Päihde- ja huumetyöLaajuus (5 op)
Tunnus: K700BE07
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija nimeää ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija tunnistaa ja selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa käyttää lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti, joita pyrkii myös perustelemaan.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää ja kykenee arvioimaan palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee kiitettävästi päihde- ja huumetyön teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tuntee kiitettävästi palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 10.03.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
Vastuuhenkilö
Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin:
Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä. 2021. THL. Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä (julkari.fi)
Päihdehoitotyö. Airi Partanen, Jan Holmberg & Maria Inkinen. Sanomapro. Helsinki 2015.
Opettajan jakama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa, itsenäinen ja pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson sisältökokonaisuuksia tentitään pienemmissä osissa seuraavan aikataulun mukaisesti:
T1 5.-14.4.24
T2 19.-28.4.24
T3 3.-12.5.24
T4 17.-26.5.24
Tentti on mahdollista uusia tai korottaa em. aikataulussa. Toisen uusinnan aikataulut sovitaan opintojakson lopussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija nimeää ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija tunnistaa ja selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa käyttää lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti, joita pyrkii myös perustelemaan.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää ja kykenee arvioimaan palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee kiitettävästi päihde- ja huumetyön teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tuntee kiitettävästi palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi 0-5. Arvosana muodostuu tenttien kokonaispistemäärästä. Arvioinnin perusteet opintojakson perustiedoissa.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 10.03.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
Vastuuhenkilö
Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin:
Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä. 2021. THL. Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä (julkari.fi)
Päihdehoitotyö. Airi Partanen, Jan Holmberg & Maria Inkinen. Sanomapro. Helsinki 2015.
Opettajan jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa, itsenäinen ja pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson sisältökokonaisuuksia tentitään pienemmissä osissa seuraavan aikataulun mukaisesti:
T1 5.-14.4.24
T2 19.-28.4.24
T3 3.-12.5.24
T4 17.-26.5.24
Tentti on mahdollista uusia tai korottaa em. aikataulussa. Toisen uusinnan aikataulut sovitaan opintojakson lopussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija nimeää ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija tunnistaa ja selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa käyttää lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti, joita pyrkii myös perustelemaan.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää ja kykenee arvioimaan palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee kiitettävästi päihde- ja huumetyön teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tuntee kiitettävästi palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Juuso
Vastuuhenkilö
Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin:
Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä. 2021. THL. Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä (julkari.fi)
Päihdehoitotyö. Airi Partanen, Jan Holmberg & Maria Inkinen. Sanomapro. Helsinki 2015. Opettajan jakama materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus; luennot, yksilö- ja ryhmätyöskentely, työelämäyhteistyönä tutustumiskäynti sekä toimintaosuus päihdekuntoutusasiakkaiden kanssa.
Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan ryhmätyö työelämäyhteistyössä, johon sisältyy tutustumiskäynti päihdekuntoutusyksikössä sekä ryhmän suunnitelmallinen, toiminnallinen osuus tutustusmiskäynnillä yhdessä asiakkaiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Monivalintatentti Moodlessa, jonka voi tehdä vapaavalintaisella ajankohdalla, samoin 2. uusintamahdollisuus. 3. uusintamahdollisuus sovitaan tarvittaessa erikseen opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija nimeää ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija tunnistaa ja selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa käyttää lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti, joita pyrkii myös perustelemaan.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää ja kykenee arvioimaan palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee kiitettävästi päihde- ja huumetyön teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tuntee kiitettävästi palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena ovat monivalintatentti 30% ja ryhmätyö kokonaisuudessaan 70%. Ryhmätyöhön sisältyy vertaisarviointi.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
01.11.2023 - 20.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
Vastuuhenkilö
Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Aika ja paikka
Kontaktiopetus Kemin kampuksella ja verkossa Zoom-työtilassa
Lokakuu-Joulukuu 2023
Oppimateriaalit
Opintojakson pääteoksina käytetään soveltuvin osin:
- Partanen, Airi; Holmberg, Jani & Inkinen, Maria: Päihdehoitotyö. 2015.
- Järvinen-Tassopoulos, Johanna & Kesänen, Minna. 2021. Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä.
Lisäksi perehdytään opettajan jakamaan materiaaliin, kuten aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunteja ja verkko-opetusta
- Oppimistehtävä
- Tentti
- Itsenäinen työskentely
- Yhteiset keskustelut
- Itsearviointi ja vertaispalaute
- Asiantuntijavierailija/Kokemusasiantuntija
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavierailu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija nimeää ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija tunnistaa ja selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa käyttää lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti, joita pyrkii myös perustelemaan.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää ja kykenee arvioimaan palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee kiitettävästi päihde- ja huumetyön teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tuntee kiitettävästi palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää opintojaksolle kuuluvien ryhmätehtävien, itsenäisten tehtävien ja oppimistehtävän palauttaminen ilmoitettuun palautuspäivämäärään mennessä sekä tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Opintojakson arvioitavia oppimistehtäviä on kaksi kappaletta (1-5).
Opintojakso arvioidaan hyl-5.
Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 20.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
Vastuuhenkilö
Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Aika ja paikka
Kontaktiopetus Kemin kampuksella ja verkossa Zoom-työtilassa
Lokakuu-Joulukuu 2023
Oppimateriaalit
Opintojakson pääteokseina käytetään soveltuvin osin:
- Partanen, Airi; Holmberg, Jani & Inkinen, Maria: Päihdehoitotyö. 2015.
- Järvinen-Tassopoulos, Johanna & Kesänen, Minna. 2021. Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä.
Lisäksi perehdytään opettajan jakamaan materiaaliin, kuten aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunteja ja verkko-opetusta
- Oppimistehtävä
- Yhteiset keskustelut
- tentti
- Itsearviointi- ja vertaispalaute
- Asiantuntijavierailija/Kokemusasiantuntija
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen asiantuntija ja/tai kokemusasiantuntijavierailu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija nimeää ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija tunnistaa ja selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa käyttää lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti, joita pyrkii myös perustelemaan.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää ja kykenee arvioimaan palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee kiitettävästi päihde- ja huumetyön teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tuntee kiitettävästi palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää opintojakson ryhmätehtävien, itsenäisten tehtävien ja oppimistehtävän palauttaminen ilmoitettuun palautuspäivämäärään mennessä sekä tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Opintojaksolla on kaksi tehtävää, jotka arvioidaan numeraalisesti 1-5.
Opintojakso arvioidaan hyl-5.
Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 31.05.2023
Ajoitus
01.06.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riikka Korhola
Vastuuhenkilö
Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22SLSosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Aika ja paikka
Itsenäisesti suoritettava verkko-opintojakso Moodlessa ajalla 1.6.-31.7.2023.
Oppimateriaalit
Opintojakson pääteoksena käytetään soveltuvin osin: - Partanen, Airi; Holmberg, Jani & Inkinen, Maria: Päihdehoitotyö (2015) Lisäksi perehdytään opettajan jakamaan materiaaliin, kuten aiheeseen liittyviin tutkimuksiin ja artikkeleihin opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija nimeää ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija tunnistaa ja selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa käyttää lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti, joita pyrkii myös perustelemaan.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää ja kykenee arvioimaan palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee kiitettävästi päihde- ja huumetyön teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tuntee kiitettävästi palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena ovat oppimistehtävät. Opintojakson osaamistavoitteina on, että opiskelija:
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 16.03.2023
Ajoitus
23.03.2023 - 23.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaisu Vinkki
Vastuuhenkilö
Kaisu Vinkki
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Aika ja paikka
Verkkotyöskentely 23.3.-16.5.2023
Läsnäolovelvoite 80% tunneista.
Oppimateriaalit
Moodlemateriaali, luentotallenteet, videot
Aiheeseen liittyvät tutkimukset ja artikkelit
Haavisto, K. Päihdeongelmat ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017.
Murto, Antti. Rahapeliongelma ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017.
Mäkelä, P; Härkönen, J; Lintonen, T; Tigersteadt, C & Warpenius, K. Näin Suomi juo.
Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Juvenes Print. Helsinki 2018. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136800/THL_TEE029_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., & Salo-Chydenius, S. Päihdehoitotyö Sanoma pro. Helsinki. 2015. Tenttiin silmäiltäväksi sivut 64-102, 106-124, 134-160, 165-189, 197-215, 358-410, 418-449.
Toivianen, S. Kantapöydän imu. Juoppokulttuuri valintana ja pakkona. Hanki ja jää. Hämeenlinna. 1997.
Haavisto, K. Päihdeongelmat ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017. PDF tiedostona ALLA.
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä. 523 / 2015. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150523
Murto, Antti. Rahapeliongelma ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017. PDF.tiedostona ALLA.
Valitsemasi artikkeli teoksessa: Mäkelä, P; Härkönen, J; Lintonen, T; Tigersteadt, C & Warpenius, K. Näin Suomi juo. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Juvenes Print. Helsinki 2018. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136800/THL_TEE029_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Näkki, P. Motivoiva haastattelu ryhmäkuntoutuksessa. Teoksessa Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) Edita. Helsinki 2015. PDF.tiedostona ALLA.
Päihdehuoltolaki 17.1.1986 / 41. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860041
Soikkeli, M. & Warsell, L. (toim.). Laatutähteä kiertämässä. Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Juvenes Print. Tampere 2013.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla/verkko-opetus (ZOOM)
Ryhmätyöskentely
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen asiantuntijavierailu (ZOOM)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson päätteeksi viikolla 20
Uusintamahdollisuus viikoilla 21/22
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näytön mahdollisuus aiempien opintojen/osaamisen kautta
Sisällön jaksotus
Viikko 12 orientointi ja tehtävät
Viikko 16 ennaltaehkäisevä päihdetyö, päihderiippuvuus, muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
Viikko 18 erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
Viikko 20 päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija nimeää ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija tunnistaa ja selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa käyttää lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti, joita pyrkii myös perustelemaan.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää ja kykenee arvioimaan palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee kiitettävästi päihde- ja huumetyön teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tuntee kiitettävästi palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5
Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä
Tentti arvioidaan hyl/1-5
Hylätty (0)
Hylätty (0):
Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle tai palauttanut oppimistehtäviä/tenttiä. Opiskelija esittää hyvin vähän näyttöä opintojakson materiaaliin perehtymisestä ja aihealueen hallinnasta. Työ ei vastaa tehtäväksi antoon.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää, miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.