Päihde- ja huumetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: K700BE07-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Juuso
Vastuuhenkilö
Sanna Juuso
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta
Sisältö
Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.
Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin:
Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä. 2021. THL. Rahapeliongelman kohtaaminen sosiaalityössä (julkari.fi)
Päihdehoitotyö. Airi Partanen, Jan Holmberg & Maria Inkinen. Sanomapro. Helsinki 2015. Opettajan jakama materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus; luennot, yksilö- ja ryhmätyöskentely, työelämäyhteistyönä tutustumiskäynti sekä toimintaosuus päihdekuntoutusasiakkaiden kanssa.
Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan ryhmätyö työelämäyhteistyössä, johon sisältyy tutustumiskäynti päihdekuntoutusyksikössä sekä ryhmän suunnitelmallinen, toiminnallinen osuus tutustusmiskäynnillä yhdessä asiakkaiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Monivalintatentti Moodlessa, jonka voi tehdä vapaavalintaisella ajankohdalla, samoin 2. uusintamahdollisuus. 3. uusintamahdollisuus sovitaan tarvittaessa erikseen opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija nimeää ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija tunnistaa ja selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa käyttää lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti, joita pyrkii myös perustelemaan.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää ja kykenee arvioimaan palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee kiitettävästi päihde- ja huumetyön teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tuntee kiitettävästi palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnin perusteena ovat monivalintatentti 30% ja ryhmätyö kokonaisuudessaan 70%. Ryhmätyöhön sisältyy vertaisarviointi.