Digitaalisuuden mahdollisuudet liiketoiminnassaLaajuus (5 op)
Tunnus: YRIT1113
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- erotella yrittäjyyteen liittyvät digitalisaation ilmentymät monipuolisesti ja monitieteisesti yhteiskunnassa sekä hahmottaa digitalisaation eri asteita ja mahdollisuuksia yritystoiminnassa
- selittää digitaalisen yrittäjyyden ja yrityksen toiminnan kokonaisuuden yhteiskunnassa erilaisissa konteksteissa ja yhteiskuntarakenteissa
- tunnistaa kestävän kehityksen, digitalisaation merkityksen ja mahdollisuudet asiakastarpeiden täyttämisen lähtökohtana
- hahmottaa asiakkuudenhallintajärjestelmät ja niihin liittyvät digitaaliset sovellukset osana yrityksen perustoimintoja
- hahmottaa digitalisaation kehityksen kytkeytymisen osana globaalin yrittäjyyden kehitystä
- tunnistaa verkkosivujen sekä sosiaalisen median merkityksen osana yrityksen digitaalista strategiaa sekä hyödyntää data-analytiikkaa markkinoinnin ja myynnin tukena.
Sisältö
Yrittäjyyden digitaalinen historia, digitalisuuden sisältö sekä asema liiketaloudessa ja organisaatiossa, digitaaliseen liiketoimintamahdollisuuteen kiinnittyvä näkemys yrittäjyydestä, digitaalisen teknologian kehitys sekä niiden vaikuttavuus ja mahdollisuudet, data-analytiikka, asiakkuuden hallinta, verkkosivujen ja sosiaalisen median merkitys liiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Oppimateriaalit
Filenius, M. (2015). Digitaalinen asiakaskokemus.
Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoilla.
GEM-tutkimus (Global Entrepreneurship Monitor 2019/2018).
Opintojaksolla erikseen sovittava kirjallisuus ja/tai muu materiaali.
Lisätiedot
Lapin AMK:n opiskelijat ilmoittautuvat opintoihin sähköisellä ilmoittautumislomakkeella, linkki sähköiseen ilmoittautumislomakkeeseen: https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/4a77cc98-3c7f-4ed8-8492-d19dc1509548?displayId=Fin2559217
• Klikkaamalla opintojakson nimeä, pääset opinto-ohjelmaan, josta näet opintojen sisällöt, aikataulut sekä hakuohjeet.
Opiskelun aloittaminen:
• Aloita käyttäjätunnusten käyttöönotolla, kun saat käyttäjätunnuksia koskevan sähköpostin it-käyttäjähallinnosta.
• Aktivoi käyttäjätunnus, joko henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 03.01.2024
Ajoitus
10.01.2024 - 15.02.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 500
Opettaja
- Rauno Rusko
- Marko Rintala
- Kirsi Mikkola
Vastuuhenkilö
Rauno Rusko
Opiskelijaryhmät
-
YMARperusMarkkinointi perusopinnot
-
YRITperusYrittäjyysopinnot perusopinnot
-
ONLINE-YTKOnline YTK
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- erotella yrittäjyyteen liittyvät digitalisaation ilmentymät monipuolisesti ja monitieteisesti yhteiskunnassa sekä hahmottaa digitalisaation eri asteita ja mahdollisuuksia yritystoiminnassa
- selittää digitaalisen yrittäjyyden ja yrityksen toiminnan kokonaisuuden yhteiskunnassa erilaisissa konteksteissa ja yhteiskuntarakenteissa
- tunnistaa kestävän kehityksen, digitalisaation merkityksen ja mahdollisuudet asiakastarpeiden täyttämisen lähtökohtana
- hahmottaa asiakkuudenhallintajärjestelmät ja niihin liittyvät digitaaliset sovellukset osana yrityksen perustoimintoja
- hahmottaa digitalisaation kehityksen kytkeytymisen osana globaalin yrittäjyyden kehitystä
- tunnistaa verkkosivujen sekä sosiaalisen median merkityksen osana yrityksen digitaalista strategiaa sekä hyödyntää data-analytiikkaa markkinoinnin ja myynnin tukena.
