Ketterä projektinhallintaLaajuus (5 op)
Tunnus: R504TL203
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ketterän projektinhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tietoteknisessä projektissa perustuen indikaattoreihin ja ennakointitietoon. Opiskelija tuntee DevOps-filosofian ja -kulttuurin sekä liiketoiminnallisten näkökulmien merkityksen projektinhallinnassa. Opiskelija osaa huomioida kestävän kehityksen näkökulmia sekä soveltaa palvelu- ja tuotemuotoilun keinoja tietojärjestelmäkehityksessä. Opiskelija osaa hallita sidosryhmiä ja tietää keskeiset periaatteet sopimustenhallinnan kannalta. Opiskelija osaa toimia monipaikkaisessa ja monikulttuurisessa työympäristössä ja -yhteisössä vastuullisena jäsenenä.
Sisältö
- Ketterät menetelmät ja DevOps projektinhallinnassa
- Ennakointi ja riskienhallinta
- Liiketoiminnalliset näkökulmat ja sidosryhmät
- Palvelu- ja tuotemuotoilu
- Monipaikkaisen ja monikulttuurisen työelämän käytännöt vastuullisena yhteisön jäsenenä
Esitietovaatimukset
Projektinhallinnan perusteet sekä Ketterä järjestelmäkehitys tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin järjestelmäkehitykseen liittyvän ketterän projektinhallinnan periaatteet.
Opiskelija osaa hallita yksinkertaista ketterää projektia, mutta toteutuksen ja vaiheiden seuranta on satunnaista ja puutteellista eikä perustu indikaattoreihin (projektin mittausdata).
Opiskelija tuntee pääpiirteissään valitun ketterän menetelmän vaatiman dokumentaation, mutta soveltamiskyky, dokumentaatio ja tiedot ovat puutteelliset.
Opiskelija ymmärtää sidosryhmien, monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen projektin läpiviennissä satunnaisesti ja puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tietää ketterän projektin läpiviennin vaiheet.
Opiskelija pystyy viemään ketterän projektin läpi sekä ohjaamaan projektia indikaattoreihin perustuen.
Opiskelija pystyy tuottamaan projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti ohjatusti.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden, monikulttuurisuuden sekä sidosryhmien merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee ketterän projektin läpiviennin vaiheet syvällisesti.
Opiskelija osaa ohjata ketterää projektia projektin tuottamien mittarien ja ennakointitiedon tuottamaan tietoon pohjaten, osaa soveltaa menetelmiä tilanteen vaatimalla tavalla sekä osaa syvällisesti reflektoida omaa ja projektiryhmän toimintaa.
Opiskelija pystyy tuottamaan ja soveltamaan monipuolisesti projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä. Opiskelija osaa kattavasti huomioida sidosryhmät ja sopimustekniset näkökulmat tilanteen vaatimalla tavalla.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 10.03.2025
Ajoitus
11.03.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Anu Nikkeri
Vastuuhenkilö
Anu Nikkeri
Opiskelijaryhmät
-
RA54T23STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ketterän projektinhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tietoteknisessä projektissa perustuen indikaattoreihin ja ennakointitietoon. Opiskelija tuntee DevOps-filosofian ja -kulttuurin sekä liiketoiminnallisten näkökulmien merkityksen projektinhallinnassa. Opiskelija osaa huomioida kestävän kehityksen näkökulmia sekä soveltaa palvelu- ja tuotemuotoilun keinoja tietojärjestelmäkehityksessä. Opiskelija osaa hallita sidosryhmiä ja tietää keskeiset periaatteet sopimustenhallinnan kannalta. Opiskelija osaa toimia monipaikkaisessa ja monikulttuurisessa työympäristössä ja -yhteisössä vastuullisena jäsenenä.
Sisältö
- Ketterät menetelmät ja DevOps projektinhallinnassa
- Ennakointi ja riskienhallinta
- Liiketoiminnalliset näkökulmat ja sidosryhmät
- Palvelu- ja tuotemuotoilu
- Monipaikkaisen ja monikulttuurisen työelämän käytännöt vastuullisena yhteisön jäsenenä
Aika ja paikka
Tiistaisin klo 1715-1930.
