Ketterä projektinhallinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: R504TL203-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 10.03.2025
Ajoitus
11.03.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Anu Nikkeri
Vastuuhenkilö
Anu Nikkeri
Opiskelijaryhmät
-
RA54T23STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2023
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ketterän projektinhallinnan periaatteet ja osaa soveltaa niitä tietoteknisessä projektissa perustuen indikaattoreihin ja ennakointitietoon. Opiskelija tuntee DevOps-filosofian ja -kulttuurin sekä liiketoiminnallisten näkökulmien merkityksen projektinhallinnassa. Opiskelija osaa huomioida kestävän kehityksen näkökulmia sekä soveltaa palvelu- ja tuotemuotoilun keinoja tietojärjestelmäkehityksessä. Opiskelija osaa hallita sidosryhmiä ja tietää keskeiset periaatteet sopimustenhallinnan kannalta. Opiskelija osaa toimia monipaikkaisessa ja monikulttuurisessa työympäristössä ja -yhteisössä vastuullisena jäsenenä.
Sisältö
- Ketterät menetelmät ja DevOps projektinhallinnassa
- Ennakointi ja riskienhallinta
- Liiketoiminnalliset näkökulmat ja sidosryhmät
- Palvelu- ja tuotemuotoilu
- Monipaikkaisen ja monikulttuurisen työelämän käytännöt vastuullisena yhteisön jäsenenä
Aika ja paikka
Tiistaisin klo 1715-1930.
Oppimateriaalit
Kurssin aikana annattava, pääasiassa online -aineisto.
Opetusmenetelmät
Luennot Zoomissa. Tunnilla suoritettavia harjoituksia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen osoittaminen kurssin opettajan kanssa tai EXAM tentti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin järjestelmäkehitykseen liittyvän ketterän projektinhallinnan periaatteet.
Opiskelija osaa hallita yksinkertaista ketterää projektia, mutta toteutuksen ja vaiheiden seuranta on satunnaista ja puutteellista eikä perustu indikaattoreihin (projektin mittausdata).
Opiskelija tuntee pääpiirteissään valitun ketterän menetelmän vaatiman dokumentaation, mutta soveltamiskyky, dokumentaatio ja tiedot ovat puutteelliset.
Opiskelija ymmärtää sidosryhmien, monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen projektin läpiviennissä satunnaisesti ja puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tietää ketterän projektin läpiviennin vaiheet.
Opiskelija pystyy viemään ketterän projektin läpi sekä ohjaamaan projektia indikaattoreihin perustuen.
Opiskelija pystyy tuottamaan projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti ohjatusti.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden, monikulttuurisuuden sekä sidosryhmien merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee ketterän projektin läpiviennin vaiheet syvällisesti.
Opiskelija osaa ohjata ketterää projektia projektin tuottamien mittarien ja ennakointitiedon tuottamaan tietoon pohjaten, osaa soveltaa menetelmiä tilanteen vaatimalla tavalla sekä osaa syvällisesti reflektoida omaa ja projektiryhmän toimintaa.
Opiskelija pystyy tuottamaan ja soveltamaan monipuolisesti projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä. Opiskelija osaa kattavasti huomioida sidosryhmät ja sopimustekniset näkökulmat tilanteen vaatimalla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hahmottaa pääpiirteittäin järjestelmäkehitykseen liittyvän ketterän projektinhallinnan periaatteet.
Opiskelija osaa hallita yksinkertaista ketterää projektia, mutta toteutuksen ja vaiheiden seuranta on satunnaista ja puutteellista eikä perustu indikaattoreihin (projektin mittausdata).
Opiskelija tuntee pääpiirteissään valitun ketterän menetelmän vaatiman dokumentaation, mutta soveltamiskyky, dokumentaatio ja tiedot ovat puutteelliset.
Opiskelija ymmärtää sidosryhmien, monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen projektin läpiviennissä satunnaisesti ja puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää ketterän projektin läpiviennin vaiheet.
Opiskelija pystyy viemään ketterän projektin läpi sekä ohjaamaan projektia indikaattoreihin perustuen.
Opiskelija pystyy tuottamaan projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti ohjatusti.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden, monikulttuurisuuden sekä sidosryhmien merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee ketterän projektin läpiviennin vaiheet syvällisesti.
Opiskelija osaa ohjata ketterää projektia projektin tuottamien mittarien ja ennakointitiedon tuottamaan tietoon pohjaten, osaa soveltaa menetelmiä tilanteen vaatimalla tavalla sekä osaa syvällisesti reflektoida omaa ja projektiryhmän toimintaa.
Opiskelija pystyy tuottamaan ja soveltamaan monipuolisesti projektin dokumentaation valitun ketterän menetelmän mukaisesti tilanteen edellyttämällä tavalla.
Opiskelija ymmärtää monipaikkaisuuden ja monikulttuurisuuden merkityksen ja tarpeet projektin läpiviennissä. Opiskelija osaa kattavasti huomioida sidosryhmät ja sopimustekniset näkökulmat tilanteen vaatimalla tavalla.
Esitietovaatimukset
Projektinhallinnan perusteet sekä Ketterä järjestelmäkehitys tai vastaavat tiedot ja taidot.