Sisältö
Yrittäjyyden digitaalinen historia, digitalisuuden sisältö sekä asema liiketaloudessa ja organisaatiossa, digitaaliseen liiketoimintamahdollisuuteen kiinnittyvä näkemys yrittäjyydestä, digitaalisen teknologian kehitys sekä niiden vaikuttavuus ja mahdollisuudet, data-analytiikka, asiakkuuden hallinta, verkkosivujen ja sosiaalisen median merkitys liiketoiminnassa.
Oppimateriaalit
Filenius, M. (2015). Digitaalinen asiakaskokemus. Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoilla. GEM-tutkimus (Global Entrepreneurship Monitor 2019/2018). Opintojaksolla erikseen sovittava kirjallisuus ja/tai muu materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin AMKin läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin yliopiston tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu sähköisellä lomakkeella: https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/4a77cc98-3c7f-4ed8-8492-d19dc1509548?displayId=Fin2559217
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Lapin AMK:n opiskelijat ilmoittautuvat opintoihin sähköisellä ilmoittautumislomakkeella, linkki sähköiseen ilmoittautumislomakkeeseen: https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/4a77cc98-3c7f-4ed8-8492-d19dc1509548?displayId=Fin2559217
• Klikkaamalla opintojakson nimeä, pääset opinto-ohjelmaan, josta näet opintojen sisällöt, aikataulut sekä hakuohjeet.
Opiskelun aloittaminen:
• Aloita käyttäjätunnusten käyttöönotolla, kun saat käyttäjätunnuksia koskevan sähköpostin it-käyttäjähallinnosta.
• Aktivoi käyttäjätunnus, joko henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 04.01.2023
Ajoitus
11.01.2023 - 16.02.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Rauno Rusko
- Marko Rintala
- Kirsi Mikkola
Opiskelijaryhmät
-
YMARperusMarkkinointi perusopinnot
-
YRITperusYrittäjyysopinnot perusopinnot
-
ONLINE-YTKOnline YTK
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- erotella yrittäjyyteen liittyvät digitalisaation ilmentymät monipuolisesti ja monitieteisesti yhteiskunnassa sekä hahmottaa digitalisaation eri asteita ja mahdollisuuksia yritystoiminnassa
- selittää digitaalisen yrittäjyyden ja yrityksen toiminnan kokonaisuuden yhteiskunnassa erilaisissa konteksteissa ja yhteiskuntarakenteissa
- tunnistaa kestävän kehityksen, digitalisaation merkityksen ja mahdollisuudet asiakastarpeiden täyttämisen lähtökohtana
- hahmottaa asiakkuudenhallintajärjestelmät ja niihin liittyvät digitaaliset sovellukset osana yrityksen perustoimintoja
- hahmottaa digitalisaation kehityksen kytkeytymisen osana globaalin yrittäjyyden kehitystä
- tunnistaa verkkosivujen sekä sosiaalisen median merkityksen osana yrityksen digitaalista strategiaa sekä hyödyntää data-analytiikkaa markkinoinnin ja myynnin tukena.
Sisältö
Yrittäjyyden digitaalinen historia, digitalisuuden sisältö sekä asema liiketaloudessa ja organisaatiossa, digitaaliseen liiketoimintamahdollisuuteen kiinnittyvä näkemys yrittäjyydestä, digitaalisen teknologian kehitys sekä niiden vaikuttavuus ja mahdollisuudet, data-analytiikka, asiakkuuden hallinta, verkkosivujen ja sosiaalisen median merkitys liiketoiminnassa.
Oppimateriaalit
Filenius, M. (2015). Digitaalinen asiakaskokemus.
Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoilla.
GEM-tutkimus (Global Entrepreneurship Monitor 2019/2018).
Opintojaksolla erikseen sovittava kirjallisuus ja/tai muu materiaali.
Lisätietoja opiskelijoille
Ilmoittautumisohjeet Lapin yliopiston ja Lapin ammattikorkeakoulun opiskelijoille:
• Lapin yliopiston opiskelijat ilmoittautuvat suoraan Pepissä.