Oppimateriaalit
Kurssin aikana annattava, pääasiassa online -aineisto.
Opetusmenetelmät
Luennot Zoomissa. Tunnilla suoritettavia harjoituksia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen osoittaminen kurssin opettajan kanssa tai EXAM tentti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin järjestelmäkehitykseen liittyvän ketterän projektinhallinnan periaatteet.
Opiskelija osaa hallita yksinkertaista ketterää projektia, mutta toteutuksen ja vaiheiden seuranta on satunnaista ja puutteellista eikä perustu indikaattoreihin (projektin mittausdata).
Opiskelija tuntee pääpiirteissään valitun ketterän menetelmän vaatiman dokumentaation, mutta soveltamiskyky, dokumentaatio ja tiedot ovat puutteelliset.
Opiskelija ymmärtää sidosryhmien, monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen projektin läpiviennissä satunnaisesti ja puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tietää ketterän projektin läpiviennin vaiheet.
Opiskelija pystyy viemään ketterän projektin läpi sekä ohjaamaan projektia indikaattoreihin perustuen.
Opiskelija pystyy tuottamaan projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti ohjatusti.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden, monikulttuurisuuden sekä sidosryhmien merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee ketterän projektin läpiviennin vaiheet syvällisesti.
Opiskelija osaa ohjata ketterää projektia projektin tuottamien mittarien ja ennakointitiedon tuottamaan tietoon pohjaten, osaa soveltaa menetelmiä tilanteen vaatimalla tavalla sekä osaa syvällisesti reflektoida omaa ja projektiryhmän toimintaa.
Opiskelija pystyy tuottamaan ja soveltamaan monipuolisesti projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä. Opiskelija osaa kattavasti huomioida sidosryhmät ja sopimustekniset näkökulmat tilanteen vaatimalla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin järjestelmäkehitykseen liittyvän ketterän projektinhallinnan periaatteet.
Opiskelija osaa hallita yksinkertaista ketterää projektia, mutta toteutuksen ja vaiheiden seuranta on satunnaista ja puutteellista eikä perustu indikaattoreihin (projektin mittausdata).
Opiskelija tuntee pääpiirteissään valitun ketterän menetelmän vaatiman dokumentaation, mutta soveltamiskyky, dokumentaatio ja tiedot ovat puutteelliset.
Opiskelija ymmärtää sidosryhmien, monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen projektin läpiviennissä satunnaisesti ja puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää ketterän projektin läpiviennin vaiheet.
Opiskelija pystyy viemään ketterän projektin läpi sekä ohjaamaan projektia indikaattoreihin perustuen.
Opiskelija pystyy tuottamaan projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti ohjatusti.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden, monikulttuurisuuden sekä sidosryhmien merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee ketterän projektin läpiviennin vaiheet syvällisesti.
Opiskelija osaa ohjata ketterää projektia projektin tuottamien mittarien ja ennakointitiedon tuottamaan tietoon pohjaten, osaa soveltaa menetelmiä tilanteen vaatimalla tavalla sekä osaa syvällisesti reflektoida omaa ja projektiryhmän toimintaa.
Opiskelija pystyy tuottamaan ja soveltamaan monipuolisesti projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä. Opiskelija osaa kattavasti huomioida sidosryhmät ja sopimustekniset näkökulmat tilanteen vaatimalla tavalla.
Esitietovaatimukset
Projektinhallinnan perusteet sekä Ketterä järjestelmäkehitys tai vastaavat tiedot ja taidot.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 09.02.2025
Ajoitus
10.02.2025 - 30.04.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Maisa Mielikäinen
Vastuuhenkilö
Maisa Mielikäinen
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
R54T23STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2023
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ketterän projektinhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tietoteknisessä projektissa perustuen indikaattoreihin ja ennakointitietoon. Opiskelija tuntee DevOps-filosofian ja -kulttuurin sekä liiketoiminnallisten näkökulmien merkityksen projektinhallinnassa. Opiskelija osaa huomioida kestävän kehityksen näkökulmia sekä soveltaa palvelu- ja tuotemuotoilun keinoja tietojärjestelmäkehityksessä. Opiskelija osaa hallita sidosryhmiä ja tietää keskeiset periaatteet sopimustenhallinnan kannalta. Opiskelija osaa toimia monipaikkaisessa ja monikulttuurisessa työympäristössä ja -yhteisössä vastuullisena jäsenenä.
