Pelimoottorit: Unreal Enginen jatkokurssiLaajuus (5 op)
Tunnus: R504TL174
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.
Sisältö
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
Esitietovaatimukset
Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Petri Hannula
- Toni Westerlund
Vastuuhenkilö
Petri Hannula
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.
Sisältö
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
Aika ja paikka
Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.
Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.
Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset.
Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.
Lisätietoja opiskelijoille
Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä.
Sisältö:
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n palaset
- Inventaario
- Shaderit
....sekä paljon muuta.
Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä (1) Osaat käyttää opintojakson sisällöissä mainittuja pelimoottorin toiminnallisuuksia.
Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa opintojakson sisällöissä mainituista pelimoottorin ominaisuuksia.
Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi.
Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen.
Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö
Ilmoittautumisaika
16.08.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Opettaja
- Petri Hannula
Vastuuhenkilö
Petri Hannula
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.
Sisältö
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
Aika ja paikka
Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.
Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.
Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset.
Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.
Lisätietoja opiskelijoille
Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä.
Sisältö:
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
....sekä paljon muuta.
Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä (1) Osaat käyttää opintojakson sisällöissä mainittuja pelimoottorin toiminnallisuuksia.
Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa opintojakson sisällöissä mainituista pelimoottorin ominaisuuksia.
Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi.
Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen.
Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 08.05.2022
Ajoitus
01.05.2022 - 31.08.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Opettaja
- Petri Hannula
Vastuuhenkilö
Petri Hannula
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.
Sisältö
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
Aika ja paikka
Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.
Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.
Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset.
Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.
Lisätietoja opiskelijoille
Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä.
Sisältö:
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
....sekä paljon muuta.
Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä (1) Osaat käyttää opintojakson sisällöissä mainittuja pelimoottorin toiminnallisuuksia.
Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa opintojakson sisällöissä mainituista pelimoottorin ominaisuuksia.
Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi.
Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen.
Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 22.02.2022
Ajoitus
01.03.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Opettaja
- Petri Hannula
Vastuuhenkilö
Petri Hannula
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.
Sisältö
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
Aika ja paikka
Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan.
Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa.
Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset.
Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.
Lisätietoja opiskelijoille
Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso.
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä.
Sisältö:
- Materiaalit
- Assettien tuonti
- Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++
- Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu
- Laadukkaan AI:n toteutus
- Säätilat ja niiden rakentaminen
- Autopelitoiminnallisuudet
- Inventaario
- Shaderit
....sekä paljon muuta.
Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee pelimoottorin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin kehittyneitä ominaisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason ongelmia sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia edistyneitä pelimekaniikkoja.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia ja edistyneitä pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä (1) Osaat käyttää opintojakson sisällöissä mainittuja pelimoottorin toiminnallisuuksia.
Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa opintojakson sisällöissä mainituista pelimoottorin ominaisuuksia.
Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi.
Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen.
Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.
Esitietovaatimukset
Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö