennot
- yksilö- / ryhmätehtävät kontaktitunneilla
- välitehtävät, joiden purku tunneilla
- mahdollinen työelämävierailija(t)
- Hyvinvointipysäkkitoimintaan liittyvä oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakastyöhön liittyvä oppimistehtävä
Mahdolliset työelämävierailijat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautukseen on kolme "eräpäivää". Opiskelijalle merkitään hylätty, jos ei ole ensimmäiseen ”eräpäivään” mennessä palauttanut vaadittuja suorituksia. Sen jälkeen opiskelijalla on oikeus kahteen uusintapalautukseen, jolloin opintojakson suoritukset oltava tehtynä/ uusittava. Mikäli suorituksesta ei saa hyväksyttyä kolmella suorituskerralla, merkitään opintojakso hylätyksi. Tämä tarkoittaa uudelleen opintojaksolle tulemista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ei tiedä ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä eikä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija ei osaa arvioida toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei tunnista erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita eikä toimintaedellytyksiä. Opiskelija ei osaa tarkastella omaa suhtautumistaan eikä toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei tiedosta toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän ei toimi vastuullisesti eikä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää hyvin vähän ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksestä sekä periaatteista ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla heikosti.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä hyvin puutteellisesti. Opiskelija osaa vähäisessä määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa joiltain osin toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii jossain määrin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteita ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa jossain määrin tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii pääosin vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee osittain toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa pääosin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää hyvin ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä pääosin periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa hyvin erilaisista lähtökohdista tulevien asiakkaiden tarpeita ja toimintaedellytyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa suhtautumistaan ja toimintaansa suhteessa erilaisiin asiakkaisiin.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa ja tiedostaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää ja ymmärtää ensitiedon ja varhaiskuntoutuksen merkityksen sekä periaatteet ohjaus- ja neuvontatyössä erinomaisesti. Hän analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erinomaisesti tunnistaa ja arvioida erityistä tukea tarvitsevan tai vammaisen lapsen ja nuoren erityistarpeet. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa asiantuntevasti lapsi- ja perhelähtöisiä työskentelymuotoja.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tiedostaa ja vahvistaa toiminnassaan erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii vastuullisesti sekä ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarviointi 0-5
Arviointikriteerit löytyvät moodlesta.