Siirry suoraan sisältöön

Ketterä projektinhallinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL203-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 10.03.2025

Ajoitus

11.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Anu Nikkeri

Vastuuhenkilö

Anu Nikkeri

Opiskelijaryhmät

  • RA54T23S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2023

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ketterän projektinhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tietoteknisessä projektissa perustuen indikaattoreihin ja ennakointitietoon. Opiskelija tuntee DevOps-filosofian ja -kulttuurin sekä liiketoiminnallisten näkökulmien merkityksen projektinhallinnassa. Opiskelija osaa huomioida kestävän kehityksen näkökulmia sekä soveltaa palvelu- ja tuotemuotoilun keinoja tietojärjestelmäkehityksessä. Opiskelija osaa hallita sidosryhmiä ja tietää keskeiset periaatteet sopimustenhallinnan kannalta. Opiskelija osaa toimia monipaikkaisessa ja monikulttuurisessa työympäristössä ja -yhteisössä vastuullisena jäsenenä.

Sisältö

- Ketterät menetelmät ja DevOps projektinhallinnassa
- Ennakointi ja riskienhallinta
- Liiketoiminnalliset näkökulmat ja sidosryhmät
- Palvelu- ja tuotemuotoilu
- Monipaikkaisen ja monikulttuurisen työelämän käytännöt vastuullisena yhteisön jäsenenä

Aika ja paikka

Tiistaisin klo 1715-1930.

Oppimateriaalit

Kurssin aikana annattava, pääasiassa online -aineisto.

Opetusmenetelmät

Luennot Zoomissa. Tunnilla suoritettavia harjoituksia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen osoittaminen kurssin opettajan kanssa tai EXAM tentti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin järjestelmäkehitykseen liittyvän ketterän projektinhallinnan periaatteet.

Opiskelija osaa hallita yksinkertaista ketterää projektia, mutta toteutuksen ja vaiheiden seuranta on satunnaista ja puutteellista eikä perustu indikaattoreihin (projektin mittausdata).

Opiskelija tuntee pääpiirteissään valitun ketterän menetelmän vaatiman dokumentaation, mutta soveltamiskyky, dokumentaatio ja tiedot ovat puutteelliset.

Opiskelija ymmärtää sidosryhmien, monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen projektin läpiviennissä satunnaisesti ja puutteellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tietää ketterän projektin läpiviennin vaiheet.

Opiskelija pystyy viemään ketterän projektin läpi sekä ohjaamaan projektia indikaattoreihin perustuen.

Opiskelija pystyy tuottamaan projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti ohjatusti.

Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden, monikulttuurisuuden sekä sidosryhmien merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee ketterän projektin läpiviennin vaiheet syvällisesti.


Opiskelija osaa ohjata ketterää projektia projektin tuottamien mittarien ja ennakointitiedon tuottamaan tietoon pohjaten, osaa soveltaa menetelmiä tilanteen vaatimalla tavalla sekä osaa syvällisesti reflektoida omaa ja projektiryhmän toimintaa.

Opiskelija pystyy tuottamaan ja soveltamaan monipuolisesti projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.

Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä. Opiskelija osaa kattavasti huomioida sidosryhmät ja sopimustekniset näkökulmat tilanteen vaatimalla tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin järjestelmäkehitykseen liittyvän ketterän projektinhallinnan periaatteet.

Opiskelija osaa hallita yksinkertaista ketterää projektia, mutta toteutuksen ja vaiheiden seuranta on satunnaista ja puutteellista eikä perustu indikaattoreihin (projektin mittausdata).

Opiskelija tuntee pääpiirteissään valitun ketterän menetelmän vaatiman dokumentaation, mutta soveltamiskyky, dokumentaatio ja tiedot ovat puutteelliset.

Opiskelija ymmärtää sidosryhmien, monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen projektin läpiviennissä satunnaisesti ja puutteellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää ketterän projektin läpiviennin vaiheet.

Opiskelija pystyy viemään ketterän projektin läpi sekä ohjaamaan projektia indikaattoreihin perustuen.

Opiskelija pystyy tuottamaan projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti ohjatusti.

Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden, monikulttuurisuuden sekä sidosryhmien merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee ketterän projektin läpiviennin vaiheet syvällisesti.


Opiskelija osaa ohjata ketterää projektia projektin tuottamien mittarien ja ennakointitiedon tuottamaan tietoon pohjaten, osaa soveltaa menetelmiä tilanteen vaatimalla tavalla sekä osaa syvällisesti reflektoida omaa ja projektiryhmän toimintaa.

Opiskelija pystyy tuottamaan ja soveltamaan monipuolisesti projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.

Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä. Opiskelija osaa kattavasti huomioida sidosryhmät ja sopimustekniset näkökulmat tilanteen vaatimalla tavalla.

Esitietovaatimukset

Projektinhallinnan perusteet sekä Ketterä järjestelmäkehitys tai vastaavat tiedot ja taidot.