Asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10118-CO00FP53-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.11.2024 - 15.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Korkeakoulu
- Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, E-kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 500
- Opintojakso
- C-10118-CO00FP53
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Tavoitteet: – Tiedät asiakas – ja palveluohjauksen teoreettiset lähtökohdat. – Osaat asiakas – ja palveluohjauksen prosessin. – Tunnistat sosiaali – ja terveydenhuollon yhtymäpintatyöskentelyn merkityksen asiakas – ja palveluohjauksessa. – Ymmärrät asiakas – ja palveluohjauksen vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena. – Perehdyt asiakas – ja palveluohjauksen erityiskysymyksiin.
Sisältö
Tule vahvistamaan ja syventämään osaamistasi asiakas – ja palveluohjuksen ajankohtaisessa teemassa. Opintokokonaisuus antaa tietoa ja ymmärrystä työskennellä tavoitteellisesti sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Perehdyt seuraaviin osa-alueisiin: Asiakas – ja palveluohjaus käsitteenä sekä sen teoreettinen määrittely. Asiakas oman asiansa asiantuntijana ja itsenäisenä toimijana. Yhtymäpintatyöskentely sosiaali – ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä. Palvelutarpeen arviointi sekä yksilöllisten ja ainutlaatuisten elämäntilanteiden tunnistaminen ja tukeminen. Palvelujen oikea-aikaisuus ja kustannustietoisuus sekä tietosuojaan liittyvät kysymykset. Ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen. Digitaalisuus.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla.
Opetusmenetelmät
Tämä on CampusOnline-toteutus, eikä ole tarkoitettu Xamkin tutkinto-opiskelijoille. Tässä nonstop-aloituksena alkavassa koulutuksessa opiskelija pääsee aloittamaan opinnot noin yhden viikon sisällä opinnoille ilmoittautumisen jälkeen. Opintojakson suoritusaika on neljä kuukautta. Opintojakso sisältää viisi aihekokonaisuutta, jotka etenevät teoreettisesta asian tarkastelusta käytännön työtapojen soveltamiseen. Opiskelu tapahtuu perehtymällä itsenäisesti annettuihin materiaaleihin, alan kirjallisuuteen ja oppimistehtäviin. Oppimistehtävät koostuvat tenteistä ja keskustelualueista.Tämän jälkeen opiskelija soveltaa omaa osaamistaan eri osioiden oppimistehtävissä. Opiskelija etenee Learn-alustalla itsenäisesti ja oman aikataulun mukaisesti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla ei ole TKI yhteistyötä. Työelämälähtöisyys ilmenee ilmiöiden ja käytännön työelämätilanteiden pohdintana. Opintojaksolla on mahdollista tarkastella asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvistä näkökulmista opiskelijoille suunnatuilla keskustelualueilla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tenttien läpäisyä. Opintojakso etenee kronologisesti ja opiskelija osoittaa osaamisensa suorittamalla tentin eri osa-alueiden yhteydessä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla ei ole kansainvälistä yhteistyötä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on 135h.