Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-10118-CO00FP53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
13.01.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, E-kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 500
Opintojakso
C-10118-CO00FP53

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Tavoitteet: – Tiedät asiakas – ja palveluohjauksen teoreettiset lähtökohdat. – Osaat asiakas – ja palveluohjauksen prosessin. – Tunnistat sosiaali – ja terveydenhuollon yhtymäpintatyöskentelyn merkityksen asiakas – ja palveluohjauksessa. – Ymmärrät asiakas – ja palveluohjauksen vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena. – Perehdyt asiakas – ja palveluohjauksen erityiskysymyksiin.

Sisältö

Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Perehdyt seuraaviin osa-alueisiin: Asiakas – ja palveluohjaus käsitteenä sekä sen teoreettinen määrittely. Asiakas oman asiansa asiantuntijana ja itsenäisenä toimijana. Yhtymäpintatyöskentely sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä. Palvelutarpeen arviointi sekä yksilöllisten ja ainutlaatuisten elämäntilanteiden tunnistaminen ja tukeminen. Palvelujen oikea-aikaisuus ja kustannustietoisuus sekä tietosuojaan liittyvät kysymykset. Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen. Digitaalisuus.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla.

Opetusmenetelmät

Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille. Tässä nonstop-aloituksena alkavassa koulutuksessa opiskelija pääsee aloittamaan opinnot noin yhden viikon sisällä opinnoille ilmoittautumisen jälkeen. Opintojakson suoritusaika on neljä kuukautta. Opintojakso sisältää viisi aihekokonaisuutta, jotka etenevät teoreettisesta asian tarkastelusta käytännön työtapojen soveltamiseen. Opiskelu tapahtuu perehtymällä itsenäisesti annettuihin materiaaleihin, alan kirjallisuuteen ja oppimistehtäviin. Oppimistehtävät koostuvat tenteistä ja keskustelualueista.Tämän jälkeen opiskelija soveltaa omaa osaamistaan eri osioiden oppimistehtävissä. Opiskelija etenee Learn-alustalla itsenäisesti ja oman aikataulun mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla ei ole TKI yhteistyötä. Työelämälähtöisyys ilmenee ilmiöiden ja käytännön työelämätilanteiden pohdintana. Opintojaksolla on mahdollista tarkastella asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvistä näkökulmista opiskelijoille suunnatuilla keskustelualueilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tenttien läpäisyä. Opintojakso etenee kronologisesti ja opiskelija osoittaa osaamisensa suorittamalla tentin eri osa-alueiden yhteydessä.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 135h.

Siirry alkuun