• Lapin AMK:n opiskelijat ilmoittautuvat opintoihin sähköisellä ilmoittautumislomakkeella, linkki sähköiseen ilmoittautumislomakkeeseen: https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/4a77cc98-3c7f-4ed8-8492-d19dc1509548?displayId=Fin2559217
• Klikkaamalla opintojakson nimeä, pääset opinto-ohjelmaan, josta näet opintojen sisällöt, aikataulut sekä hakuohjeet.
Opiskelun aloittaminen:
• Aloita käyttäjätunnusten käyttöönotolla, kun saat käyttäjätunnuksia koskevan sähköpostin it-käyttäjähallinnosta.
• Aktivoi käyttäjätunnus, joko henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
• Ilmoittaudu opintojaksojen opetukseen Pepissä.
• Lue opiskelijasähköpostia. Opiskelua koskeva viestintä tapahtuu Lapin yliopiston opiskelijasähköpostin (@ulapland.fi) kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Lapin AMK:n opiskelijat ilmoittautuvat opintoihin sähköisellä ilmoittautumislomakkeella, linkki sähköiseen ilmoittautumislomakkeeseen: https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/4a77cc98-3c7f-4ed8-8492-d19dc1509548?displayId=Fin2559217
• Klikkaamalla opintojakson nimeä, pääset opinto-ohjelmaan, josta näet opintojen sisällöt, aikataulut sekä hakuohjeet.
Opiskelun aloittaminen:
• Aloita käyttäjätunnusten käyttöönotolla, kun saat käyttäjätunnuksia koskevan sähköpostin it-käyttäjähallinnosta.
• Aktivoi käyttäjätunnus, joko henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Ilmoittautumisaika
18.11.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
11.01.2022 - 24.02.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
Opetuskielet
- Suomi
Opiskelijaryhmät
-
YRITperusYrittäjyysopinnot perusopinnot
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- erotella yrittäjyyteen liittyvät digitalisaation ilmentymät monipuolisesti ja monitieteisesti yhteiskunnassa sekä hahmottaa digitalisaation eri asteita ja mahdollisuuksia yritystoiminnassa
- selittää digitaalisen yrittäjyyden ja yrityksen toiminnan kokonaisuuden yhteiskunnassa erilaisissa konteksteissa ja yhteiskuntarakenteissa
- tunnistaa kestävän kehityksen, digitalisaation merkityksen ja mahdollisuudet asiakastarpeiden täyttämisen lähtökohtana
- hahmottaa asiakkuudenhallintajärjestelmät ja niihin liittyvät digitaaliset sovellukset osana yrityksen perustoimintoja
- hahmottaa digitalisaation kehityksen kytkeytymisen osana globaalin yrittäjyyden kehitystä
- tunnistaa verkkosivujen sekä sosiaalisen median merkityksen osana yrityksen digitaalista strategiaa sekä hyödyntää data-analytiikkaa markkinoinnin ja myynnin tukena.
Sisältö
Yrittäjyyden digitaalinen historia, digitalisuuden sisältö sekä asema liiketaloudessa ja organisaatiossa, digitaaliseen liiketoimintamahdollisuuteen kiinnittyvä näkemys yrittäjyydestä, digitaalisen teknologian kehitys sekä niiden vaikuttavuus ja mahdollisuudet, data-analytiikka, asiakkuuden hallinta, verkkosivujen ja sosiaalisen median merkitys liiketoiminnassa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Lisätiedot
Lapin AMK:n opiskelijat ilmoittautuvat opintoihin sähköisellä ilmoittautumislomakkeella, linkki sähköiseen ilmoittautumislomakkeeseen: https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/4a77cc98-3c7f-4ed8-8492-d19dc1509548?displayId=Fin2559217
• Klikkaamalla opintojakson nimeä, pääset opinto-ohjelmaan, josta näet opintojen sisällöt, aikataulut sekä hakuohjeet.
Opiskelun aloittaminen:
• Aloita käyttäjätunnusten käyttöönotolla, kun saat käyttäjätunnuksia koskevan sähköpostin it-käyttäjähallinnosta.
• Aktivoi käyttäjätunnus, joko henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.