Sisältö
- Ketterät menetelmät ja DevOps projektinhallinnassa
- Ennakointi ja riskienhallinta
- Liiketoiminnalliset näkökulmat ja sidosryhmät
- Palvelu- ja tuotemuotoilu
- Monipaikkaisen ja monikulttuurisen työelämän käytännöt vastuullisena yhteisön jäsenenä
Aika ja paikka
Opiskelu tapahtuu pääasiassa kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti. Katselmoinnit toteutetaan Teamsin välityksellä.
Oppimateriaalit
Ketteriin menetelmiin liittyvää kirjallisuutta ja videoita löytyy Internetistä. Erityisesti SCRUMin metodologiaan kannattaa tutustua projektinhallinnan näkökulmasta. Dokumenttipohjat tarjotaan opintojakson yhteydessä Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Muodostat 3-4 hengen projektiryhmä yhdessä kurssitovereidesi kanssa ja toteutatte käytännön projekti hyödyntäen ketteriä projektinhallinnan menetelmiä (SCRUM). Oppiminen sisältää muun muassa vierailevia luentoja aiheen ympäriltä, katselmointeja ja ohjausistuntoja. Projektinne tuotokset esitellään kaikkien TVT-ryhmien yhteisessä projektinäyttelypäivässä huhtikuun lopulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arvosanan korotus:
Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.
Hylätyn arvosanan uusinta:
Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Suoritus tapahtuu käytännön projektissa, jonka etsimisessä voi pyytää apua vastuuopettajalta. Suoritusperiaatteet sovitaan tapauskohtaisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan suorittaa myös työelämän projektissa. Toteutustavasta sovitaan erikseen yksityiskohtaisesti vastuuopettajan kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin järjestelmäkehitykseen liittyvän ketterän projektinhallinnan periaatteet.
Opiskelija osaa hallita yksinkertaista ketterää projektia, mutta toteutuksen ja vaiheiden seuranta on satunnaista ja puutteellista eikä perustu indikaattoreihin (projektin mittausdata).
Opiskelija tuntee pääpiirteissään valitun ketterän menetelmän vaatiman dokumentaation, mutta soveltamiskyky, dokumentaatio ja tiedot ovat puutteelliset.
Opiskelija ymmärtää sidosryhmien, monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen projektin läpiviennissä satunnaisesti ja puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tietää ketterän projektin läpiviennin vaiheet.
Opiskelija pystyy viemään ketterän projektin läpi sekä ohjaamaan projektia indikaattoreihin perustuen.
Opiskelija pystyy tuottamaan projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti ohjatusti.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden, monikulttuurisuuden sekä sidosryhmien merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee ketterän projektin läpiviennin vaiheet syvällisesti.
Opiskelija osaa ohjata ketterää projektia projektin tuottamien mittarien ja ennakointitiedon tuottamaan tietoon pohjaten, osaa soveltaa menetelmiä tilanteen vaatimalla tavalla sekä osaa syvällisesti reflektoida omaa ja projektiryhmän toimintaa.
Opiskelija pystyy tuottamaan ja soveltamaan monipuolisesti projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä. Opiskelija osaa kattavasti huomioida sidosryhmät ja sopimustekniset näkökulmat tilanteen vaatimalla tavalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opiskelijan aktiivisuuteen, vastuullisuuteen ja tuloksiin yksilönä (50%) ja projektiryhmätasolla (50%). Arviointi on jatkuvaa eli arvioinnin kohteena on koko prosessi, ei vain lopputulos.
Esitietovaatimukset
Projektinhallinnan perusteet sekä Ketterä järjestelmäkehitys tai vastaavat tiedot ja taidot.